in de Bijlage 1 bij het convenant met de gemeente Leeuwarden en in het maatwerk. De brief van Stichting Blijf van mijn Lijf zal nog in de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken moeten worden behandeld, omdat ook onze fractie daar nog niet op heeft kunnen reageren. Er zullen bij de beleidsvoornemens ook nog wel eens zaken aan de orde komen in de diverse commissies, waarin onze fractie zich niet zal kunnen vinden. Als voorbeeld noem ik onze opvatting dat de door u genoem de contract compliance niet een gemeentelijk beleidsterrein is, maar besproken en besloten moet worden op landelijk niveau in overleg tussen het Rijk, werkgevers en werknemers. Met het aangekondigd onderzoek op dat punt van de notitie Sociale Vernieuwing in de gemeente Leeuwarden, mijnheer de voorzitter, stemmen wij dan ook niet in. Maar vooralsnog is dat het enige. Wij gaan akkoord met de voorgestelde gezamenlijke aanpak, de in te zetten instrumenten gehanteerd door de wethouder voor sociale vernieuwing met behulp van de projectleider Breed Veld Overleg. Zo breed dat vooral de burgers zelf bij de sociale vernieuwing worden betrokken met aan het roer de stuurgroep, waarvan de samenstelling nog aan de commissie zal worden voorgelegd. Dit is inmiddels ook al aan de orde geweest Met u hopen wij dat inderdaad de opzet van dit convenant de gemeen te behalve de middelen ook de nodige ruimte en zelfstandigheid geeft om zelf met de belanghebbenden te bepalen waar de grootste knelpunten liggen en dat deze efficiënt, zonder verspilling van kostbare subsidiegelden, kunnen worden aangepakt. De heer Peeters Weem: Mijnheer de voorzitter, sociale vernieuwing is één van de speerpunten van het kabinetsbeleid. Met de doelstellingen van dit beleid, zoals omschreven in het convenant sociale vernieuwing, kan de D66-fractie volledig instemmen. Wat betreft de middelen die beschikbaar worden gesteld om deze doelstellingen te bereiken zijn wij minder positief gestemd. De regering wil blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Te hoog gespannen verwachtingen zijn onzes inziens dan ook niet op zijn plaats. Met de geschetste wijze van aanpak kunnen wij instemmen. Wij zien studie naar het instellen van een consultatief referendum en een gemeente panel met belangstelling tegemoet. In de beleidsvoornemens wordt gesproken over "contract compliance". In de raadsvergadering van 19 februari j.l. is toegezegd dat dit onder werp in de Commissie Economische en Sociale Zaken aan de orde zou komen binnen afzienbare tijd. Kan het college aangeven wanneer dit zal plaats vinden? Wat betreft de samenstelling van de Stuurgroep Sociale Vernieuwing het volgende. In de raadsbrief wordt gesproken over enkele algemeen directeuren van gemeentelijke diensten die opgenomen zullen worden in de stuurgroep. Uit het personeelsblad Informatief van de gemeente Leeuwarden van 19 oktober j.l. blijkt dat enkele in dit geval 5 is. Natuurlijk moet de stuurgroep voldoende gewicht en draagvlak hebben. Dit lijkt echter meer op een topzware stuurgroep. Wij stellen voor om het aantal gemeente lijke ambtenaren in de stuurgroep te beperken tot maximaal 3. Met 5 vertegenwoordigers uit het maatschappelijk veld ontstaat op die manier 28 een evenwichtiger samengestelde stuurgroep. Tot slot twee actuele problemen aangaande sociale vernieuwing die ook door eerder sprekers genoemd zijn. De problematiek van jeugdhulpver lening 't Vliet is bekend. Onzes inziens past de werkwijze van deze instelling uitstekend in de sociale vernieuwing. Ziet het college moge lijkheden om de financiële problemen van 't Vliet in het kader van de sociale vernieuwing op te lossen? In het verslag van het overleg met de projectgroep sociale vernieu wing van 12 september j.l. wordt gesproken over vergelijkbare problema tiek in de gemeente Delft. Wij vragen ons af of met deze gemeente al overleg is geweest. Wat betreft de problematiek rond de Stichting Blijf van mijn Lijf, kunnen wij de eerdere sprekers in deze ondersteunen. Mevrouw GarmsSociale vernieuwing of wel het rechttrekken van scheve verhoudingen. De PAL-fractie vindt dat er een samenhangend beleid ontwikkeld moet worden voor achtergestelde groepen op de arbeidsmarkt ten einde het hoge percentage werklozen onder onder andere vrouwen, werkloze jongeren, etnische groepen, langdurig werklozen, arbeidsongeschikten en gehandicapten terug te dringen. De PAL-fractie vindt het van belang dat werkgelegenheidsprojecten opgezet worden voor deze groepen in samenspraak met belangenorganisaties en het welzijnswerk De PAL-fractie wil werkgelegenheid creëren in wijken en buurten uitgaande van de behoeften van bewoners. De PAL-fractie wil dat die aanbevelingen uit het rapport "Armoede uit de Stilte" versneld worden overgenomen die direct uitvoerbaar zijn. De PAL-fractie wil een voortzetting en verbetering van het gemeentelijk minimabeleid De PAL-fractie wil in meer wijken buurtbeheer versneld invoeren. De PAL-fractie wil een beleidsplan buurtbeheer versneld samenstellen op maat gemaakt voor alle wijken in overleg met bewonersorganisaties, woningbouwcorporaties en het opbouwwerk. Bovenstaande is een greep uit het oppositieprogramma van de PAL- fractie. Uitgangspunt is dat het om vernieuwend beleid van onderen af gaat. Afgelopen maanden is er binnen de PAL-fractie, zowel binnen de fractie als in breder verband, uitgebreid gediscussieerd over de sociale vernieuwing. In die discussie ging het dan vooral om hoe het Rijk en vervolgens de gemeente de sociale vernieuwing vorm en inhoud heeft gegeven en hoe zich dat verhield tot de opvattingen van de PAL-fractie. Lange tijd hadden wij de optie om zowel het Rijk als de gemeente het voordeel van de twijfel te geven. Afgelopen week hebben wij uiteindelijk dit standpunt laten varen en besloten tegen het afsluiten van het conve nant te stemmen. Om ons standpunt duidelijk te maken wil ik op de volgende zaken in gaan. Sociale vernieuwing in algemene zin; het rijksbeleid vooral met betrekking tot voorgenomen bezuinigingen; het gemeentelijk beleid en de gekozen organisatiestructuur. Het begrip sociale vernieuwing, want een begrip is het ondertussen 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 15