eigen verantwoordelijkheid hebben als het gaat om onze eigen inwoners,
maar dan op de tweede plaats, in die volgorde.
Het nieuwe kabinet heeft inderdaad verwachtingen gewekt. Sociale
vernieuwing is genoemd. Herstel van de koppelingen en nog een aantal
andere zaken zijn genoemd. Ook wij hebben de verwachting dat er de
komende jaren in ieder geval op rijksniveau meer gedaan zal worden om
de kloof tussen mensen met een inkomen uit arbeid en mensen met een
inkomen uit een uitkering kleiner te maken. Wat de kwijtscheldingsnorm
betreft, is inderdaad toegezegd dat de consequenties daarvan voor
zover het te maken heeft met belastingszaken, weggenomen zullen
worden.
Tegelijkertijd constateer ik dat er een ontwerp Invorderingswet
ligt die nog veel verder gaat. Die gaat er namelijk van uit dat de
kwijtscheldingsnorm gekoppeld wordt aan 90Z van het bijstandsinkomen.
Als dat het geval is, en bovendien het voornemen bewaarheid wordt dat
gemeenten ook nog verplicht zijn om die norm te hanteren, wordt het
er, vrees ik, alleen nog maar erger op. Tegen dit wetsontwerp moet met
name door de VNG en door de gezamenlijke gemeenten fors stelling
genomen worden.
Ik heb begrepen dat de PvdA-fractie instemt met het activiteiten
plan en ook uitspreekt dat zij het belangrijk vindt dat er hoge
prioriteit wordt gegeven aan een raamplan sociale vernieuwing waarbin
nen, en ik wil dat graag onderstrepen, zoveel mogelijk aanbevelingen,
die in dit rapport staan, meegenomen worden.
Dan kom ik bij de CDA-fractie. Die heeft ook gewezen op de
mogelijkheden die geboden worden op basis van kabinetstandpunten in
het regeerakkoord. Een uitdaging voor gemeenten, zegt mevrouw Willem-
smaIk ben dat met haar eens. Wij moeten echter tegelijkertijd niet
vergeten dat het inkomens- en werkgelegenheidsbeleid een hele belang
rijke rijksverantwoordelijkheid blijft. Het mag niet zo zijn dat het
rijk hiermee de verantwoordelijkheid op de gemeenten afwentelt.
Dan kom ik bij de WD-fractie. Ik moet zeggen dat ik de opstel
ling van de WD-fractie verassend vind. Tot nu toe was de WD-fractie
heel consequent in haar afwijzing van een gemeentelijk minimabeleid.
Wellicht heeft het goed gewerkt dat ook de WD-fractie vertegenwoor
digd was in de onderzoekscommissie. In ieder geval heeft dat er
kennelijk toe geleid dat de WD-fractie opgeschoven is in haar stand
punt en zelfs de meeste aanbevelingen, inclusief het protestbeleid
kan onderschrijven. Ik ben daar uiteraard zeer gelukkig mee, voorzit
ter, dat zult u begrijpen.
Er zijn een aantal punten waarvan de WD-fractie heeft gezegd er
niet mee in te kunnen stemmen. Het is niet zo zinvol om daar nu een
discussie over te openen. Het is bedoeling dat binnen de termijnen die
ook genoemd staan in het activiteitenplan, al die zaken aangepakt
worden. Er zullen dan voorstellen aan de raad voorgelegd worden. Op
dat moment zal de heer Burg ongetwijfeld op die punten weer zijn
standpunt naar voren brengen.
Dan ten slotte de PAL-fractie. Die is het eens met het protestbe
leid, evenals met de aanbevelingen. Zij is teleurgesteld over dat er
22
niet meer ligt dan er ligt. Wij hebben daar ook in de commissie een
uitvoerige discussie over gehad. Ik moet zeggen dat het mij teleur
stelt dat de PAL-fractie zo weinig begrip heeft voor de consequenties
die de reorganisatie met zich meegebracht heeft. Wij hebben één
ambtenaar die zich bezig houdt met gemeentelijk minimabeleid, ook die
ambtenaar is zeer actief betrokken geweest in de reorganisatie. Wij
mogen van de raad verwachten dat zij op dit punt toch wat meer begrip
opbrengt dan hier nu door de PAL-fractie wordt gedaan. Ik had ook best
gewild dat het sneller was gebeurd, mijnheer Meerdink, maar je kan
geen ijzer met handen breken en bovendien vind ik het een beetje flauw
om te verwijzen naar de grote haast waarmee miljoenenprojecten opge
voerd worden. Ik wil de heer Meerdink er even aan herinneren dat er
over het zwembad bijvoorbeeld al twee jaar wordt gepraat. Het heeft
twee jaar geduurd voordat hier het voorstel op tafel ligt waar wij nu
een besluit over kunnen nemen. Ik kan de heer Meerdink niet toezeggen
dat er voor de zomervakantie een voorstel ligt waarin al deze aanbeve
lingen inhoudelijk beoordeeld zijn, technisch en financieel bekeken
zijn en er uitgewerkte voorstellen liggen om mee aan de gang te gaan.
Simpelweg omdat wij daar niet de capaciteit voor hebben. Ik zal de
motie dan ook ontraden. Het is onzin om zulke uitspraken te doen. Ik
ben het wel met de heer Meerdink eens dat wij spoed zullen moeten
betrachten. De verwachting is dat een groot aantal van deze aanbeve
lingen terecht zullen komen in het plan sociale vernieuwing. Als je de
nummertjes goed hebt bekeken, zie je dat er een aantal zaken al ter
hand genomen zijn en dat een groot deel van de andere aanbevelingen
binnen een half jaar ter hand genomen zal worden. Dan zitten er nog
een aantal in die permanent de aandacht moet houden. Van een beperkt
aantal hebben wij gezegd dat wij geen kans zien om die binnen een half
jaar aan te pakken. Wij hebben daar gewoon wat meer tijd voor nodig.
Dat lijkt mij een alleszins redelijke opstelling.
Dan tot slot de opmerking van de heer Meerdink dat de werkwijze
hem goed bevallen is. Wij hebben dat ook geconstateerd. Het is een
werkwijze die wat mij betreft nagevolgd kan worden, omdat het een hele
positieve werking als het gaat om het betrekken van de raad bij dit
soort problematiek.
Mevrouw De Haan: Eigenlijk zijn er niet veel verschillen van
mening over dit onderwerp. Ik wil eerst reageren op de PAL-fractie die
een motie heeft ingediend. Wij zullen deze motie niet steunen. Ik heb
in eerste instantie al min of meer aangegeven waarom niet. Nog afge
zien van de reorganisatie is het voor ons altijd moeilijk in te
schatten hoeveel capaciteit er is. Ik neem aan dat het verhaal van
wethouder Vlietstra klopt en dat de capaciteit uitermate gering is.
Daar wil ik begrip voor opbrengen. Maar daarnaast ligt er een ander
argument. Ik ben in eerste instantie ingegaan op een aantal nieuwe
ontwikkelingen die sinds het uitkomen van deze nota in een versneld
tempo op de gemeente zijn afgekomen. De gemeente heeft die uitermate
voortvarend aangepakt en ik zou niet graag willen dat het uitzoeken
van de aanbevelingen uit deze nota ten koste zou gaan van bijvoorbeeld
23