ten bij de stichtingsvorm van het JWG. Als dit niet gebeurt ligt de uitvoering van het JWG in andere handen dan de uitvoering van de banen pool, terwijl deze twee volgens ons naadloos op elkaar aan moeten slui ten. Doe je dit niet dan hebben de inlenende organisaties met twee instanties te maken. Dit lijkt ons niet efficiënt en niet bevorderlijk voor de doorstroming. Als je er vanuit gaat dat JWG en banenpool door een en dezelfde organisatie moet worden uitgevoerd, zou je ook kunnen kiezen voor een vorm waarbij er een stichting in het leven wordt geroepen die eigenlijk alleen een bestuursfunctie heeft, die de criteria voor de additionaliteit van de arbeidsplaats bepaalt en die in overleg met de RBA en via het HOG-traject de deelnemers selecteert. Een tweede stichting zou dan de puur uitvoerende taken voor haar rekening moeten nemen. Dit kan wel een stichting zijn die zich nu ook al met werkgelegenheidsprojecten bezig houdt. Het nadeel hiervan is naar onze mening dat er een zeer onduidelijke structuur ontstaat, bovendien verliest de gemeente het zicht op het geld dat via de brede doeluitkering naar de banenpool gaat stro men. De uitvoerende organisatie beschikt over het geld, terwijl de gemeente uiteindelijk verantwoordelijk is voor de besteding er van. Een laatste argument dat ik wil noemen, is dat wij in het kader van de sociale vernieuwing nu juist willen voorkomen dat allerlei verschil lende organisaties zich met dezelfde dingen bezig houden, zodat de burgers niet meer weten waar zij moeten zijn. Dit alles heeft ons doen kiezen voor de stichtingsvorm zoals die is opgenomen in de raadsbrief. Ook in de samenstelling van het bestuur kunnen wij ons vinden. Wij willen echter wel graag weten of er al bekend is wie namens de werkgevers en de werknemers in het bestuur zullen plaats nemen. Dit is met name belangrijk omdat het bestuur al zeer binnenkort met een begroting voor het volgend jaar moet komen. De naam van de stichting is nu Stichting Banenpool Collectieve Sector Leeuwarden. Wij willen voorstellen de naam te veranderen in Stichting Banenpool Leeuwarden. Ook zouden wij in de statuten de term collectieve sector willen weglaten. Wordt er in eerste instantie gezocht naar banen binnen de collectieve sector, er is de mogelijkheid opengela ten dat in de toekomst ook banen van non-profitorganisaties uit de marktsector hierbij kunnen worden betrokken. Door de huidige naamgeving lijkt het alsof deze bedrijven hier nooit bij zullen worden betrokken. Dit lijkt ons zeer voorbarig. Wij denken juist dat het goed is, indien dat wettelijke wordt toegestaan, bedrijven uit de marktsector bij de banenpool te gaan betrekken. Bovendien worden deze organisaties door de huidige naamgeving niet gestimuleerd mensen uit de banenpool via door stroming aan te trekken. Ook wordt de psychologische afstand tussen bedrijfsleven en collectieve sector hierdoor nog groter. In de doelstel ling van de banenpool kan mijn fractie zich vinden. Over de additionali teit van de arbeidsplaatsen is in de commissie uitvoering gediscussieerd. Dit is natuurlijk met name een probleem bij banen in de marktsector, de term concurrentievervalsing blijft op de loer liggen. Het blijft een moeilijk punt waarover het bestuur van de stichting zich zal moeten buigen. Wij denken dat het bestuur van de nieuwe stichting met criteria moet komen waaraan een arbeidsplaats getoetst kan worden. Wij vinden het 12 eveneens belangrijk dat het bestuur van de nieuwe stichting op korte termijn taakstellingen op papier moet hebben, met name op het gebied van de doorstroming. Niet iedereen kan doorstromen naar een reguliere ar beidsplaats, maar dit moet toch gestimuleerd worden zodat ook nieuwe mensen in kunnen stappen in de banenpool. Een voortdurende evaluatie van deze taakstelling vinden wij dan ook noodzakelijk. Een andere reden voor het bepalen van taakstellingen op korte termijn is het financieel aspect. Met name het bedrag aan uitkeringsgel- den dat binnenkomt, wordt hierdoor bepaald. Dit laatste geldt dan natuur lijk voor de doelstelling voor het percentage niet-uitkeringsgerechtigden dat meedraait in de banenpool. Op welke termijn denkt de wethouder dat wij hierover voorstellen kunnen verwachten? Dan ten slotte de financiering. Al in december is besloten geld vrij te maken voor de banenpool. In juni is dit met het noemen van bedragen bevestigd. Als je kijkt naar de begroting dan is dit geld ook noodzake lijk. Maar tijden kunnen veranderen en begrotingen ook. Wij vinden het daarom belangrijk dat dit project regelmatig wordt geëvalueerd, zodat wij niet voor financiële verrassingen komen te staan. Een tijdige signalering van tekorten is onzes inziens heel belangrijk. Bovendien moet men blijven zoeken naar andere financieringsbronnen, dit alles omdat de bijdrage voor de banenpool een tekortensubsidie is, die als er geen tekorten zouden zijn, ook voor andere leuke dingen gebruikt kan worden. Ik zou dan ook willen verzoeken om een regelmatige en tijdige rapportage, minsten één keer per jaar, over de voortgang van de banenpool. Mevrouw VisserMijnheer de voorzitter, mijn fractie is zeer ingeno men met de oprichting van de Stichting Banenpool. Alles wat meewerkt in het terugdringen van de werkloosheid in onze gemeente moet optimaal worden benut. Dat wij als gemeentebestuur zorg hebben te dragen voor een zo zorgvuldig mogelijke organisatie en beheersstructuur, spreekt voor zich. Mijn fractie heeft zich laten overtuigen door de wethouder dat de gekozen vorm het beste aansluit bij de taakstelling, hoewel misschien nog wel wat informatie ontbrak. Wel wil mijn fractie graag de toezegging van de wethouder dat ook de niet-collectieve sector wordt aangeboord als mogelijkheid. Dit voorstel is door mijn fractie ingebracht in de commis sie en werd door meerdere fracties ondersteund. Bij de PAL-fractie gaat die ondersteuning zelfs zo ver dat er een motie ligt van die strekking. Mijn fractie wil dan ook nu al bij de start van de banenpool die aanvul ling graag zien toegevoegd. Naar de uitvoering kijkend heeft mijn fractie te weinig in de raadsbrief gelezen over het gebruik maken van de deskundigheid van andere organisaties, zoals Stichting Project Mensen Zonder Werk. Maar ook meerdere organisaties, zoals ook al door de PvdA-fractie werd ingebracht, komen daarvoor in aanmerking. Het gaat ons juist om zo dicht mogelijk aan de basis de deskundigheid te gebruiken. Juist om naadloos aan te kunnen sluiten, lijkt mijn fractie de inbreng van deze en ook andere organisa ties zeer waardevol en vanaf de start al zinvol. Hoe denkt de wethouder deze organisaties hierbij te betrekken? In de commissievergadering is gesproken over druk van onder af, maar mijn fractie zou ook uitnodiging 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 7