Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 205).
De Voorzitter: Aan de orde is vaststelling rapport Goutum-Noord
een strategische woonlokatie"
De heer Ten Hoeve: In de Commissie voor Stadsontwikkeling hebben
wij al een aantal malen uitvoerig gesproken over het rapport "Goutum-
Noord, een strategische woonlokatie". Dat ik er hier vanavond opnieuw
over spreek heeft als reden dat de behandeling nogal veel emoties en
bezwaren heeft opgeroepen. In de behandeling zijn door een aantal ondui
delijkheden twee zaken naar mijn gevoel door elkaar gaan lopen. Er moeten
twee stappen onderscheiden worden.
De eerste, moet er een grote lokatie voor met name vrije sector
kavels in Leeuwarden komen en dan toegespitst op Goutum?
De tweede, als wij daartoe zouden besluiten hoe moet dan die lokatie
er uit gaan zien?
Die twee stappen zijn in de behandeling in de commissie, die al drie keer
is geweest, naar mijn gevoel verweven.
Wat de eerste stap betreft, vindt mijn fractie dat zo'n lokatie er
moet komen. Wij hebben het rapport Vrije Sector Kavels behandeld. Daarmee
hebben wij ingestemd, maar wij vinden de lokaties die wij daar hebben
aangewezen nog niet voldoende. Het motief daarvoor wordt in de raadsbrief
met een mooi woord omschreven als "selectieve uitmigratie"Wij bedoelen
dus eigenlijk het wegtrekken van bepaalde bevolkingsgroepen naar de
dorpen rondom Leeuwarden. Maar hoe het ook omschreven wordt, dat is de
reden om voor een dergelijke lokatie te kiezen. Wanneer je dit wilt, en
mijn fractie wil dit - ik dacht overigens dat de hele raad dit wilde want
in het verleden is daar al uitvoerig over gepraat en ik dacht dat elke
fractie zich daarover had uitgesproken - dan komt het punt waar moet die
lokatie komen. Het voorstel is het gebied tussen Goutum en het Van
Harinxmakanaal hiervoor aan te wijzen. Wij vinden dat een geschikte
lokatie. Anders gezegd wij vinden die lokatie geschikt, maar wij zouden
op de korte termijn ook geen andere kunnen bedenken. Daarnaast komt dat
wij de bezwaren die zijn ingebracht niet kunnen delen, hoewel wij ons een
aantal van die bezwaren van bewoners wel voor kunnen stellen, want er
treden natuurlijk veranderingen op. Die bezwaren komen in hoofdzaak op
twee punten neer.
Het eerste bezwaar is dat in het bestemmingsplan dat in 1969 is
vastgesteld - dus 21 jaar geleden - er voor Goutum een eindsituatie is
vastgelegd. Dat is waar, dat is in die tijd gebeurd. Maar het kan en mag
natuurlijk niet zo zijn - en de besluiten van de raad op andere terreinen
getuigen daarvan - dat na 21 jaar niet op bepaalde beleidsuitgangspunten,
die toen zijn vastgesteld, terug gekomen mag worden.
Een duidelijk voorbeeld in dezelfde hoek is het plan Wiardaburen.
Een aantal jaren geleden meenden wij dat het goed was om dat plan vast
te stellen. Dat plan staat nu ook ter discussie en is in ieder geval
18
weggeschoven. Het is het college dan ook niet te verwijten, maar eerder
te prijzen, dat er op nieuwe ontwikkelingen ingespeeld wordt, dat er na
een tijd opnieuw gekeken wordt of wij toch niet een andere kant uit
moeten. Overigens het feit dat een bestemmingsplan na 10 jaar herzien
moet worden, wijst er ook al op dat met dit soort dingen rekening gehou
den moet worden.
Tweede bezwaar dat sterk naar voren komt is dat het dorpskarakter
van Goutum aangetast zou worden. Je kunt daar verschillend over denken.
Wij vinden dat door de bouw die er in de zeventiger jaren in Goutum heeft
plaatsgevonden, een zekere verstedelijking, suburbaan karakter staat
hier, is opgetreden en dat er in die zin niet meer over dat echte dorps
karakter van Goutum gesproken kan worden. Op zich vind ik het ook wat
jammer dat zo'n argument opduikt, want juist met die argumentatie hadden
wij zelf die 7 woonbuurten waar nu heel veel bezwaren vandaan komen, in
die jaren natuurlijk ook nooit kunnen bouwen. Ook dat is een ontwikkeling
geweest in die tijd die heeft plaatsgevonden en die ontwikkeling gaat
door. Wij kunnen die bezwaren niet onderschrijven. Wij vinden dat een
aantal bezwaren, die bijvoorbeeld gelden voor Wiardaburen als wij daar
zouden bouwen of voor andere lokaties op grotere afstand die staan
genoemd in de raadsbrief, als slechte bereikbaarheid, sociaal onveilige
routes, de kostbaarheid van de plannen, aantasting van open landelijk
gebied, versnippering van landelijk gebied en vooral het hoog particulier
autogebruik, maken dat er eerder voor deze lokatie gekozen moet worden
dan voor een andere.
Dan komt die tweede stap waarover bij de inspraak verwarring was.
Namens het college heeft de wethouder toegezegd dat er een hearing/-
bijeenkomst zou komen met de bewoners van Goutum om over de plannen te
praten. In Goutum is dat opgevat als praten over het wel of niet doorgaan
van deze plannen. Ik denk dat daar de verwarring is gekomen. In eerste
instantie is er in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Stadsontwik
keling drie keer gepraat, met inspraak, over of de lokatie er wel of niet
zou moeten komen. Op dat punt zitten wij nu. Ik denk dat die tweede fase
ingaat wanneer één keer gekozen is. Wat mijn fractie betreft kiezen wij
voor deze lokatie. Dan komt het punt van praten met het dorp over de
precieze vormgeving van de plannen, over de inrichting en al dat soort
dingen meer. Ik verwacht van de wethouder, maar misschien is het voor de
duidelijkheid goed dat hij dat hier vanavond nog eens een keer kan
toezeggen, dat na deze behandeling de zaak op gang komt en dat overleg
met de bewoners en met Dorpsbelang op gang komt. Daar zullen naar mijn
gevoel veel punten uitkomen en die zullen wij dan wel opnieuw in de
commissie krijgen om af te wegen. Nu al wil ik van de kant van mijn
fractie nog een drietal punten naar voren brengen.
Het lijkt ons van groot belang dat er op dit plan een goede fasering
wordt losgelaten. In het rapport dat voor ons ligt is sprake van twee
fases. Het gaat met elkaar om 500 woningen, dan kan je denken aan twee
maal 250. Ik denk dat een meer gedetailleerde fasering bij dit plan
noodzakelijk is om te voorkomen dat er op een bepaald ogenblik of grond
braak ligt of een vervelende situatie zou ontstaan. Ik pleit er voor om
een gedifferentieerde fasering op te stellen.
19