- 10 -
tijdje over gepraat.
Ik vind de manier heel goed waarop de directie van de DSO onze geluiden heeft opgevat en
meteen een bijeenkomst heeft uitgeschreven waarvoor allerlei groeperingen, ook politieke, zijn
uitgenodigd.
Vanavond willen wij volstaan met het vaststellen van het Verdeel bes IuIt stadsvernieuwing
1990 en wij doen nu ook geen schoten voor de boeg of Iets dergelijks. WIJ zijn ons Intern aan
het bezinnen over welke dingen Ingebracht moeten worden en wij hopen daar op 16 maart mee te
komen.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, In de commissie Is Inderdaad gesproken over het
karakter van het Verdeel bes lult stadsvernieuwing 1990. Daarbij Is geconstateerd - maar dat Is
helemaal niets nieuws - dat wij op dit moment bezig zijn met de collectieve voorzieningen en de
collectieve Inspanningen met betrekking tot de nfrastructuur en dergelijke. Het Integrale ge
deelte van de vooroorlogse stadsvernieuwing loopt op een eind. WIJ zijn hier nog met de uitvoe
ring bezig en met het beschikbaar stellen van gelden voor activiteiten waar eerder de afgelopen
Jaren al besluiten over zijn genomen.
WIJ hebben reeds eerder aangegeven dat wij ons moeten gaan beraden op de stadsvernieuwing
In de Jaren negentig. Het Initiatief van de DSO Is daar een voorbeeld van. De ontwikkeling In
de naoorlogse wijken, de ontwikkeling met betrekking tot de woningkwaliteit en de verdeelsleu
tel die moet worden toegepast als wij het hebben over de verdeling van de particuliere woning
fondsen, zijn elementen waar wij ons nader op moeten beraden. Daar wordt aan gewerkt en wij
proberen dat Integraal te doen.
Ik zet wel een vraagteken bij de opmerking van de heer Hetns dat uit het voorliggende
voorstel tevredenheid zou spreken. Wel, dat Is absoluut niet aan de orde. Het Is ook niet zo
dat wij tevredenheid uitspreken over de stadsvernieuwing tot nu toe, want er blijft altijd te
wensen over. In die zin zijn wij het wel eens. Maar om nu te zeggen dat de activiteiten die In
de afgelopen ruim tien Jaar hebben plaatsgevonden In de vooroorlogse wijken niet een zekere
mate van resultaat hebben gehad - Ik draal het nu even andersom -, lijkt mij ook wat te ver
gaan. WIJ zitten In de afbouw van de vooroorlogse stadsvernieuwing en In de opbouw van de na
oorlogse stadsvernieuwing. Tegelijkertijd zitten wij In het stadsbeheer als het gaat om de oude
wIjken.
De heer Helns loopt vervolgens vooruit op een aantal conclusies en wensen en op de resul
taten van het onderzoek. Ik stel voor het onderzoek van het bureau uit Rotterdam eerst van com
mentaar te voorzien en dan In de commissie te bespreken, opdat dat een goede bouwsteen kan zijn
- dat Is ook precies de bedoeling geweest - voor een weloverwogen keuze hoe een nieuwe subsi
dieregeling voor de particuliere woningverbeteringsplannen moet zijn. Of de suggesties van de
verschillende partijen, waaronder die van de PAL-fractle, dan overgenomen moeten worden zullen
wij dan zien. Er zijn veel mogelijkheden en bovendien zijn er In den lande op dit moment veel
systemen werkzaam. Ik wil dus nu niet op die conclusies vooruit lopen, dat lijkt mij ook niet
terecht
De heer Helns heeft ook gesproken over de wijk Welgelegen. HIJ heeft gevraagd of de DSO op
de hoogte was van de nieuwe regeling. Het antwoord Is nee. WIJ waren geen van allen op dat mo
ment daarvan op de hoogte. In de richting van het rijk hebben wij, vla bemiddeling van de pro
vincie en met name de HID voor de Volkshuisvesting, een voorzet gedaan om op grond van de opga
ve van plannen die dit Jaar beschikbaar zouden komen geld te reserveren. WIJ hebben dat gedaan
op basis van de opgave van de betrokken eigenaren, die allemaal hebben aangegeven dat het gaat
om Ingrijpende verbeteringen. Met andere woorden, op dat moment hebben wij gezegd: Rijk houd
rekening met een forse claim In aantallen en omvang van de subsidie, als het gaat om de verbe
tering van particuliere huurwoningen. Tot onze verrassing heeft het rijk een nieuwe regeling.
