De heer Ybema: Om bij het laatste aan te sluiten, ik denk inder
daad dat met de uitspraak van de wethouder en er van uitgaande dat het
college verder overneemt dat onderdeel 2 uit het besluit wordt verwij
derd, daarmee ook de angel uit het voorstel is. Dat zal in ieder geval
in de visie van mijn fractie betekenen dat de raad zich nu niet bindt
aan een krediet van 27,4 miljoen, ook niet in principe. De raad
heeft alle vrijheid nog om daar straks een andere beslissing over te
nemen. Als dat de betekenis is van deze wijziging in het ontwerp
besluit, zal mijn fractie daar ook mee kunnen instemmen.
Ik heb nog een paar opmerkingen naar aanleiding van wat de
wethouder heeft gezegd. De wethouder heeft gezegd dat de gelden uit
het Herenakkoord en van Economische Zaken een harde dekking met zich
meebrengen. Ik heb het zo ook geïntrepeteerd. Ik zou nog wel van de
wethouder willen weten of die gelden ook aan termijnen gebonden zijn.
Ik kan mij niet voorstellen dat die gelden tot in der eeuwigheid
beschikbaar blijven. Zitten er nog kritische termijnen aan de beschik
baarheid van die gelden?
Dan wat betreft een eventuele bezuiniging op het totaalbedrag wat
binnen het totaalkrediet van 27,4 miljoen zou moeten worden opgevan
gen. Mocht die situatie zich onverhoopt voordoen dan zal dat conse
quenties hebben voor de lokatie en voor de kwaliteit van de lokatie
die ons daarbij voor ogen staat. Ik zou graag van de wethouder willen
horen of dat bijvoorbeeld zou kunnen betekenen dat die principe
beslissing die is genomen om ook de toneeltoren af te breken, of die
eventueel weer zou moeten worden heroverwogen. Ik zou mij voor kunnen
stellen dat dat misschien een consequentie van een dergelijke ontwik
keling zou kunnen zijn. Niet dat ik dat zou toejuichen, maar het zou
zich kunnen voordoen.
Dan iets over het benzinestation, de consequenties daarvan. Er
werd gezegd dat de consequenties erg onzeker zijn, dat wij eigenlijk
nog helemaal geen zicht hebben op wat de financiële gevolgen daarvan
zouden kunnen zijn. Ik wil nu al uitspreken dat ik het bijna ondenk
baar acht dat je toch kiest voor een constructie van volledige nieuw
bouw met integratie van het benzinestation. Nogmaals, ik zou dat een
geweldige afbreuk vinden doen aan de kwaliteit die je op dat punt wilt
realiseren.
De consequentie van het voorstel wat de wethouder nu heeft gedaan
om onderdeel 2 van het besluit in te trekken, is dat in een latere
fase de raad een beslissing zal nemen over het bouwkrediet. Dat
betekent in ieder geval dat nu tijd wordt geschapen om de plannen
verder uit te werken. Dat betekent ook dat daarmee tijd wordt gescha
pen om meer zicht te krijgen op de bijdragen die via sponsorgelden
binnen kunnen worden gesluisd. Dat betekent ook dat daarmee tijd wordt
geschapen om meer te weten te komen van de consequenties van de
verplaatsing van het benzinestation. In die zin lijkt het mij ook een
goede zaak.
De wethouder heeft ook al gezegd dat, mocht het krediet van
27,4 miljoen niet op de manier zoals wij ons dat nu voorstellen bij
elkaar kunnen worden geharkt, dan kunnen wij ook kijken naar wat
48
eventueel via nieuw beleid nog mogelijk is. Ik denk dat je eigenlijk
in een procedure zit dat wij, als zo over een half jaar de voorstellen
voor nieuw beleid aan de raad worden voorgelegd, deze zaak in zijn
totaliteit op een verantwoorde manier kunt bekijken en dat je dan ook
op een verantwoorde manier als raad een beslissing kunt nemen over het
totaalkrediet
De heer De Beer: Als wij punt 2 uit het besluit halen, wil ik
graag van de wethouder weten hoe hij punt 4, b. en w. te machtigen de
verdere planontwikkeling ter hand te nemen, denkt te realiseren. Hoe
kun je nu een plan ter hand nemen als je niet weet met welk budget je
moet omgaan. Dat lijkt mij een onmogelijke zaak.
Verder, mijnheer de voorzitter, zijn wij wat betreft punt 1 van
het besluit, waar staat als uitgangspunt te nemen de rapportage, tegen
datgene wat staat onder het plan van aanpak.
De hear Bilker: De diskusje fernuvert my dochs wat, want wy hawwe
just yn de léste twa kommisjegearkomsten oer al dizze aspekten wiid-
weidich sprutsen. It komt my no foar as binne de fraksjes dochs wer in
bytsje negativer as de léste kear doe't wy yn de kommisje dér in advys
oer namen. Mar goed dat moast my even fan it hert.
Dan oer it punt dêr't de wethélder fan seit dat lüke wy yn. Dat
hie foar üs net hoecht. Ik hie dat yn earste ynsténsje al sein, want
wy léze düdlik dat jo der fan ütgean moatte, dat jo in taakstellend
budget hawwe moatte en dat komt dan del op 27,4 miljoen. No mei dat
der wol üt, mar ik tink dat de rekkensom itselde bliuwt. Wol ha wy ek
yn de kommisje hieltyd wer sein, dat it iene aspekt, dy 18 miljoen,
wis is, mar de resterende 8,7 miljoen is net wis en dat bliuwt altyd
sa. Wêrom de hear Herrema dan seit dat wy dér maklik oerhinne stappe,
begryp ik net alhielwant ik haw dat mear as ien kear ütlein. (De
heer Herrema: De CDA-fraktie pleitte al in 1986 voor nieuwbouw, toen
was er nog geen financieel plaatje bij.) Ik haw it net oer 1986, ik
haw it no even oer 1990. Ik kom dér straks op werom.
Dat bets jut dus, foarsitter, dat dat der foar üs wol üt kin.
Dochs sille jo yn gedachten hélde moatte dat jo in taakstellend budget
hawwe. Ik sjoch dan nei de rekkensom en bin it mei de wethélder iens
dat fan dy 8,7 miljoen dy't noch restearret, al wer in diel seker
is. It komt der yndied op del dat sponsoring, kommersjele funksjes en
echte subsydzjefünsen noch de ünwisse faktors binne. Dêrfan haw ik ek
yn earste ynsténsje en ek al yn de kommisjes sein en de wethélder hat
dat tasein, dat dat hieltyd wer op'e nij yn'e kommisje komt. Fan de
subsydzjefünsen wurdt bygelyks ek al ündersocht hoet wy dy réali-
searje sille. Op himsels haw ik dér gjin muoite mei.
Dan de opmerking fan de hear Herrema as soene wy yn 1986 dér al
hiel maklik oer sprutsen hawwe en dat dat dan net strookte mei de
finansjele ferhalen. Nee, wy hawwe doe sein, ek yn it ljocht fan
opmerkings dy't yn 1986 oan de oarder kamen, dat sommige saken sa net
mear koenen. Men hat doe al steld - en de wethélder referearre dér
oan - om bepaalde dingen oan te passen, in face lift ta te passen,
49