Mocht dat niet lukken, dan zouden wij ons kunnen voorstellen dat wanneer in de aanneemsom een meevaller zou zitten, de herwaardering daar te vinden. Als laatste zouden wij ons kunnen voorstellen geld binnen de sector te zoeken. Voorzitter, gelet op de hoge investering en gelet op de financi ële risico's die duidelijk aanwezig zijn, lijkt het ons verstandig af te zien van de investering met betrekking tot de uitbreiding van recreatieve voorzieningen in het Kalverdijkje zoals eerder is beslo ten. Tot slot zijn wij verheugd dat de wethouder heeft toegezegd, op verzoek van de CDA-fractie, dat er een onderzoek komt naar de meest gewenste beheersvorm, mede gelet op een zo'n zakelijk mogelijke exploitatie Wellicht ten overvloede maar voor alle duidelijkheid 16.125.000 is voor ons het absolute maximum wat dit betreft. Eventuele aanvullen de financiële verzoeken zullen door ons in het kader van dit voorstel niet worden gehonoreerd. De CDA-fractie gaat akkoord met de besluiten zoals die nu in de raadsbrief zijn verwoord. De heer Bijkersma: Voorzitter, in vorige vergaderingen en de situatie bekijkende van de bestaande zwembaden, zijn wij in deze raad tot de conclusie gekomen dat er voor wat betreft de zwembaden in een andere richting gezocht moest worden. Mijn fractie kon zich daarin vinden. Wij staan wat dat betreft nog helemaal aan de zijde van het college. Maar het is niet zo dat de realisering van het nu voorgestel de nieuwe bad door ons tot iedere prijs wordt gehonoreerd. Wij willen in deze zaak niet een kwestie van een open eind financiering. Daar begint het hier toch wel op te lijken. Ik wil een aantal punten uit de raadsbrief en uit de notitie naar voren halen. Ik heb al in een eerdere vergadering gezegd dat het schijnt dat dit college en deze raad heel moeilijk om kan gaan met grote getallen. Toen wij vorig jaar begonnen te praten over een nieuw zwembad kwam er een bedrag van 7 miljoen op tafel. Als die 7 miljoen nu 8 miljoen wordt, is dat maar een klein percentage. Maar als van 7 miljoen 16 miljoen gemaakt wordt, vraag ik mij af of wij nu wel echt de intentie hebben gehad om de financiën van dit hele gebeuren goed te bewaken. Ik denk er het mijne van en ik denk vele burgers in deze stad met mij. Het mag toch niet zo zijn dat als je een plan maakt om iets te bouwen, het daarbij uit te geven bedrag een verdubbeling betekent van het oorspronkelijke. Nu kunnen er een heleboel zaken bij gehaald worden, maar ik vind dit een slechte zaak. Ik wil even een reactie geven in de richting van de heer Krol. Hij zegt altijd het absolute maximum, dat heeft hij voor wat betreft een antwoord waar wij straks aan toe komen, ook uitgesproken. Dat werd ook snel ingetrokken, toen de zaak aan de orde kwam waar hij zei, dit is het absolute maximum, er wordt geen gulden meer gegeven. Ik tart de heer Krol om dan neen te zeggen. Ik zit dan helaas niet meer in de raad maar ik zal het wel in de krant volgen. Ik durf best te beweren dat de CDA-fractie dan wel weer ja zegt, zoals gewoonlijk. Vandaar die 28 harde woorden. Zeg alstublieft zoiets niet, mijnheer Krol, want ik denk dat u dan uw eigen kwaliteit wat dat betreft omlaag haalt. Nu even terugkomend op deze zaak. 7 miljoen en dan op 16 miljoen uitkomen en als ik dan de raadsbrief en de notitie leest, denk ik dat er heel erg gemanouvreerd is om het hele geval sluitend te maken. Dat bezorgt mijn fractie ernstig. Wij denken dat het onderzoek op een sumiere wijze is gebeurd. Misschien vanwege de snelheid, dat kan ik mij voorstellen, maar wij hebben toch het gevoel dat het zo niet uitvoerig en intensief is geweest dat er eigenlijk helemaal geen risico's meer bestaan. Ik wil een aantal zaken naar voren halen. Van de investeringskos ten wordt op bladzijde 7 van de notitie gezegd: via kostenbesparing en inkomstenverhoging is getracht de hogere kapitaallasten binnen de financiële randvoorwaarden te houden. Dat kan je natuurlijk altijd, je voert het bezoekersaantal maar op en dan lukt dat wel. Ik wil wijzen op dat u in de financiële paragrafen van een landelijk dagblad hebt kunnen lezen dat Centerparcesdat een particuliere maatschappij is die niet over één nacht ijs gaan, ook zo'n zwembad heeft gerealiseerd in Rotterdam. Die heeft doordat de prognose niet uitkwamen voor wat betreft de bezoekers en vooral wat de consumpties betreft, vorig jaar een groot verlies geleden. Nu gaan wij rustig voort om de inkomsten wat de verhogen door de bezoekersaantallen aan te passen, want dat lukt wel. Dat is drijfzand, mijnheer de voorzitter. Dan stelt u in de raadsbrief en het besluit dat het architecten bureau genoegen zal moeten nemen met 500.000. Dat bevreemdt mij een beetje. Ik heb eens geïnformeerd bij architectenbureaus, zij berekenen een honorarium waar alles bijzit aan de hand van de aanbestedings- prijs. Dat is u misschien ontgaan, maar zo is het. Als ik nu lees dat 500.000 het bedrag is dat het architectenbureau krijgt voor een bestekklaar plan maken met alles wat daarbij hoort en dan komt er natuurlijk nog veel bij, dan denk ik dat dat bedrag niet realistisch is. Dat moet worden herzien. Dit is een fout in de begeleiding van het hele gebeuren. Dan wordt op bladzijde 8 gezegd dat de aanvullende kosten die bijna 13 miljoen zijn, slechts een indicatief karakter hebben. Beste mensen 13 miljoen een indicatief karakter, dat mag toch niet. Dat mag toch niet zo'n groot bedrag zijn. Daar moeten wij concrete cijfers hebben. Zo mag er niet met gemeenschapsgeld worden omgegaan. Dat mag zo niet in de notitie naar voren komen, althans als die notitie het woord gedegen heeft. Dan voor wat betreft de bezoekersaantallen, het lijkt dat daar wordt geredeneerd aan de hand van de begroting. Op bladzijde 18 en 19 waar op de prognoses wordt ingegaan, staat in de staatjes van 1987, 1988 en 1989 dat er een terugloop is in de toeloop naar de huidige zwembaden. Nu kan worden gezegd, dat komt door de kwaliteit van de zwembaden, ik ben het daarmee wel eens, maar in zijn totaliteit zal er ook rekening moeten worden gehouden met een terugloop van het aantal jongere mensen wat hier gebruik van maakt. De bevolkingsopbouw van Nederland veranderd sterk en die zal na het jaar 2000 een heel ander 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 15