Een regeling vla de meerjarige uitbetalingen dan wel vla de eenmalige bijdragen. Met name de
sector waarin wij veel hebben opgegeven Is helemaal gehonoreerd.
WIJ hebben niets In het contingent voor de eenmalige bijdragen gekregen. Dat Is lastig,
omdat een deel van de particuliere verhuurders niet bereid Is - vaak om psychologische maar ook
om praktische redenen - om de meerjarige ultbetalIngssystemen te volgen. Nu lopen wij het risi
co dat men de plannen gaat bijstellen en daardoor In feite minder kwaliteit gaat uitvoeren wat
- 11 -
een slechte zaak Is. Feit Is echter dat wij voor de toepassing van de eenmalige bijdragerege
ling geen geld hebben. Dan Is de consequentie dat - wij hebben het dan over de verbetering van
naoorlogse woningen van particuliere verhuurders, maar het geldt ook voor andere sectoren - er
geld moet worden vrijgemaakt. Het lijkt mij niet verstandig om daar nu uitspraken over te doen.
De bereidheid om daar zorgvuldig naar te kijken Is er.
Ik heb al overleg gehad met de HID over deze kwestie en die heeft mij gemeld dat voor dit
Jaar de budgetten zijn verdeeld over alle gemeenten en dat er pas bij de herverdeling ruimte Is
om eventueel aanpassingen te plegen. Ik heb zelf nog voorgesteld om door middel van cedering de
meerjarige bijdragen om te zetten In eenmalige bijdragen In de richting van particulieren. Van
de zijde van de HID wordt nagegaan of dat bezwaren oproept. Daar zijn wij dus mee bezig. Voor
dat wij die keuze wel of niet maken, moeten wij eerst weten wat de consequenties zijn van die
flexlblIIteltshanterIng In de richting van anderen die hun plannen hebben gemaakt. Om nu op
voorhand aan te geven dat de Rembrandtdwarsstraten voor dit Jaar wel helemaal vergeten kunnen
worden lijkt mij volstrekt overtrokken. Ik begrijp ook niet dat men zo ver durft te gaan, want
volgens mij Is men dan met beeldvorming bezig die niet aan de orde Is.
De heer Helns heeft tot slot nog een aantal elementen aangegeven op grond waarvan zijn
fractie de aanpak van de stads- en dorpsvernieuwing In de Jaren negentig ziet, een samenhangend
vernieuwingsbeleid Inclusief de sociale achterstanden. Over de vraag of het echt noodzakelijk
Is om altijd te kiezen voor Integrale stadsvernieuwing In de naoorlogse wijken krijgen wij bin
nenkort de uitslag van het onderzoek naar de situatie In de naoorlogse wijken en een prlorl-
teltsstelIng daarbij. Het kan, maar om dat op voorhand aan te nemen lijkt mij niet Juist.
Ook over decentralisatie naar de wijken toe kun Je genuanceerd denken, want lang niet
alles kan worden gedecentra!Iseerd. Je zult onderdelen kunnen decentralIseren. Er zijn afspra
ken gemaakt hoe wij dat gaan doen met betrekking tot experimenten met het beheer, want wij zul
len moeten leren hoe je dat het beste kunt doen.
Kortom, voorzitter, de PAL-fractle heeft een aantal overigens niet nieuwe suggesties op
tafel gelegd, waarvan al bekend was dat wij daar binnenkort met elkaar over zullen praten.
De heer Helns: De bewoners van Welgelegen zouden voor 1 maart als Ik het goed heb begrepen
uitsluitsel moeten geven of zij met de plannen akkoord gaan. Die datum blijft nog een tijd In
de pen. Kan de wethouder enig zicht geven op de vraag wanneer de overheid uitsluitsel kan ge
ven? Voor de bewoners Is 1 maart de cruciale datum. Wat Is voor de andere kant de cruciale
datum?
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, voor ons Is de cruciale datum het moment waarop
wij de prioriteitsstelling voor de aanwending van de verschillende contingenten In de verschil
lende sectoren kunnen overzien. Daar wordt nu aan gewerkt en Ik heb de Indruk dat dat op een
oor na gevild Is. Ik veronderstel dat wij niet deze maand meer maar wel begin volgende maand
met een keuzevoorstel kunnen komen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 10 tot en met 14 (bijlagen nrs. 54, 56, 60, 42 en 52).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 15 (bijlage nr. 57).
De Voorzitter: Aan de orde Is Economisch voorkeursbei eld In het kader van de antl-apart-
hel d.