- 54 - huidige Inzichten aan de voorliggende situatie toetsen. WIJ hopen dat wij er op die manier toch op hoofdlijnen uit kunnen komen. De heer De Beer heeft ook gevraagd naar de uitstraling die het nieuwe gebouw op het Zaailand heeft naar andere delen van de stad. Ik kan u daar nog geen verantwoord onderzoek over melden. Wel kan Ik een voorlopige Indruk geven. De Indruk Is dat die uitstraling heel goed Is. De uitstraling Is op dit moment zowel naar de Voorstreek als naar andere delen van de stad heel positief. WIJ moeten natuurlijk afwachten of dat zo blijft. Een ander onderwerp waar de heer De Beer vragen over heeft gesteld Is de prlvatisering van de Frieslandhal. Het onderzoek naar privatisering Is onlangs aan het Verificatiebureau van de VNG opgedragen. In principe kan het onderzoek half Januari afgerond zijn. Er komt dan een voorlopige rapportage. Als wij willen dan kan die nog worden uitgebreid al naargelang wij daar behoefte aan hebben. Op de Frlgem-discusste bent u, mijnheer de voorzitter, al Ingegaan. De heer De Beer heeft gezegd dat zijn fractie akkoord gaat met het voorrang geven aan vrouwelijke kandidaten bij de vervulling van hulsartsen-vacatures, mits daarbij de gebruikelij ke gelijke bekwaamheids- en geschiktheidsels zal worden gesteld. Ik heb wat problemen met het woord "gebruikelijke", want gebruikelijk Is dat niet. Zoals u ongewttjfeld weet Is het gemeen telijke beleid niet gelijke geschiktheid, maar voldoende geschiktheid. Ook op dat punt zullen wij consequent zijn. Ik kom bij de PAL-fractte. De heer Meerdlnk heeft een motie Ingediend om het bedrag voor de ontwikkelingssamenwerking aanzienlijk te verhogen, omdat PAL vindt dat daarvoor meer geld nodig Is met name als het gaat om bewustwording en voorlichting. Het college heeft als voorstel voor nieuw beleid een bedrag van f 7.000,geraamd. Uiteraard hebben wij dat niet zo maar gedaan, maar dat wij hebben afgezet tegen de gebleken behoefte en die vervolgens Ingevuld. Het bedrag dat de PAL-fractle wil voteren, f 20.000,komt mij wat arbitrair voor. Ik heb ook de neiging namens het college te zeggen dat wij dat voorshands niet nodig vinden. Wel voeg Ik er aan toe dat wij uiteraard In concrete gevallen van geval tot geval de zaak op zijn merites kun nen bekijken. Het college ziet op dit moment echter geen noodzaak tot een structurele verhoging in de orde van grootte zoals de heer Meerdlnk noemt. Over het Burmanlahuls heb Ik al Iets gezegd en Ik wil daarmee volstaan. Op de opmerking van de heer Meerdlnk over de economische achterstand van Friesland ben Ik ook al Ingegaan. Ik kom bij het welzijnswerk dat volgens de heer Meerdlnk - ik vertaal het maar even In mijn eigen woorden - wat In het verdomhoekje zit en waarop volgens hem te veel Is bezuinigd en waar zo langzamerhand niet meer mee gewerkt kan worden. BIJ de discussie over de herwaardering hebben wij daarover ook al de degens gekruist. Het college heeft op dit moment geen andere visie daarover. Er Is bezuinigd vanwege financiële noodzaak op een manier en In een mate die nog aanvaardbaar genoemd moeten worden. Als de heer Meerdlnk vraagt of die bezuinigingen niet tot het verleden behoren, dan denk Ik dat, als wij doorgaan op de manier zoals wij dat nu doen met de financiële situatie, dat wellicht het geval Is maar dat Ik hem die garantie uiteraard niet kan geven. Voorzitter, de heer Ybema van D66 heeft gevraagd hoe het zit met de kwestie van de 2.000 ton scheepvaart In het Van HartnxmakanaalDe uitbouw van dit kanaal met al zijn zijtakken Is zowel In rijksstukken als In provinciale stukken tot beleid verheven. Men heeft dat vastge steld. Maar als Ik kijk naar de grote bedragen die nodig zijn voor de Investering, dan Is het eufemistisch gezegd zo dat de termijn onbekend Is waarop de daadwerkelijke uitvoering plaats vindt. Ik heb daar In Ieder geval geen nadere gegevens over. Op de ontwikkelingen rond Leeuwarden-A Irport ben Ik al Ingegaan. Ik had ook de opmerking opgeschreven: Het bedrijfsleven laten profiteren van het glasve zelkabelnet. Ik heb de heer Ybema dat echter niet horen uitspreken, dus Ik ga daar nu aan voor bij. Over de samenwerking met het bedrijfsleven heb Ik zojuist al een aantal opmerkingen gemaakt. Ik kom dan nu bij de suggestie van de heer Ybema om een ondernemershuls te stichten In verband met het te versnipperd zijn van Informatie op dat punt. Het college Is dat geheel met hem eens. Het ondernemershuls Is echter zowel van de kant van het rijk en de provincie als van - 55 - de Instellingen en de gemeente al geruime tijd gepropageerd. De Kamer van Koophandel, het RIMK en de rijksconsulenten zijn daar al een hele