Mocht dat niet lukken, dan zouden wij ons kunnen voorstellen dat
wanneer in de aanneemsom een meevaller zou zitten, de herwaardering
daar te vinden. Als laatste zouden wij ons kunnen voorstellen geld
binnen de sector te zoeken.
Voorzitter, gelet op de hoge investering en gelet op de financi
ële risico's die duidelijk aanwezig zijn, lijkt het ons verstandig af
te zien van de investering met betrekking tot de uitbreiding van
recreatieve voorzieningen in het Kalverdijkje zoals eerder is beslo
ten.
Tot slot zijn wij verheugd dat de wethouder heeft toegezegd, op
verzoek van de CDA-fractie, dat er een onderzoek komt naar de meest
gewenste beheersvorm, mede gelet op een zo'n zakelijk mogelijke
exploitatie
Wellicht ten overvloede maar voor alle duidelijkheid 16.125.000
is voor ons het absolute maximum wat dit betreft. Eventuele aanvullen
de financiële verzoeken zullen door ons in het kader van dit voorstel
niet worden gehonoreerd. De CDA-fractie gaat akkoord met de besluiten
zoals die nu in de raadsbrief zijn verwoord.
De heer Bijkersma: Voorzitter, in vorige vergaderingen en de
situatie bekijkende van de bestaande zwembaden, zijn wij in deze raad
tot de conclusie gekomen dat er voor wat betreft de zwembaden in een
andere richting gezocht moest worden. Mijn fractie kon zich daarin
vinden. Wij staan wat dat betreft nog helemaal aan de zijde van het
college. Maar het is niet zo dat de realisering van het nu voorgestel
de nieuwe bad door ons tot iedere prijs wordt gehonoreerd. Wij willen
in deze zaak niet een kwestie van een open eind financiering. Daar
begint het hier toch wel op te lijken.
Ik wil een aantal punten uit de raadsbrief en uit de notitie naar
voren halen. Ik heb al in een eerdere vergadering gezegd dat het
schijnt dat dit college en deze raad heel moeilijk om kan gaan met
grote getallen. Toen wij vorig jaar begonnen te praten over een nieuw
zwembad kwam er een bedrag van 7 miljoen op tafel. Als die 7
miljoen nu 8 miljoen wordt, is dat maar een klein percentage. Maar
als van 7 miljoen 16 miljoen gemaakt wordt, vraag ik mij af of wij
nu wel echt de intentie hebben gehad om de financiën van dit hele
gebeuren goed te bewaken. Ik denk er het mijne van en ik denk vele
burgers in deze stad met mij. Het mag toch niet zo zijn dat als je een
plan maakt om iets te bouwen, het daarbij uit te geven bedrag een
verdubbeling betekent van het oorspronkelijke. Nu kunnen er een
heleboel zaken bij gehaald worden, maar ik vind dit een slechte zaak.
Ik wil even een reactie geven in de richting van de heer Krol.
Hij zegt altijd het absolute maximum, dat heeft hij voor wat betreft
een antwoord waar wij straks aan toe komen, ook uitgesproken. Dat werd
ook snel ingetrokken, toen de zaak aan de orde kwam waar hij zei, dit
is het absolute maximum, er wordt geen gulden meer gegeven. Ik tart de
heer Krol om dan neen te zeggen. Ik zit dan helaas niet meer in de
raad maar ik zal het wel in de krant volgen. Ik durf best te beweren
dat de CDA-fractie dan wel weer ja zegt, zoals gewoonlijk. Vandaar die
28
harde woorden. Zeg alstublieft zoiets niet, mijnheer Krol, want ik
denk dat u dan uw eigen kwaliteit wat dat betreft omlaag haalt.
Nu even terugkomend op deze zaak. 7 miljoen en dan op 16
miljoen uitkomen en als ik dan de raadsbrief en de notitie leest, denk
ik dat er heel erg gemanouvreerd is om het hele geval sluitend te
maken. Dat bezorgt mijn fractie ernstig. Wij denken dat het onderzoek
op een sumiere wijze is gebeurd. Misschien vanwege de snelheid, dat
kan ik mij voorstellen, maar wij hebben toch het gevoel dat het zo
niet uitvoerig en intensief is geweest dat er eigenlijk helemaal geen
risico's meer bestaan.
Ik wil een aantal zaken naar voren halen. Van de investeringskos
ten wordt op bladzijde 7 van de notitie gezegd: via kostenbesparing en
inkomstenverhoging is getracht de hogere kapitaallasten binnen de
financiële randvoorwaarden te houden. Dat kan je natuurlijk altijd, je
voert het bezoekersaantal maar op en dan lukt dat wel. Ik wil wijzen
op dat u in de financiële paragrafen van een landelijk dagblad hebt
kunnen lezen dat Centerparcesdat een particuliere maatschappij is
die niet over één nacht ijs gaan, ook zo'n zwembad heeft gerealiseerd
in Rotterdam. Die heeft doordat de prognose niet uitkwamen voor wat
betreft de bezoekers en vooral wat de consumpties betreft, vorig jaar
een groot verlies geleden. Nu gaan wij rustig voort om de inkomsten
wat de verhogen door de bezoekersaantallen aan te passen, want dat
lukt wel. Dat is drijfzand, mijnheer de voorzitter.
Dan stelt u in de raadsbrief en het besluit dat het architecten
bureau genoegen zal moeten nemen met 500.000. Dat bevreemdt mij een
beetje. Ik heb eens geïnformeerd bij architectenbureaus, zij berekenen
een honorarium waar alles bijzit aan de hand van de aanbestedings-
prijs. Dat is u misschien ontgaan, maar zo is het. Als ik nu lees dat
500.000 het bedrag is dat het architectenbureau krijgt voor een
bestekklaar plan maken met alles wat daarbij hoort en dan komt er
natuurlijk nog veel bij, dan denk ik dat dat bedrag niet realistisch
is. Dat moet worden herzien. Dit is een fout in de begeleiding van het
hele gebeuren.
Dan wordt op bladzijde 8 gezegd dat de aanvullende kosten die
bijna 13 miljoen zijn, slechts een indicatief karakter hebben. Beste
mensen 13 miljoen een indicatief karakter, dat mag toch niet. Dat
mag toch niet zo'n groot bedrag zijn. Daar moeten wij concrete cijfers
hebben. Zo mag er niet met gemeenschapsgeld worden omgegaan. Dat mag
zo niet in de notitie naar voren komen, althans als die notitie het
woord gedegen heeft.
Dan voor wat betreft de bezoekersaantallen, het lijkt dat daar
wordt geredeneerd aan de hand van de begroting. Op bladzijde 18 en 19
waar op de prognoses wordt ingegaan, staat in de staatjes van 1987,
1988 en 1989 dat er een terugloop is in de toeloop naar de huidige
zwembaden. Nu kan worden gezegd, dat komt door de kwaliteit van de
zwembaden, ik ben het daarmee wel eens, maar in zijn totaliteit zal er
ook rekening moeten worden gehouden met een terugloop van het aantal
jongere mensen wat hier gebruik van maakt. De bevolkingsopbouw van
Nederland veranderd sterk en die zal na het jaar 2000 een heel ander
29