het recreatiezwembad en bij het nieuwe stadskantoor - met enorme
investeringen vanuit het financiële beleid van de gemeenten erg
voorzichtig zijn. Een gat van Kessler of een gat van Koopmans daar
heeft mijn fractie geen behoefte aan.
De heer Meerdink: Een stad als Leeuwarden behoort een schouwburg
te hebben en een goede ook. Zeker als je daarbij de stadsgewestelijke
functie van Leeuwarden in aanmerking neemt. Maar hoe goed, groot en
mooi moet een schouwburg zijn? Hoeveel mag die gaan kosten? Hoeveel
allure moet een schouwburg hebben? Voor wie is die bedoeld? Al dit
soort vragen rijzen als je leest hoe groot het investeringsbudget van
de nieuwe schouwburg is. Zonder nadere motivatie wordt het aanvanke
lijk gevraagde investeringsbudget van 23,5 miljoen verhoogd naar
27,4 miljoen. De dekking voor deze verhoging is boterzacht. Met wat
creativiteit komen wij er wel, lijkt het parool. Waar het college
anders over 10.000,-- moeilijk kan doen, ik denk bijvoorbeeld aan de
houtwerkplaats, wordt hier met een optimisme gewerkt waar men bij de
optiebeurs jaloers op is. Als gesubsidieerde instellingen met eenzelf
de soort financiële verhaal naar b. en w. zouden komen zou die in een
homerisch gelach uitbarsten. Zelf presenteert het college nu een
luchtballon alsof het een banksafe is. Naar de mening van de PAL-
fractie is het nog steeds een luchtballon. Of is er al een formele
bevestiging van de derde tranche rijksmiddelen PrincessehofHoeveel
extra subsidies zijn er al binnen gehaald? Hoe staat het met de
sponsoring door het bedrijfsleven?
In de aan de raad voorgelegde planopzet zit nog een gat van zeker
5 miljoen. Waarom niet gewacht met de planvoorbereiding tot dat gat
gedicht is? Het college stelt de raad voor uit te gaan van een taak
stellend budget van 27,4 miljoen. Dat is ook de opdracht die de
projectorganisatie meekrijgt. Ik kan de benadering van de heer Herrema
wel volgen, maar ik vraag mij wel af wat de consequenties zijn van
zijn voorstel. Je moet een opdracht geven aan een projectorganisatie
en als die van 27,4 miljoen uitgaat, schieten wij niet zoveel op met
onze terughoudende opstelling, lijkt mij. (De heer Herrema: Je kunt
toch plannen maken?) Plannen dan toch van 27,4 miljoen.
Hoe moet dan de passage op pagina 4 onder b. begrepen worden? Ik
citeer: "Mocht het onverhoopt niet mogelijk blijken dit resterende
bedrag (van 4,7 miljoen) volledig door middel van bovenstaande
benadering te realiseren, dan gaan wij er voorshands van uit dat deze
tegenvaller binnen de ruimte van het budget van 27,4 miljoen zal
worden opgevangen." Uit deze passage krijg je de indruk dat het
investeringsbudget lager zal zijn wanneer de bedoelde benadering niet
gerealiseerd wordt. Maar hoe kan een projectorganisatie daarmee aan de
slag? Dat zijn vragen waar ik graag een antwoord op zou willen.
Een ander punt van financiële zorg voor onze fractie is de nieuwe
huisvesting van het Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Komt dat er
nog wel, nu de totstandkoming daarvan afhankelijk is van het slagen
van de fusie van GML en Blauwe Stoep? De ruimte voor nieuw beleid en
de afweging van andere claims op de middelen nieuw beleid zal op die
38
vraag het antwoord moeten geven. Wat de PAL-fractie betreft had een en
ander in samenhang met de besluitvorming omtrent de Westerkerk en de
Harmonie aan de orde moeten komen. Met de trapsgewijze besluitvorming
die voorgesteld wordt zit het Instituut voor Kunstzinnige Vorming aan
het einde van de rit. Mijn fractie betreurt dat.
Concluderend kan ik zeggen dat ook onze fractie voor nieuwbouw
van de Harmonie is, maar op dit moment niet kan instemmen met dit
voorstel. De financiële onderbouwing deugt niet, tenzij de wethouder
ons met het beantwoorden van de vragen van het tegendeel kan overtui
gen. Mogelijke tekorten zal de nieuwe raad als tegenvallers gepresen
teerd gaan krijgen. Ik ben benieuwd hoe de wethouder zal reageren op
de suggestie van de heer Herrema om een deel van de besluitvorming uit
te stellen totdat er meer zekerheid is.
De hear Bilker: Foarsitter, foar üs leit in yn üs eagen tige
wichtich riedsütstel, nammentlik it plan om te kommen ta in nij
kultureel sintrum de Harmonie. It docht üs goed dat dit punt noch
krekt yn de riedsperioade 1986-1990 yn de ried komt. Dat jildt ek foar
it foarige agendapunt.
De CDA-fraksje wie yn oktober 1986 de earste dy't lüdop sei dat
it sa net fierder koe mei de Harmonie. Dat yn it ramt fan it ferster-
kjen fan de kulturele infrastruktuer en fan de posysje fan Ljouwert wy
mei in bettere skouboarchfoarsjenning komme moasten. It heucht my dat
de hear Ybema dat doe ek sei. Doe al sprutsen wy üt dat it ütgongspunt
nijbou fier wei it béste wie. Oan de réaksjes fan de oare partijen te
bemerken, wiene dy noch net sa fier. Wy ha seis yn 1987 noch in nije
oanklaaiing en in nije filmseal krigen. Ek doe hat de CDA-fraksje der
düdlik op oan stien om dat net te dwaan en alles te setten op nijbou.
De PAL-fraksje joech doe in snear troch te sizzen dat jo neat oan in
fernijde Harmonie hawwe as der gjin goede stuollen yn stean. Hawar,
dat alles is ferline tiid.
De plannen om dan earst mar Het Theater aan het Water öf te
brekken en dêr wat nijs foar yn it plak te setten, ha wy doe öfdien
mei de opmerking dat der dan allinnich noch mar in lapke mear by de
lapketekken komt en dat lost de problemen net op. Lokkich hawwe dy
plannen it ek net helle. Wol waarden wy yn de kommisje hieltyd op de
hichte holden fan allegearre soarten fan üntjouwings. Fan it begjin
öf, oant no ta. Dat moat foaral sa bliuwe. Ik hoopje dat de wethêlder
fan kultuer mei de ferskate plannen en mei foaral de finansjele
fertaling dêrfan hieltyd wer op'e nij yn'e kommisje werom komt. De
soarch dy't hjir fan'e middei ütsprutsen is oer de finansjele aspekten
fan de saak diele wy ek. Ik kom dêr aansens op werom.
Ik soe no al de wethêlder betankje wolle foar de wize wêrop hy it
plan hieltyd yn de kommisje brocht hat en foar de wize wêrop hy goed
nei de CDA-fraksje harke hat.
By de fierdere planüntwikkeling wie it ek geunstich dat it
saneamde Herenakkoord kaam. Net op alle mêd wie dat akkoord posityf te
neamen, mar foar de Harmonie wol. De ministearjes fan Ekonomyske Saken
en WVC kamen mei yn totaal 10,6 miljoen as tasizzing fan dat Heren-
39