tijd mee bezig. Het Is natuurlijk een materie die In feite niet tot de rechtstreekse gemeentelijke bevoegdheid behoort. WIJ zullen waar mogelijk en nodig dat Idee steunen, maar zijn afhankelijk van ontwikkelingen die derden op gang bren gen. De fractie van GPV/RPF/SGP. Over de gescheiden Inzameling heb Ik al een aantal opmerkingen gemaakt, voorzitter. De heer Rozema heeft ook een opmerking gemaakt over het nog steeds In gebruik zijn van plastic zakken. Van deskundige zijde is mij meegedeeld dat de bezwaren dienaangaande reuze meevallen. Er Is namelijk geen sprake van pvc maar van polyaethyleen dat bij verbranding dusdanig onschuldige restprodukten oplevert dat u zich daar niet echt zorgen over moet maken. U zult daar wel net zoveel van begrijpen als Ik, hoop Ik! De heer Rozema heeft meegedeeld met het antl-apartheldslnltlatlef In het kader van nieuw beleid niet te kunnen leven. WIJ nemen daar kennis van. Vervolgens heeft de heer Rozema een heel Interessante gedachte ontwikkeld In de richting van het project Heechterp. HIJ heeft gezegd dat daar wat moet gebeuren. WIJ zijn dat met hem eens, maar dat zijn wij al een tijdje. Natuurlijk zijn ook wij al lang bezig met te bekijken wat daar kan, omdat de lege ruimten daar heel slecht zijn met name ook voor de buurt. Er zijn al een paar ontwikkelingen te constateren. Er zit een drukker, de ouderenvoorzieningen hebben er een plaats gekregen, de Kruisvereniging heeft er een vestiging en er Is een Islamitische slager, een tandtechnleker en een fysiotherapeut. Er staan echter nog een aantal grote ruimten leeg. Op het ogenblik Is voor één van die ruimten een aantal kandidaten. Misschien wordt dat wat. Voor één ruimte proberen wij al heel lang om daar een winkelvestiging of Iets dergelijks van een grote schaal In te krijgen. Wil de wijk echt Iets aan zo'n ontwikkeling hebben, dan moet Je daar niet alleen vestigingen realiseren die geen relatie hebben met die wijk. Ook In de sfeer van winkelvoorzieningen en dergelijke moeten pogingen worden gedaan om die relatie aan te brengen. WIJ zullen blijven proberen om dat voor elkaar te krijgen. Natuurlijk kun Je niet blijven proberen en mislukken, want er moet een keer Iets gebeuren. WIJ zullen proberen om zo snel en zo goed mogelijk Invulling te geven aan het Idee van de heer Rozema, maar wel op een zodanige manier dat het ook voor de wijk Iets voorstelt. Anders wordt het echt een toevluchts oord voor al die voorzieningen die elders In de stad geen plaats vinden en dan maar min of meer toevallig In Heechterp terechtkomen. Daar heeft de wijk ook niets aan. Met betrekking tot het jeugdbeleid heeft de heer Rozema gesproken over gokverslaving en de bestrijding daarvan. Op landelijk niveau vindt er momenteel een studie plaats door een werkgroep die Is Ingesteld door de VNG en de Nationale Raad voor de Volksgezondheid, om te kij ken hoe daar vorm aan gegeven kan worden. Helaas Is het zo dat het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs, dat met andere versIavlngsvormen bezig Is, dat op grond van de voorschriften met betrekking tot de financiering niet mag doen. Er ligt dus een terrein braak. WIJ zullen het rapport dat binnenkort uitkomt goed volgen en bekijken of daar lokaal op In te steken Is en als dat zo Is ook doen. (De heer Rozema: Is dat rapport ook gericht op Leeuwarden, voorzitter?) Het rapport Is gericht op de vraag hoe Je op lokaal niveau Iets tegen gokverslaving kunt ondernemen. Het rapport Is dus niet specifiek op Leeuwarden gericht. Over de dak- en thuislozenzorg heb Ik al Iets gezegd. De heer Rozema heeft nog een opmerking gemaakt over taalcursussen voor etnische groepen. HIJ heeft daarbij ook de schakelcursus genoemd. Deze opmerking verbaast mij een beetje, want de praktijk van de schakelklas bestaat al een aantal Jaren. In 1988 bijvoorbeeld hebben wij 32 schakelklassen gehad met In totaal zo'n 400 mensen. WIJ zijn daar dus al een tijdje mee bezig. Ik wil het hierbij laten, voorzitter. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, naast een aantal diverse onderwerpen zijn voor wat betreft mijn portefeuille een tweetal zaken centraal In de beschouwingen van de verschillende fracties gesteld, namelijk het milieu en het stadsgewest annex het stedelijk knooppunt. Ik wil beginnen met deze twee algemene punten. Het milieu. Alle fracties hebben gewezen op het toenemend belang van het milieubeleid. Ook Is gewezen op onder andere de Inhoud van het regeerakkoord waarin gesproken wordt over het Nationaal Ml Ileubeleldsplan-plus. De plus staat voor 450 miljoen gulden extra. De accenten zul-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 28