woningbouw. Ik begrijp de achtergrond van die opmerking en Ik zou met die constatering kunnen volstaan. In de ontwerp-nota over het woningbouwbeleid constateren wij dat wij, als het gaat om nieuwbouw, niet meer In standaard grote getallen denken maar praten over een veel meer project matige kleinschalige aanpak van nieuwbouw Inspelend op aangetoonde tekorten op bepaalde delen van de woningmarkt. WIJ gaan dus veel nauwkeuriger nleuwbouwcontlngenten Inzetten en doen dat In sectoren waar die behoefte er is. Dat leidt er naar mijn gevoel toe dat de angst van de VVD- fractle voor eenzijdige woonlngbouw niet nodig Is. Als blijkt dat het tekort tijdelijk In een bepaald deel van de markt zit, dan zou Je die angst kunnen hebben, maar Ik denk dat Je er dan ook alleszins een verklaring voor hebt. Ik ben voor wat de VVD-fractle betreft teleurgesteld over haar standpunt dat naast emanci patie ook de stadsvernieuwing niet meer tot de hoofdprlor I tel ten behoort. Het Is teleurstellend dat, gelet op het feit dat het nog altijd gaat om de vervulling van een stuk eerste levensbe hoefte - een goede woning In een goede woonomgeving -, dat aspect binnen de Ideewereld van de VVD blijkbaar van minder belang Is geworden. Over de afsluiting van de binnenstad hebben naast de VVD-fractle ook andere fracties uit spraken gedaan In die zin dat die wat stelliger zijn In hun voorkeur om snel te komen tot een meer definitieve en vollediger afsluiting van met name NIeuwestad en Wlrdumerdljk. Er Is een toezegging dat wij na een Jaar een evaluatie zullen plegen. Wel dat Is binnenkort. Overigens heb Ik tot dit moment uitsluitend positieve reacties van alle betrokkenen gehoord. Ook positie ve reacties van vertegenwoordigers van de middenstand, die overigens belangstellend hebben geïnformeerd naar mogelijkheden voor reconstructie van het gehele gebied omdat met name het voetgangersgebied wat In de knel begint te komen gelet op de op zich zelf gelukkig goede ont wikkelingen van het kernwinkelgebied In Leeuwarden. WIJ zullen de verschillende partijen om hun mening vragen en binnenkort bij de raad met een voorstel komen voor continuering, uitbreiding of Inperking - dat laatste verwacht Ik eerlijk gezegd niet - met betrekking tot de afsluiting van het winkel erf Wlrdumerdljk-Nieuwestad. De fracties van VVD en D66 hebben het college gevraagd heel serieus en wat hun betreft ook zeer positief te kijken naar de Ideeën van de Verkeersgroep Hulzum-West. Het lijkt mij goed even een beeld te schetsen van de situatie. Genoemde verkeersgroep heeft een aantal voorstellen gedaan. Op een aantal punten gaat het om wijzigingen van het verkeersclrcuIatlepI an zoals dat door de raad Is vastgesteld. Ik noem bijvoorbeeld het element van meer routes naar en door de wijk. Dit lijkt mij een vrij principiële discussie die wij met elkaar moeten voeren, mede ook gelet op het feit dat die wijzigingen betekenen dat een aantal Investeringen die wij In het kader van de stadsvernieuwing of anderzins hebben gedaan dan weer vervallen. Dat Is dan gewoon weggegooid geld. Het grootste probleem van de voorstellen van de Verkeersgroep Hulzum-West - wonderwel past een aantal van de voorstellen In de Ideeën die bij de gemeente leven op dit punt - Is dat er geen enkele financiële onderbouwing Is gegeven. Daarmee is er sprake van een soort wensen lijst je dat aanzienlijk meer geld zal gaan kosten dan wat mij met elkaar voor deze wijk - op zich zelf Is het een niet gering bedrag, namelijk over een aantal Jaren zo'n 4,5 ton - beschikbaar hebben. Vervolgens levert dat het volgende pijnpunt op: Wat ga Je dan doen? De voorstellen van de Verkeersgroep Hulzum-West zijn weliswaar niet In overleg met de Dienst Stadsontwikkeling gemaakt maar wel In gesprekken met de dienst zorgvuldig nagegaan. Je hoeft het natuurlijk niet met alle keuzes eens te zijn, maar Ik ben bang dat er toch nog wel een aantal keuzes gedaan moeten worden. WIJ komen daar binnenkort In de verschillende raadsadvfescommissies op terug. Voorzitter, de heer Rozema heeft een opmerking gemaakt over de Kanselarij. WIJ kunnen In stemmen met de Ideeën die leven bij het college van gedeputeerde staten en het Ministerie van WVC over de Kanselarij. De positie van de gemeente Leeuwarden is beperkt. Op dit moment zijn wij In overleg met WVC om na te gaan of er een mogelijkheid Is dat er wordt aangeschreven. Dat wil dus zeggen dat het Ministerie van Financiën wordt aangeschreven door In dit geval - dat is toch wel een curieus gegeven - het Ministerie van WVC ondersteund door de gemeente. Momenteel zoeken wij uit of dat een haalbare zaak Is. Het lijkt ons In Ieder geval een mogelijkheid om wat duidelijkheid In de discussie af te dwingen. Overigens zal hét u duidelijk zijn dat wij niet voornemens zijn om functies anders dan die welke bij dit typische openbare gebouw passen toe te staan. De PAL-fractie heeft gesproken over een aantal waardevolle panden In de binnenstad die - 61 - dringend opgeknapt moeten worden. Ik ben het