- 54 -
huidige Inzichten aan de voorliggende situatie toetsen. WIJ hopen dat wij er op die manier toch
op hoofdlijnen uit kunnen komen.
De heer De Beer heeft ook gevraagd naar de uitstraling die het nieuwe gebouw op het
Zaailand heeft naar andere delen van de stad. Ik kan u daar nog geen verantwoord onderzoek over
melden. Wel kan Ik een voorlopige Indruk geven. De Indruk Is dat die uitstraling heel goed Is.
De uitstraling Is op dit moment zowel naar de Voorstreek als naar andere delen van de stad heel
positief. WIJ moeten natuurlijk afwachten of dat zo blijft.
Een ander onderwerp waar de heer De Beer vragen over heeft gesteld Is de prlvatisering van
de Frieslandhal. Het onderzoek naar privatisering Is onlangs aan het Verificatiebureau van de
VNG opgedragen. In principe kan het onderzoek half Januari afgerond zijn. Er komt dan een
voorlopige rapportage. Als wij willen dan kan die nog worden uitgebreid al naargelang wij daar
behoefte aan hebben.
Op de Frlgem-discusste bent u, mijnheer de voorzitter, al Ingegaan.
De heer De Beer heeft gezegd dat zijn fractie akkoord gaat met het voorrang geven aan
vrouwelijke kandidaten bij de vervulling van hulsartsen-vacatures, mits daarbij de gebruikelij
ke gelijke bekwaamheids- en geschiktheidsels zal worden gesteld. Ik heb wat problemen met het
woord "gebruikelijke", want gebruikelijk Is dat niet. Zoals u ongewttjfeld weet Is het gemeen
telijke beleid niet gelijke geschiktheid, maar voldoende geschiktheid. Ook op dat punt zullen
wij consequent zijn.
Ik kom bij de PAL-fractte. De heer Meerdlnk heeft een motie Ingediend om het bedrag voor
de ontwikkelingssamenwerking aanzienlijk te verhogen, omdat PAL vindt dat daarvoor meer geld
nodig Is met name als het gaat om bewustwording en voorlichting. Het college heeft als voorstel
voor nieuw beleid een bedrag van f 7.000,geraamd. Uiteraard hebben wij dat niet zo maar
gedaan, maar dat wij hebben afgezet tegen de gebleken behoefte en die vervolgens Ingevuld. Het
bedrag dat de PAL-fractle wil voteren, f 20.000,komt mij wat arbitrair voor. Ik heb ook de
neiging namens het college te zeggen dat wij dat voorshands niet nodig vinden. Wel voeg Ik er
aan toe dat wij uiteraard In concrete gevallen van geval tot geval de zaak op zijn merites kun
nen bekijken. Het college ziet op dit moment echter geen noodzaak tot een structurele verhoging
in de orde van grootte zoals de heer Meerdlnk noemt.
Over het Burmanlahuls heb Ik al Iets gezegd en Ik wil daarmee volstaan.
Op de opmerking van de heer Meerdlnk over de economische achterstand van Friesland ben Ik
ook al Ingegaan.
Ik kom bij het welzijnswerk dat volgens de heer Meerdlnk - ik vertaal het maar even In
mijn eigen woorden - wat In het verdomhoekje zit en waarop volgens hem te veel Is bezuinigd en
waar zo langzamerhand niet meer mee gewerkt kan worden. BIJ de discussie over de herwaardering
hebben wij daarover ook al de degens gekruist. Het college heeft op dit moment geen andere
visie daarover. Er Is bezuinigd vanwege financiële noodzaak op een manier en In een mate die
nog aanvaardbaar genoemd moeten worden. Als de heer Meerdlnk vraagt of die bezuinigingen niet
tot het verleden behoren, dan denk Ik dat, als wij doorgaan op de manier zoals wij dat nu doen
met de financiële situatie, dat wellicht het geval Is maar dat Ik hem die garantie uiteraard
niet kan geven.
Voorzitter, de heer Ybema van D66 heeft gevraagd hoe het zit met de kwestie van de 2.000
ton scheepvaart In het Van HartnxmakanaalDe uitbouw van dit kanaal met al zijn zijtakken Is
zowel In rijksstukken als In provinciale stukken tot beleid verheven. Men heeft dat vastge
steld. Maar als Ik kijk naar de grote bedragen die nodig zijn voor de Investering, dan Is het
eufemistisch gezegd zo dat de termijn onbekend Is waarop de daadwerkelijke uitvoering plaats
vindt. Ik heb daar In Ieder geval geen nadere gegevens over.
Op de ontwikkelingen rond Leeuwarden-A Irport ben Ik al Ingegaan.
Ik had ook de opmerking opgeschreven: Het bedrijfsleven laten profiteren van het glasve
zelkabelnet. Ik heb de heer Ybema dat echter niet horen uitspreken, dus Ik ga daar nu aan voor
bij.
Over de samenwerking met het bedrijfsleven heb Ik zojuist al een aantal opmerkingen
gemaakt.
