Een tweede element is dat het natuurlijk gaat om vrije sector kavels, maar dat houdt wat ons betreft niet in dat er in alle vrijheid gebouwd zou mogen worden. Van groot belang lijkt het mij dat dit hoog waardige gebied ook een kwaliteitsgebied wordt. Ik denk dat daar een aantal kwaliteitscriteria opgesteld moeten worden, zoals in Nederland op dit ogenblik ook andere steden doen. Maastricht en Amersfoort zijn daar een voorbeeld van. Daardoor wordt het ook mogelijk om in dit gebied woningen te krijgen die passen in het Friese landschap. Dat wij niet te veel Zwitserse chalets, Spaanse witte gebouwen, Noorse houtbouw of wat dan ook krijgen, maar dat het een gebied wordt dat duidelijk in ons landschap past. Ik heb ergens gelezen dat de gemeente van plan zou zijn om een projectcoördinator aan te trekken, ik zou dat van harte willen ondersteunen. Ik zou daarbij willen vragen dat de gemeente of die coördi nator komt met een opzet waarin aangegeven wordt hoe die gewenste kwali teit bereikt kan worden, zodat wij dat vervolgens in de Commissie voor Stadsontwikkeling eens kunnen bekijken. Ten slotte de grondprijs is berekend op 114,--. Wij vinden dit acceptabel gezien de bedragen die in andere gemeenten gehanteerd moeten worden. Ik denk ook dat er heel goed naar gekeken moet worden dat dat bedrag niet omhoog gaat, omdat wij anders de concurrerende kavels die wij aan willen bieden, niet meer aan kunnen bieden. De heer A.P. Terpstra: Mijnheer de voorzitter, Leeuwarden wordt al een aantal jaren geconfronteerd met een wegtrek c.q. het niet vestigen van groepen behorende tot de zogenaamde hogere inkomens categorieën. Zoals het college zelf constateert heeft deze trek duidelijke nadelen. Als inwoners van deze gemeente hebben wij er belang bij dat aan deze wegtrek een eind komt. Wij kunnen dan ook het streven onderschrijven naar een gedifferentieerd aanbod van vrije sector kavels. Dat hiermee onder andere een keuze gemaakt wordt voor Goutum-Noord is niet alleen begrijpe lijk, maar zelfs voor de hand liggend. Het voorliggende voorstel zal dan ook onze steun krijgen. Toch nog een drietal opmerkingen. Tijdens de vergadering van de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting van 10 april 1990 is door de wethouder toegezegd dat er een informatie-avond zou plaatsvinden. Door deze toezegging op deze plaats op dat tijdstip heeft de wethouder velen onbewust op een dwaal spoor gebracht. Hij had er rekening mee kunnen en moeten houden dat hiermee de suggestie was gewekt dat deze informatie-avond zou plaatsvin den voordat het voorstel opnieuw op 26 juni in de commissie aan de orde zou komen. Wij stellen voor dat deze informatie-avond alsnog binnen niet al te lange tijd wordt uitgeschreven. Ten tweede, de CDA-fractie gaat er van uit dat er bij de uitwerking van de plannen goed wordt geluisterd naar de bezwaren van de bewoners. Wij moeten er rekening mee houden dat er vandaag een beslissing wordt genomen waar op zich al vele bezwaren tegen zullen worden ingediend. Het minste dat wij dan ook kunnen doen in de verdere procedure is zoveel mogelijk rekening te houden met de bezwaren van deze bewoners Een derde punt, de CDA-fractie wil evenals in de commissievergade ring van 26 juni onder de aandacht van het college brengen de mogelijke 20 negatieve invloeden op de gezondheid van de zogenaamde ELF-straling ten gevolge van de aanwezigheid van de hoogspanningsleidingen. De opmerking dat er nog steeds geen eenduidige relatie is vastgesteld tussen ELF- straling en gezondheid, is één kant van het verhaal. Dat er nog steeds niet is aangetoond dat er in het geheel geen relatie bestaat is de andere kant van het verhaal. Mevrouw Van Ulzen: Voorzitter, op 26 juni j.l. tijdens de commissie vergadering die gekenmerkt werd door onduidelijkheid en verwarring heeft de wethouder gezegd dat wij hier vanavond geacht werden een principebe sluit te nemen over het gebied tussen Goutum en het Van Harinxmakanaal Bouwen wij Goutum vast aan Leeuwarden of doen wij dat niet. De invulling zou van latere orde zijn. De opzet van de leidraad die hierbij gevoegd is, is mijns inziens dan ook niet echt aan de orde geweest. De WD- fractie zal zich dan ook beperken tot het principe en niet tot de invul ling ervan, want die komt zeker als het doorgaat nog wel aan de orde. De nadelen voor onze stad van het vertrek van veel inwoners uit de middengroepen, zijn voor iedereen duidelijk. Sinds jaar en dag heeft de WD-fractie daar op gewezen en ook altijd gepleit voor het vergroten van de woonaantrekkelijkheid voor deze groep inwoners. Wij delen de mening van b. en w. dat betaalbare vrije sector kavels in een aangesloten wijk daartoe een bijdrage zou zijn. Evenals trouwens het op redelijk niveau houden van de onroerendgoed belasting. Omtrent de door b. en w. voorgestelde lokatie Goutum-Noord, een moeilijke lokatie zoals men zelf al aangeeft, hebben wij een andere afweging. Het betreft hier immers zaken waar niet uitsluitend voors of tegens gelden. Bij onze fractie overwegen in dit geval zeer duidelijk echter de tegens. Nogmaals, wij zijn voor vrije sector woningen, daar moet geen misverstand over bestaan, maar wij willen die niet op deze plaats De landschappelijke overweging. Een ieder die vanuit Drachten aan komt rijden of vanaf de Van Harinxmabrug kijkt neer op Goutum; ik neem aan dat iedereen dat in deze raad inmiddels gedaan heeft. Het feit dat het dorp Goutum en block tegen is, telt voor de WD-fractie heel zwaar. Nu kan en mag het bestuur daar niet altijd voor aan de kant gaan, maar op het moment dat er bij andere dorpen die ook bij de stad Leeuwarden behoren en op andere plaatsen nog voldoende ruimte is zonder dat daar bezwaren van belendende dorps- of wijkbewoners zijn, moet dat voor b. en w. zeer zwaar meetellen. Zo ook het door b. en w. gememoreerde feit dat het bestemmingsplan Goutum, de heer Ten Hoeve wees daar ook op, in 1969 als eindplan is vastgesteld. Maar zo zeggen b. en w. na 20 jaar is een eindplan geen eindplan meer, de inzichten zijn veranderd. Ik zou aan de wethouder willen vragen, en ook voor andere politieke beslissingen vind ik dat heel interessant, op welke termijn eindplannen veranderd worden en hoe lang duurt het einde? Is dat 20 jaar? Is dat 10 jaar? Is dat misschien 5 jaar? (De Voorzitter: 4 jaar is voldoende om een compleet nieuwe raad te krijgen.Ja dat weet ik, daar heb ik ook mijn bijdrage aan geleverd, zoals u weet. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 11