hele punt van de energielasten, kan pas echt duidelijk op tafel liggen op het moment dat wij een bestekklaar plan hebben. Dat kunnen wij nu eenvoudig nog niet leveren. Dan zegt de heer Bijkersma dat de bezoekersaantallen opgevoerd zijn om de begroting sluitend te maken. Ik heb net tegen mijnheer Krol al gezegd dat dat absoluut niet het geval is. De opmerking dat de bezoekersaantallen leiden tot een constatering dat het geheel geba seerd is op drijfzand, daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Wij zijn heel nauwkeurig op basis van: ten eerste het onderzoek van Inge nieursbureau Oranjewoud, ten tweede een aantal onderzoeken in andere gemeenten, ten derde ervaringen in een groot aantal gemeenten, de heer Van Olffen heeft daarnet nog een aantal genoemd, en ten vierde de meest conservatieve raming, op een heel verantwoord aantal bezoekers uitgekomen. Dan is er iets gezegd over het architectenhonorarium van een half miljoen gulden, wat niet genoeg zou zijn. Als de heer Bijkersma het financiële overzicht in het rapport gelezen heeft, ik neem aan dat hij dat gedaan heeft, dan ziet hij dat het architectenhonorarium hoger is dan een bedrag van een half miljoen gulden. Het is uiteindelijk een bedrag van ruim 1 miljoen. Wat nu voor dit bedrag van 500.000,-- gedaan moet worden is het maken van een bestekklaar plan. Wat daar achteraan komt zal uit een verder krediet betaald moeten worden. (De heer Bijkersma: Is dat nog 500.000,of is daar nog niets vanaf?) Daar is wel iets vanaf maar er zit nog voldoende in om de mensen de opdracht te geven dit plan voor ons te ontwikkelen. Dan heeft de heer Bijkersma iets gezegd over de aanvullende kosten. Er staat inderdaad in het rapport dat die een indicatief karakter hebben. De heer Bijkersma zegt: een bedrag van 13 miljoen en dan indicatief, dat mag niet. Ik heb de indruk dat de heer Bijker sma zijn optelling niet helemaal korrekt is. Pagina 7 onderaan eindigt met een bedrag van 11.600.000,-- en dan telt het op pagina 8 gewoon door. De aanvullende kosten bedragen geen 13.000.000,--, maar bedra gen het verschil tussen 13.800.000,-- en 11.600.000,--, dat is dus ongeveer 2.000.000,--. Die bedragen zijn overigens opgesteld in overleg met zowel de DSO als Frigem. Dus voor zover wij ze betrouwbaar kunnen geven, hebben wij dat gedaan. Maar het kan bij de uitwerking in een bestekklaar plan blijken dat daar nog wat aan gesleuteld zou moeten worden. Maar het gaat dus niet om dat bedag van 13.000.000,-. Wij moeten rekening houden met de bevolkingontwikkeling, zegt de heer Bijkersma. Dat ben ik met hem eens. De jongeren zwemmen minder. Het aardige uit het onderzoek van de Thorbecke Academie is, dat daaruit blijkt dat jongeren meer gaan zwemmen. Hoe zich dat precies ontwikkelt, kan ik ook niet voorzien. Maar de stelling dat het minder zal worden, kan ik niet op voorhand onderschrijven. Ik ben het wel met een aantal mensen eens dat wij wat dat betreft de vinger aan de pols moeten houden en tijdig moeten kijken, ook op basis van ervaringen elders waar al langer met dit soort baden wordt gewerkt, hoe de publieksontwikkeling is. De heer Bijkersma's conclusie dat het geheel niet degelijk 38 financieel onderbouwd is, deel ik dus niet. Wat dat betreft heeft het ook weinig zin om het rapport nogeens mee te nemen om er nogeens naar te gaan kijken. Ik zie niet in wat wij er op dit moment nog aan toe kunnen voegen. Dan kom ik bij de heer Van Olffen. Hij heeft verteld waarom hij het een prachtig plan vindt. Dat hoef ik niet te herhalen. Mogelijkhe den voor fondsvorming wil de heer Van Olffen laten onderzoeken door het college. Dat zou op zich ook heel verstandig zijn. Onze nieuwe organisatie biedt de mogelijkheid om te werken binnen diensten met budgetten en van te voren overeengekomen prestaties die diensten zouden moeten leveren binnen die budgetten. Ik kan mij voorstellen dat, net wat in andere gemeente het geval is, de eerste jaren het percentage bezoekers wel eens veel hoger kan liggen. Het is verstandig om die middelen dan in een fonds te stoppen, zodat je op het moment dat je concludeert dat er aanpassingen plaats moeten vinden, ook inderdaad middelen beschikbaar hebt om die daarvoor te gebruiken. Verder heeft de heer Van Olffen mij geen vragen gesteld, voorzit ter, hij heeft uitgedrukt waarom hij vindt dat wij hier snel verder mee moeten gaan. Dan kom ik ten slotte bij de PAL-f ractiedie heeft de hele historie nog eens op een rijtje gezet. Zij heeft duidelijk gemaakt waarom zij destijds, toen het ging om 8.000.000, er voor was en waarom zij er nu tegen is. Overigens was het de PAL-f ractie die toen riep: het zou wel eens wat meer kunnen gaan kosten, maar wat ons betreft mag dat. Ik begrijp nu dat het toch achteraf niet meer mag. (De heer Meerdink: Dat heeft u verkeerd gelezen of gehoord. Wij hebben toen gezegd dat het meer zou mogen kosten; het ging over de investe ringen voor de buitenvoorziening van het Kalverdijkjedat mocht het meer kosten. Ik heb nu aangegeven dat dat ook binnen dat raam van het toenmalige voorstel was. Dat is toen ook gezegd. Leest u dat maar eens na.) Dat lijkt mij een uitstekend idee. Ik heb dat een tijdje geleden, niet gisteren, ook gedaan. Ik kan het niet exact meer herhalen. Het zwembad moet er koste wat koste komen. Ik vind dat een wat merkwaardige opstelling. Wij hebben er met zijn allen in de raad voor gekozen dat er in die sector iets zou moeten gebeuren. Wij hebben ook gezegd dat wij als gemeente de plicht en de taak hebben om te zorgen dat er in Leeuwarden gezwommen kan worden. Vervolgens kan je discus siëren over hoe uitgebreid je dat dan wilt gaan doen. Maar om nu ineens te zeggen, wij kunnen ook een afweging maken om een ander project te starten. Ik zou dan van de PAL-fractie graag willen weten of zij het terecht vindt dat al die mensen dan gedwongen worden om ergens anders te gaan zwemmen. Dat is op dit moment aan de orde. (De heer Meerdink: U heeft het laatste deel van mijn verhaal kennelijk gemist.) Nee hoor, ik heb het hele verhaal gehoord en ik heb het niet alleen over de doelgroep, ik heb het ook over allerlei mensen die nu niet in onze zwembaden terecht kunnen, ook niet om recreatief te zwemmen, omdat de capaciteit onvoldoende is. Die gaan inderdaad naar Joure of Drachten of weet ik waar naar toe. Wij hebben wat dat betreft als gemeente een taak naar onze eigen inwoners toe. Dan kun je best 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 20