daarmee eens. Tot voor kort was slechts een be perkt deel van de binnenstad onderwerp van een actief aanschrljvlngsbeleld. Recent hebben wij besloten om de gehele binnenstad daartoe aan te wijzen. Dat Is een wat negatieve benadering van de aanpak, maar niettemin van groot belang. Daarnaast speelt natuurlijk het feit dat wij al Jarenlang een subsidieregeling kennen voor met name dit soort panden om In de pIanvoorberel- dlngskosten een bijdrage te verlenen. Een andere positieve benadering Is de aanpak door middel van het wonen boven winkels. WIJ proberen bedrIJven/elgenaren In positieve zin te overtuigen van de zinvolheid om Iets te gaan doen aan die panden. Deze zaak heeft wel degelijk onze aan dacht. De heer Vbema heeft gepleit voor het afzien van een nieuwe ontslultlngsweg In de Meenthe, omdat er bezwaren kleven aan de keuze om de nieuwe toegangsweg of over het zogenaamde derde pleintje te laten lopen dan wel vla het gazon achter de Kei. Ik heb zo mijn twijfels over de opmerking van de heer Ybema dat de Meenthe psychologisch Is ontsloten. Er blijft sprake van een lange omweg om in die wijk te komen. Misschien Is Juist de ontsluiting nu psychologisch zwak omdat Je helemaal In het niets rijdt voordat Je ergens komt. Overigens komen het college, de raad of Individuen niet met voorstellen. De projectgroep die daarvoor Is Ingesteld heeft - laten wij dat met elkaar nog maar een keer vaststellen - een belangrijke rol In het uitwerken van alle 98 maatregelen die wij In het plan van aanpak hebben opgenomen. In dat plan Is één- en andermaal aangegeven dat het van het grootste belang Is om het bezwaar om aan het achterste eind van die wijk te zitten weg te nemen en dat gedeelte meer direct vanuit het centrum van de wijk te ontsluiten. Dat lijkt mij nog steeds een belangrijke overweging. Ik stel voor dat wij eerst de visie van de projectgroep afwachten voordat wij ook maar enigszins uitspraken doen over de vraag of wij al dan niet af gaan zien van die ontslultlngsweg. Vooralsnog hebben wij daar In het verleden wel toe besloten. De heer Ybema Is ook Ingegaan op de risico's van het slulpverkeer nabij het Vrljhelds- pleln. WIJ zullen - dat hebben wij ook voor Hulzum-West gedaan - een Inschatting moeten maken van de eventuele risico's daarvan. Persoonlijk schat Ik In dat de gevolgen aanzienlijk minder Ingrijpend zijn, omdat het in wezen meer gaat om een stroomlijning bij het Vrijheidsplein dan dat er zaken worden afgesloten of plotseling heel anders worden aangelegd. De heer Ybema heeft met betrekking tot het rijgedrag van veel automobilisten een Ingrij pende maatregel voorgesteld, namelijk het rechtop zetten van rioolbuizen op met name de grotere doorgaande wljkontsluitingswegen In onze nieuwbouwwijken. Op zich zelf Is het door de heer Ybema gesignaleerde rijgedrag een probleem; dat onderkent Iedereen en daar hoeft geen mtsvei stand over te bestaan. Vroeger kon men maatregelen als door de heer Ybema voorgesteld nemen. WIJ hebben echter nu moeten constateren dat het eenduidig Ingrijpen van gemeentewege door mid del van het plaatsen van hekken - wij hebben dat In Hulzum-West ook gezien - Juridisch geen stand houdt. Iedere verkeersmaatregel moet de geëigende procedures doorlopen. Ik kan u verzeke ren dat het snel neerzetten van grote obstakels op doorgaande wegen, los van de problemen die dat voor het busverkeer met zich mee kan brengen, toch niet zo eenvoudig Is. Ik denk dat, ook gelet op het feit dat wij onmiddellijk schadeclaims van bedrijven krijgen als wij verkeersmaat regelen nemen met name als het gaat om doorgaande wegen In wijken, een zorgvuldige procedure dan toch een betere gang van zaken Is. De heer Rozema heeft ook een opmerking gemaakt over de verkeersvel11gheld. HIJ constateert terecht dat de fietsstroken In onze gemeente zeker niet allemaal even goed functioneren - Ik druk mij dan heel voorzichtig uit - en dat het aanbrengen van lelconbanden als schelding tussen fietspad en rijweg een aanzienlijke verbetering Is. Ik ben dat met hem eens. In onze gemeente hebben wij natuurlijk ook een voorkeur In die zin dat, als het even kan, het fietspad moet wor den gescheiden van de doorgaande weg. Daar kunnen dan eventueel ook lelconbanden worden ge bruikt. Het probleem Is alleen dat wij In de meeste situaties fietsstroken op de weg hebben aangebracht. Dat kan worden verklaard vanuit een gebrek aan ruimte. Als bovendien de parkeer- zone Is gelegen tussen de fietsstrook en het voetpad, dan kunnen wij al helemaal niet meer werken met de constructie die de heer Rozema voorstelt. Tot slot, voorzitter, de problematiek op het Rul terskwartier met name daar waar sinds kort het Winkelcentrum Zaailand Is gevestigd. In de reconstructleplannen voor het WlIhelmlnap lein Is voorzien dat de fietsroute niet meer over het Rui terskwart Ier loopt, maar een goede plek krijgt aan de Zaailandkant. Het moment waarop die wijziging zou gaan plaatsvinden zou het moment zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 31