- 2 -
11. Archeologische monumenten. 6 12
12. Verhuur van een gedeelte van het veemarktterreln aan de Hellconweg. 19 12
13. Vaststellen van de jaarrekening 1987 en goedkeuren van de begroting
1989 van de Stichting tot Beheer en exploitatie van de ThéskInker Ij
PrInsetun en het complex Zalen Schaaf. 9 12
14. Subsidieverzoek Verzetsmuseum Friesland. 7 13
15. Vaststellen van de beleidsnotitie Naar één Fonds voor de Beeldende
Kunst. 13 13
16. Tijdelijke belegging van gelden. 1 16
17. Sluiten van kasgeldI en Ingen2 16
18. Aangaan van onderhandse geldleningen. 3 16
19. Krediet In rekening-courant bij de NV Bank voor NederIandsche
Gemeenten4 16
20. Won IngbouwfInancler1ng. 5 16
21. Preadvies bij het rapport van de SocialIstlese Partij Vervoer van
gevaarlijke stoffen per spoor: Don't worry, be happy? 8 16
22. Wijzigen van de gemeentebegroting en de begrotingen van de Dienst
voor het Marktwezen en de Frieslandhal, de Dienst Reiniging en het
Woningbedrijf voor het dienstjaar 1990. 20 16
De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er Is bericht van verhindering van de heren E.M.
Janssen, MIedema, Mink en Pruiksma.
Dames en heren, leden van de gemeenteraad van Leeuwarden.
Het begin van het jaar 1990 Is tegelijkertijd de Intrede in het laatste decennium van deze
twintigste eeuw. In velerlei opzicht ziet het er naar uit dat de Jaren negentig gekenmerkt zul
len worden door vernieuwing. Voor het openbaar bestuur Is van belang de totstandkoming van een
nieuwe gemeentewet en een nieuwe provinciewet.
Het Is goed dat de gemeente als basIsoverheld opnieuw een solide bedding vindt. Tegelij
kertijd Is het nodig en gewenst dat er helderheid komt met betrekking tot de positie van de
provincie In ons staatsbestel. Voor de laatste stelling vind Ik behalve bij de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) steun bij de griffier van de Staten van Noord-Holland, de heer
Versteden, die spreekt van een crisis rond de provincie. Als kenmerken van deze crisisachtige
situatie noemt hij onder meer:
- het ontbreken van een heldere visie op de rol en de positie van de provincie;
- het ontbreken van althans een stimulerend uitzicht op een betere situatie.
Een andere griffier, de griffier van de Staten van Noord-Brabant, de heer Modderkolk, ziet
de positie van de provincie In een bestuurlijk middenveld tussen rijk en gemeenten. Tegelijker
tijd beklemtoont hij echter dat taken alleen bij een hogere bestuurslaag mogen komen als aange
toond Is dat die taken niet op het lagere niveau naar behoren vervuld kunnen worden.
Een tweetal door de VNG In dit verband geponeerde stellingen neem Ik hier graag over. In
de eerste plaats de mening dat de provincie vooral een schakelfunctie dient te vervullen tussen
het rijk en de gemeenten. Vanuit de positie van de gemeenten gezien Impliceert die functie on
der meer ondersteuning van de meer of minder concrete gemeentelijke belangen. Een belangrijk
uitgangspunt dat noopt tot nauwe samenwerking tussen provincie en gemeenten.
Waar de gemeenten allengs meer het belang van samenwerking Inzien en geleerd hebben door
samenwerking gezamenlijke kracht te ontwikkelen, moet geconstateerd worden dat de provincies er
onvoldoende In geslaagd zijn de mogelijkheden van de ook voor de provincies geschreven Wet ge
meenschappelijke regelingen uit te bulten. Nog onlangs werd In Intermediair de Bestuurscommis
sie Noorden des Lands als praktisch ontmanteld beschreven: "De commissie Is van spreekbuis voor
het gehele Noorden gedegenereerd tot een verzendbedrIJf van bedelbrieven en persberIchten" zo
stond er In deze aan het Noorden gewijde special te lezen. En wie vandaag de krant heeft gele
zen heeft kunnen bespeuren dat de secretaris van de Bestuurscommissie Noorden des Lands In let-
- 3 -
wat andere bewoordingen zich dienovereenkomstig deze uitspraak heeft uitgelaten. In leder geval
spoort de constatering met eigen waarnemingen of beter: het te enen male ontbreken van, ook
onze belangen dienende, waarnemingen.
Ik acht het dan ook Juist dat het provinciaal bestuur van Friesland een eigen koers vaart
en nog onlangs in contact is getreden met het provinciaal bestuur van Flevoland waar onmisken
baar gezamenlijke belangen mee bestaan.
