tegen 4 stemmen.
(Voor de motie stemden de leden van de WD-fractie).
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 4 ingediend
door de heer De Beer.
De motie van de heren De Beer en Burg wordt verworpen met 28
tegen 4 stemmen.
(Voor stemden de leden van de WD-fractie).
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 5 ingediend
door de heer Meerdink.
De motie van de heren Meerdink en Heins wordt verworpen met 30
tegen 2 stemmen.
(Voor stemden de leden van de PAL-fractie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 15.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
mei inachtneming van de toezegging van de wethouder.
Punt 16 (bijlage nr. 131).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Planontwikkeling in het kader van
de "Harmonie Nieuwe Stijl".
De heer Herrema: Vandaag staan wij voor een belangrijke keus met
belangrijke gevolgen. Kies je voor nieuwbouw of niet. Aanvankelijk was
onze fractie van opvatting dat er vooral op basis van financiële
gronden twijfels waren of tot nieuwbouw moest worden overgegaan. De
schouwburgcommissie heeft wat dat betreft een overtuigend advies
uitgebracht en er is geen andere mogelijkheid dan nieuwbouw te plegen.
Daarbij kunnen wij een kultureel centrum bouwen dat aan de eisen
voldoet en prima past in ons beleid om te investeren in de verhoging
van de stedelijke kwaliteit. Het college noemde het in de raadsbrief
een project van allure. Nu heeft dat woord na de verkiezing een wat
beladen term, ik houd ook niet zo erg van dat woord en bovendien is
het ook niet van toepassing op dit project. Met allure wil men een
bepaald effect beogen wat groot en imponerend zou zijn. Het moet
duidelijk zijn dat het hier niet gaat om een allureproject, maar om
een echt noodzakelijke investering in een kulturele infrastructuur.
Een accommodatie die aan de eisen van de tijd voldoet en ook de
volgende eeuw in kan, waardoor er een wervingskracht voor kulturele
evenementen ontstaat. Dat heeft niets met allure te maken.
Er staan echter nogal wat vraagtekens bij dit hele verhaal. Met
name als het gaat om de financiële dekking. Een groot gedeelte is
onzeker. De Princessehofgelden en daarnaast nog een bedrag van 4
miljoen dat uit allerlei potjes en voor een deel ook van sponsors moet
34
komen. Er is op basis van de vorige plannen in ieder geval wel voor
een wat realistischer opzet gekozen, namelijk met sponsorgelden. Dat
neemt niet weg dat er nogal wat vraagtekens bij deze dekking blijven
staan. Wij hebben in de commissie al gezegd dat wij nu nog niet een
krediet ter beschikking stellen voor de totale nieuwbouw, maar dat is
ook niet het voorstel. Pas als het krediet ter beschikking wordt
gesteld - althans het verzoek daartoe aan de raad komt dat zij inzicht
willen hebben in de exploitatie van de nieuwe schouwburg - willen wij
zicht hebben op de eventuele kosten verbonden aan het verplaatsen van
het benzinestation en op een zekerder dekking dan die wie er nu in
zit. Meer zicht hebben hoe de dekking gerealiseerd kan worden. Pas dan
is een keuze mogelijk op basis van een krediet ter beschikking stel
len.
Wij hebben dan ook wat vraagtekens bij punt 2 van de besluiten
lijst. Er wordt nu al uitgegaan wordt van een taakstellend budget van
27,4 miljoen. Wij willen uitdrukkelijk de mogelijkheid open houden
om op basis van de dan ter beschikking staande gegevens, de keuze te
maken van of terug gaan in het programma van eisen of eventueel een
discussie voeren over wel of niet een beslag te leggen op nieuw
beleid. Je moet in ieder geval voorkomen dat dit bedrag een eigen
leven gaat leiden en daardoor ongewild en onbestuurd door ons een
beslag op nieuw beleid zal gaan leggen. Daarom stellen wij voor punt 2
te schrappen in dit besluit. Overigens gaan wij er wel vanuit dat er
in ieder geval voor de verdere discussie een richtbedrag gehanteerd
moet worden. Dat richtbedrag staat ook al in de notitie, dat hanteren
wij als uitgangspunt. Alleen een taakstellend budget daar aan geven,
gaat ons op dit moment te ver.
Dan wat opmerkingen over financieel beheer. In de commissie heeft
de heer Snijder daarover een uitvoerig verhaal gehouden. Dat sprak ons
wel aan; geen uitgaven zonder dekking en op gezette tijden de commis
sie informeren over de stand van zaken, zodat ook keuzemogelijkheden
aanwezig zijn. In het tijdpad van de planning is dat soort momenten
naar de commissie toe niet opgenomen. Ik neem aan dat wij een nieuwe
tijdsplanning krijgen waarin ook die momenten in de commissie gepland
staan.
Bij de onderliggende stukken was ook nog een advies van afdeling
Financiën gevoegd, waarin nadrukkelijk gevraagd werd bij de afdeling
Cultuur iemand specifiek met de financiën te belasten, zodat het
beheer daar ook goed gecontroleerd wordt. Ik heb daar in de nadere
besluitvorming niets van terug gevonden. Ik zou willen weten waarom
dat niet gevolgd is.
Concluderend, wij zijn het eens met de hoofdzaak van deze noti
tie. Wij staan voor een belangrijke keus. Wij gaan nu een historische
weg op om een nieuw cultureel centrum te bouwen dat voldoet aan de
eisen van de tijd en dat wervend kan werken voor het cultureel knoop
punt Leeuwarden.
(15.45 uur, mevrouw Westra komt binnen.)
35