- 8 - Punten 5, 6 en 7 (bijlagen nrs. 61, 50 en 43). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 44). De Voorzitter: Dit punt luidt: Verlenging van het voorbereldfngsbesluft voor het gebied StattonskwartIer. Mevrouw Van Ulzen-Hakker: Voorzitter, met betrekking tot de verlenging van het voorberef- dfngsbesluft voor het gebied Stat!onskwart Ier Is het niet echt te laat maar dreigde het bijna wel te laat te zijn. Inmiddels zijn er bij de aanleg van het stat!onskwart Ier toch een aantal fouten te consta teren en zijn er een aantal zaken die niet kloppen. De aan- en afvoer van het autoverkeer naar het station bijvoorbeeld Is weinig overzichtelijk en schept vrij veel verwarring. Voor Je het weet rij Je het zebrapad af In plaats van het daarvoor bestemde pad Iets verderop. Het Is mij al eens overkomen, maar Ik denk dat Ik niet de enige ben. Mensen die lopende komen vanaf het Zaailand moeten of door het gras...(De Voorzitter: Mag Ik u even onderbreken? Aan de orde Is een voorbereldfngsbesluft dat het signaal geeft dat er een bestemmfngspI an wordt voorbereid. U praat nu over getroffen verkeersmaatregelen, maar daar moet u een ander gremlum voor zoeken want het 11Jkt mij niet geschikt om dat vla een voorbereldfngsbesluft te regelen.) Waarschijn lijk hebt u gelijk, maar de wethouder Is bfj deze dus al gewaarschuwd wat er te zijner tijd gaat komen. De Voorzitter: Aan de orde Is de stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 9 (bijlage nr. 53). De Voorzitter: Aan de orde Is Vaststelling Verdeel bes lult stadsvernieuwing 1990. De heer Helns: Het Verdeel bes lult stadsvernieuwing Is zo langzamerhand een hamerstuk ge worden. Werden er In het verleden nog vele politieke discussies gevoerd over de verdeling van de gelden en de prlorfteftsstel11ng, nu lijkt deze discussie geheel te zijn verdwenen. Wij zou den het Idee kunnen krijgen dat wfj tevreden mogen zijn met het stads- en dorpsvernfeuwfngsbe- lefd van de gemeente Leeuwarden. Naar de mening van PAL Is die ontevredenhefd onterecht. Het Is precies één Jaar geleden dat PAL heeft aangedrongen op een onderzoek naar de kwali teit van de bestaande wonIngvoorraad. Wfj hebben geprobeerd de destijds voorgenomen beperkingen van de subsidieregeling particuliere woningverbetering uit te stellen tot de resultaten van het onderzoek naar de kwaliteit bekend waren. De motie - Ik noemde het een amendement - die wfj toen Indienden werd nfet aangenomen en zoals nu blijkt ten onrechte. Uit de eerste voorlopige resultaten van het onderzoek van het Bouwcentrum komt naar voren dat de kwaliteit van de eigen woningen slechter Is dan wfj hadden gedacht. De verbeterbehoefte van de woningen binnen de rondweg Is hoog. Omgezet In geld wordt deze geraamd op de fnveste- rIngsbehoefte van meer dan één miljard gulden. De Investeringen van de afgelopen Jaren hebben nauwelijks een kwalIteltsverbeterIng tot gevolg gehad, zo constateren de onderzoekers. Wij moeten zo spoedig mogelijk In de commissie over dit onderzoek praten. WIJ denken dat er meer geld bij zal moeten en het geld zal beter moeten worden besteed. Naar ons Idee zal de subsidieregeling particuliere won!ngverbeterIng moeten worden aange - 9 - past. Vorig Jaar hebben wfj gepleit voor een duo-regelfng: een basisregeling voor de gehele gemeente en een uitgebreide regeling voor priorfteftsgebfeden. Opvallend Is dat ook het Bouw centrum Iets dergelijks aanbeveelt. Zouden wij de toezegging van de wethouder kunnen krijgen dat het onderzoek en de voorstellen voor eventuele aanpassingen van de subsidieregeling parti culiere woningverbetering binnenkort op de agenda van de commissie komen? Een van de buurten waar die kwaliteit het slechtst is is Welgelegen. Dat is niet zo opval lend omdat zich hfer de puntdaken aan de Rembrandtstraten bevinden. Ons Is gemeld dat er pro blemen zijn met de financiering van het verbeteringsplan. Alles leek rond. De afspraken met de aannemer zfjn gemaakt en nagenoeg alle bewoners lijken akkoord te gaan. Echter, door een strik te toepassing van de regeling door het rijk, waarbij subsidiebedragen niet in één keer maar ge spreid over de Jaren worden uitgekeerd, komt alles op de tocht te staan. Volgens de Stadsver- nieuwings Korporatfe kunnen wij het dft Jaar wel vergeten en komt het moeizaam tot stand gebrachte verbeteringsplan op losse schroeven te staan. Ik heb de volgende vragen. 