- 31 - zien!ngen op dit vlak. Elke gemeente, en zeker de grotere, heeft de maatschappelijke plicht om In deze haar aandeel te leveren. Het Is voor ons ondenkbaar dat een gemeente als Leeuwarden zich aan die maatschappelijke plicht zou onttrekken. Ook bij de algemene beschouwingen hebben wij dat een erepllcht genoemd. WIJ zijn er verheugd over dat alle politieke partijen In deze raad het daarover eens zijn. De humane aspecten die hier In het geding zijn, zijn zo duidelijk dat beoordeling van de vraag om medewerking zich niet langs partlJ-polItleke scheidslijnen heeft afgespeeld. Je kunt zeggen dat alle politieke partijen zich In dit geval hebben kunnen vinden op een gemeenschappelijke noemer, namelijk die van humaniteit naar een groep mensen toe die In het algemeen pas na grote zelfoverwinning of door wanhoop gedreven huls en haard hebben verlaten. Vervolgens komt de vraag naar voren waar In Leeuwarden het asielzoekerscentrum dan zou moeten komen. Met de eerste opvang In het Burmanlahuls hebben wij geen enkele moeite. Dat de gemeente eigen hulsvesting beschikbaar stelt voor de eerste opvang Is ook uit een oogpunt van voorbeeldfunctie toe te Juichen, ook al gaat het bij het Burmanlahuls om een tijdelijke voorziening. De vervolgvraag waar het asielzoekerscentrum daarna moet komen heeft heel wat meer stof doen opwaaien. Zeker In Lekkumerend waar de voorziening Is gedacht. Verontruste wijkbewoners hebben verschillende fracties, ook die van de PvdA, In de afgelopen tijd gebeld of op een andere wijze benaderd. Die onrust van de wijkbewoners laat zich voor een deel verklaren. Immers, WVC had grote haast en oefende ook op onze gemeente forse druk uit. In die situatie kon de gemeente, die zich zelf had aangemeld voor de komst van een asiel zoekerscentrum, zich niet meer veroorloven alle denkbare lokatles In de stad aan een heel uitputtend onderzoek met Inspraak In elke fase te onderwerpen. Het tempo waarin de gemeente heeft gewerkt Is voor de wijk misschien wel wat snel gegaan. In die context kunnen wij een deel van de verwarring die In de wijk Is ontstaan wel plaatsen. Een dergelijk tempo verdient vanuit een oogpunt van zorgvul dige besluitvorming naar de wijk toe zeker niet de schoonheidsprijs. Hiermee willen wij overigens niet zeggen dat een ander tempo zonder meer tot een andere opstelling vanuit de wijk zou hebben geleld. Wel vinden wij dat het college binnen de omstan digheden die Ik heb geschetst er goed aan heeft gedaan vertegenwoordigers vanuit de wijk uit te nodigen voor een excursie naar Luttelgeest. Het geven van Juiste Informatie over alle aspecten die aan het asiel zoekerscentrum zijn verbonden Is Immers van essentieel belang. Door die nuchtere en sobere Informatie kan ook niet alle onrust worden weggenomen. Maar wie van die Informatie heeft kennisgenomen kan toch moeilijk om de conclusie heen dat het met die veronderstel de overlast In de praktijk van andere gemeenten meevalt. BIJ discussies over dit soort onderwerpen moet Je elke keer als raadslid weer goed weten te onderschelden welke bezwaren voortkomen uit onbekendheid, welke bezwaren reëel zijn en welke bezwaren voortkomen uit vooroordelen die er onder de oppervlakte of soms openlijk bestaan tegen mensen met een andere huidskleur. Deze laatste categorie bezwaren kunnen bij ons niet op veel begrip rekenen. Die bezwaren honoreren zou fundamenteel In strijd zijn met de humaniteit waar Ik het eerder over had. De andere bezwaren moet de gemeente echter wel degel Ijk heel serieus onder ogen zien. Het Is dan ook Jammer dat aan die bezwaren - Ik denk met name ook aan de bezwaren en de argumenten die In de afgelopen weken door de wijk naar voren zijn gebracht - In de raadsbrlef weinig of geen aandacht Is besteed. Overigens moet Ik er bij zeggen dat de argumenten en de bezwaren van de wijk In de loop van de weken veranderd zijn. Ik hoop dat de brief die vandaag Is binnengeko men daar het sluitstuk van Is. In die brief staat heel duidelijk dat het asielzoekerscentrum In leder geval niet meer wordt afgewezen. Aan de bezwaren die stoelen op onbekendheid heeft de gemeente het nodige gedaan. Niet alleen vla de excursie maar ook door de Informatie die op de Inspraakavond Is gegeven. Daar mag het echter niet bij blijven. Ik kom daar straks nog op terug. Voor de gemeenteraad resteert onder alle omstandigheden de noodzaak om af te wegen welke lokatle voor een asielzoekerscentrum, rekening houdende met de urgentie van het probleem, het meest geschikt Is. In een eerder stadium heeft mijn fractie In de raadscommissie gevraagd om nadere Informatie over alternatieve lokatles. Die Informatie Is verstrekt, maar ook weer niet In de raadsbrlef. Dat betreuren wij. Uit een oogpunt van Informatievoorziening naar betrokkenen toe Is de raadsbrlef te mager. - 32 - WIJ hebben als fractie de