binnenstad en de lokatie hoofdwacht hebben deze twee mensen geen bezwaar. Het gaat voornamelijk om de bezwaren die ik in tweede instantie heb genoemd De heer De Jong: In de Commissie Openbare Orde is inderdaad het punt hoofdwacht overdracht aan de politie aan de orde geweest. Mevrouw De Haan heeft de tijdsdruk genoemd waaronder wij moesten werken. Het punt dat overblijft, dat pijn doet, is de taxatiewaarde van 800.000,- - 900.000,-- die niet in de stukken staat vermeld. Dat is wel finan cieel onderbouwd door de voorzitter destijds. Natuurlijk, dat zegt ook mijn fractie, had die taxatiewaarde in de stukken moeten staan. Alleen vraag ik mij af of dit verschil van standpunt had uitgemaakt. Wij willen allemaal de politie in de binnenstad. Het is een geschikte lokatie; vlakbij gemeentelijke eigendommen. Er spelen historische overwegingen een rol. Wij hebben sterk de twijfel of wij die 800.000,k 900.000,waarop het gebouw getaxeerd is, wel kunnen halen. Daarom is wat ons betreft het verhaal dat wij 500.000,-- laten zitten niet helemaal hard te maken. Resumerend, wij dragen het pand over voor 1,4 miljoen, wij trekken ƒ1,1 miljoen uit voor de tijdelijke huisvesting en de aanpassing en wij houden er een paar ton aan over. Zo kan je het natuurlijk ook benaderen. Gezien de lokatie van de hoofdwacht, heb ik een vraag aan het college. Is het mogelijk dat er bij de aanpassing van de hoofdwacht tegelijkertijd iets kan worden gedaan aan bijvoorbeeld de toegankelijk heid van de publieke tribune van deze raadzaal voor mensen die minder valide zijn? Dat zou misschien meegenomen kunnen worden. Een laatste punt en dat is dan de conclusie. Een Franse koning heeft ooit eens gezegd dat Parijs hem wel een mis waard was; ik zeg dat Leeuwarden ons wel een hoofdwacht waard is. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, na de uitleg door de voorzitter tijdens de vergadering van de Commissie Openbare Orde is ons duidelijk geworden hoe het financieel in elkaar zit. Het is al eerder gememoreerd, het gaat ons zelf ook geld kosten, maar de WD-fractie heeft al sinds jaar en dag gepleit voor een politiepost in de binnenstad. Wij gaan zonder meer akkoord met dit voorstel. Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, akkoord met de toelich tingen op de financiën. Mijn fractie had zich geen betere lokatie voor een politiepost kunnen wensen. Over het belang daarvan wordt hier ge steld: de bereikbaarheid van en naar de burgers zo kort mogelijk; betere mogelijkheden om politie-activiteiten in de binnenstad vorm te geven en versterkt politie-optreden bij bijzondere gebeurtenissen. Zaken waar mijn fractie van harte achter staat. Wat mijn fractie betreft is er nog een enkele vraag overgebleven. Wat zijn de consequenties voor de organisatie? Twee posten vereisen extra menskracht en kosten ook meer. Overheadkosten zijn niet meegenomen in de plannen. Is daar rekening mee gehouden? Ook moet het niet ten koste gaan van de wijkagenten, die zijn al vaak genoeg uit hun wijk. De poli 10 tiepost mag geen kantoorfunctie krijgen wat mijn fractie betreft. De hear Bilker: Foarsitter, de earste sin fan de riedsbrief sprekt fan in lang besteande winsk fan de polysje om in polysjepost yn de bin- nenstêd te festigjen. Dy winsk libbet sünt in oantal jierren ek by de CDA-fraksje. Ien en oar is ek ferwurde yn it beliedsplan fan de polysje. No leit hjir foar üs in konkrete ynfulling fan dy winsk. Yn de Kommisje Iepenbiere Oarder is der twa kear oer redendield, lykas ek nochris yn de Kommisje foar Stedsüntwikkeling Yn ferskate opsichten is it in goede saak dat der in polysjepost yn de binnenstêd sit. De berikberheid polysje-boarger kin sadwaande sa koart mooglik realisearre wurde. Mei dat ütgongspunt is de CDA-fraksje it iens Mar dan dogge him op dit momint ünderskate üntjouwings foar, lykas de reorganisaasje fan it amtlik apparaat en it ta stén kommen fan it stedskantoarDêrtroch komt de eardere hoofdwacht frij. Dat soe in gaadlik ünderkommen wêze foar in polysjekantoar yn de binnenstêd. De polysje hat dêr yn totaal 1,4 miljoen foar beskikber. Mar omt de hoofdwacht net earder beskikber is as 1 jannewaris 1993, moat tydlik earne oars ünderdak fün wurde en dat kostet 300.000,-- en dan nochris 750.000,-- foar ynrjochting en oanpassing. Ik ha der no gjin ferlet mear fan om al dy rekkensomkes te besprekken; yn de Kommisje Iepenbiere Oarder is dat sifermateriaal besprutsen. De fraach is en bliuwt: is dit resultaat it uterste dat üt de ünderhannelings helle wurde koe? Dy fraach stelle is fansels op dit momint wat oerstallich want it kolleezje sil fêst sizze dat dit it yndie wie. De fraach moat dan ek oars steld wurde: hat it kolleezje - en no fannejün de ried - dit der foar oer? Op himsels is de ferkeap net in staaltsje fan keapmanskip as jo inkeld en allinnich sjogge nei de sinten. Mar yn dit soarte fan saken spylje oare oerwegings in belangryke rol en dat jout by de CDA-fraksje de trochslach. De fraach is ommers ek: kinne wy de hoofdwacht oan oare gegadigden ferkeapje? Wa binne dat dan en foar hokfoar bedrach soe dat dan kinne? Wy helje der mei dizze saak net geweldige winst üt en wy sille ek net ferlies hawwenim ik oan. Der is sprake fan in lytse netto-opbringst fan 200.000,--, omt de boekwearde 100000-bedraachtDan moat it allegearre wol neffens plan en tiidske- ma ferrinne. It kin allegearre krekt, om it sa mar ris üt te drukken. Oer de finansjele kant fan de saak is de CDA-fraksje net it meast te sprek- ken, mar lykas al steld is, sjoen de ferkeapberheid fan dat pên, sjoen it ütgongspunt de polysjepost yn'e binnenstêd en sjoen de oanleuning tsjin it stedhüs, is de CDA-fraksje foar it beslüt omskreaun yn de riedsbrief In oar aspekt oan dit gehiel binne de üntjouwings by de organis- aasje fan de rykspolysje en de gemeentepolysje yn de takomst. It begjint him öf te tekenjen dat der ien organisaasje komt, werby de klam op it regjonale komt te lizzen en yn Fryslan seis provinsjale. Yn dy takomstige stuktuer lizze neffens üs fraksje ek mooglikhedenomt bepaalde taken aansens mear yn dizze stêd konsintrearre wurde en dat freget seker mear romte. Ik tink bygelyks oan de meldkeamer. Ek de rykspolysje hat der 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 6