- 34 - gewoon dat Je In zo'n complex automat!serfngsproces, waarbij wordt geconverteerd van het ene systeem naar het andere systeem, soms tegenvallers tegenkomt. Ook tegenvallers die je niet fn rekening kunt brengen bij het CEVAN. De heer Hefns heeft gevraagd of Je het CEVAN daar een rekening voor kunt sturen of dat er over onderhandeld Is. Nee, maar dat Is ook niet mogelijk. WIJ kunnen autonoom zelf beslissen om van een CEVAN-systeem, waar wij op zich zelf geen klach ten klachten over hebben, over te stappen op een eigen systeem. Dat In het CEVAN-systeem een aantal dingen zodanig Is geregeld dat die de conversie wat Ingewikkelder maakt Is jammer. Ik neem echter niet aan dat er In het contract dat wij ooit met het CEVAN hebben gesloten een re gel Is opgenomen dat wij er vanuit gaan dat een en ander heel gemakkelijk geconverteerd moet worden. Kortom, het Is Jammer dat het CEVAN-systeem niet zodanig Is dat Je gemakkelijk weer naar een ander systeem kunt overstappen. Het feit dat dat niet kan betekent echter nog niet dat Je het CEVAN er ook op aan kunt spreken. Ik wil het hierbij laten. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, Ik heb de Indruk dat er wat misverstanden bestaan over de werkwijze van de afdeling Bouwtoezicht. U moet het zo zien dat die afdeling geen Inkom sten heeft. De opzet Is zo dat er een aantal uren bouwtoezicht beschfkbaar worden gesteld vla de begroting. Alle Inkomsten, Inverdieneffecten en wat dies meer zij staan niet fn relatie tot die afdeling en gaan rechtstreeks naar de algemene dienst. Als er één onderdeel van de organi satie Is waar sprake Is van matige winst dan Is het bedoelde afdeling wel. Je kunt gewoon con stateren dat het een zeer rendabel onderdeel Is. Op het moment dat wij nieuwe taken toevoegen per bouwvergunning aan die organisatie en constateren dat die haar capaciteit heeft bereikt, dan kunnen wij twee dingen doen. Of wij zeggen dat wij bereid zijn om meer uren beschikbaar te stellen voor dat werk of wij zijn daar niet toe bereid zodat je gewoon minder bouwvergunningen kunt verwerken. Dat laatste heeft on middellijk consequenties voor de Inkomsten met betrekking tot de leges. Het I Ijkt erg flauw, maar het heeft niets met flexibiliteit te maken. Flexibiliteit Is handig als ook de Inkomsten van de tarieven rechtstreeks naar je toegaan. Als er echter een aantal uren beschfkbaar Is en je voegt daar taken aan toe, dan Is de enige consequentie dat je die uren beschikbaar stelt. Wil Je dat niet, dan moet Je die taak ook niet toevoegen. De heer Hefns: Ik vind belde antwoorden wat onbevredigend. Eerst het antwoord van de heer Kessler. Het CEVAN moet toch ook een potje Correctie wegens taxatiefouten hebben? Als Je als automatiseringsbedrijf een bepaald produkt verkoopt en Je komt op een gegeven ogenblik tot de conclusie dat er door de Jaren heen wijzigingen fn het systeem zijn aangebracht dfe niet gedo cumenteerd zijn en dat bepaalde zaken zelfs niet meer herleidbaar zfjn, dan mag Je als klant toch verwachten dat het bedrijf, de leverancier, precies weet hoe zijn produkt In elkaar zit? Als het bedrijf dat niet meer weet en er daardoor vertraging ontstaat dan vind fk het een rare zaak als de klant dat moet betalen. Ik benader het even heel produktgerIcht en marktgericht en zoals een klant met een produktfebedrIJf omgaat. Dan het antwoord van wethouder Timmermans ten aanzien van de bouwaanvragen en de sociale veiligheidseisen. Ik begrijp dat de Inverdieneffecten daar niet toe mogen worden gerekend. Wel vraag fk mfj af hoe het komt dat er totaal geen flexibiliteit tn de uren zit. In de stukken dfe wij hebben gekregen staat dat het niet mogelijk Is om binnen de huidige capaciteit tijd fn te ruimen, omdat de toetsing fn de loop van de afgelopen Jaren al tot een minimum Is