- 10 -
geen daar al over Is gezegd, zorgt bijvoorbeeld ook de uitbreiding van bossen voor minder C02
dat op haar beurt het broeikaseffect tegengaat.
Niet In de laatste plaats moet een relatie gelegd worden naar het werkgelegenheidsbeleid,
voor Leeuwarden één van de hoogste prlorItelten. In dat verband zouden wij graag zien dat de
gemeente loonvormende projecten met milieuvriendelijke werkgelegenheid gaat stimuleren. WIJ
denken bijvoorbeeld aan een project als de op hergebruik gerichte mllleuwlnkel In de Wouden die
werkt onder naam Knap Spul.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, een doeltreffend milieubeleid vraagt een open houding
tegenover diegenen die bij de uitvoering betrokken zijn. Ook voor het milieubeleid geldt dat de
overheid haar doelstellingen alleen in samenspraak met belanghebbenden kan verwezenlijken. WIJ
pleiten daarom voor de instelling van een Overlegcommissie Milieu, waarin onder andere milieu
organisaties de gemeente gevraagd en ongevraagd kunnen adviseren. Over de Instelling van een
dergelijke ml Ileucommlsle wil Ik namens de fractie de volgende motie Indienen.
Mot Ie III.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 18 en 19 december
1989,
overwegende:
- dat een doeltreffend milieubeleid een open houding van de gemeente vraagt tegen
over diegenen die bij de uitvoering betrokken zijn;
- dat ook voor het milieubeleid geldt dat de overheid haar doelstellingen alleen
In samenspraak met belanghebbenden kan verwezenlijken,
besluit een Overlegcommissie Milieu In te stellen, waarin onder andere milieu
organisaties de gemeente gevraagd en ongevraagd kunnen adviseren."
De motie Is mede-ondertekend door de heer E.M. Janssen. (De Voorzitter: De motie Is
voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.)
Mijnheer de voorzitter, na uitvoerig Ingegaan te zijn op de belangrijkste Items voor de
Jaren negentig en voordat Ik overstap op de financiële beschouwingen, nog een enkele opmerking
over de uitvoering van het zogenaamde herenakkoord.
WIJ hebben In het begin van dit jaar duidelijk uitgesproken tegenstander te zijn van het
herenakkoord. Per saldo Is het verlies dat Friesland lijdt als gevolg van dit akkoord veel gro
ter dan de mogelijke winst. Echter, het akkoord is een gegeven. Dat betekent voor ons dat het
nu ook zo uitgevoerd moet worden. WIJ maken ons daar nog steeds zorgen over. Het Agrarisch Ho
ger Onderwijs zoals dat door het Van Hall-Instituut wordt gegeven moet In zijn totaliteit naar
Leeuwarden komen. Alleen dan Incasseert Friesland een direct winstpunt In de vorm van de stu
dierichting milieukunde. Bovendien ontstaan ook alleen dan mogelijkheden voor samenwerking
tussen AHOF (inclusief de vestiging In Bolsward), het Van Hall-Instituut en de Noordelijke
Hogeschool Leeuwarden. Een samenwerking die zou kunnen lelden tot een, landelijk gezien, uniek
technologisch centrum.
Voor wat betreft de culturele component van het herenakkoord vindt de PvdA dat deze raad
nu snel knopen moet doorhakken, zowel voor wat betreft het totaal beschikbare bedrag voor de
nieuw te bouwen schouwburg en de aanpak van de Westerkerk als voor wat betreft de relatie met
het nieuw te vormen Instituut voor kunstzinnige vorming. Wat ons betreft mag, als voor nieuw
bouw bij de Harmonie wordt gekozen, deze nieuwbouw niet vertragend werken op de realisering van
de plannen voor de Harmonie. Datzelfde geldt voor de Westerkerk. Mijn fractie kiest, als het
gaat om de bestemming voor de Westerkerk, voor een open podium met een breed pakket aan activi
teiten. De Westerkerk zou een functie moeten krijgen voor al die organisaties die op basis van
vrijwilligheid bijdragen aan de cultuur van Leeuwarden.
Mijnheer de voorzitter, Ik wil mijn betoog afsluiten met de financiële beschouwingen.
Voorzichtig positief, zo beoordelen wij onze financiële positie. De reserve voor 1990, die be
- 11 -
gin van dit jaar nog op krap 2 miljoen gulden was Ingeschat, blijkt nu bijna 4 miljoen gulden
te zijn. WIJ zitten dus boven het absolute minimum van 3 miljoen gulden. Ook wij zijn van me
ning dat de reserve zich op begrotingsbasis tussen de 3 en 10 miljoen gulden moet bevinden.
