werkt, er is actie ondernomen. Maar wij zien geen kans om, zoals de heer Meerdink wil,voor de zomervakantie dit gerealiseerd te krijgen. (De heer Meerdink: U geeft toch zelf aan dat u prioriteiten stelt. Het plan voor banenpools is ingediend. Aan het raamplan wordt gewerkt. U geeft toch toe dat het een kwestie van prioriteiten is.) Ja, maar die plannen van banenpools is één van aanbevelingen uit deze nota. Die hebben wij er niet voor niets uit gepikt. (De heer Koopmans: Wij hebben vanavond eerst een motie van de PAL-fractie gehad dat er binnen tien dagen iets moest gebeuren, vervolgens hebben wij deze motie die zegt voor de zomervakantie, die discussie is nog niet afgelopen. Welke criteria liggen daar allemaal aan ten grondslag7) (De heer Meerdink: Het gaat erom dat een raadsbrede commissie met een rapport is gekomen. Dat rapport is eind oktober ingeleverd, toen werd er over sociale vernieuwing alleen nog maar gepraat in zeer vage termen. In ieder geval was er toen nog geen inhoudelijk argument om dat te gebruiken om de zaak voorlopig even uit te stellen. Vanaf dat moment had er wat ons betreft aan gewerkt kunnen worden. Deze zaak had toen de hoogste prioriteit. Dat wordt door de wethouder ook gezegd. Als iets de hoogste prioriteit heeft denk ik dat er heel snel aan gewerkt moet worden. Dat is het criterium.) (De heer Koopmans: Ik begrijp dat de PAL-fractie twijfelt aan de politieke wil van het college en van wethouder Vlietstra in het bijzonder om deze zaak snel uit te voeren.) (De heer Meerdink: Ik constateer dat er kennelijk een andere priori teitenafweging plaatsvindt door het college dan door onze fractie, dat is denk ik een open deur.) (Mevrouw De Haan: Als ik het goed begrijp heeft de sociale vernieuwing bij de PAL-fractie geen prioriteit of een mindere.) (De heer Meerdink: Je moet dat heel goed tegen elkaar kunnen afwegen. Nu ligt dit punt op tafel, het ligt er sinds eind oktober. Wij constateren dat het vijf maanden geduurd heeft voordat dit voor stel ter tafel komt met daarin het op termijn komen tot een stand puntbepaling ten aanzien van de aanbevelingen. Dat vind ik mager.) (Mevrouw De Haan: Wij praten even niet over wat er in de tussentijd is gebeurd en de dingen die wij ook graag wilden? De PAL-fractie ook naar mijn idee. Die laat je helemaal buiten beschouwing, zo van dat komt dan later een keer. Dan zijn de termijnen wel verstreken, maar dat maakt niet uit.) (De heer Heins: Er staan punten op de agenda waarvan ik denk moet je daar nu mee komen? Kan je die niet een halfjaartje uitstellen? Ik heb als voorbeeld punt 28 of zo). De Voorzitter: Daar komen wij zo meteen aan toe. Het lijkt mij dat wij nu deze interuptieronde maar eens moeten afronden. Aan de orde is de stemmig over de motie ingediend door de heer Meerdink. De motie van mevrouw Westra en de heer Meerdink wordt verworpen met 29 tegen 3 stemmen. (Voor stemmen de leden van de PAL-fractie.) De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 22. 26 Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. De punten die de heer Burg verwoord staan genoteerd in de notulen en hij wil daar geacht worden te hebben tegengestemd. Punt 23 (bijlage nr. 109). De Voorzitter: Aan de orde is bouw van een nieuw zwembad. De heer Krol: Er is in de afgelopen periode al heel wat gesproken over de bouw van een nieuw zwembad. Daar was en is dan ook alle aanleiding toe. Immers aan de ene kant is er de noodzaak om in de zwembadsector te komen tot vernieuwingen en het kunnen inspelen op de behoefte van een breed publiek. Aan de andere kant is er de zorg omtrent de financiële exploitatie van zo'n nieuw recreatiebadDan wordt in dit verband nog al eens de ervaring omtrent de ijshal als voorbeeld aangehaald. Voorzitter, de situatie waarin wij ons bevinden noopt tot maatre gelen. De openluchtbaden Groene Ster en Nijlfin werden behoudens uitzonderlijk mooie dagen niet of nauwelijks meer gebruikt. Het overdekt zwembad aan het Jacob Catsplein is zwaar verouderd en vraagt om rigoreuze aanpassingen met hoge financiële investeringen. Het enige bad waar nog enigszins mee voor de dag kan worden gekomen is het KalverdijkjeEigenlijk vraag je je dan af hoe het zover heeft kunnen komen. Waarom er niet eerder iets gebeurd is. Het lijkt ons dan ook verstandig voortaan ietwat nauwlettender de zaken in de zwembadsector te volgen, om zodoende niet achter de feiten aan te hoeven lopen. Voorzitter, het is mede gelet op het voorgaande duidelijk dat er een nieuw recreatiebad gebouwd moet worden om zodoende de financiële exploitatie beter in de hand te kunnen houden en voor de inwoners van Leeuwarden en wijde omgeving een aantrekkelijke voorziening te bieden. Dat vraagt om een hoge investering, 16 miljoen is voor waar niet niks. Uitgaande van een eerdere besluitvorming, waarbij sprake was van 7 miljoen, later 8 miljoen in verband met de verkoop van Nijlên, een behoorlijke verhoging. Daarbij een aantal opmerkingen. De exploitatie is sluitend gemaakt door de raming van het aantal recreatieve bezoekers met 402 te verhogen. Jaarlijks zullen ten minste 300.000 betalende bezoekers de kassa moeten passeren. Gelet op de animo elders in het land en met een schuin oog kijkend naar de bezoekersaantallen van Joure, zou dat in ieder geval voor de eerste vijf jaar reëel zijn. Bovendien blijkt uit een enquête van studenten van de Thorbecke Academie dat enig optimisme gerechtvaardigd is. Voor de tijd daarna houden wij evenwel ons hart vast. Binnen onze fractie de één wat meer dan de ander, maar toch. Het lijkt ons, alles overziende, verstandig om voortdurend de vinger aan de pols te houden. Voortdurend vernieuwend bezig te zijn en niet achteroverleunend de situatie te volgen. Dat geldt zowel voor college als raad. Wij hechten aan het realiseren van de herwaardering. Het lieftst in het kader zoals dat wordt voorgesteld in de raadsbrief. 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 14