De Voorzitter: Aan de orde is aanbieding rapport "Armoede uit de Stilte" Mevrouw De Haan: Al meteen bij het uitkomen van het nota "Armoede uit de Stilte" zijn de nodige complimenten uitgedeeld aan de werkgroep die deze nota heeft uitgebracht. Complimenten van verschillende instanties. Wij hebben daar, vind ik, terecht aan meegedaan. Nu ook complimenten van b. en w. en naar ik aanneem straks de hele Leeuwarder gemeenteraad. Ook in de landelijke media heeft deze nota de publici teit gehaald. De nota is naar ik heb begrepen door andere gemeenten opgevraagd alsook door andere groepen en instanties. Hieruit blijkt dat Leeuwarden met nog een paar andere gemeente meeloopt in de voor hoede op het terrein van gemeentelijk minimabeleid. Naar onze mening is dat een goede zaak. Toch realiseren wij ons dat de gemeentelijke overheid aan de grote onrechtvaardigheid in onze Leeuwarder samenle ving, dat bijna 25Z van de beroepsbevolking werkloos is en één op de vier huishoudens blijkens deze nota tot de minima gerekend moet worden, weinig kan veranderen. Mensen zelf ervaren het maar al te vaak als een druppel op de gloeiende plaat. Als het op de verdeling van inkomen en werk aankomt heeft het rijk verreweg de dikste vinger in de pap. In Den Haag is de armoedeproblematiek jarenlang schromelijk onderschat. Alle mooie verhalen over de zorgzame samenleving werken niet als de overheid zelf niet het goede voorbeeld geeft. Die zorg zaamheid ten aanzien van de minima hebben de afgelopen kabinetten in ieder geval niet getoond. De minima hebben immers, en dat blijkt ook heel duidelijk uit het rapport "Armoede uit de Stilte", bij alle bezuinigingen steeds weer onevenredig veel in moeten leveren. De PvdA, zowel landelijk maar ook plaatselijk, heeft zich daar steeds tegen verzet. Voor ons is minimabeleid dan ook al jaren protestbeleidDat heeft nooit betekent dat wij vanuit onze verantwoordelijkheid ten aanzien van de Leeuwarder mensen niet ook zelf gezocht hebben naar mogelijkheden om hun omstandigheden zoveel mogelijk te verzachten en maatregelen bedacht hebben om hun positie te versterken. Daarnaast hebben wij in meer structurele zin gezocht naar een zo effectief mogelijk werkgelegenheidsbeleid. Dat waren politieke prioriteiten van deze raad en dat zullen zeker ook in de nieuwe raadsperiode, neerge legd in een nieuw collegeprogramma, weer hoge prioriteiten worden. De nota "Armoede uit de Stilte" constateert terecht dat een goed werkge legenheidsbeleid het meest structurele middel is bij armoedebestrij ding. Terug naar de nota zelf. Eén van de belangrijkste hoofstukken uit de nota is hoofdstuk 3, waar de mate en omvang van de armoede in Leeuwarden zichtbaar wordt gemaakt. Die exacte, harde gegevens ontbra ken, maar waren nodig voor het verder uitbouwen van ons minimabeleid. Dat was één van de twee hoofdtaken van de commissie. De commissie is er goed in geslaagd de problematiek van de armoede in Leeuwarden konkreet te onderbouwen. De tweede taak, het bedenken van suggesties en maatregelen om de 16 problemen ook daadwerkelijk aan te pakken, heeft geresulteerd in 33 aanbevelingen op basis waarvan het college een globaal acitiviteiten- plan heeft gemaakt. Voordat ik in ga op hoe wij nu verder moeten, wil ik eerst ingaan op een aantal nieuwe ontwikkelingen. Er is een nieuw kabinet gekomen, waarvan wij, op basis van het regeerakkoord en andere voornemens, in ieder geval mogen verwachten dat er een trendbreuk komt met het beleid van de afgelopen jaren waar minima op achterstand werden gezet. Daarnaast zijn er maatregelen genomen die de inkomenspositie van de laagstbetaalden rechtstreeks ten goede komen. Zoals de afschaffing van de medicijnknaak, het specialistengeeltje en het herstel van de koppeling van sociale uitkeringen aan de loonontwikkeling. Bovendien zijn er in het kader van sociale vernieuwing een aantal belangrijke maatregelen aangekondigd die bij effectuering moeten leiden tot een kleinere groep mensen die afhankelijk is van één minimum-uitkering. Dat kan wanneer een groter aantal vooral langdurig werklozen deel gaat uitmaken van het arbeidsproces. Wat ons betreft mag en moet er nog veel meer gebeuren, vooral in de sfeer van de inkomensverdeling. Maar wij zijn ons er van bewust dat de PvdA landelijk, gezien de politieke machtsverhouding, binnen smalle marges moet opereren. Dat is ook één van de redenen waarom wij met het college eens zijn dat het voeren van een gemeentelijk minimabeleid, zeker nog de eerst komende jaren, zijn hoge prioriteit zal moeten behouden. Een andere ontwikkeling, die overigens van belang is voor het plaatselijk minimabeleid, is dat door het verhogen van de uitkeringen per 1 januari 1990 groepen ineens niet meer in aanmerking kwamen voor het kwijtscheldingsbeleidDe kwijtscheldingsnorm werd niet mee verhoogd. De PvdA, later gesteund door Groen Links, heeft de regering gevraagd iets te doen aan dit sociaal onwenselijke effect van de verhoging van de uitkeringen. Gelukkig heb ik vandaag vernomen dat de regering alsnog heeft besloten de kwijtscheldingsnorm met terugwerken de kracht te verhogen. Rest mij nog een opmerking te maken over het activiteitenplan dat het college de raad heeft toegestuurd. Ik noemde het net een globaal activiteitenplan, omdat de voorstellen nog niet zijn uitgewerkt en de raad nog geen beeld heeft van de kosten. Dat is jammer. De reorganisa tie heeft daarin een rol gespeeld, maar ook de nieuwe ontwikkelingen zoals ik daarnet genoemd heb. Iedereen weet dat de gemeente Leeuwarden zich heeft aangemeld bij het rijk om in het kader van sociale vernieu wing proefgemeente te zijn, daar zullen ook de arbeidspools onderdeel van uitmaken. Wij hechten er aan uit te spreken dat het maken van een raamplan sociale vernieuwing grote prioriteit moet krijgen. Het college heeft toegezegd de aanbevelingen van de nota "Armoede uit de Stilte" zo veel mogelijk te verwerken in dit raamplan dat waarschijnlijk al in mei bij het rijk zal moeten worden ingestuurd. Wij gaan daarom nu akkoord met het collegevoorstel en verwachten dat de aanbevelingen die niet via de weg van sociale vernieuwing meegenomen worden, binnen afzienbare tijd apart uitgewerkt aan de raad zullen worden voorgelegd. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 9