- 2 - 11. Archeologische monumenten. 6 12 12. Verhuur van een gedeelte van het veemarktterreln aan de Hellconweg. 19 12 13. Vaststellen van de jaarrekening 1987 en goedkeuren van de begroting 1989 van de Stichting tot Beheer en exploitatie van de ThéskInker Ij PrInsetun en het complex Zalen Schaaf. 9 12 14. Subsidieverzoek Verzetsmuseum Friesland. 7 13 15. Vaststellen van de beleidsnotitie Naar één Fonds voor de Beeldende Kunst. 13 13 16. Tijdelijke belegging van gelden. 1 16 17. Sluiten van kasgeldI en Ingen2 16 18. Aangaan van onderhandse geldleningen. 3 16 19. Krediet In rekening-courant bij de NV Bank voor NederIandsche Gemeenten4 16 20. Won IngbouwfInancler1ng. 5 16 21. Preadvies bij het rapport van de SocialIstlese Partij Vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor: Don't worry, be happy? 8 16 22. Wijzigen van de gemeentebegroting en de begrotingen van de Dienst voor het Marktwezen en de Frieslandhal, de Dienst Reiniging en het Woningbedrijf voor het dienstjaar 1990. 20 16 De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er Is bericht van verhindering van de heren E.M. Janssen, MIedema, Mink en Pruiksma. Dames en heren, leden van de gemeenteraad van Leeuwarden. Het begin van het jaar 1990 Is tegelijkertijd de Intrede in het laatste decennium van deze twintigste eeuw. In velerlei opzicht ziet het er naar uit dat de Jaren negentig gekenmerkt zul len worden door vernieuwing. Voor het openbaar bestuur Is van belang de totstandkoming van een nieuwe gemeentewet en een nieuwe provinciewet. Het Is goed dat de gemeente als basIsoverheld opnieuw een solide bedding vindt. Tegelij kertijd Is het nodig en gewenst dat er helderheid komt met betrekking tot de positie van de provincie In ons staatsbestel. Voor de laatste stelling vind Ik behalve bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) steun bij de griffier van de Staten van Noord-Holland, de heer Versteden, die spreekt van een crisis rond de provincie. Als kenmerken van deze crisisachtige situatie noemt hij onder meer: - het ontbreken van een heldere visie op de rol en de positie van de provincie; - het ontbreken van althans een stimulerend uitzicht op een betere situatie. Een andere griffier, de griffier van de Staten van Noord-Brabant, de heer Modderkolk, ziet de positie van de provincie In een bestuurlijk middenveld tussen rijk en gemeenten. Tegelijker tijd beklemtoont hij echter dat taken alleen bij een hogere bestuurslaag mogen komen als aange toond Is dat die taken niet op het lagere niveau naar behoren vervuld kunnen worden. Een tweetal door de VNG In dit verband geponeerde stellingen neem Ik hier graag over. In de eerste plaats de mening dat de provincie vooral een schakelfunctie dient te vervullen tussen het rijk en de gemeenten. Vanuit de positie van de gemeenten gezien Impliceert die functie on der meer ondersteuning van de meer of minder concrete gemeentelijke belangen. Een belangrijk uitgangspunt dat noopt tot nauwe samenwerking tussen provincie en gemeenten. Waar de gemeenten allengs meer het belang van samenwerking Inzien en geleerd hebben door samenwerking gezamenlijke kracht te ontwikkelen, moet geconstateerd worden dat de provincies er onvoldoende In geslaagd zijn de mogelijkheden van de ook voor de provincies geschreven Wet ge meenschappelijke regelingen uit te bulten. Nog onlangs werd In Intermediair de Bestuurscommis sie Noorden des Lands als praktisch ontmanteld beschreven: "De commissie Is van spreekbuis voor het gehele Noorden gedegenereerd tot een verzendbedrIJf van bedelbrieven en persberIchten" zo stond er In deze aan het Noorden gewijde special te lezen. En wie vandaag de krant heeft gele zen heeft kunnen bespeuren dat de secretaris van de Bestuurscommissie Noorden des Lands In let- - 3 - wat andere bewoordingen zich dienovereenkomstig deze uitspraak heeft uitgelaten. In leder geval spoort de constatering met eigen waarnemingen of beter: het te enen male ontbreken van, ook onze belangen dienende, waarnemingen. Ik acht het dan ook Juist dat het provinciaal bestuur van Friesland een eigen koers vaart en nog onlangs in contact is getreden met het provinciaal bestuur van Flevoland waar onmisken baar gezamenlijke belangen mee bestaan. Een tweede aandachtspunt betreft de bepaling