zijn. Het slopen van een duur en bouwtechnisch in goede staat verke rend gebouw, ook al is het niet zo mooi meer, is niets anders dan kapitaalvernietiging De heer Krol: Het raadsvoorstel wat ter besluitvorming voorligt is in de Commissie voor de Financiën en OPI een aantal malen uitvoerig besproken. Daarbij is er sprake geweest van goede informatie-uitwisse ling tussen college en commissieleden. Vanavond is dan het moment om definitief de balans op te maken omtrent dit in velerlei opzichten omvangrijke voorstel. Ik wil daar vanavond een aantal dingen over zeggen en mij daarbij beperken tot de hoofdlijnen. Voorzitter, de CDA-fractie onderschrijft unaniem het uitgangspunt van een adequate huisvesting voor het gemeentelijk apparaat. Een rare uitdrukking eigenlijk, beter zou gesproken kunnen worden over de huisvesting van de ambtelijke medewerkers, maar goed. Wanneer daarbij de reorganisatie in overweging wordt genomen, wordt dat uitgangspunt alleen maar versterkt. Het voorstel gaat uit van een centrale huisves ting op de plaats van het huidige Burmaniacomplex door middel van nieuwbouw in eigen beheer. Uitgezonderd een deel van de Bestuursdiens en het college. Ook daarover, voorzitter, verschillen wij in principe niet van mening, hoewel wij nog wel de behoefte hebben om duidelijk te maken dat de voordelen van een centrale huisvesting, die zonder meer duidelijk zijn, niet opweging tegen een mogelijke verschraling van het Stadhuis en het Stadhouderlijk Hof. Met andere woorden, wij houden vast aan de huisvesting van college en een deel van de Bestuursdienst in Stadhuis en Stadhouderlijk Hof. Verplaatsing van ook deze functies zou de historische waarde van genoemde panden in gevaar kunnen bren gen. Een verwerpelijke gedachte vinden wij. Vervolgens zou ik willen ingaan op een aspect wat met de centrale huisvesting onlosmakelijk is verbonden, de financiële kant van de zaak. Voorzitter, dat ligt wat onze fractie betreft wat moeilijker. Wethouder Kessler heeft in de vergadering van de Commissie voor de Financiën de opmerking gemaakt die vrij vertaald hier op neer komt: besturen is ook het nemen van een ingecalculeerd risico. Hiermee had hij de financiële onderbouwing niet treffender kunnen typeren. Het is dan maar de vraag hoe ver je hiermee durft te gaan. Een vraag die elke fractie, maar ook elk individueel raadslid, zich in de afgelopen weken ongetwijfeld heeft gesteld. Een paar opmerkingen omtrent die financiering. De zoveel bespro ken klimfinanciering heeft als voordeel dat de investeringsruimte wordt vergroot om daarmee de bouw van het kantoor te financieren, alsook om een deel van het verlies op het Burmaniacomplex te verklei nen tot uiteindelijk een boekverlies van bijna 4.000.000,--. Een niet onbelangrijk nadeel is dat voor de toekomst niet in te schatten is hoe groot de financiële lasten voor de gemeente zullen worden in verband met de koppeling aan de inflatie met alle onverwachte gevolgen van dien. De CDA-fractie had graag de beschikking gehad over de voorjaarsnota. Dat kon helaas niet. Wij hebben ons nu moeten behelpen met een wat globale momentopname. Daaruit blijkt dat de financiële 58 situatie nog rooskleuriger is dan wij veronderstelden in december. Onze motie omtrent de fasering danwel achterwege lating van de verho ging van de onroerend goed belasting had toen meer steun verdiend. Er wordt ter dekking van een en ander voorgesteld 741.000,-- te gebruiken uit de ruimte van nieuw beleid vanaf 1991. Ervan uitgaande dat die ruimte er is, heeft als belangrijk nadeel daarvan nog geen politieke prioriteitstelling kunnen plaatsvinden. Te denken valt aan onderwerpen die al eerder genoemd zijn: het milieu, de arbeidspools, kinderopvang, e.d. Hoewel, beseffen wij, dat kiezen voor dit stadskan toor op zich natuurlijk ook een politieke keus is. Er wordt voorgesteld, conform de bijlage, als intergratiewinst een bedrag op te nemen van 1.000.000,Blijkens rapporten daarom trent is er meer mogelijk. Een mogelijke invulling dus wanneer een en ander mocht tegenvallen. Voorzitter, met het uitvoeren van deze plannen is het mogelijk - ik noemde dat reeds - dat, door de voorwaarden bij de klimlening wij te maken krijgen met een verhoging van de exploitatiekosten. Wij vragen ons daarom in alle openheid af en wij zouden daar graag de mening van het college over willen horen, of bij eventueel te verwach ten rekeningoverschotten, die gelet op de financiële ontwikkeling van dit moment zich best eens voor zouden kunnen doen, die rekeningsover schotten ook geheel of gedeeltelijk te gebruiken zijn om versneld af te boeken ten aanzien van die klimfinanciering. Daarmee zouden de exploitatielasten beter in de hand kunnen worden gehouden. De CDA- fractie zal daar op voorhand geen tegenstander van zijn. Als laatste wil ik toch nog even ook hier weer noemen de herwaar dering die in het hele verhaal is ingevlochten. Wij vragen ons af of er niet een mogelijkheid valt te bedenken om ook daarvoor een oplos sing te bieden. Tot slot voorzitter. In de Commissie voor de Financiën heb ik namens mijn fractie garanties gevraagd met betrekking tot de financi ële omvang van de operatie. Daar is de wethouder toen, voor zover in zijn vermogen lag, positief op ingegaan. Garanties in de sfeer van het beschikbare budget in relatie tot het bouwen in eigen beheer. Ook hier onze waarschuwing voor de open eind financiering. Om met wethouder Vlietstra te spreken: het moet voor dit bedrag kunnen. Ik zet dan maar weer een streep onder de eerste twee woorden het moet. Voorzitter, dan kom ik weer terug bij het begin van mijn verhaal, besturen is het nemen van ook een ingecalculeerd risico. Gelet op het voorgaande, speciaal gelet op het financiële aspect, gaat een grote meerderheid van mijn fractie akkoord met het voorliggende raadsvoor stel. Een kleine minderheid kan, gelet op de financiële risico's, hiermee niet instemmen. De heer Bijkersma: Voorzitter, toen wij enige tijd geleden, bijna enkele jaren geleden, de beslissing namen het gemeentelijke apparaat te reorganiseren, denk ik dat de meesten van ons daarbij gedacht zullen hebben: als dat eenmaal gerealiseerd is, moet je toch ook wel tot een andere huisvesting komen. Niet omdat deze huisvesting traditi- 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 30