er moet in ieder geval 1.000.000,-- afgeboekt worden wat wij nog in de fondsen terug moeten storten. Daarna moet nog de incidentele boekwaarde van het Burmaniahuis afgeboekt worden. Dan zit je al op 2.000.000,--. Dat betekent dat er naar mijn mening, zoals de cijfers er nu liggen, geen ruimte is om nog een keer 4.000.000,extra af te boeken ten einde het verschil tussen de lening zoals wij die nu voorstaan en een strikt annuïtaire lening te overbruggen. Het zou natuurlijk heel mooi geweest zijn als wij op dit moment konden zeggen dat de algemene reserve niet stijgt in de richting van 7.300.000, maar er zit een zodanig opgaande tendens in dat wij dat verschil ook nog in één keer zouden kunnen afboeken. Zoals de situatie er nu voorligt schat ik niet in dat dat tot de mogeli ikheden zal gaan behoren. Dan kom ik bij de heer Bijkersma. Verstandige keuze, onverstandi ge keuze, dat is nu voor de raad aan de orde. Ik heb bijna de neiging om de zeggen, laat ik maar niet meer ingaan op de moties die hij naar voren brengt, wij hebben er in twee commissies uitgebreid over gespro ken. Op bladzijde 3 van de raadsbrief staan onze argumenten om te kiezen voor huisvesting van het college en de secretaris hier rond het Stadhuis. De suggestie die de heer Bijkersma doet dat het ongetwijfeld wel duurder zal worden als wij hier blijven in plaats van te verhui zen, wil ik met kracht bestrijden. Dat klopt volgens mij van geen kant. Op het moment dat wij met het college en de secretaris overgaan, betekent dat in ieder geval dat wij in het Burmaniahuis meer ruimte nodig hebben. Het betekent zo goed als zeker dat vergaderruimtes hier veel minder of in het geheel niet gebruikt zullen worden. Die moeten dan ook allemaal in het Burmaniahuis ondergebracht worden. Kortom, wij gaan er van uit dat de overplaatsing van college en de secretaris naar het Burmaniahuis per saldo duurder is, meer nieuw beleid vraagt. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere argumenten die ons hebben doen besluiten om het bestuur hier te laten zitten, namelijk de verschraling van het gebeuren rond het Stadhuis en het feit dat op zichzelf de afstand tussen Stadhuis en Burmaniahuis niet zodanig lang is dat dat echt nadelen zou kunnen opleveren. Over de vraag met betrekking tot traditioneel of turn key heeft de heer Snijder in de commissie uitgebreid en heel zorgvuldig alle voor- en nadelen van beide opties op een rijtje gezet. Het is nu aan u om te kiezen. Ik wil nog wel één ding kwijt. Wij zijn afgelopen vrijdag op werkbezoek geweest. Wij hebben een aantal stadskantoren bezocht, wat ons daar toch wel is opgevallen, is dat bij het turn key- project Stadskantoor Delft duidelijk te zien is, als je daar goed naar gaat kijken, wat dat voor gevolgen gehad heeft. De kwaliteit is daar, in ieder geval in latere stadia van het proces, hekkesluiter geweest. Dat is te zien en dat heeft mij er in ieder geval van overtuigd dat de lijn die wij gekozen hebben, de traditionele bouwwijze maar toch door strakke planning je budget in de hand houden, de meest verstandige keuze is. In die zin ontraad ik ook de onverstandige keuzes van de WD-f ractie 66 De heer Den Oudsten: Voorzitter, ik zou in algemene zin nog één ding willen zeggen voordat ik inga op de moties die zijn ingediend. Ik denk dat het goed is om ons gaandeweg de discussie te realiseren dat wij indertijd het Burmaniahuis niet voor niets gekocht hebben. Want één van de oorzaken van de discussie van vanavond is natuurlijk dat wij twee zaken met elkaar verbinden. En gelukkig komt dat naar ons idee nu goed uit. Het is goed ons te realiseren dat wij met de aankoop van het Burmaniacomplex toch een stuk werkgelegenheid in de stad hebben kunnen realiseren waar wij jarenlang, ook in de toekomst, de vruchten van kunnen plukken. Ik zou nog even kort in willen gaan op de moties. Allereerst de motie van de PAL-fractie. Je moet altijd een afweging maken. Of je vindt dat je voldoende financiële informatie hebt om te kunnen beslis sen een dergelijke niet onaanzienlijke uitgave structureel te kunnen doen, of je wacht op nadere informatie. Wij hebben die afweging ook gemaakt binnen onze eigen fractie. Daar zijn eigenlijk twee zaken bij aan de orde geweest. Allereerst is het belangrijk in meerdere opzich ten om dit poject zo goed en zo snel mogelijk te laten voortgaan. In de tweede plaats denken wij dat de financiële situatie van nu, maar ook van wat wij weten van de toekomst, ons voldoende vertrouwen geeft om nu verantwoord dit besluit te kunnen nemen. Dit houdt in dat wij deze motie niet zullen ondersteunen. Dan motie 1 van de WD-f ractie. Ik heb al in mijn eerste termijn gezegd dat het overgrote deel van de PvdA-fractie van mening is dat het college een goed voorstel doet als het gaat om het handhaven van de zetel van het college en wat ondersteunende diensten in dit complex en het verhuizen van de overige zaken naar het Burmaniacomplex. Twee leden van de PvdA-fractie zijn van mening dat het college moet meever huizen. Deze twee leden zullen dan ook deze motie steunen. De overige leden van de PvdA-fractie niet. Dan motie 2 van de WD-f ractie. Ik heb in eerste termijn gezegd dat wij vinden dat het project in eigen beheer uitvoeren met een aantal randvoorwaarden, een goede keuze is geweest. Wij zijn het niet eens zijn met de motie van de WD-fractie dat de zaak beter op turn key-basis kan worden uitgevoerd. Wij zullen ook deze motie niet steunen. De heer Heins: Ik wil er nogmaals op wijzen dat wij de motie die wij hebben ingediend, beargumenteerd hebben met name vanwege het politieke argument dat er achter steekt. Door een demissionaire raad kan niet op zo'n ingrijpende wijze beslist worden over de financiële aanwending van nieuw beleid 1991. Wij hebben hier nog niet zo lang geleden op dezelfde manier over gepraat. Toen werd er ook in de raad, met name van de kant van het college, gezegd dat het een slechte zaak zou zijn als je het nieuwe beleid al voor de komende jaren gaat invullen. Als de raad zich serieus neemt en zich tegelijkertijd realiseert dan 1/3 van deze raad straks vervangen wordt, dan kan het niet zo zijn dat nu opeens dit argument niet meer geldt. Dan nog een paar andere zaken die ook pleiten voor uitstel. Niet 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 34