Mijnheer de voorzitter, gezien de brede samenstelling van de commissie die de nota "Armoede uit de Stilte" heeft gemaakt, verwacht ik dat er brede steun in de raad zal komen voor deze nota. Hoe tegen strijdig dat ook moge klinken voor partijen als bijvoorbeeld de WD, die gemeentelijk minimabeleid en inkomensbeleid nog zeer recent heeft afgewezen. Jarenlang heeft de WD de ogen gesloten voor de steeds groter wordende sociale ellende in Leeuwarden. Nu de werkelijkheid in keiharde cijfers op tafel ligt, kan niemand er meer omheen. Althans niemand die nog enig sociaal gevoel in zijn donder heeft. Mevrouw Willemsma: Mijnheer de voorzitter, het rapport "Armoede uit de Stilte" ligt voor ons, in verband hiermee merk ik op dat het kabinetsbeleid in haar vaandel heeft meegenomen het begrip sociale vernieuwing. De gemeente, als dichtst betrokken bestuurslaag bij de burgers, zou hier uitvoering aan moeten geven. Dat is een uitdaging die de CDA-fractie in Leeuwarden graag mee oppakt. Het is bitter dat er om welke reden dan ook in een welvaartstaat als de onze nog armoe deproblemen zijn. Helaas, maar dit is ook reden waarom er plaats is gemaakt voor een onderzoekscommissie. Een handreiking doen naar hen die te maken hebben met armoede. In de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden is uitvoerig door de CDA-fractie ingegaan op de inhoud van het rapport. Wij hebben onze prioriteiten aangegeven. Dat doe ik nu niet weer. Interessant vind ik dat in CDAktueel, het opinieblad van de CDA-partij van 24 maart j.l. waar het ook weer gaat over de sociale vernieuwing, ik het volgende lees over hoe dit beleid konkreet vorm zal moeten worden gegeven: op drie clusters van beleidsterreinen: 1 arbeid, scholing en inkomen; 2 kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving; 3 verbetering van de doelma tigheid en kwaliteit van voorziening. Die drie kernbegrippen vond ik treffend na het bestuderen van het rapport van deze gemeente. In beknopte vorm duiden de drie punten de problematiek en het werkterrein aan. De samenstellers van het rapport, te weten de vrijwilligers, de ambtenaren en alle betrokkenen, komen lof en waardering toe voor een werkbaar resultaat. Door onze fractie wordt dan ook het geheel: het rapport, de beleidsaanbevelingen en de raadsbrief, met instemming aanvaard. De heer Burg: Voorzitter, dat het in de huidige tijd van gunstige economische ontwikkeling, met name door het hoge werkloosheidspercen tage in Leeuwarden, maar ook voor veel ouderen, éénouder gezinnen en arbeidsongeschikten, niet mogelijk is om de eindjes aan elkaar te knopen zonder zich naar huidige begrippen noodzakelijk zaken te ontzeggen of schulden te maken, is schrijnend. In het aangeboden rapport is de gehele problematiek helder luid en duidelijk geïnventa riseerd en gerubiceerd. Wij worden met de neus op de realiteit ge drukt. Hoewel de WD-fractie het niet eens is met alle aanbevelingen wil ik hier namens onze fractie waardering uitspreken over de inzet van de onderzoekscommissie, de wijze waarop zij dit rapport tot stand heeft gebracht en het resultaat. Voor het rapport zelf hebben wij, 18 wanneer het gaat over de inventarisatie van de problematiek en het objectief boven water brengen van veel zaken die men vaak liever verborgen houdt, veel waardering. Voor wat betreft het activiteitenplan, ik volg dan gemakshalve het overzicht van de aanbevelingen, zijn wij het met enkele punten niet eens. Uiteraard worden de desbetreffende aanbevelingen uit het rapprt zelf ook niet door ons onderschreven. Wat wij bij de vaststel ling van het rapport graag als afwijzing willen zien aangemerkt. Hoewel wij de benaming protestbeleid te zwaar vinden aangezet, begrij pen wij wel de intentie van die terminologie. Met het aanbieden van dit rapport, het aankaarten van de problematiek ook via onze landelij ke fracties, zal de inkomenspositie van uitkeringsgerechtigden verbe terd moeten worden. Wanneer hier nu het initiatief wordt genomen om dit signaal via de VNG te laten lopen, zijn wij het er meer eens. Bij punt 4 zetten wij een vraagteken waar het gaat om er lande lijk voor te gaan pleiten schulden niet langer dan een jaar te laten aflossen. Wij zouden willen voorstellen landelijk met de betrokken instanties overleg te voeren, waarop door deskundigen voorstellen kunnen worden ontwikkeld. Wanneer dan hier of elders met experimenten kan en moet worden begonnen, zou ik van dit overleg willen laten afhangen. Vervolgens zijn wij nog steeds tegen punt 12. Het aktief opsporen van rechthebbenden. Wij vinden dat de voorlichting op dit punt opti maal moet zijn, maar de betrokkenen moeten zelf het initiatief nemen om tot kwijtschelding te komen. Precies één bladzijde verder wordt geschreven over betutteling en het mondig genoeg zijn om zelf te bepalen wat men wil. Dat vinden wij ook voor dit punt. Bij punt 18 maken wij een voorbehoud. Er wordt voor wat betreft de Frigem in het rapport gesproken over het schuldsaneringsfonds en de gerichte activiteiten van de E-teams. Bij punt 18 wordt een actiever kwijtscheldingsbeleid bepleit. Het zou goed zijn, alvorens direct om een actiever kwijtscheldingsbeleid te vragen, eerst maar eens met een voorstel op tafel te komen waarin alle consequenties eerst op een rij worden gezet. Als dat de bedoeling is, gaan wij akkoord. Het zal u zeker niet verbazen dat wij bij punt 27 zullen aanmer ken akkoord te gaan met het bedoelde voorrangsbeleid wanneer het criterium "bij gelijke bekwaamheid" wordt gehanteerd. Anders zijn wij tegen punt 27. Wij hebben eveneens bezwaar tegen een gemeentelijk beleid tot contractcompliancepunt 29. Ik heb al eerder betoogd dat dit zaken zijn die op landelijk niveau moeten worden beslist. Bovendien betreft dit een zaak die in de overlegsituatie rijksoverheid, werkgevers, werknemers dient te worden bekeken. Misschien ten overvloede, wil ik er nog op wijzen dat juist de afgelopen week in de landelijke pers het standpunt van de grootste drie fracties in de Tweede Kamer bekend is geworden. Dat luidt dat werkgevers niet moeten worden verplicht een bepaald aantal mensen uit minderheidsgroepen in dienst te nemen. Deze problematiek staat, juist door de uitlatingen van premier Lubbers wat betreft de etnische minderheden, in het middelpunt van de belangstel- 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 10