Het bezwaarschrift is in handen gesteld van de Raadsadviescom- missie voor de Beroep- en Bezwaarschriften. Sub F. De Voorzitter: Aan de orde is het bezwaarschrift van 8 februari 1990 van de Stichting Turkse en Marokkaanse Gemeenschap Leeuwarden tegen de toekenning van de subsidie 1990. De heer Meerdink: Het gaat om hetzelfde punt als de vorige keer, de voor de raadsleden ter inzage gelegde stukken. Ik heb vorige keer gevraagd waarom een brief van de Wi jkvereniging Camminghaburen niet is vermeld op de mededelingenlijstterwijl die wel ter inzage gelegd is. U heeft mij toen verzekerd dat dit de volgende keer in orde zou komen en het is nog steeds niet in orde. Dit onderwerp zal er de volgende keer in ieder geval wel bij moeten staan. De heer Heere (weth.): Wat zou ik anders kunnen doen dan dat met grote nadruk bevestigen, voorzitter. De Voorzitter: Wij zullen nu maatregelen nemen in gemeen overleg. Punt 5, 6 en 7 (bijlage nr. 83, 68 en 71). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 72). De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor een perceel grond ten noorden van Hempens De heer Heins: Wij hebben over dit punt in de commissie enige woorden gewisseld. Er zou het een en ander worden uitgezocht omdat niet duidelijk was wat nu in feite de motivatie was voor het vervangen van het gemaal. Er is navraag gedaan en in de brief is een bepaalde zin opnieuw herhaald. Ik wil die twee motiveringen die in de raads- brief staan even nalopen. In de eerste plaats wordt gepraat over een vervanging van een verouderd gemaal. Het blijkt om een gemaal te gaan van twintig jaar oud dat nog steeds prima functioneert. In de tweede plaats staat ongeveer halverwege de raadsbrief dat bevestigd is door de Landinrichtingscommissie dat van peilverlaging geen sprake is en dat het toekomstige waterpeil gelijk is aan het huidige winterpeil. Ik mag dit een contradictio in terminis noemen, hetgeen betekent een tegenspraak in zichzelf, ofte wel van peilverla ging is hier wel sprake. Men heeft mij verteld dat als je het water 4 peil gelijk gaat trekken aan het winterpeil, het dan in ieder geval in de zomer betekent dat het peil 30 centimeter verlaagd wordt. In feite is er dus wel sprake van een peilverlaging. Er schijnt hier wat anders aan de knikker te zijn, om het maar eens populair uit te drukken. Er ligt een soort competitiestrijd aan ten grondslag tussen de Landinrichtingscommissie en de boeren zelf. Het gemaal wordt op dit moment beheerd door de veehouders en straks komt het gemaal in handen van het waterschap. Op één na zijn alle boeren hiertegen. Op zichzelf is dat een uniek gebeuren, want deze weilanden worden extensief beheerd. De polder bevat veel weidevogels en een plantengroei die blijkens enkele kenners nergens anders in Nederland meer voor schijnt te komen. Al zal dit wat overdreven zijn, de plantengroei schijnt in ieder geval zeer waardevol te zijn. Als boeren dan tegen peilverlaging zijn, vind ik dat toch wel een uniek gebeuren. Het verbaast mij dan ook dat er op zo'n manier eigenlijk tegen het standpunt van de boeren in een besluit genomen wordt. Ik blijf er daarom voor om dit voorbereidingsbesluit niet te nemen en als het ware het gemaal in handen van de boeren te laten. Mevrouw Van Ulzen-HakkerVoor het grootste gedeelte ben ik het natuurlijk met de heer Heins eens. Ik ben daar zelf geweest. Een verouderd gebouw, met een gemaal dat ook kan diepmalen. Twee jaar geleden is het helemaal gereviseerd en het is nu volautomatisch centrifugaal, dat is ongeveer het modernste wat er is. Het nieuwe vijzelgemaal dat er nu komt kan hooguit 5 centimeter meer ontwateren. Het punt is echter dat er op een nieuw gemaal 602 subsidie zit. Het waterschap of wie er ook over gaat, heeft daar dus wel belang bij. De mensen die daar wonen hebben daar geen belang bij. In de raadsbrief, die is aangepast, staat dat het toekomstige waterpeil gelijk is aan het huidige winterpeil. Over het zomerpeil wordt helemaal niet gesproken. Te oordelen naar de tekst is dat peil ook te laag, aangezien er in de zomer dringend behoefte is aan een hoger peil voor de bedrijfsvoering. Wat mij ook nog wel wat kriebelig maakt is dat de boeren die hier boeren dat doen op ouderwetse wijze en dat het daarom ook helemaal geen zin heeft om hier diep te ontwateren. Het plan waarvoor die bouwvergunning moet worden afgegeven, is twaalf jaar geleden gemaakt. Toen had het uitgevoerd moeten worden. Eigenlijk heeft dat nu geen zin meer. Daar komt dan nog bij dat men vanaf de jaren zestig continu iets anders met dat gebied van plan was. Eerst zou zand uit dit gebied worden gebruikt om het Aldldn op te spuiten. Men heeft toen voor dit onderzoek zelfs 100.000,-- uitge trokken. Het tweede plan was Op weg naar groot Leeuwarden. Het gebied zou toen woonwijk worden. Het derde plan is een woonwijk Hempens geweest, het hele gebied is toen gesondeerd. In 1980 werd het of dat gebied of Wiardaburen, met het gevolg dat daar al een projectontwikke laar aan de gang was. Toen dat niet doorging kregen de mensen een brief, een rouwbrief werd die in de omgeving genoemd. Nu is het de 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 3