1. Was het bekend bij de Dienst Stadsontwikkeling (DSO) dat subsidiebedragen bij een ln- vesteringsniveau van meer dan 501? van de nteuwbouwwaarde niet meer Ineens worden uitgekeerd? 2. Heeft de wethouder recentelijk nog pogingen gedaan het rijk op andere gedachten te brengen? 3. Is de wethouder met ons van mening dat het verbeteringsplan Rembrandtstraten moet door gaan en Is onderzocht In hoeverre de gemeente zelf een voorf{nanclerIngsregelIng naar voren kan brengen om de negatieve financiële gevolgen voor de bewoners op te vangen? Is het zelfs bekend wat de extra kosten dan zijn? Dan nog een paar algemene opmerkingen. Binnenkort gaan wij met een aantal ambtenaren en andere plaatselijke deskundigen praten over de toekomst van het stads- en dorpsvernleuwlngsbeleld In Leeuwarden. Een goed Initiatief van de directie van de DSO die op concrete wijze Invulling geeft aan een politiek gevoelen In de commissie, In de Instellingen en In de wijken zelf. Er zijn nieuwe Impulsen noodzakelijk. Ik heb al gewezen op de slechte kwaliteit van de woningvoorraad en de noodzaak om hier wat aan te gaan doen. Er komt nog eens bij dat de naoorlogse wijken vanaf 1991 direct bij de stads en dorpsvernieuwing zullen moeten worden betrokken. Eindelijk, of beter gezegd eigenlijk veel te laat. In de naoorlogse wijken Is de problematiek anders, structureler en Ingewikkelder dan In de vooroorlogse wijken. Ook binnen PAL zijn wij ons aan het beraden over hoe volgens ons het stads- en dorpsver nleuwlngsbeleld van de Jaren negentig eruit moet komen te zien. Onze Ideeën zijn daarbij geba seerd op twee pijlers. Ten eerste een samenhangend vernieuwingsbeleid dat een Integraal kader moet worden voor alle activiteiten en Inspanningen. Niet alleen Integraal wat betreft de verbetering van wonin gen en woonomgeving, maar ook ten aanzien van het Inhalen van sociale en maatschappelijke achterstanden. En of Je dat nu sociale vernieuwing noemt, zal mij een zorg zijn. Ten tweede de decentralisatie van de uitvoering naar de wijken toe, vertaald In het door sluizen van wijkbudgetten en het Instellen van projectteams waarin wtjkvertegenwoordtgers en ambtelijke deskundigen zitten met een grote mate van gedelegeerde verantwoordelijkheid. Het zijn niet zulke onbekende punten, wij zijn er In het verleden ook wel eens mee naar voren geko men. Naar onze mening moeten wij deze kant op. Een nieuw Integraal beleidskader en een decen trale uitvoering op wijkniveau. Een schot voor de boeg van een discussie die dit Jaar zal moe ten plaatsvinden. In dit verband de vraag aan de wethouder of hij de toezegging kan doen dat de herbezinning op het stads- en dorpsvernleuwlngsbeleld dit Jaar wordt afgerond, zodat wfj he+ Verdeel bes lult 1991 daarop af kunnen stemmen. Tot zover In eerste Instantie. De heer Ten Hoeve: Voorzitter, de PvdA-leden die zitting hebben In de Commissie voor Ruim telijke Ordening en Volkshuisvesting hebben bij de behandeling van het Verdeel bes lult 1990 het stadsvernieuwingsbeleid aan de orde gesteld. ZIJ hebben daar gesteld dat wij zo langzamerhand een andere kant uit zouden moeten, omdat het vaststellen van het Verdeel bes lult onderhand een heel routinematige handeling wordt. WIJ vinden ook dat het enthousiasme uit de stadsvernieuwing weg Is. Er zullen nieuwe wegen Ingeslagen moeten worden. In de commissie hebben wij er een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 5