verschillende lokatles In de stad grondig vergeleken met de cri teria die In de raadsbrlef staan. WIJ zijn tot de conclusie gekomen dat de lokatle Lekkumerend met Inachtneming van hetgeen de wethouder daarover heeft toegezegd het meest voor de hand ligt. De belangrijkste redenen daarvoor voor onze fractie zijn: het terrein Is voldoende groot, het Is gemeente-eigendom en hoogst waarschijnlijk op korte termijn beschikbaar. Het terrein ligt weliswaar aan de rand van de stad, maar toch niet geïsoleerd ten opzichte van de bewoonde wereld. Een andere objectieve reden die voor deze lokatle pielt Is dat aan dit tereIn door de raad bij de behandeling van de nota over de vrije sectorkavels al een woonbestemming Is gege ven. Die woonbestemming wordt voor vijf jaar weliswaar een andere, maar het blijft een woonbe- stemmIng. Rest mij nog één opmerking. WIJ hebben geconstateerd dat er onrust Is In de wijk Lekkumerend. WIJ maken ons daar ook zorgen over. Voor zover die onrust weggenomen kan worden heeft de gemeente wat ons betreft de plicht om dat te doen. WIJ willen het college vragen daar nog eens heel zorgvuldig naar te kijken. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan een goed overleg over de ruimtelijke Inpassing van het asielzoekerscentrum In de wijk, maar ook aan het scheppen van een goed klimaat waarbinnen voortdurend overleg plaats kan vinden tussen wljkbestuur, asielzoekerscentrum en andere betrokkenen zoals de gemeente, het opbouwwerk enz. Ik wil het hierbij In eerste Instantie laten, mijnheer de voorzitter. De heer Meerdlnk: Het heeft weieens langer geduurd alvorens het college een Initiatief van de PAL-fractle oppakte. In dit geval Is er zeer alert gereageerd en ligt er tussen het moment van het doen van een suggestie en het besluit door de raad nog geen vier maanden. De PAL-fractle stemt natuurlijk In met het voorliggende raadsvoorstelIk wil In dat ver band nog een aantal opmerkingen maken. Wat de lokatlekeuze van het te bouwen asielzoekerscen trum betreft Is van de kant van onze fractie gewezen op een aantal andere mogelijkheden, zoals het LIJempf-terreln. Gezien de criteria en de spoed die vereist Is kan onze fractie echter Instemmen met de voorgestelde lokatle Lekkumerend-Oost. Deze lokatlekeuze heeft weerstanden opgeroepen In de wijk Lekkumerend-Oost. Ik wil daar kort op Ingaan, omdat de weerstand naar onze mening niet alleen valt te verklaren uit vrees voor het onbekende en dergelijke, maar voor een deel ook valt te herleiden tot onvrede over het gemeentelijk beleid ten aanzien van deze wijk. Voor PAL Is het zonneklaar dat dit soort beslissingen ten aanzien van lokatlekeuze van asielzoekerscentra boven het belang van een wijk uitgaat. In onze Ideeën over wijk- en buurt beheer valt dit soort beslissingen dus bulten de bevoegdheid van buurt en wijk. Naar onze mening had het verzet van de wijk voor een deel te maken met het gegeven dat met de belangen en de wensen van de wijk niet altijd rekening wordt gehouden of dat deze tot onderdeel van een langdurig proces van beleidsvoorbereiding worden gemaakt. Dat Is soms onvermijdelijk vanuit het college en de raad geredeneerd, maar tegelijkertijd zeer frustrerend voor de wijk. Als het maanden of Jaren duurt voordat een speel voorziening Is gerepareerd of het trottoir Is hersteld of welk ander voorbeeld Je ook maar wilt noemen, dan levert dat frustraties op. Een aantal naoorlogse wijken heeft het Idee achter In de rij te staan wat betreft het aanbrengen van voorzieningen, weinig tot geen kunstwerken of andere verfraaiende attributen, een ontoerei kend groenonderhoud, slecht onderhouden woonblokken, de onderzoeksresultaten van de Werkgroep 2du!zend die op zich laten wachten en zo kan Ik nog we! even doorgaan. Geen wonder dat deze wijken, waar onder Lekkumerend-Oost, zich afvragen wanneer zij nu eens aan de beurt zijn. Men leest namelijk wel dat de Harmonie nieuwbouw gaat plegen en dat er een nieuw en duur stadskan toor komt. Men ziet ook dat het centrum van de stad wordt verfraaid met een winkelcentrum en dat In het stationskwartier het ene nieuwe pand na het andere verrijst. PAL meent dat de raad In zijn beleid meer aandacht moet geven aan en beleid moet voeren ten behoeve van de naoorlogse wijken. De verbetering moet snel worden aangepakt. Het voorzle- ntngenpell moet worden opgevoerd. Daarnaast menen wij dat de afstand tussen bestuur en burgers verkleind moet worden. Het besturen door de raad op hoofdlijnen kan tot gevolg hebben dat wij als raadsfracties op een te grote afstand komen te staan van wat leeft onder mensen In buurten en wijken. Zo lang de diensten op een adequate manier met de beleidsuitvoering bezig zijn Is dat geen probleem. Het gevaar van Isolement voor de raad Is zeker aanwezig. Ook daarover moeten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 17