Die voorzichtigheid wordt enerzijds ingegeven door de ervaringen uit het verleden. De
meest pijnlijke bezuinigingsbes luiten liggen nog maar ruim een half Jaar achter ons. Het pers
pectief lijkt nu beter, maar wie weet wat ons allemaal nog te wachten staat. Anderzijds zijn er
nog veel zaken die aangepakt moeten worden en waarvoor een beroep op de gemeentelijke middelen
gedaan zal worden.
Overigens - voordat daar misverstanden over ontstaan - geld Is natuurlijk nooit een doel
op zich. Het gaat er Juist om de beschikbare middelen zo aan te wenden dat een maximaal resul
taat ontstaat. Daarvoor Is een goede beheersing van de geldstromen van cruciaal belang. Op dat
terrein Is tn onze ogen duidelijk vooruitgang geboekt. In het beleidsplan zijn de (voorlopige)
uitkomsten van de rekening 1988 opgenomen. In de Ideale situatie zouden deze rekenlngcljfers
per begrotingspost In de begroting zijn opgenomen. Zo ver zijn wij nog niet, maar wij zijn al
een eind in de goede richting.
Naast actuele Informatie over de rekening Is het van belang voldoende Inzicht te hebben In
de uitvoering van de herwaarderIngsonderzoeken. In het beleidsplan wordt een halfjaarlijkse
rapportage van de stand van zaken van alle herwaarder 1ngsonderzoeken aangekondigd. Met belang
stelling zien wij een dergelijke rapportage tegemoet.
Voorts hebben wij gemerkt dat door een betere Informatievoorziening het mogelijk Is de on
deruitputting en de perspectivische verkleining steviger te onderbouwen en met naar wij hopen
realIstlschere bedragen te werken.
Een tweede belangrijk punt betreft de organisatie van de financiële functie. In het kader
van de reorganisatie Is het rapport Het financieel management In de gemeente Leeuwarden vei
schenen. In dat rapport wordt een duidelijke tnfrastructuur voorgesteld waarbinnen een optimale
beheersing van de financiën mogelijk moet zijn.
Mijnheer de voorzitter, Ik wil deze financiële beschouwingen afsluiten met de conclusie
dat ons voorzichtig optimisme zich niet alleen richt op de financiële positie van de gemeente,
maar ook op de wijze waarop nu en In de toekomst binnen de gemeentelijke organisatie met de
beheersing van middelen wordt omgegaan.
Mijnheer de voorzitter, tk wil het ambtelijk apparaat bedanken voor de Inzet die ook dit
Jaar weer Is betoond. De reorganisatie heeft ook van de medewerkers veel energie gevergd. Een
belangrijk punt daarbij Is de relatie tussen bestuur en ambtelijk apparaat. Ook deze relatie
ondergaat de komende tijd veranderingen. Ik zal nu niet uitwijden over de vraag hoe daarmee
omgegaan zou moeten worden. Ik wil dat graag doen In een artikel dat binnenkort aan het perso
neelsorgaan Informatief wordt aangeboden. Daarmee hoopt mijn fractie ook vanuit de politiek een
bijdrage te leveren aan de discussie over dit onderwerp.
Mijnheer de voorzitter, In de algemene beschouwingen moet men keuzes maken uit vele onder
werpen. Wat vanwege de tijd niet meer kon worden meegenomen Is het toeristisch beleid. De PvdA
heeft er al Jaren voor gepleit om dit beleid actief tot ontwikkeling te brengen. Immers, door
de bevordering van de kwaliteit van het toeristisch produkt Leeuwarden en door het bevorderen
van de bekendheid van de kwaliteiten van Leeuwarden bij grotere groepen mensen, zal het aantal
bezoekers toenemen. Daarmee wordt de werkgelegenheid gestimuleerd en levert het toerisme een
belangrijke bijdrage aan het vergroten van de welvaart en het welzijn van onze Inwoners. Zoals
gezegd kan Ik daar vanwege de beschikbare tijd niet nader op Ingaan. Daar hebben wij echter het
volgende op gevonden. Ik bled u hierbij aan de notitie Leeuwarden houdt open huls, met 101 tips
voor een toer I stenbei eld.
Ik dank u voor de aandacht.
De Voorzitter: Ik dank u wel, wij zullen de notitie met Interesse lezen. De heer Koopmans
heeft het woord.