in de Bijlage 1 bij het convenant met de gemeente Leeuwarden en in het
maatwerk. De brief van Stichting Blijf van mijn Lijf zal nog in de
Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken moeten worden behandeld, omdat
ook onze fractie daar nog niet op heeft kunnen reageren.
Er zullen bij de beleidsvoornemens ook nog wel eens zaken aan de
orde komen in de diverse commissies, waarin onze fractie zich niet zal
kunnen vinden. Als voorbeeld noem ik onze opvatting dat de door u genoem
de contract compliance niet een gemeentelijk beleidsterrein is, maar
besproken en besloten moet worden op landelijk niveau in overleg tussen
het Rijk, werkgevers en werknemers. Met het aangekondigd onderzoek op dat
punt van de notitie Sociale Vernieuwing in de gemeente Leeuwarden,
mijnheer de voorzitter, stemmen wij dan ook niet in. Maar vooralsnog is
dat het enige. Wij gaan akkoord met de voorgestelde gezamenlijke aanpak,
de in te zetten instrumenten gehanteerd door de wethouder voor sociale
vernieuwing met behulp van de projectleider Breed Veld Overleg. Zo breed
dat vooral de burgers zelf bij de sociale vernieuwing worden betrokken
met aan het roer de stuurgroep, waarvan de samenstelling nog aan de
commissie zal worden voorgelegd. Dit is inmiddels ook al aan de orde
geweest
Met u hopen wij dat inderdaad de opzet van dit convenant de gemeen
te behalve de middelen ook de nodige ruimte en zelfstandigheid geeft om
zelf met de belanghebbenden te bepalen waar de grootste knelpunten liggen
en dat deze efficiënt, zonder verspilling van kostbare subsidiegelden,
kunnen worden aangepakt.
De heer Peeters Weem: Mijnheer de voorzitter, sociale vernieuwing
is één van de speerpunten van het kabinetsbeleid. Met de doelstellingen
van dit beleid, zoals omschreven in het convenant sociale vernieuwing,
kan de D66-fractie volledig instemmen. Wat betreft de middelen die
beschikbaar worden gesteld om deze doelstellingen te bereiken zijn wij
minder positief gestemd. De regering wil blijkbaar voor een dubbeltje op
de eerste rang zitten. Te hoog gespannen verwachtingen zijn onzes inziens
dan ook niet op zijn plaats. Met de geschetste wijze van aanpak kunnen
wij instemmen. Wij zien studie naar het instellen van een consultatief
referendum en een gemeente panel met belangstelling tegemoet.
In de beleidsvoornemens wordt gesproken over "contract compliance".
In de raadsvergadering van 19 februari j.l. is toegezegd dat dit onder
werp in de Commissie Economische en Sociale Zaken aan de orde zou komen
binnen afzienbare tijd. Kan het college aangeven wanneer dit zal plaats
vinden?
Wat betreft de samenstelling van de Stuurgroep Sociale Vernieuwing
het volgende. In de raadsbrief wordt gesproken over enkele algemeen
directeuren van gemeentelijke diensten die opgenomen zullen worden in de
stuurgroep. Uit het personeelsblad Informatief van de gemeente Leeuwarden
van 19 oktober j.l. blijkt dat enkele in dit geval 5 is. Natuurlijk moet
de stuurgroep voldoende gewicht en draagvlak hebben. Dit lijkt echter
meer op een topzware stuurgroep. Wij stellen voor om het aantal gemeente
lijke ambtenaren in de stuurgroep te beperken tot maximaal 3. Met 5
vertegenwoordigers uit het maatschappelijk veld ontstaat op die manier
28
een evenwichtiger samengestelde stuurgroep.
Tot slot twee actuele problemen aangaande sociale vernieuwing die
ook door eerder sprekers genoemd zijn. De problematiek van jeugdhulpver
lening 't Vliet is bekend. Onzes inziens past de werkwijze van deze
instelling uitstekend in de sociale vernieuwing. Ziet het college moge
lijkheden om de financiële problemen van 't Vliet in het kader van de
sociale vernieuwing op te lossen?
In het verslag van het overleg met de projectgroep sociale vernieu
wing van 12 september j.l. wordt gesproken over vergelijkbare problema
tiek in de gemeente Delft. Wij vragen ons af of met deze gemeente al
overleg is geweest.
Wat betreft de problematiek rond de Stichting Blijf van mijn Lijf,
kunnen wij de eerdere sprekers in deze ondersteunen.
Mevrouw GarmsSociale vernieuwing of wel het rechttrekken van
scheve verhoudingen. De PAL-fractie vindt dat er een samenhangend beleid
ontwikkeld moet worden voor achtergestelde groepen op de arbeidsmarkt ten
einde het hoge percentage werklozen onder onder andere vrouwen, werkloze
jongeren, etnische groepen, langdurig werklozen, arbeidsongeschikten en
gehandicapten terug te dringen.
De PAL-fractie vindt het van belang dat werkgelegenheidsprojecten opgezet
worden voor deze groepen in samenspraak met belangenorganisaties en het
welzijnswerk
De PAL-fractie wil werkgelegenheid creëren in wijken en buurten uitgaande
van de behoeften van bewoners.
De PAL-fractie wil dat die aanbevelingen uit het rapport "Armoede uit de
Stilte" versneld worden overgenomen die direct uitvoerbaar zijn.
De PAL-fractie wil een voortzetting en verbetering van het gemeentelijk
minimabeleid
De PAL-fractie wil in meer wijken buurtbeheer versneld invoeren.
De PAL-fractie wil een beleidsplan buurtbeheer versneld samenstellen op
maat gemaakt voor alle wijken in overleg met bewonersorganisaties,
woningbouwcorporaties en het opbouwwerk.
Bovenstaande is een greep uit het oppositieprogramma van de PAL-
fractie. Uitgangspunt is dat het om vernieuwend beleid van onderen af
gaat. Afgelopen maanden is er binnen de PAL-fractie, zowel binnen de
fractie als in breder verband, uitgebreid gediscussieerd over de sociale
vernieuwing. In die discussie ging het dan vooral om hoe het Rijk en
vervolgens de gemeente de sociale vernieuwing vorm en inhoud heeft
gegeven en hoe zich dat verhield tot de opvattingen van de PAL-fractie.
Lange tijd hadden wij de optie om zowel het Rijk als de gemeente het
voordeel van de twijfel te geven. Afgelopen week hebben wij uiteindelijk
dit standpunt laten varen en besloten tegen het afsluiten van het conve
nant te stemmen.
Om ons standpunt duidelijk te maken wil ik op de volgende zaken in
gaan. Sociale vernieuwing in algemene zin; het rijksbeleid vooral met
betrekking tot voorgenomen bezuinigingen; het gemeentelijk beleid en de
gekozen organisatiestructuur.
Het begrip sociale vernieuwing, want een begrip is het ondertussen
29