Een tweede aandachtspunt betreft de bepaling In het ontwerp van de nieuwe provinciewet
waarin het provinciaal bestuur de bevoegdheid wordt toegekend tot het overdragen van medebe-
wIndsbevoegdheden aan gemeenten of waterschappen. Met Instemming vermeld Ik het door de VNG ge
kozen en zoals uit het voorgaande blijkt ook In provinciale kring wel gehuldigde standpunt dat
het decentralisatiebeginsel er op gericht dient te zijn dat het bestuur zo dicht mogelijk bij
de burger staat. Dat is In eerste instantie het gemeentelijk niveau. Daar dient het primaat te
liggen, aldus de VNG.
Er is nog een derde wetgevlngsprodukt op komst dat grote veranderingen ten gevolge zal
hebben. Ik doel op de voorgenomen reorganisatie van de politie. Het regeeraccoord en de daarop
gevolgde regerIngsverkIarIng geven aan dat de regering Ingrijpende plannen heeft met de poli
tie.
Een gereglonalIseerde organisatiestructuur van éénsoortlge politie trekt daarbij het meest
de aandacht. Er mag van worden uitgegaan dat het gezag over de politie blijft zoals dat thans
Is. In het beheer gaan evenwel verander 1ngen komen. Het lijkt haast onvermijdelijk dat er tus
sen gezag en beheer spanningen kunnen ontstaan. Indien Immers het bevoegd gezag lokaal blijft
zoals het Is dan zal dit bevoegd gezag zijn eisen moeten kunnen stellen aan de In de gemeente
aanwezige politie onder leiding van een lokale politiechef. Dat dient ook de gesprekspartner In
het driehoeksoverleg te zijn. Een goede overlegrelatle tussen het bevoegde lokale gezag en de
regionale korpsbeheerder zal onontbeerlijk zijn. Wellicht dat ook hier een op basts van de Wet
gemeenschappelijke regelingen ontwikkelde organisatiestructuur voor een soepel werkend uitvoe
ringsinstrumentarium zal moeten en kunnen zorgen.
Zeker Is dat In de jaren negentig nieuwe taken ook van de politie de aandacht zullen vra
gen. De milieuhandhaving, de Integratie van en In een multiculturele samenleving en de verva
ging van de Europese grenzen zijn onderwerpen die van Invloed zullen blijken te zijn op het
werk en de werkwijze van de Nederlandse politie. Meer nog dan tot nu toe zal het nodig zijn In
verband met de verbreding van het takenpakket met andere, ook lokale Instanties, samen te wei
ken. Ook binnen de regionale politie zal een zekere Integratie tussen de lokale politie en de
binnenkort gereorganiseerde lokale overheidsdiensten van belang zijn.
Het beleid van de gemeentelijke overheid zal In de jaren negentig gekenmerkt worden door
een Innovatief karakter, gericht als het zal zijn op vernieuwing. De vernieuwing zal tegelij
kertijd Instrument zijn In het streven naar kwaliteit. WIJ bestrijken dan een breed terrein
waar zowel het milieubeleid een plaats vindt als de realisering van een beleid gericht op ruim
telijke kwaliteit. Het gaat dan om de voortzetting van een tot dusver zeer succesvol gebleken
beleid tot vernieuwing van de stad. In dat kader zal er zowel aandacht zijn voor de aanpak van
de naoorlogse wijken als voor een experiment energiezuinig bouwen.
Een proces van revitalisering van de stad zal pogen nieuwe dynamiek te brengen In de ste
delijke economie. In deze ontwikkeling past de aanleg van technoparken evenzeer als het treffen
van gebundelde telematlcavoorzleningen.
De volstrekt noodzakelijke verbetering van de verbindingen zowel over de weg, over water,
per rail als door de lucht mag In deze opsomming niet ontbreken. Het behoort evenzeer tot het
complex randvoorwaarden dat gelet op de functie van Leeuwarden In de Friese samenleving onont
beerlijk Is voor een goede economische ontwikkeling.
Het hoger beroepsonderwijs heeft In dit verband een bijzondere functie voor het bedrijfs
leven. Daarbij zijn te onderscheiden de op het bedrijfsleven gerichte opleidingen en activitei
ten enerzijds en de Internationaal gerichte opleidingen anderzijds. Ik sta hier wat uitgebrei
der bij stil. Ter Illustratie geef Ik een opsomming van een aantal op stapel staande opleidin
gen en activiteiten.
De Christelijke Hogeschool Noord-Nederland profileert zich sterk op het terrein van toe-
rlsme/recreatie/vrIje tijd vla haar studierichtingen Hotel Management, Toegepaste Vrljetijdswe-
tenschappen en het centrum voor zakelijke dienstverlening Centrum voor Toerisme en Vrije tijd.