kosten dan aanvankelijk was geraamd, konden wij eigenlijk al zien
aankomen bij een tussentijdse rapportage. De verschillende offertes
kwamen allemaal op een bedrag uit van rond de 12 miljoen. De PAL-
fractie vindt dat toen pas op de plaats gemaakt had moeten worden. Dat
was een moment geweest om ons als raad nog eens te beraden op het plan
en eventuele alternatieven aan te dragen. Alternatieven niet alleen in
de lijn van het besluit van juni 1988, maar ook eventuele recreatieve
voorzieningen op andere terreinen dan zwembaden. Wat gebeurde was dat
enerzijds het college de werkgroep de opdracht gaf op basis van een
bijgesteld programma van eisen en met in achtneming van de reeds
vastgesteld (financiële) randvoorwaarden een nader onderzoek in te
stellen. Anderzijds ging het college al vast aan de slag om wat extra
geld binnen te halen, daarmee impliciet aangevend dat de opdracht aan
de werkgroep niet al te letterlijk genomen moest worden.
Het terrein van het zwembad Nijl&n werd in een vloek en een zucht
gereed gemaakt voor de verkoop van kaveltjes grond. Er werd al een
lokatie vastgesteld voor een eventueel nieuw te bouwen zwembad. De
werkgroep hoefde de opdracht van het college niet serieus te nemen en
deed dat dus ook niet. Zo constateert de werkgroep al op de eerste
pagina van haar rapport dat een zwembad zoals dat gewenst was voor 7
miljoen niet gebouwd kan worden, daarvoor is 16 miljoen nodig. De
indruk heeft bij ons post gevat dat dat zwembad er hoe dan ook moet
komen
Tussen het raadsbesluit van juni 1988 en het voorstel van nu ligt
een grote financiële kloof die gedicht wordt door het exploitatieres
ultaat. Twee jaar geleden ging de raad ervan uit met een investering
van 7 miljoen voor een combibad, de exploitatie rond te kunnen
krijgen. Daarbij werd van een veel geringer bezoekersaantal uitgegaan
dan bij de huidige exploitatie-opzet. Het lijkt er achteraf veel op
dat het voorstel van juni 1988 een slag in de lucht was. Niet onder
bouwd met gegevens over de kosten en evenmin met de raming over de
bezoekersaantallen. Nu wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met een
voorstel dat wel onderbouwd lijkt. Hoewel wij moeten afwachten of de
bouwkosten binnen de perken zullen blijven. Anders dan bij de voor
stellen rond Harmonie en stadskantoor onbreken er bij dit plan garan
ties voor het in de hand houden van de bouwkosten.
De zwakke stee in het verhaal is de raming van de bezoekersaan
tallen. Wie had 20 jaar geleden kunnen denken dat de openluchtzwemba
den in 1990 restanten uit een voorbij verleden zouden zijn, waarvan de
exploitatie niet meer rendabel te krijgen is. In deze sector, de
actieve en recreatieve vrijetijdsbesteding, is in de afgelopen 20 jaar
enorm veel veranderd. Mijn fractie verwacht dat de snelheid van
veranderingen hoog zal blijven en dat na verloop van ongeveer 10 jaar
de exploitatie problematisch zal worden.
Er is gewezen op een onderzoek dat studenten van de Thorbecke
Academie hebben uitgevoerd. Daaruit bleek inderdaad een vrij grote
belangstelling. Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat tweederde van de
Leeuwarders vond dat het zwembad de Kleine Wielen niet gesloten moest
blijven. Met andere woorden, als je gevraagd had aan de Leeuwarders of
34
zij elke dag zonnig weer wilden hebben, zou waarschijnlijk ook 80 tot
90Z daar positief over geweest zijn.
De vraag is of je als gemeente in een dergelijk grootschalig
avontuur moet stappen. Zijn de financiële risico's niet te groot? Moet
de gemeente niet veel meer basisvoorzieningen aanbieden? Wie betaalt
straks de eventuele verliezen op de exploitatie? In feite speelt deze
vraag ook mee in de kwestie van de beheersvorm. In eigen beheer of
overlaten aan een stichting.
Onze twijfels over gezonde exploitatie op langere termijn vormen
op zich al een reden tegen het besluit te zijn. Een andere reden wordt
gevormd door het energieverspillend karakter van een dergelijk subtro-
pich zwembad. In juni 1988 was onze toenmalige fractie van dat karak
ter nog niet zo doordrongen. Maar het rapport "Zorgen voor Morgen" en
het Nationaal Milieubeleidsplan hebben onze fractie ervan doordrongen
dat wij niet alleen zuinig met energie moeten omgaan, maar ook dat wij
niet-noodzakelijke energievretende voorzieningen moeten afwijzen.
Gepoogd wordt natuurlijk zo zuinig mogelijk om te gaan met energie,
dat is vanzelfsprekend. Maar een subtropisch zwembad met golfslagbad,
wirlpool enz. verbruikt nu eenmaal veel energie. Kortom mijn fractie
vindt het onderhavinge voorstel niet goed passen in het ook door de
nieuwe minister van Milieu uitgedragen milieubeleid.
Een niet onbelangrijk probleem is de gezondheid van het perso
neel. Uit een onderzoek is gebleken dat het werken in dit soort
recreatiebaden nogal een aanslag doet op de gezondheid. Waar de
overheid middels de arbeidsinspectie, gezondheidsdiensten enz. een
beleid voert om door verbetering van de arbeidsomstandigheden het
arbeidsverzuim zo minimaal mogelijk te maken, wordt met voorzieningen
als subtropische zwembaden een nieuwe categorie ziekmakende werkplek
ken gecreëerd. Het verbaast ons dat hierover met geen woord in de
raadsbrief wordt gerept.
Tot slot, de PAL-fractie is tegen dit voorstel, dat zal duidelijk
zijn. Wij willen bijvoorbeeld een glashelder recreatiemeer in het
nieuwe te ontwikkelen recreatiegebied. De PAL-fractie wil zeker een
attractieve recreatieve voorziening, maar niet tot elke financiële
prijs of ten koste van het milieu. Om in de behoefte aan recreatief
zwemmen en verenigingszwemmen of wedstrijdzwemmen, zoals uit de brief
van ORCA blijkt, te voorzien moet wat ons betreft gedacht worden aan
uitbreiding van zwembad KalverdijkjeWanneer die uitbreiding sober
wordt uitgevoerd moet onzes inziens een gezonde exploitatie haalbaar
zijn, ook op de lange termijn.
Mevrouw Vlietstra (weth.): Een aantal sprekers is nog eens
ingegaan op de zwemsituatie en de belangstelling voor het binnen en
buiten zwemmen. Ik zal dat niet herhalen. Het rapport is daar duide
lijk over.
Ik begrijp dat de CDA-fractie bij monde van de heer Krol zegt dat
zij zullen instemmen. De heer Krol waarschuwt de vinger aan de pols te
houden met name als het gaat om het tijdig bijsturen. Ik denk dat hij
daar gelijk in heeft. Ook een aantal andere sprekers heeft gezegd dat
35