hele punt van de energielasten, kan pas echt duidelijk op tafel liggen
op het moment dat wij een bestekklaar plan hebben. Dat kunnen wij nu
eenvoudig nog niet leveren.
Dan zegt de heer Bijkersma dat de bezoekersaantallen opgevoerd
zijn om de begroting sluitend te maken. Ik heb net tegen mijnheer Krol
al gezegd dat dat absoluut niet het geval is. De opmerking dat de
bezoekersaantallen leiden tot een constatering dat het geheel geba
seerd is op drijfzand, daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Wij
zijn heel nauwkeurig op basis van: ten eerste het onderzoek van Inge
nieursbureau Oranjewoud, ten tweede een aantal onderzoeken in andere
gemeenten, ten derde ervaringen in een groot aantal gemeenten, de heer
Van Olffen heeft daarnet nog een aantal genoemd, en ten vierde de
meest conservatieve raming, op een heel verantwoord aantal bezoekers
uitgekomen.
Dan is er iets gezegd over het architectenhonorarium van een half
miljoen gulden, wat niet genoeg zou zijn. Als de heer Bijkersma het
financiële overzicht in het rapport gelezen heeft, ik neem aan dat hij
dat gedaan heeft, dan ziet hij dat het architectenhonorarium hoger is
dan een bedrag van een half miljoen gulden. Het is uiteindelijk een
bedrag van ruim 1 miljoen. Wat nu voor dit bedrag van 500.000,--
gedaan moet worden is het maken van een bestekklaar plan. Wat daar
achteraan komt zal uit een verder krediet betaald moeten worden. (De
heer Bijkersma: Is dat nog 500.000,of is daar nog niets vanaf?)
Daar is wel iets vanaf maar er zit nog voldoende in om de mensen de
opdracht te geven dit plan voor ons te ontwikkelen.
Dan heeft de heer Bijkersma iets gezegd over de aanvullende
kosten. Er staat inderdaad in het rapport dat die een indicatief
karakter hebben. De heer Bijkersma zegt: een bedrag van 13 miljoen
en dan indicatief, dat mag niet. Ik heb de indruk dat de heer Bijker
sma zijn optelling niet helemaal korrekt is. Pagina 7 onderaan eindigt
met een bedrag van 11.600.000,-- en dan telt het op pagina 8 gewoon
door. De aanvullende kosten bedragen geen 13.000.000,--, maar bedra
gen het verschil tussen 13.800.000,-- en 11.600.000,--, dat is dus
ongeveer 2.000.000,--. Die bedragen zijn overigens opgesteld in
overleg met zowel de DSO als Frigem. Dus voor zover wij ze betrouwbaar
kunnen geven, hebben wij dat gedaan. Maar het kan bij de uitwerking in
een bestekklaar plan blijken dat daar nog wat aan gesleuteld zou
moeten worden. Maar het gaat dus niet om dat bedag van 13.000.000,-.
Wij moeten rekening houden met de bevolkingontwikkeling, zegt de
heer Bijkersma. Dat ben ik met hem eens. De jongeren zwemmen minder.
Het aardige uit het onderzoek van de Thorbecke Academie is, dat
daaruit blijkt dat jongeren meer gaan zwemmen. Hoe zich dat precies
ontwikkelt, kan ik ook niet voorzien. Maar de stelling dat het minder
zal worden, kan ik niet op voorhand onderschrijven. Ik ben het wel met
een aantal mensen eens dat wij wat dat betreft de vinger aan de pols
moeten houden en tijdig moeten kijken, ook op basis van ervaringen
elders waar al langer met dit soort baden wordt gewerkt, hoe de
publieksontwikkeling is.
De heer Bijkersma's conclusie dat het geheel niet degelijk
38
financieel onderbouwd is, deel ik dus niet. Wat dat betreft heeft het
ook weinig zin om het rapport nogeens mee te nemen om er nogeens naar
te gaan kijken. Ik zie niet in wat wij er op dit moment nog aan toe
kunnen voegen.
Dan kom ik bij de heer Van Olffen. Hij heeft verteld waarom hij
het een prachtig plan vindt. Dat hoef ik niet te herhalen. Mogelijkhe
den voor fondsvorming wil de heer Van Olffen laten onderzoeken door
het college. Dat zou op zich ook heel verstandig zijn. Onze nieuwe
organisatie biedt de mogelijkheid om te werken binnen diensten met
budgetten en van te voren overeengekomen prestaties die diensten
zouden moeten leveren binnen die budgetten. Ik kan mij voorstellen
dat, net wat in andere gemeente het geval is, de eerste jaren het
percentage bezoekers wel eens veel hoger kan liggen. Het is verstandig
om die middelen dan in een fonds te stoppen, zodat je op het moment
dat je concludeert dat er aanpassingen plaats moeten vinden, ook
inderdaad middelen beschikbaar hebt om die daarvoor te gebruiken.
Verder heeft de heer Van Olffen mij geen vragen gesteld, voorzit
ter, hij heeft uitgedrukt waarom hij vindt dat wij hier snel verder
mee moeten gaan.
Dan kom ik ten slotte bij de PAL-f ractiedie heeft de hele
historie nog eens op een rijtje gezet. Zij heeft duidelijk gemaakt
waarom zij destijds, toen het ging om 8.000.000, er voor was en
waarom zij er nu tegen is. Overigens was het de PAL-f ractie die toen
riep: het zou wel eens wat meer kunnen gaan kosten, maar wat ons
betreft mag dat. Ik begrijp nu dat het toch achteraf niet meer mag.
(De heer Meerdink: Dat heeft u verkeerd gelezen of gehoord. Wij hebben
toen gezegd dat het meer zou mogen kosten; het ging over de investe
ringen voor de buitenvoorziening van het Kalverdijkjedat mocht het
meer kosten. Ik heb nu aangegeven dat dat ook binnen dat raam van het
toenmalige voorstel was. Dat is toen ook gezegd. Leest u dat maar eens
na.) Dat lijkt mij een uitstekend idee. Ik heb dat een tijdje geleden,
niet gisteren, ook gedaan. Ik kan het niet exact meer herhalen.
Het zwembad moet er koste wat koste komen. Ik vind dat een wat
merkwaardige opstelling. Wij hebben er met zijn allen in de raad voor
gekozen dat er in die sector iets zou moeten gebeuren. Wij hebben ook
gezegd dat wij als gemeente de plicht en de taak hebben om te zorgen
dat er in Leeuwarden gezwommen kan worden. Vervolgens kan je discus
siëren over hoe uitgebreid je dat dan wilt gaan doen. Maar om nu
ineens te zeggen, wij kunnen ook een afweging maken om een ander
project te starten. Ik zou dan van de PAL-fractie graag willen weten
of zij het terecht vindt dat al die mensen dan gedwongen worden om
ergens anders te gaan zwemmen. Dat is op dit moment aan de orde. (De
heer Meerdink: U heeft het laatste deel van mijn verhaal kennelijk
gemist.) Nee hoor, ik heb het hele verhaal gehoord en ik heb het niet
alleen over de doelgroep, ik heb het ook over allerlei mensen die nu
niet in onze zwembaden terecht kunnen, ook niet om recreatief te
zwemmen, omdat de capaciteit onvoldoende is. Die gaan inderdaad naar
Joure of Drachten of weet ik waar naar toe. Wij hebben wat dat betreft
als gemeente een taak naar onze eigen inwoners toe. Dan kun je best
39