Ik kom dan nu bij de suggestie van de heer Ybema om een ondernemershuls te stichten In
verband met het te versnipperd zijn van Informatie op dat punt. Het college Is dat geheel met
hem eens. Het ondernemershuls Is echter zowel van de kant van het rijk en de provincie als van
- 55 -
de Instellingen en de gemeente al geruime tijd gepropageerd. De Kamer van Koophandel, het RIMK
en de rijksconsulenten zijn daar al een hele tijd mee bezig. Het Is natuurlijk een materie die
In feite niet tot de rechtstreekse gemeentelijke bevoegdheid behoort. WIJ zullen waar mogelijk
en nodig dat Idee steunen, maar zijn afhankelijk van ontwikkelingen die derden op gang bren
gen.
De fractie van GPV/RPF/SGP. Over de gescheiden Inzameling heb Ik al een aantal opmerkingen
gemaakt, voorzitter. De heer Rozema heeft ook een opmerking gemaakt over het nog steeds In
gebruik zijn van plastic zakken. Van deskundige zijde is mij meegedeeld dat de bezwaren
dienaangaande reuze meevallen. Er Is namelijk geen sprake van pvc maar van polyaethyleen dat
bij verbranding dusdanig onschuldige restprodukten oplevert dat u zich daar niet echt zorgen
over moet maken. U zult daar wel net zoveel van begrijpen als Ik, hoop Ik!
De heer Rozema heeft meegedeeld met het antl-apartheldslnltlatlef In het kader van nieuw
beleid niet te kunnen leven. WIJ nemen daar kennis van.
Vervolgens heeft de heer Rozema een heel Interessante gedachte ontwikkeld In de richting
van het project Heechterp. HIJ heeft gezegd dat daar wat moet gebeuren. WIJ zijn dat met hem
eens, maar dat zijn wij al een tijdje. Natuurlijk zijn ook wij al lang bezig met te bekijken
wat daar kan, omdat de lege ruimten daar heel slecht zijn met name ook voor de buurt. Er zijn
al een paar ontwikkelingen te constateren. Er zit een drukker, de ouderenvoorzieningen hebben
er een plaats gekregen, de Kruisvereniging heeft er een vestiging en er Is een Islamitische
slager, een tandtechnleker en een fysiotherapeut. Er staan echter nog een aantal grote ruimten
leeg. Op het ogenblik Is voor één van die ruimten een aantal kandidaten. Misschien wordt dat
wat. Voor één ruimte proberen wij al heel lang om daar een winkelvestiging of Iets dergelijks
van een grote schaal In te krijgen. Wil de wijk echt Iets aan zo'n ontwikkeling hebben, dan
moet Je daar niet alleen vestigingen realiseren die geen relatie hebben met die wijk. Ook In de
sfeer van winkelvoorzieningen en dergelijke moeten pogingen worden gedaan om die relatie aan te
brengen. WIJ zullen blijven proberen om dat voor elkaar te krijgen. Natuurlijk kun Je niet
blijven proberen en mislukken, want er moet een keer Iets gebeuren. WIJ zullen proberen om zo
snel en zo goed mogelijk Invulling te geven aan het Idee van de heer Rozema, maar wel op een
zodanige manier dat het ook voor de wijk Iets voorstelt. Anders wordt het echt een toevluchts
oord voor al die voorzieningen die elders In de stad geen plaats vinden en dan maar min of meer
toevallig In Heechterp terechtkomen. Daar heeft de wijk ook niets aan.
Met betrekking tot het jeugdbeleid heeft de heer Rozema gesproken over gokverslaving en de
bestrijding daarvan. Op landelijk niveau vindt er momenteel een studie plaats door een
werkgroep die Is Ingesteld door de VNG en de Nationale Raad voor de Volksgezondheid, om te kij
ken hoe daar vorm aan gegeven kan worden. Helaas Is het zo dat het Consultatiebureau voor
Alcohol en Drugs, dat met andere versIavlngsvormen bezig Is, dat op grond van de voorschriften
met betrekking tot de financiering niet mag doen. Er ligt dus een terrein braak. WIJ zullen het
rapport dat binnenkort uitkomt goed volgen en bekijken of daar lokaal op In te steken Is en als
dat zo Is ook doen. (De heer Rozema: Is dat rapport ook gericht op Leeuwarden, voorzitter?) Het
rapport Is gericht op de vraag hoe Je op lokaal niveau Iets tegen gokverslaving kunt
ondernemen. Het rapport Is dus niet specifiek op Leeuwarden gericht.
Over de dak- en thuislozenzorg heb Ik al Iets gezegd.
De heer Rozema heeft nog een opmerking gemaakt over taalcursussen voor etnische groepen.
HIJ heeft daarbij ook de schakelcursus genoemd. Deze opmerking verbaast mij een beetje, want
de praktijk van de schakelklas bestaat al een aantal Jaren. In 1988 bijvoorbeeld hebben wij 32
schakelklassen gehad met In totaal zo'n 400 mensen. WIJ zijn daar dus al een tijdje mee bezig.
Ik wil het hierbij laten, voorzitter.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, naast een aantal diverse onderwerpen zijn voor wat
betreft mijn portefeuille een tweetal zaken centraal In de beschouwingen van de verschillende
fracties gesteld, namelijk het milieu en het stadsgewest annex het stedelijk knooppunt. Ik wil
beginnen met deze twee algemene punten.
Het milieu. Alle fracties hebben gewezen op het toenemend belang van het milieubeleid. Ook
Is gewezen op onder andere de Inhoud van het regeerakkoord waarin gesproken wordt over het
Nationaal Ml Ileubeleldsplan-plus. De plus staat voor 450 miljoen gulden extra. De accenten zul-