terugge bracht. Er zit kennelijk geen 75 uur meer fn, er zit fn een bouwaanvraag niet eens meer 25 mi nuten werk. Is die tljdschrfjver IJ zo op de vijf minuten na nauwkeurig gebeurd dat alle speling daaruit gehaald Is? Ik vraag mfj af of dat antwoord In overeenstemming Is met de werkelijkheid. Ik zet daar mijn vraagtekens bij. De heer Rozema: Voorzitter, fk vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat In een tijdperk van automatisering een groot computerbedrfJf niet eens meer weet hoe een belangrijk systeem fn - 35 - elkaar zit, laat staan dat het het tn het eigen computersysteem heeft gezet. Dat zet vraagte kens bij onze relatie met het CEVAN. De heer Kessler (weth.): Nogmaals, het CEVAN Ts aanspreekbaar op de vraag of systemen het wel of niet doen en of Je daar als klant tevreden over bent. Het CEVAN Is niet aanspreekbaar op de vraag als Je, Indien derden gaan converteren en aan het systeem gaan sleutelen, het dan niet helemaal helder krijgt uitgelegd. Het punt waar Je het CEVAN op moet aanspreken Is: doet het systeem het en ben Je er tevreden over. Aan zo'n systeem wordt natuurlijk Jaar In Jaar uit ge sleuteld en worden er dingen verbeterd. Dat het even zoeken Is voordat Je dat weer hebt uttge- puzzeld kan gebeuren. Volgens mij heeft dat helemaal niets te maken met een groot automatfse- rfngsbedrfjfIk neem aan dat fn heel veel automatIserlngsbedrIJven op dfe manier wordt ge werkt. (De heer Rozema: Er moet voortdurend worden gedocumenteerd en dat Is hier niet gebeurd.) Dat Is wel gebeurd, maar er zijn een paar zaken niet volledig gedocumenteerd dfe Je dan nog eens een keer uit moet puzzelen. Nogmaals, het CEVAN Is aanspreekbaar op de vraag of een systeem het wel of niet doet. Het CEVAN Is niet aanspreekbaar op de vraag of er wel of niet gemakkei Ijk geconverteerd kan worden. De heer Timmermans (weth.): De heer Hefns kan zich niet voorstellen dat de rek eruit Is en zegt dat er toch ruimte en flexlbfIIteft moet zfjn. De feitelijke situatie Is zo dat de capaci teit optimaal gebruikt wordt. Ik wil er op wijzen dat er de afgelopen Jaren niet alleen her waarder Ingsopdrachten zijn geweest dfe voor de gehele gemeentelijke organisatie aan de orde waren. Er heeft ook al een reorganisatie bij de DSO plaatsgevonden. Daar gold toen ook een taakstelling die niet helemaal maar wel voor een groot gedeelte Is gehaald. BIJ de DSO zijn toen ook banen geschrapt. Het Is niet voor niets dat wij steeds minder toezicht uitoefenen als het gaat om zaken dfe het bouwtoezicht betreffen, maar dat Is een risico dat wij met elkaar lopen. WIJ hebben daar echter te maken met een minimale beztettfng. Het Is bekend dat wij ten aanzien van vergunnIngspIfchttge zaken een zeer ruimhartig beleid voeren door heel veel kleine zaken door de vingers te zien. Op het moment dat wij daar op worden aangesproken kan dat knap lastig zijn. Voorzitter, Ik constateer gewoon dat dfe afdeling geen flexibiliteit meer heeft en dat de capaciteit volledig wordt gebruikt. Alles wat wij eraan toevoegen leidt tot minder vergunningen en dus minder Inkomsten. Ik denk dan dat het nuttig effect van de leges fn dit geval evident Is. De Voorzitter: Aan de orde Is de stemming. De heer Helns: De PAL-fractfe wil graag aantekening dat zij geacht wenst te worden te heb ben gestemd tegen de begroting van de Dienst Stadsontwikkeling, onderdeel 1 voor wat betreft de verkoop van erfpachtgrond fn de binnenstad en onderdeel 3, en tegen de begroting van de Alge mene Dienst, onderdeel 1. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met Inachtneming van de door wethouder Kessler aangebrachte wijziging en de door de heer Helns gewenste aantekening. De Voorzitter: Ik sluit de vergadering. De Voorzitter sluit, om 22.40 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 18