recht doen aan die historische betekenis. Het is verstandig om daar
over nauwgezet overleg te plegen met de commissie die daarover gaat.
De heer He ins s Met het college zijn wij van mening dat grote
waarde toegekend moet worden aan een concentratie van de gemeentelijke
diensten. Het liefst op één lokatie. Toch hebben wij als fractie grote
moeite met het besluit voor één stadskantoor zoals dat nu voor ons
ligt. Onze bedenkingen liggen in de eerste plaats op het financiële
vlak. De PAL-fractie vraagt zich af of Leeuwarden zich een dergelijk
stadskantoor kan permiteren. De huisvestingskosten worden nagenoeg
verdubbeld. De na te streven integratie wint, maar het financiële
voordeel van één lokatie van 830.000,-- is bij lange na niet genoeg
om de stijging van de kosten te dekken. Met andere woorden, het
financiële voordeel van één lokatie weegt bij lange na niet op tegen
het financiële nadeel. In zo'n geval moeten er andere voordelen zijn
die een tekort van 740.000,-- op jaarbasis kunnen motiveren. Laten
wij die eens nagaan.
Eén lokatie zal meer bijdragen aan de cliëntgerichtheid van de
organisatie staat in de raadsbrief. Wij kunnen niet ontkennen dat hier
een relatie bestaat. Naar onze mening wordt deze relatie enigszins
overdreven. Als je de cliëntgerichtheid werkelijk verbeteren wil, moet
de houding van de ambtenaar worden veranderd, de kwaliteit van het
product worden vergroot, de mening- en besluitvorming binnen het
gemeentelijk apparaat moet opener worden en de paravencultuur moet
structureel worden aangepakt. Zaken die in het kader van de aanpak van
de cultuurverandering duidelijk naar voren zijn gekomen.
Dat één lokatie de klantgerichtheid zal vergroten is naar onze
mening dan ook overdreven. De burger weet meestal wel de weg te
vinden, zeker nu de afdeling Voorlichting aan het Raadhuisplein zo'n
prachtig nieuw onderkomen heeft gekregen. Overigens maken klanten veel
vaker gebruik van de telefoon dan dat zij zelf langs komen.
In de raadsbrief worden nog twee andere criteria gebruikt:
cliëntvriendelijkheid en bereikbaarheid. Dat is in dit geval exact
hetzelfde en wordt volgens ons ook enigszins overschat.
Dan het vierde criterium: de mate waarin knelpunten in de organi
satie kunnen worden opgelost. Daarvoor was, dacht ik, in eerste
instantie de structuurverandering bedoeld. Vorig jaar was het stand
punt nog: laten wij eerst reorganiseren, de huisvesting komt daarna.
Met andere woorden, de herhuisvesting is niet onlosmakelijk verbonden
aan de reorganisatie. Onze eindconclusie moet zijn dat de voordelen
niet opwegen tegen de kosten.
Een ander bezwaar tegen het besluit is gelegen in het feit dat er
nu besloten moet worden over nieuw beleid voor 1991 en dat niet voor
een klein bedrag. Driekwart miljoen zal nu al geclaimd gaan worden.
Goed er staat een veronderstelde meevaller van ongeveer 500.000,--
tegenover. Maar deze raad, waarvan slechts 2/3 blijft zitten, moet nu
al zo'n ingrijpend besluit nemen zonder dat er een voorjaarsnota is en
er een afweging gemaakt kan worden ten aanzien van zaken als kinderop
vang, arbeidspools, milieubeleid en onroerend goed belasting, om maar
56
eens wat te noemen.
Overigens de rekenmeesters in Leeuwarden kunnen er wat van. In
december 1989 werd de algemene reserve geraamd op 3.000.000.-- in
januari 1990 bleek deze 7.300.000,-- te zijn. Ik vraag mij af of
Leeuwarden een Kerstgratificatie heeft ontvangen. Hoeveel waarde moet
dan worden toegekend aan een veronderstelde meevaller van 500.000,--
in 1991, oplopend tot 3.000.000,-- in 1994? Volgens mij is dit
enigszins koffiedikkijkerij
Onze fractie is van mening dat deze demisionnaire raad, zoals ik
hem dan maar noem, geen besluit moet nemen over het huidige huisves-
tingsvoorstel van het gemeentelijk apparaat. De PAL-fractie stelt voor
de besluitvorming uit te stellen tot het eind van dit jaar als ook
andere belangrijke posten voor nieuw beleid ter tafel liggen. Wij
hebben daartoe een motie geformuleerd, welke als volgt luidt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 2
april 1990,
overwegende, dat
- de gemeenteraad op dit moment nog te weing zicht heeft op de
financiële ruimte voor nieuw beleid in 1991;
- derhalve nog geen besluit genomen kan worden over structurele
dekking van de resterende 741.000,-- ten behoeve van de
nieuwe huisvesting van het gemeentelijk apparaat;
besluit:
de besluitvorming om 741.000,-- voor 1991 te reserveren uit
nieuw beleid uit te stellen tot eind 1990, als meer inzicht
geboden kan worden over de totale ruimte aan nieuw beleid voor
1991 en de overige noodzakelijke claims."
De motie is mede-ondertekend door de heer Meerdink. (De Voorzit
ter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de
beraadslagingen.
Ten slotte, het voorstel is zonder alternatief ontwikkeld. Nu
hoeft er voor ons niet altijd een alternatief te zijn, maar in dit
geval is door de ambtelijke werkgroep Herhuisvesting zelf naar voren
gebracht dat het zinvol zou zijn een goedkopere variant te onderzoe
ken. Het zou ook goed zijn voor het politieke debat de besluitvorming
in de raad over dit soort ingrijpende zaken niet te reduceren tot ja
of nee zeggen, maar de fracties uit te dagen tot een meer politieke
stellingname
Als onze motie wordt aangenomen kan in de tussenliggende tijd een
minder vergaand alternatief worden ontwikkeld. Bijvoorbeeld een drie-
lokatiemodelOnderzoek de financiële consequenties naar een herhuis-
vestingsmodel uitgaande van handhaving van gebouw Amicitia, de gebou
wen rond het Raadhuisplein en een verbouwd Burmaniahuis
Gelet op de renteverliezen van meer dan 1.000.000,-- op jaarba
sis en de kennelijke onverkoopbaarheid van het gebouw Burmania, moet
het Burmaniahuis een rol gaan spelen bij de nieuwe huisvesting. Wij
zijn er echter niet van overtuigd dat het hier sloop en nieuwbouw moet
57