In het ontwerp van de nieuwe provinciewet waarin het provinciaal bestuur de bevoegdheid wordt toegekend tot het overdragen van medebe- wIndsbevoegdheden aan gemeenten of waterschappen. Met Instemming vermeld Ik het door de VNG ge kozen en zoals uit het voorgaande blijkt ook In provinciale kring wel gehuldigde standpunt dat het decentralisatiebeginsel er op gericht dient te zijn dat het bestuur zo dicht mogelijk bij de burger staat. Dat is In eerste instantie het gemeentelijk niveau. Daar dient het primaat te liggen, aldus de VNG. Er is nog een derde wetgevlngsprodukt op komst dat grote veranderingen ten gevolge zal hebben. Ik doel op de voorgenomen reorganisatie van de politie. Het regeeraccoord en de daarop gevolgde regerIngsverkIarIng geven aan dat de regering Ingrijpende plannen heeft met de poli tie. Een gereglonalIseerde organisatiestructuur van éénsoortlge politie trekt daarbij het meest de aandacht. Er mag van worden uitgegaan dat het gezag over de politie blijft zoals dat thans Is. In het beheer gaan evenwel verander 1ngen komen. Het lijkt haast onvermijdelijk dat er tus sen gezag en beheer spanningen kunnen ontstaan. Indien Immers het bevoegd gezag lokaal blijft zoals het Is dan zal dit bevoegd gezag zijn eisen moeten kunnen stellen aan de In de gemeente aanwezige politie onder leiding van een lokale politiechef. Dat dient ook de gesprekspartner In het driehoeksoverleg te zijn. Een goede overlegrelatle tussen het bevoegde lokale gezag en de regionale korpsbeheerder zal onontbeerlijk zijn. Wellicht dat ook hier een op basts van de Wet gemeenschappelijke regelingen ontwikkelde organisatiestructuur voor een soepel werkend uitvoe ringsinstrumentarium zal moeten en kunnen zorgen. Zeker Is dat In de jaren negentig nieuwe taken ook van de politie de aandacht zullen vra gen. De milieuhandhaving, de Integratie van en In een multiculturele samenleving en de verva ging van de Europese grenzen zijn onderwerpen die van Invloed zullen blijken te zijn op het werk en de werkwijze van de Nederlandse politie. Meer nog dan tot nu toe zal het nodig zijn In verband met de verbreding van het takenpakket met andere, ook lokale Instanties, samen te wei ken. Ook binnen de regionale politie zal een zekere Integratie tussen de lokale politie en de binnenkort gereorganiseerde lokale overheidsdiensten van belang zijn. Het beleid van de gemeentelijke overheid zal In de jaren negentig gekenmerkt worden door een Innovatief karakter, gericht als het zal zijn op vernieuwing. De vernieuwing zal tegelij kertijd Instrument zijn In het streven naar kwaliteit. WIJ bestrijken dan een breed terrein waar zowel het milieubeleid een plaats vindt als de realisering van een beleid gericht op ruim telijke kwaliteit. Het gaat dan om de voortzetting van een tot dusver zeer succesvol gebleken beleid tot vernieuwing van de stad. In dat kader zal er zowel aandacht zijn voor de aanpak van de naoorlogse wijken als voor een experiment energiezuinig bouwen. Een proces van revitalisering van de stad zal pogen nieuwe dynamiek te brengen In de ste delijke economie. In deze ontwikkeling past de aanleg van technoparken evenzeer als het treffen van gebundelde telematlcavoorzleningen. De volstrekt noodzakelijke verbetering van de verbindingen zowel over de weg, over water, per rail als door de lucht mag In deze opsomming niet ontbreken. Het behoort evenzeer tot het complex randvoorwaarden dat gelet op de functie van Leeuwarden In de Friese samenleving onont beerlijk Is voor een goede economische ontwikkeling. Het hoger beroepsonderwijs heeft In dit verband een bijzondere functie voor het bedrijfs leven. Daarbij zijn te onderscheiden de op het bedrijfsleven gerichte opleidingen en activitei ten enerzijds en de Internationaal gerichte opleidingen anderzijds. Ik sta hier wat uitgebrei der bij stil. Ter Illustratie geef Ik een opsomming van een aantal op stapel staande opleidin gen en activiteiten. De Christelijke Hogeschool Noord-Nederland profileert zich sterk op het terrein van toe- rlsme/recreatie/vrIje tijd vla haar studierichtingen Hotel Management, Toegepaste Vrljetijdswe- tenschappen en het centrum voor zakelijke dienstverlening Centrum voor Toerisme en Vrije tijd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 2