Punt 18 (bijlage nr. 75). De Voorzitter: Aan de orde is het Beleidsplan Veel Voorkomende Criminaliteit Leeuwarden. De heer E.M. Janssen: Het Beleidsplan Veel Voorkomende Criminali teit Leeuwarden. Vroeger noemden wij dat kleine criminaliteit maar helaas is de naam veranderd in Veel Voorkomende Criminaliteit. Zijn de delicten ieder afzonderlijk niet zo ernstig in omvang, in zijn totali teit doet de veel voorkomende criminaliteit een forse aanslag op de leefbaarheid van onze stad. Zo is alleen al voor de gemeente zelf de schade aan gemeentelijke eigendommen aangebracht door de veel voorko mende criminaliteit tussen 1985 en 1988 zeven keer zo groot geworden en opgelopen tot een bedrag van ruim 1 miljoen gulden in 1988. Veel voorkomende criminaliteit is niet een specifiek Leeuwarder probleem. Dat blijkt wel uit de rapporten van de Commissie Roethof en uit het rapport Samenleving en Criminaliteit. In de onlangs gepresen teerde nota Sociale Vernieuwing is aangegeven dat ook het rijk het belang van de bestrijding van de veel voorkomende criminaliteit onderkent om de verpaupering tegen te gaan. Het verheugt ons overigens dat het huidige kabinet er in geslaagd is de invloed van de departe menten voor een belangrijk deel terug te dringen en de plannen daar te laten uitvoeren waar de kennis van de feitelijke situatie het grootst is, namelijk bij de gemeente. Nog dit jaar, zo is de bedoeling, zal anderhalf miljard gulden aan rijksmiddelen, via een zogenaamde gebun delde geldstroom, naar de gemeenten worden overgemaakt. Eindelijk een aanpak van de problematiek die verder gaat dan mooie woorden. Dat legt natuurlijk tevens een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de gemeenten. Wij gaan ervan uit dat Leeuwarden ook één van de 30 gemeenten zal zijn waar met de uitvoering van de sociale vernieuwing gestart zal gaan worden. In elk geval gaan b. en w. er wel vanuit. In de vergadering van de Commissie voor Welzijnsaangelegenhe- den van 5 maart j.l. zei wethouder Vlietstra dat de gemeente een plaatselijk plan voor de sociale vernieuwing voorbereidt. Een voortva rende aanpak die in onze ogen nodig isEén van de hoofdpunten uit de rijksnota is de verbetering van de leefbaarheid in de wijken. De bestrijding van de veel voorkomende criminaliteit zal daarbij een belangrijk accent dienen te krijgen. Delen b. en w. die mening van ons en hoe zien zij dan de relatie tussen het voorliggende Beleidsplan Veel Voorkomende Criminaliteit en het nog op te stellen plan over de uitvoering van de sociale vernieuwing? Tot slot wil ik nog een aantal korte opmerkingen over het be leidsplan zelf maken dat tot twee keer toe in de Commissie Openbare Orde is behandeld. In de nota wordt ten aanzien van de beschikbare middelen nogal vaag gedaan. Enerzijds wordt - overigens terecht - gesteld dat een deel van de aanpak gefinancierd moet worden uit de reguliere budgetten en anderzijds wordt verwezen naar een nieuwe ronde van nieuw beleid waar wij eind van het jaar met de begrotingsbehande ling over besluiten. Als je bedenkt dat de gemeente nu 1 miljoen 24 gulden per jaar aan kosten kwijt is door schade, dan moet je ervan uitgaan dat uitgaven op dit terrein zichzelf kunnen terugverdienen. Wij begrijpen dat dit boekhoudkundig enige problemen geeft, maar wij zouden graag zien dat b. en w. een creatieve mogelijkheid vinden om tegen de achtergrond van toekomstige besparingen nu de kosten van noodzakelijke activiteiten te dekken. Tevens vragen wij ons af of b. en w. mogelijkheden zien tot extra inspanningen zodra het geld van de sociale vernieuwing naar de gemeenten gedecentraliseerd wordt. Een tweede opmerking. In het beleidsplan worden enerzijds nieuwe plannen aangekondigd en anderzijds een aantal concrete maatregelen genoemd. Wij willen hier nog eens benadrukken dat voor ons de priori teit ligt bij de uitvoering van maatregelen die al bedacht zijn en niet bij het verder nadenken over weer nieuwe plannen. Het is nu de tijd om de handen uit de mouwen te steken. Wij zijn het dan ook volstrekt eens met b. en w. als zij in de raadsbrief aankondigen nu al bezig te gaan met het opstarten van nieuwe projecten buurtpreventie. De eerste ervaringen in Heechterp zijn erg positief, dat moet elders ook kunnen. Een derde opmerking betreft het HALT-bureau. Ervaringen elders hebben uitgewezen dat het werken met een HALT-bureau, dat wil zeggen het straffen van jongeren door hun diensten te laten verrichten in plaats van hun in het officiële penitentiaire systeem onder te bren gen, goed werkt. Er is nu discussie over of Justitie alleen of samen met de gemeenten verantwoordelijk is voor de financiering van deze voorziening. In de raadsbrief wordt aangegeven dat er op dit moment tekenen zijn die er op wijzen dat op andere wijze middelen voor lokale HALT-initiatieven ter beschikking komen. Bij de behandeling in de commissie kregen wij de indruk dat het inmiddels vrijwel zeker is dat er in Leeuwarden een door Justitie gefinancierd HALT-bureau komt. Mijn vraag is nu of die indruk van ons klopt met de werkelijkheid. Dat brengt mij op het volgende punt dat niet in beleidsplan staat, de slachtofferhulp. Onlangs hebben wij in deze raad gediscus sieerd over de vraag of wij nu wel of niet als gemeente initiatieven van vrijwilligers op dit gebied zouden moeten subsidiëren. Wij hebben toen ingestemd met het voorstel van b. en w. dat de financieringsver antwoordelijkheid bij Justitie ligt. Wij hebben tevens aangegeven dat, als zou blijken dat Justitie die verantwoordelijkheid niet neemt, wij op dit punt zouden terugkomen. Kan van de kant van b. en w. nu aange geven worden hoe het hier mee staat? Tot slot. Uit de overzichten blijkt dat de schade aangebracht aan schoolgebouwen enorm isIn het beleidsplan worden de nodige maatrege len voorgesteld. Eén hebben wij gemist. Wij hebben de indruk dat met name door de geïsoleerde ligging van sommige schoolgebouwen de schade groter is dan nodig. Dit betekent dat onzes inziens bij de planning van nieuwe schoolgebouwen voorkomen moet worden dat er weer zo'n geïsoleerde situatie ontstaat. Zijn b. en w. het met deze zienswijze eens en zullen zij daarmee in voorkomende gevallen rekening houden? De heer Meerdink: PAL is er tevreden over dat er nu een Beleids- 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 13