van Leeuwarden geïnformeerd, dit zou dus onder het kopje "meeweten"
kunnen vallen. Goed, de zaal was vol. Vol met allemaal instellingen die
hun plannen maar op tafel moesten leggen. Dit zou onder het kopje "mee
denken" kunnen vallen. Vanuit de stedelijke werkgroep sociale vernieu
wing, een werkgroep waar een groot aantal belangenorganisaties zich in
gebundeld heeft, waren kritische geluiden te horen over de gekozen
organisatiestructuur. Zij kwamen met het voorstel een deskundigenpanel
in het leven te roepen. Zij stelden tevens voor om de plannen zo te maken
dat helder is wat het doel is om te werken met streefcijfers en deze
activiteiten vervolgens te toetsen en te beoordelen op behaalde resulta
ten. Terecht werd opgemerkt dat wanneer je dit echt samen met de inwoners
van Leeuwarden wilt doen, je een vertrouwensrelatie op moet bouwen en
moet zorgen dat de mensen aan den lijve de verbetering voelen. Dit is wat
groepen mensen zelf onder "meedenken" en "mee beslissen" verstaan.
Op diezelfde avond waren er verschillende kritische geluiden te
horen van vertegenwoordigers van de verschillende instellingen. Gevraagd
werd om plannen. Maar, werd er gezegd, er zijn toch al zoveel plannen de
afgelopen jaren ingediend? Of, men werkt nog steeds met wachtlijsten.
Ik deel dan ook de mening van de Leeuwarder Courant niet dat er een jo-
ho-stemming heerste. Eerder bekroop mij het gevoel van: "wat een poppen
kast!
De vraag van de PAL-fractie blijft nog steeds overeind: hoe zorgt
de gemeente dat de mensen om wie het gaat daadwerkelijk betrokken worden?
Volgens ons moet je dan minimaal beginnen met de belangenorganisaties.
Aan het eind van de avond deed de wethouder een voorstel om te komen tot
een procedure met betrekking tot de totstandkoming van het Plan van
Aanpak. Het zal onbewust zijn, maar in het hele verhaal ontbrak de
politiek. Een teken aan de wand?
Zoals al eerder gezegd is sociale vernieuwing zoals dat nu gepresen
teerd wordt door het Rijk en de gemeente voor de PAL-fractie niet accep
tabel. Wanneer het Rijk daadwerkelijk vindt dat er iets gedaan moet
worden aan de ontstane scheefgroei, zal zij met zwaarder geschut moeten
komen. Wanneer de gemeente vervolgens daadwerkelijk de betrokkenheid van
burgers serieus wil nemen, zal zij dat in haar voorstellen ook moeten
laten blijken en meer moeten luisteren naar wat onder anderen de belan
genorganisaties daar over te zeggen hebben en hun een plek en middelen
in het geheel geven. Het gaat ten slotte om een groep die de afgelopen
jaren al te vaak de dupe is geworden van politiek stuntwerk of politiek
falen.
Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, ik zal het kort maken, want
ik denk dat iedereen zo langzamerhand wel behoefte heeft aan een pauze.
De notitie sociale vernieuwing wil mijn fractie graag ondersteunen.
Sociale vernieuwing mag niet ten koste gaan van identiteit en levensbe
schouwing. Wanneer sociale vernieuwing dat zou betekenen, dan zouden wij
hieraan niet kunnen meewerken. Plan van Aanpak op langere termijn met
ruimte voor wijziging, zoals ook al door mevrouw Van der Kloet is aange
geven. Aansluiten op armoedebeleid van de gemeente. Betrokkenheid van
de bevolking in al haar geledingen. De andere vragen zijn al door de
32
fracties gesteld. Mijn fractie wil ook nog inhaken op het voorstel van
mevrouw Van der Kloet om de discussie over Stichting Blijf van mijn Lijf
in de commissie te voeren, daar zijn wij het mee eens.
Met de moties wacht ik nog even tot na de beantwoording van de
wethouder
De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter schorst, om 21.15 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 21.30 uur, de vergadering.
De Voorzitter: Ik kan u meedelen dat er op 17 december a.s. een
extra raadsvergadering zal zijn. Er werd overwogen om 10 en 17 december
op één hoop te vegen en de vergadering de 17e te houden, maar dat zou
waarschijnlijk toch een wat te overspannen agenda worden. Er zijn wat
financiële stukken die, omdat de begrotingsbehandeling niet eerder dan
in januari 1991 kan plaatsvinden, voor 1 januari 1991 moeten worden
behandeld. Met name de tarieven belastingen en wat dies meer zij. Anders
kunnen wij namelijk niet meer tot heffing over gaan in het jaar 1991. Er
zal op 17 december een vergadering zijn, die van 10 december blijft
gewoon staan. Het is de bedoeling dat wij met een grote verzameiagenda
werken en kijken hoe ver wij 10 december komen. Komen wij er dan niet
doorheen, behalve de financiële stukken die wij dan nog niet hebben want
die worden wel nagezonden, dan wordt de rest op 17 december afgehandeld.
Als wij dan vroeg klaar zijn, wie zou daar bezwaar tegen hebben?
Aan de orde is de voortgezette behandeling van punt 7 van de agenda.
Mevrouw Vlietstra: Voorzitter, ik begin maar weer bij de eerste
spreekster, dat is mevrouw Van der Kloet.
Zij is begonnen met een aantal opmerkingen waarin zij aangeeft wat
naar de mening van de PvdA-fractie de noodzaak is om als gemeente mee te
doen aan een beleid gericht op sociale vernieuwing en in dat kader ook
het convenant met het Rijk te ondertekenen. Ik zal niet op alles ingaan
wat zij gezegd heeft, maar ik zou wel willen zeggen, dat haar benadering
mij zeer aanspreekt en met name ook haar benadering van laten wij niet
meehuilen met de stroom die zegt: het is oude wijn in nieuwe zakken, het
wordt toch niets. Laten wij de zaak positief oppakken, er is een grote
problematiek in Leeuwarden. Er staat ons van alles te doen en dit conve
nant sociale vernieuwing geeft de gemeente, ondanks een aantal beperkin
gen die er aan zitten, altijd nog meer mogelijkheden om ook inderdaad op
lokaal niveau aan achterstandsbeleid te doen, dan de huidige regelgeving
doet
Sociale vernieuwing zal niet gemakkelijk zijn, zegt mevrouw Van der
Kloet. Ik ben dat met haar eens. Een aantal anderen hebben daar ook op
gewezen. Ik denk dat wij ook inderdaad moeten waken voor een sfeer waarin
wij hele grote verwachtingen gaan wekken. Aan de andere kant moeten wij
ook niet doen alsof wij hier op gemeentelijk niveau niets kunnen doen.
De afgelopen jaren hebben bewezen dat wij wel degelijk op verschillende
33