woningbouw. Ik begrijp de achtergrond van die opmerking en Ik zou met die constatering kunnen
volstaan. In de ontwerp-nota over het woningbouwbeleid constateren wij dat wij, als het gaat om
nieuwbouw, niet meer In standaard grote getallen denken maar praten over een veel meer project
matige kleinschalige aanpak van nieuwbouw Inspelend op aangetoonde tekorten op bepaalde delen
van de woningmarkt. WIJ gaan dus veel nauwkeuriger nleuwbouwcontlngenten Inzetten en doen dat
In sectoren waar die behoefte er is. Dat leidt er naar mijn gevoel toe dat de angst van de VVD-
fractle voor eenzijdige woonlngbouw niet nodig Is. Als blijkt dat het tekort tijdelijk In een
bepaald deel van de markt zit, dan zou Je die angst kunnen hebben, maar Ik denk dat Je er dan
ook alleszins een verklaring voor hebt.
Ik ben voor wat de VVD-fractle betreft teleurgesteld over haar standpunt dat naast emanci
patie ook de stadsvernieuwing niet meer tot de hoofdprlor I tel ten behoort. Het Is teleurstellend
dat, gelet op het feit dat het nog altijd gaat om de vervulling van een stuk eerste levensbe
hoefte - een goede woning In een goede woonomgeving -, dat aspect binnen de Ideewereld van de
VVD blijkbaar van minder belang Is geworden.
Over de afsluiting van de binnenstad hebben naast de VVD-fractle ook andere fracties uit
spraken gedaan In die zin dat die wat stelliger zijn In hun voorkeur om snel te komen tot een
meer definitieve en vollediger afsluiting van met name NIeuwestad en Wlrdumerdljk. Er Is een
toezegging dat wij na een Jaar een evaluatie zullen plegen. Wel dat Is binnenkort. Overigens
heb Ik tot dit moment uitsluitend positieve reacties van alle betrokkenen gehoord. Ook positie
ve reacties van vertegenwoordigers van de middenstand, die overigens belangstellend hebben
geïnformeerd naar mogelijkheden voor reconstructie van het gehele gebied omdat met name het
voetgangersgebied wat In de knel begint te komen gelet op de op zich zelf gelukkig goede ont
wikkelingen van het kernwinkelgebied In Leeuwarden. WIJ zullen de verschillende partijen om hun
mening vragen en binnenkort bij de raad met een voorstel komen voor continuering, uitbreiding
of Inperking - dat laatste verwacht Ik eerlijk gezegd niet - met betrekking tot de afsluiting
van het winkel erf Wlrdumerdljk-Nieuwestad.
De fracties van VVD en D66 hebben het college gevraagd heel serieus en wat hun betreft ook
zeer positief te kijken naar de Ideeën van de Verkeersgroep Hulzum-West. Het lijkt mij goed
even een beeld te schetsen van de situatie. Genoemde verkeersgroep heeft een aantal voorstellen
gedaan. Op een aantal punten gaat het om wijzigingen van het verkeersclrcuIatlepI an zoals dat
door de raad Is vastgesteld. Ik noem bijvoorbeeld het element van meer routes naar en door de
wijk. Dit lijkt mij een vrij principiële discussie die wij met elkaar moeten voeren, mede ook
gelet op het feit dat die wijzigingen betekenen dat een aantal Investeringen die wij In het
kader van de stadsvernieuwing of anderzins hebben gedaan dan weer vervallen. Dat Is dan gewoon
weggegooid geld.
Het grootste probleem van de voorstellen van de Verkeersgroep Hulzum-West - wonderwel past
een aantal van de voorstellen In de Ideeën die bij de gemeente leven op dit punt - Is dat er
geen enkele financiële onderbouwing Is gegeven. Daarmee is er sprake van een soort wensen lijst
je dat aanzienlijk meer geld zal gaan kosten dan wat mij met elkaar voor deze wijk - op zich
zelf Is het een niet gering bedrag, namelijk over een aantal Jaren zo'n 4,5 ton - beschikbaar
hebben. Vervolgens levert dat het volgende pijnpunt op: Wat ga Je dan doen? De voorstellen van
de Verkeersgroep Hulzum-West zijn weliswaar niet In overleg met de Dienst Stadsontwikkeling
gemaakt maar wel In gesprekken met de dienst zorgvuldig nagegaan. Je hoeft het natuurlijk niet
met alle keuzes eens te zijn, maar Ik ben bang dat er toch nog wel een aantal keuzes gedaan
moeten worden. WIJ komen daar binnenkort In de verschillende raadsadvfescommissies op terug.
Voorzitter, de heer Rozema heeft een opmerking gemaakt over de Kanselarij. WIJ kunnen In
stemmen met de Ideeën die leven bij het college van gedeputeerde staten en het Ministerie van
WVC over de Kanselarij. De positie van de gemeente Leeuwarden is beperkt. Op dit moment zijn
wij In overleg met WVC om na te gaan of er een mogelijkheid Is dat er wordt aangeschreven. Dat
wil dus zeggen dat het Ministerie van Financiën wordt aangeschreven door In dit geval - dat is
toch wel een curieus gegeven - het Ministerie van WVC ondersteund door de gemeente. Momenteel
zoeken wij uit of dat een haalbare zaak Is. Het lijkt ons In Ieder geval een mogelijkheid om
wat duidelijkheid In de discussie af te dwingen. Overigens zal hét u duidelijk zijn dat wij
niet voornemens zijn om functies anders dan die welke bij dit typische openbare gebouw passen
toe te staan.
