tegen 4 stemmen. (Voor de motie stemden de leden van de WD-fractie). De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 4 ingediend door de heer De Beer. De motie van de heren De Beer en Burg wordt verworpen met 28 tegen 4 stemmen. (Voor stemden de leden van de WD-fractie). De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 5 ingediend door de heer Meerdink. De motie van de heren Meerdink en Heins wordt verworpen met 30 tegen 2 stemmen. (Voor stemden de leden van de PAL-fractie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 15. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. mei inachtneming van de toezegging van de wethouder. Punt 16 (bijlage nr. 131). De Voorzitter: Dit punt luidt: Planontwikkeling in het kader van de "Harmonie Nieuwe Stijl". De heer Herrema: Vandaag staan wij voor een belangrijke keus met belangrijke gevolgen. Kies je voor nieuwbouw of niet. Aanvankelijk was onze fractie van opvatting dat er vooral op basis van financiële gronden twijfels waren of tot nieuwbouw moest worden overgegaan. De schouwburgcommissie heeft wat dat betreft een overtuigend advies uitgebracht en er is geen andere mogelijkheid dan nieuwbouw te plegen. Daarbij kunnen wij een kultureel centrum bouwen dat aan de eisen voldoet en prima past in ons beleid om te investeren in de verhoging van de stedelijke kwaliteit. Het college noemde het in de raadsbrief een project van allure. Nu heeft dat woord na de verkiezing een wat beladen term, ik houd ook niet zo erg van dat woord en bovendien is het ook niet van toepassing op dit project. Met allure wil men een bepaald effect beogen wat groot en imponerend zou zijn. Het moet duidelijk zijn dat het hier niet gaat om een allureproject, maar om een echt noodzakelijke investering in een kulturele infrastructuur. Een accommodatie die aan de eisen van de tijd voldoet en ook de volgende eeuw in kan, waardoor er een wervingskracht voor kulturele evenementen ontstaat. Dat heeft niets met allure te maken. Er staan echter nogal wat vraagtekens bij dit hele verhaal. Met name als het gaat om de financiële dekking. Een groot gedeelte is onzeker. De Princessehofgelden en daarnaast nog een bedrag van 4 miljoen dat uit allerlei potjes en voor een deel ook van sponsors moet 34 komen. Er is op basis van de vorige plannen in ieder geval wel voor een wat realistischer opzet gekozen, namelijk met sponsorgelden. Dat neemt niet weg dat er nogal wat vraagtekens bij deze dekking blijven staan. Wij hebben in de commissie al gezegd dat wij nu nog niet een krediet ter beschikking stellen voor de totale nieuwbouw, maar dat is ook niet het voorstel. Pas als het krediet ter beschikking wordt gesteld - althans het verzoek daartoe aan de raad komt dat zij inzicht willen hebben in de exploitatie van de nieuwe schouwburg - willen wij zicht hebben op de eventuele kosten verbonden aan het verplaatsen van het benzinestation en op een zekerder dekking dan die wie er nu in zit. Meer zicht hebben hoe de dekking gerealiseerd kan worden. Pas dan is een keuze mogelijk op basis van een krediet ter beschikking stel len. Wij hebben dan ook wat vraagtekens bij punt 2 van de besluiten lijst. Er wordt nu al uitgegaan wordt van een taakstellend budget van 27,4 miljoen. Wij willen uitdrukkelijk de mogelijkheid open houden om op basis van de dan ter beschikking staande gegevens, de keuze te maken van of terug gaan in het programma van eisen of eventueel een discussie voeren over wel of niet een beslag te leggen op nieuw beleid. Je moet in ieder geval voorkomen dat dit bedrag een eigen leven gaat leiden en daardoor ongewild en onbestuurd door ons een beslag op nieuw beleid zal gaan leggen. Daarom stellen wij voor punt 2 te schrappen in dit besluit. Overigens gaan wij er wel vanuit dat er in ieder geval voor de verdere discussie een richtbedrag gehanteerd moet worden. Dat richtbedrag staat ook al in de notitie, dat hanteren wij als uitgangspunt. Alleen een taakstellend budget daar aan geven, gaat ons op dit moment te ver. Dan wat opmerkingen over financieel beheer. In de commissie heeft de heer Snijder daarover een uitvoerig verhaal gehouden. Dat sprak ons wel aan; geen uitgaven zonder dekking en op gezette tijden de commis sie informeren over de stand van zaken, zodat ook keuzemogelijkheden aanwezig zijn. In het tijdpad van de planning is dat soort momenten naar de commissie toe niet opgenomen. Ik neem aan dat wij een nieuwe tijdsplanning krijgen waarin ook die momenten in de commissie gepland staan. Bij de onderliggende stukken was ook nog een advies van afdeling Financiën gevoegd, waarin nadrukkelijk gevraagd werd bij de afdeling Cultuur iemand specifiek met de financiën te belasten, zodat het beheer daar ook goed gecontroleerd wordt. Ik heb daar in de nadere besluitvorming niets van terug gevonden. Ik zou willen weten waarom dat niet gevolgd is. Concluderend, wij zijn het eens met de hoofdzaak van deze noti tie. Wij staan voor een belangrijke keus. Wij gaan nu een historische weg op om een nieuw cultureel centrum te bouwen dat voldoet aan de eisen van de tijd en dat wervend kan werken voor het cultureel knoop punt Leeuwarden. (15.45 uur, mevrouw Westra komt binnen.) 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 18