- 6 -
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
- de heer Ir. G.A. Kessler (lid);
- mevrouw Ir. J.A. Lantermans (plaatsvervangend lid).
Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
Punt 3d (bijlage nr. 37).
Benoeming leden In overlegplatform Studentenvoorzieningen Leeuwarden.
AanbevelIng van burgemeester en wethouders:
- mevrouw J.G. Vlletstra;
- mevrouw F.J. van UIzen-Hakker
- de heer J. van Olffen;
- de heer G. Krol.
Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
Mevrouw Doevendans en de heer IJestra vormden met de voorzitter het stembureau.
Punt 4 (bijlage nr. 36).
De Voorzitter: Aan de orde Is Verkoop erfpachtgrond.
De heer Helns: De PAL-fractle wil geacht worden te hebben gestemd tegen element 5 van het
ontwerp-besIuIt In verband met verkoop van erfpachtgrond In de binnenstad.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de
PAL-fractle wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen element 5 van het besluit.
Punt 5 (bijlage nr. 25).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 6 (bijlage nr. 28).
De Voorzitter: Dit punt luidt Vaststellen van de nota Woningbouwbeleid.
De heer Helns: WIJ hebben drie keer In de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volks
huisvesting en twee keer In het Woonconsumentenoverleg over deze nota gepraat. Vanavond zijn
wij aan de vaststelling van de nota toe. Alle mogelijke discussiepunten zijn Inmiddels wel ter
tafel gekomen. Wat overgeslagen Is komt wel terug bij de stadsgewestnota, het structuurplan, de
evaluatienota over de woningtoewijzing en de nota over het wonIngvoorraadbeleld. Ik zal de
laatste zijn om te beweren dat al die nota's niet noodzakelijk zijn voor de discussie. Wel
vraag Ik mij eens af wat de effectiviteit Is van zoveel nota's, reactie- en evaluatienota's,
- 7 -
voor de besluitvorming. Zouden wij niet eens wat meer moeten samenvoegen en combineren? Het
gaat toch In eerste Instantie om een visie die moet worden vastgesteld?
Zo ligt het volgens ons ook met de ogenschijnlijk logische schelding tussen de nota
Woningbouwbeleid en de nota over het wonlngvoorraadbeleld. Het moet toch mogelijk zijn om een
Integrale volkshuisvestingsvisie van de gemeente Leeuwarden op pakweg 10 A4-tJes te zetten?
In grote lijnen kan PAL zich vinden In het beleid zoals dat in de voorliggende nota
Woningbouwbeleid Is vastgelegd. Deze gemeentelijke nota onderscheidt zich zelfs, vinden wij In
gunstige zin van de nota van staatssecretarIs Heerma, namelijk dat de verantwoordelijkheid van
de gemeente op alle deelmarkten ofte wel doelgroepen Is terug te vinden en dat deze zorg pri
mair staat. Dus niet alleen gericht op de vrije sector en koopsector, omdat die het zo lekker
doen, maar ook op de hulsvesting voor Jongeren en ouderen. De nota gaat er uitgebreid op In.
Deze conclusies trekken wij op grond van een aantal discussies die wij In en bulten de commis
sie gevoerd hebben.
WIJ blijven echter wel heel bezorgd over de huisvestingskansen voor de mensen met de lage
re Inkomens. De stelling dat de lagere Inkomensgroepen binnen de bestaande woningvoorraad ge
holpen kunnen worden Is naar onze mening nog steeds een onbewezen zaak. Er zit wel enige ruimte
In het beleid voor een extra contingent voor goedkope huurwoningen voor ouderen, maar ook voor
die doelgroep ligt het accent op de bestaande won 1ngvoorraad. Nu Is volgens het Jaarverslag van
de Centrale registratie van woningzoekenden nagenoeg twee-derde deel van de woningzoekenden
- om precies te zijn 62^ - alleenstaand met een Inkomen beneden f 2.000,— per maand. De groot
ste tekorten zitten bij de goedkope kleine huurwoningen. In dat licht gezien zien wij dan ook
met grote belangstelling het Activiteitenplan sociale kamermarkt tegemoet. Toch zal er meer
moeten gebeuren.
Zo kan met de verhuurders overlegd worden om de grotere huurwoningen geschikt te maken
voor doelgroepen als ouderen en Jongeren. In dit verband een concrete vraag. Kunnen wij mis
schien al dit jaar enige concrete verbouwpIannen tegemoet zien om de bestaande woningvoorraad
beter geschikt te maken voor de vraag van de woningzoekenden?
Als er zo'n Integrale volkshuisvestingsvisie zou zijn zoals Ik zoeven heb omschreven, dan
zou duidelijk worden dat PAL een grotere prioriteit toekent aan vernieuwing en beheer dan aan
groei en ontwikkeling. Ofte wel: wij vinden verbetering van de kwaliteit van de voorraad van
groter belang dan het bouwen van nieuwe woningen.
Ook In de voorliggende nota staat dat nieuwbouw steeds minder belangrijk wordt en dat het
beleid meer georiënteerd Is op het beheer. Daarom verbaast het ons eigenlijk dat zo expliciet
wordt gekozen voor de taakstelling In plaats van het accepteren van de trend. De taakstelling
van 240 nieuwe woningen per Jaar gaat uit van een bevolkingsgroei van ongeveer 4? voor de Jaren
negentig en dat Is bijna keer hoger dan de trend aangeeft. De keuze voor de taakstelling In
plaats van de trend vindt PAL slecht onderbouwd en niet erg realistisch te noemen.
Naar onze mening Is een nieuwbouwproduktle van 150 woningen voldoende om de kwalitatieve
tekorten op te vangen. Met meer nieuwbouw loop Je het risico van een toename van de leegstand.
Leeuwarden Is op dit moment nog steeds een doorstromingsmarkt. CammInghaburen Is een wijk die
voornamelijk met mensen uit andere delen van de stad groeit en niet of nauwelijks met mensen
die van bulten de gemeente komen.
In de nota wordt gesteld dat het hebben van voldoende banen om Jongeren aan Leeuwarden te
binden een voorwaarde Is voor het realiseren van die taakstelling. Is het dan niet logisch dat,
als wij constateren dat er In een Jaar niet of nauwelijks nieuwe banen bij komen, er ook minder
woningen gebouwd zullen gaan worden? Blijkens voorlopige cijfers Is de werkgelegenheid In Leeu
warden wel Iets toegenomen, maar blijft die ver achter bij de landelijke groei.
In de gemeentelijke nota Woningbouwbeleid staat letterlijk dat de gemeente voorwaarden
moet scheppen voor een volwaardige plaats van de woonconsument als belangengroep en martkpar-
ttj. Zoals bekend pielt PAL voor een onafhankelijk woonconsumentenplatform waaraan de wooncon
sumentenorganisaties met behoud van eigen zelfstandigheid kunnen deelnemen. Dit platform zou
dan de officiële partner kunnen worden voor het gemeentebestuur als het gaat om het lokale
volkshuisvestingsbeleid. Het convenant waarvan sprake Is dat dat met de corporaties zal worden
afgesloten kan dan ook met zo'n samenwerkingsverband van georganIseerde bewoners worden
gemaakt. Een soort lokaal volkshuisvestingsakkoord dat jaarlijks wordt afgesloten tussen cor
poraties, bewoners en gemeente. De gemeenteraad zal een dergelijk akkoord kunnen vaststellen.