De PAL-fractie heeft gesproken over een aantal waardevolle panden In de binnenstad die
- 61 -
dringend opgeknapt moeten worden. Ik ben het daarmee eens. Tot voor kort was slechts een be
perkt deel van de binnenstad onderwerp van een actief aanschrljvlngsbeleld. Recent hebben wij
besloten om de gehele binnenstad daartoe aan te wijzen. Dat Is een wat negatieve benadering van
de aanpak, maar niettemin van groot belang. Daarnaast speelt natuurlijk het feit dat wij al
Jarenlang een subsidieregeling kennen voor met name dit soort panden om In de pIanvoorberel-
dlngskosten een bijdrage te verlenen. Een andere positieve benadering Is de aanpak door middel
van het wonen boven winkels. WIJ proberen bedrIJven/elgenaren In positieve zin te overtuigen
van de zinvolheid om Iets te gaan doen aan die panden. Deze zaak heeft wel degelijk onze aan
dacht.
De heer Vbema heeft gepleit voor het afzien van een nieuwe ontslultlngsweg In de Meenthe,
omdat er bezwaren kleven aan de keuze om de nieuwe toegangsweg of over het zogenaamde derde
pleintje te laten lopen dan wel vla het gazon achter de Kei. Ik heb zo mijn twijfels over de
opmerking van de heer Ybema dat de Meenthe psychologisch Is ontsloten. Er blijft sprake van een
lange omweg om in die wijk te komen. Misschien Is Juist de ontsluiting nu psychologisch zwak
omdat Je helemaal In het niets rijdt voordat Je ergens komt. Overigens komen het college, de
raad of Individuen niet met voorstellen. De projectgroep die daarvoor Is Ingesteld heeft
- laten wij dat met elkaar nog maar een keer vaststellen - een belangrijke rol In het uitwerken
van alle 98 maatregelen die wij In het plan van aanpak hebben opgenomen. In dat plan Is één- en
andermaal aangegeven dat het van het grootste belang Is om het bezwaar om aan het achterste
eind van die wijk te zitten weg te nemen en dat gedeelte meer direct vanuit het centrum van de
wijk te ontsluiten. Dat lijkt mij nog steeds een belangrijke overweging. Ik stel voor dat wij
eerst de visie van de projectgroep afwachten voordat wij ook maar enigszins uitspraken doen
over de vraag of wij al dan niet af gaan zien van die ontslultlngsweg. Vooralsnog hebben wij
daar In het verleden wel toe besloten.
De heer Ybema Is ook Ingegaan op de risico's van het slulpverkeer nabij het Vrljhelds-
pleln. WIJ zullen - dat hebben wij ook voor Hulzum-West gedaan - een Inschatting moeten maken
van de eventuele risico's daarvan. Persoonlijk schat Ik In dat de gevolgen aanzienlijk minder
Ingrijpend zijn, omdat het in wezen meer gaat om een stroomlijning bij het Vrijheidsplein dan
dat er zaken worden afgesloten of plotseling heel anders worden aangelegd.
De heer Ybema heeft met betrekking tot het rijgedrag van veel automobilisten een Ingrij
pende maatregel voorgesteld, namelijk het rechtop zetten van rioolbuizen op met name de grotere
doorgaande wljkontsluitingswegen In onze nieuwbouwwijken. Op zich zelf Is het door de heer
Ybema gesignaleerde rijgedrag een probleem; dat onderkent Iedereen en daar hoeft geen mtsvei
stand over te bestaan. Vroeger kon men maatregelen als door de heer Ybema voorgesteld nemen.
WIJ hebben echter nu moeten constateren dat het eenduidig Ingrijpen van gemeentewege door mid
del van het plaatsen van hekken - wij hebben dat In Hulzum-West ook gezien - Juridisch geen
stand houdt. Iedere verkeersmaatregel moet de geëigende procedures doorlopen. Ik kan u verzeke
ren dat het snel neerzetten van grote obstakels op doorgaande wegen, los van de problemen die
dat voor het busverkeer met zich mee kan brengen, toch niet zo eenvoudig Is. Ik denk dat, ook
gelet op het feit dat wij onmiddellijk schadeclaims van bedrijven krijgen als wij verkeersmaat
regelen nemen met name als het gaat om doorgaande wegen In wijken, een zorgvuldige procedure
dan toch een betere gang van zaken Is.
De heer Rozema heeft ook een opmerking gemaakt over de verkeersvel11gheld. HIJ constateert
terecht dat de fietsstroken In onze gemeente zeker niet allemaal even goed functioneren - Ik
druk mij dan heel voorzichtig uit - en dat het aanbrengen van lelconbanden als schelding tussen
fietspad en rijweg een aanzienlijke verbetering Is. Ik ben dat met hem eens. In onze gemeente
hebben wij natuurlijk ook een voorkeur In die zin dat, als het even kan, het fietspad moet wor
den gescheiden van de doorgaande weg. Daar kunnen dan eventueel ook lelconbanden worden ge
bruikt. Het probleem Is alleen dat wij In de meeste situaties fietsstroken op de weg hebben
aangebracht. Dat kan worden verklaard vanuit een gebrek aan ruimte. Als bovendien de parkeer-
zone Is gelegen tussen de fietsstrook en het voetpad, dan kunnen wij al helemaal niet meer
werken met de constructie die de heer Rozema voorstelt.
Tot slot, voorzitter, de problematiek op het Rul terskwartier met name daar waar sinds kort
het Winkelcentrum Zaailand Is gevestigd. In de reconstructleplannen voor het WlIhelmlnap lein Is
voorzien dat de fietsroute niet meer over het Rui terskwart Ier loopt, maar een goede plek krijgt
aan de Zaailandkant. Het moment waarop die wijziging zou gaan plaatsvinden zou het moment zijn