alleen het maken van een alternatief. Natuurlijk in de raad ga je niet over alternatieven beslissen, daar beslis je gewoon voor of tegen een voorstel. Maar het alternatief is ook niet naar voren gebracht in de commissievergaderingen die er over geweest zijn. Dat had zeker wel gekund. Dat was mijn bezwaar daartegen. Niet dat er hier een alterna tief op tafel zou liggen. Als onze motie wordt aangenomen is de ruimte er om het alterna tief boven tafel te krijgen. Om een goedkopere versie eens goed door te lichten. Bovendien hebben wij zelf ook wat naspeurend werk gedaan. In Brussel zijn enige potjes verkrijgbaar die gebruikt kunnen worden als er energiebesparend gebouwd wordt, als er met innoverende bouwma terialen gebouwd wordt, zodat de bouwkosten wat betreft de bouwmateri alen zelfs gereduceerd kunnen worden tot 50Z. Dat is iets om eens nader te onderzoeken. Iets wat nu nog niet is gedaan, maar waar de komende maanden zeker aan gewerkt zou kunnen worden. Ik vraag mij af of, als dit soort subsidiebronnen wordt onderzocht, je dan niet beter de hele besluitvorming op zijn minst nog enige maanden kan uitstellen. Dan ten aanzien van de moties van de WD-fractie. Het mag duide lijk zijn dat de PAL-fractie die niet zal ondersteunen. Al was het alleen al vanwege het principiële punt dat het turn key-project wel financiële zekerheid geeft, maar zoals de wethouder ook al suggereer de, geen kwaliteitsgaranties biedt. Om de wethouders in het Burmanishuis onder te brengen heeft gezien onze opstelling niet onze voorkeur. De heer Krol; Voorzitter, eerst even over de motie van de PAL- fractie. Wij zullen die niet ondersteunen mede gelet op de inbreng in de eerste termijn. De besluitvorming ligt nu voor en moet ook nu plaatsvinden. De motie van de WD-fractie om de huisvesting helemaal centraal te regelen, daar hebben wij ook een duidelijke opvatting over. Die opvatting hebben wij in eerste termijn ook verwoord: geen verplaatsing van deze functies vanwege de aantasting van de historische waarde van deze panden. Wij vinden dit een verwerpelijke gedachte. Wij hebben dit toen gezegd en daar blijven wij bij. Daarom ook geen steun. Bij de motie met betrekking tot het turn key-project is het de bedoeling van de WD-fractie om alle risico's uit te sluiten. Het is natuurlijk bekend dat ook bij turn key-projecten risico's kunnen worden gelopen. Ik noem alleen maar het fenomeen van faillisement wat zou kunnen optreden tijdens de bouw, ook dan loop je gigantische risi co's. Risico's blijven er, zowel voor het een als het ander. Het gaat om de keus. Mijn fractie maakt de keus voor het bouwen in eigen beheer, met een projectcoördinator die dat goed gaat beheren. De wethouder geeft mij geen aanleiding verder nog opmerkingen te maken. De heer Bijkersma: Mag ik een vraag aan de heer Krol stellen? Hij zegt mijn fractie is in meerderheid, is er dan een dissident? (De heer Krol: Bij stemming zal blijken hoe het zit.) 68 Ik heb niet zozeer de behoefte om op de argumenten die de wethou der naar voren heeft gebracht in te gaan. Die discussie is al uitvoe rig in de Commissie voor de Financiën geweest. Ik heb wel in de Commissie voor de Financiën gezegd wat onze gedachten omtrent de te volgen weg zijn. Onze kritiek daarop is wel aangescherpt. Wij menen dat de weg die nu voorgesteld wordt geen goede weg is. Die brengt te veel financiële risico's voor de gemeente met zich mee. Het niet verplaatsen van het college naar de nieuwe lokatie is ook geen goede zaak. Wij handhaven onze motie. Als de motie verworpen zou worden zullen wij op grond daarvan en de argumenten zoals ik die gegeven heb, niet voor het raadsvoorstel stemmen. De PAL-fractie wil uitstel van de zaak. Wij willen liever van avond beslissen en dan nog het allerliefste volgens onze motie uiter aard De heer Kessler (weth.): De heer Den Oudsten en de heer Krol geven mij geen reden tot het maken van een opmerking in tweede ter mijn, zo ook niet de heer Bijkersma. Nog wel een paar opmerkingen in de richting van de heer Heins. Uitstel, waarom? Als de raad zich serieus neemt als demissionaire raad, doe je dat toch niet. Dan laat je het niet over aan de nieuwe raad. Als een nieuwe raad er in decem ber over moet beslissen, denk ik dat die dan zal zeggen: waarom hebben zij dat niet veel eerder gedaan, het kost ons 500.000,--, wij hebben zeker een half jaar vertraging met betrekking tot de nieuwe bestemming van het BurmaniahuisIk denk dat de nieuwe raad de oude raad alleen maar zal gaan verwijten als wij nu niet deze voorliggende beslissing nemen Alternatieven zijn niet in de commissie geweest. Volgens mij is dit niet het geval. Het rapport van de commissie Huisvesting is in de commissies aan de orde geweest. Er waren zes modellen aan de orde. Elke fractie had op dat moment de mogelijkheid te zeggen: het college koerst aan op dit model, het lijkt ons veel verstandiger om een ander model te kiezen. Elke fractie had kunnen zorgen dat een meerderheid van de commissie op die lijn had gezeten. In dat geval was het college voor een nieuw feit gekomen en hadden wij onze modellenkeuze moeten heroverwegen. Dat is niet gebeurd. Ik denk dat het geen goede zaak is. Omdat één fractie toevallig een ander model wil zouden wij op dat moment volledig met een twee-sporen-model moeten gaan werken, twee alternatieven volledig uitwerken. (De heer Heins: Is dit nu wat je onder de nieuwe cultuur verstaat?) Ja, dat betekent efficiënt werken. (De heer Heins: Is efficiënt werken alleen maar ja zeggen?) De heer Heins heeft met behulp van het rapport van de werkgroep Huisvesting voldoende zorgvuldig kunnen nagaan welke lijn hij wou kiezen. Hij heeft kans gehad om al dan niet andere partijen op die lijn te bren gen. Op basis daarvan vindt een verder besluitvormingstraject plaats. Subsidie van Brussel; natuurlijk gaan wij dat onderzoeken, dat was ons wel bekend. Alleen is het volstrekte onzin om te wachten tot alles met Brussel rond is. Precies te weten wat voor eventuele subsi dies je kan krijgen en pas dan beslissingen te nemen. Je moet nu 69

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 35