renplanning te komen. Het gaat dan in wezen meer om een discussie over termijnen. Ik kan mij voorstellen dat er eind 1990 al wat meer duide lijkheid is over die punten waar de wethouder nu nog onzekerheden ziet. Die motie kan in die zin lijkt mij overeind blijven en ook ondersteund worden Mevrouw Dijkstra: Over de motie van de PvdA-fractie betreffende de huisvesting die overgenomen is, waren wij het ook eens. Dat heeft u gehoord. Wij vragen ons nog wel even af wat dat kost. Maar dat komt misschien in de komende maanden nog wel eens naar voren. Bij de tweede motie betreffende de CAO-Welzijn wachten wij nog even af hoe de dekking daarvan komt en dan zullen wij beslissen of wij het daarmee eens zijn. Op zich kunnen wij ons wel vinden in het antwoord van de wethouder. Dan de motie van de PAL-fractie. Gezien de onbekende factoren vinden wij het ook beter dat jaarlijks de plannen worden bijgesteld. Uiteinde lijk moet zo 'n meerjarenplan ook betaalbaar blijven en dat is de CDA- fractie op dit moment nog te onduidelijk. De andere motie van de PAL-fractie sluit eigenlijk aan bij de motie van de PvdA-fractie, zij het dan dat die een iets andere datum noemt, maar heeft ook betrekking op de CAO-Welzijn. Daarvan is ons standpunt bekend Mevrouw Garms: Mijnheer de voorzitter, ik heb eerst nog een vraag die is blijven liggen. Ik heb een vraag gesteld over het management. De visie van het college op de mening die de SKL daar heeft over dat je per 3 4 groepen een middenkaderfunctie in het leven moet roepen. Dat betekent dat gezien de forse plannen voor uitbreiding er nogal wat financiële middelen vrijgemaakt moeten worden. Wij ondersteunen overigens die visie wel. Nu ten aanzien van de CAO. Er is ondertussen al het een en andar bediscussieerd. Ik hoorde de wethouder op een gegeven ogenblik zeggen dat, als je het hebt over gefaseerd invoeren - waarbij ik enorme vraagte kens zet - je er in sommige situaties niet onderuit kunt als het gaat om peuterleidsters die zijn aangesteld via welzijnsinstellingenIk begrijp dat niet helemaal en helemaal niet als je dan ook nog het verhaal van de wethouder hoort over de situatie met het GOP, waarbij ik het terecht vind dat iemand gelijk zo goed mogelijk wordt ingeschaald en er wel een keuze gedaan wordt voor de CAO-Welzijn. Dat zou des te meer een reden zijn, ook als je ziet dat in den lande over het algemeen peuterspeelzaalleidsters wel in de CAO-Welzijn zijn opgenomen, dat nu hier ook te doen en daar niet langer mee te wachten. Dan nog iets over de meerjarenplanning. Ik hoor de wethouder regel matig ook zeggen dat het om een meerjarenraming gaat. Dat zou kunnen duiden dat hij het vooral over het financiële verhaal heeft. Hoewel ik mij realiseer dat het financiële verhaal van groot belang is en dat daar ook nog onzekere factoren inzitten, denk ik dat je een meerjarenplan ook juist op inhoud zal moeten maken. Ook gezien de uitgangspunten die verwoord zijn in de Reactienota denk ik dat het noodzakelijk is om te 60 komen tot een meerjarenplan. Als de wethouder zegt dat wanneer de gege vens die hij nu nog nodig heeft er zijn, hij dan wel wil komen tot een meerjarenplanning, dan wil ik graag van de wethouder horen wanneer hij verwacht dat die gegevens er zijn. Dat zou bijvoorbeeld consequenties kunnen hebben voor het wel of niet intrekken van de motie. De heer De Jong: Voorzitter, in eerste termijn heb ik gezegd dat wij in feite de discussie die wij in de commissie heel uitgebreid gevoerd hebben aan het herhalen waren. Het gaat er niet om aan die kinderopvang af te doen, want dat is voor alle fracties heel duidelijk, maar wij hebben destijds afgesproken dat het zwaartepunt in de discussies bij de commissies zou liggen, dat wij in de raad dat soort zaken niet dunne tjes zouden overdoen. (De heer Heins: Het gaat niet over discussies alleen, maar een afronding van de discussie in de vorm van moties gebeurt in de raad, mijnheer De Jong.) Ik wil best over die moties discussiëren, maar dat in eerste termijn alle fracties dezelfde verhalen in feite laten horen die zij ook in de commissie hebben gehouden, vind ik een beetje te veel van het goede. (De heer Herrema: Dat komt doordat er moties worden ingedienddie vervolgens weer aan de orde komen.) Ik heb bij een paar fracties geen wijzigingen in standpunten gezien overigens. Maar goed dat terzijde Ik beperk mij tot de moties. Wat de motie van de PvdA-fractie betreft, begrijp ik nog niet helemaal of die ingetrokken wordt door de heer Herrema of niet. Dat hangt een beetje af van de intentie die de wethouder uitspreekt. Als de wethouder inderdaad zegt dat hij er vanuit gaat dat de CAO-Welzijn van toepassing wordt verklaard op de peuterspeel zaalleidsters dan gaan wij daarmee akkoord. Waar het om gaat is dat er waardering voor komt. Ik vond het verhaal over de fasering een beetje cryptisch, moet ik eerlijk zeggen. De tweede motie van de PvdA-fractie neemt het college over, daar zijn wij mee akkoord. Het zal duidelijk zijn dat gezien de eerste motie die wij ondersteu nen van de PvdA-fractie wij geen behoefte hebben aan de motie van de PAL- fractie wat betreft de datum 1 juli. De tweede motie van de PAL-fractie. Ik heb mevrouw Garms net de uitleg horen geven dat de wethouder een aantal beleidsintenties op papier zou kunnen zetten in een meerjarenplan, het financiële verhaal blijft daarin onzeker. Natuurlijk zit je met een aantal onzekere factoren, die kun je daar ook best in verwoorden. Mijn fractie gaat akkoord met die motie Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, ik wilde nog reageren op wat de wethouder over de sociale vernieuwing heeft gezegd. Ik heb de vorige keer in de commissievergadering ook al aangegeven dat mijn fractie eigenlijk belang heeft bij een meerjarenplanning. Niet zozeer - dat benadrukte mevrouw Garms ook al - om wat nu precies onderbouwd is en waar financiële dekking voor is, maar om een visie te ontwikkelen. In dat kader heeft mijn fractie ook gepleit voor een afstemming op wijk- en buurtgericht werken, omdat je op een gegeven moment in een wijk met 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 31