Motie 5 ligt in dezelfde sfeer als motie 1 van de WD-fraktie en omdat wij ons daar tegen hebben verklaard en hebben gezegd dat wij het een goede zaak vinden om te kiezen voor een passieve beheersing als functie-eis, gaat de keuze voor een actieve beheersing ons op dit punt te ver. Motie 6 daarvoor is al uitgesproken dat b. en w. met een notitie over het fenomeen opstapschool als speerpuntschool komt in de commissie, Daar zou dan heel goed de discussie opnieuw kunnen plaatsvinden. Dat maakt deze motie overbodig. De heer Meerdink: Even in het algemeen, ik denk dat reactie van de wethouder zoals die begon, eigenlijk een bevestiging is van datgene wat ik in eerste instantie naar voren heb gebracht. Het gaat er om, zegt hij, dat je wat tussen de klippen door moet zeilen. Je moet wat compromissen sluiten. Ondertussen heb je ook nog de situatie dat er wat ophef is geweest in het recente verleden. Ik krijg daardoor de indruk dat er tussen het formuleren van het Collegeprogramma 1986-1990 en het formuleren van de Notitie Fries kennelijk het een en ander is gebeurd, waardoor tot een afzwakking is gekomen. In ieder geval, zegt hij, strijdbaarheid werkt contra-productief. Maar als ik nog een keer naar de notitie kijk op pagina 1 waar staats "It Nederldnsk wurdt, sawol yn Frysldn as yn Ljouwert, hieltiten mear de dominante taal. Dit foarmet in bedriging foar de posysje fan it Frysk en it Liwwadders." Wat kan je hier nu anders uit concluderen dan dat die dominantie niet vanzelf verdwijnt, maar dat er iets moet gaan gebeuren. Bij het behandelen van de moties verwijt de wethouder de PAL-fractie enige schijnheiligheid. Dat wil ik voor zijn rekening laten. Ik denk dat ik een levend bewijs ben van iemand die niet zonder meer van het dominan te taalgebruik af te brengen is. Dan wat betreft de duimschroeven die wij zouden willen aandraaien bij het beleid. Daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat niet om duimschroeven aandraaien; het gaat niet om heel vergaande maatregelen met dwang enz. Het gaat om de vraag: hoe consequent ben je in het stimuleren van het Fries als gemeente Leeuwarden? Wil je alleen maar dat het Fries als kultuurbezit behouden blijft of wil je dominantie inderdaad terugdringen zoals in het collegeprogramma staat? Als je dat wilt doen, zal je een actiever beleid moeten voeren, zal je een strin genter beleid moeten voeren, dan nu wordt voorgesteld. Dat is eigen lijk wat wij beogen. Dan wat de moties betreft. Wij zullen tegen de eerste motie van de WD-fractie stemmen. Dat spreekt denk ik voor zich als je ziet dat wij motie 5 hebben geformu leerd. Motie 2 was ingetrokken. Motie 3, heb ik begrepen, zou overgenomen worden, dus daar hoef ik verder ook niets over te zeggen. Motie 4, daar zijn wij tegen. Dat is een verdere afzwakking van datgene dat nu wordt voorgesteld. Motie 5, ik denk dat wij die moeten handhaven. De vraag die de heer 32 Herrema naar voren heeft gebracht van zou je diezelfde eis ook niet voor bestuurders moeten hanteren? Ja, misschien wel, alleen verkeert de gemeente niet in de positie om raadsleden functie-eisen te gaan stellen. Er staan een paar functie-eisen in de Kieswet geformuleerd, dat heeft met Nederlanderschap en met leeftijd te maken, dat is het zo'n beetje. Daar staat niet bij dat een inwoner van Leeuwarden per sé tweetalig moet zijn. De partijen kunnen als functie-eis stellen dat raadsleden ook het Fries hanteren. Wat dat betreft is er bij de PAL- fractie ook nog wat zendingswerk te verrichten. Wat motie 6 betreft, heb ik begrepen dat de wethouder zegt dat wij dit punt nog expliciet een keer aan de orde stellen in de Commissie voor Onderwijs en Samenlevingszaken. Als ik dat goed begrepen heb, dan kunnen wij deze motie intrekken. (De Voorzitter: Ik mag dus aannemen dat motie 6 is ingetrokken.Ja. De heer Kessler (weth.): Maar even de moties. Het woordje "c.q." vervangen door "en" is wat mij betreft akkoord. Dus motie 3 kan worden ingetrokken. (De Voorzitter: Motie 3 wordt ingetrokken.) Voor de rest geen reden om op de heer De Beer te reageren. Dat geldt ook voor de heer Bilker die alleen op de moties is ingegaan. De heer Herrema tot slot, misschien eventjes ter verfrissing, er staat op bladzijde 8 van de Nadere Standpuntbepaling al dat actieve beheersing van het Fries tot aanbeveling strekt bij het aantrekken van nieuw personeel. Dus de suggestie die de heer Herrema net deed is al beleid zoals in de notitie staat. Het is geen functie-eis, want dan kan je alleen maar mensen benoemen die daar aan voldoen. Dan kom ik nu bij de heer Meerdink. Hij zegt een reactie is een bevestiging, dat klopt. Ik denk inderdaad dat wij het met elkaar oneens zijn over de mate waarin je Fries taalbeleid moet voeren. Ik constateer dat de PAL-fractie daarin duidelijk een extremere of een wat radicalere visie heeft dan de meerderheid van de raad. Ik consta teer overigens ook dat de heer Meerdink gelijk heeft dat de gemeente raad niet kan verplichten wie dan ook in de raad Fries te laten spreken. Mijn persoonlijke mening is dat op het moment dat raadsleden een motie indienen met als inzet dat ambtenaren die in publiekgerichte functies zitten Fries moeten praten of Fries leren te spreken, de indieners die eis op z'n minst aan zichzelf mogen stellen. Zij zijn net zo goed personen die als een brugfunctie tussen politiek en bevolking dienen te functioneren. Kortom ik ben benieuwd wanneer de leden van de PAL-fractie, ook al wordt deze motie niet aangenomen waar ik vanuit ga, in deze raad Fries gaan spreken. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik breng eerst in stemming de nog bestaande moties. Dat zijn motie 1 en 4 van de WD- fractie en motie 5 van de PAL-fractie. Motie 1 ingediend door de heer De Beer. De motie van de heren De Beer en Burg wordt verworpen met 28 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 17