over wilde praten. Ik kan u wel vertellen dat ik dat gedaan heb. De laatste tijd heb ik aan heel wat discussies deelgenomen betreffende het homo-huwelijk. Wat dat betreft is het college in zijn opzet geslaagd om middels dit voorstel een maatschappelijke discussie te ontketenen. Naar aanleiding van die discussies heb ik mijn mening ten aanzien van de symbolische voltrekking van het huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht moeten herzien. Het burgerlijk huwelijk is en blijf een insti tuut waaraan exclusieve rechten verbonden zijn en of je dat huwelijk nu open stelt voor homo-seksuele mannen en lesbische vrouwen of niet. Mensen die wel gebruik willen maken van de rechten, maar niet kiezen voor de symbolische waarde die het huwelijk ook heeft, blijven in de kou staan. De PAL-fractie voelt er niets voor om naast een scheiding in de hetero seksuele groep, nu ook nog een scheiding aan te brengen in de homo seksuele groep. Een scheiding tussen mensen die wej. kiezen voor het huwelijk als symbool, die dan ook meteen een heleboel rechten toegescho ven krijgen, en de mensen die niet kiezen voor het huwelijk als samenle vingsvorm en die dan ook verstoken blijven van die rechten. Jan Blokker schrijft in de Volkskrant van afgelopen zaterdag: "Er is sprake van een blinde drift om het prachtige begrip gelijke behande ling op alle niveaus waar te maken, terwijl er vind ik niveaus zijn waarop je dat niet zou moeten willen." Ik ben het niet eens met die blinde drift waar hij over spreekt, maar wel met het feit dat je gelijke behandeling niet op alle niveaus zou moeten willen. Het huwelijk zoals dat nu bestaat is voor de PAL-fractie zo'n niveau. Wanneer wij als samenleving hierin meegaan, zijn wij homo-vriendelijk bezig, dat wel, maar volgens de PAL-fractie is homo-beleid emancipatiebeleid en daarom zijn wij niet voor het zo maar openstellen van het huwelijk voor lesbi sche vrouwen en homo-seksuele mannen. Volgens de PAL-fractie moeten wij als samenleving er eerst toe besluiten om de rechten die nu verbonden zijn aan het huwelijk voor een ieder toegankelijk te maken. Op die manier kan er geen sprake meer zijn van discriminatie naar geslacht of naar samenlevingsvorm. De stap die daarna gezet moet worden, is er voor te zorgen dat alle soorten van samenlevingsvormen ope.i staan voor alle mensen, ongeacht hun geslacht. Twee mensen kunnen dan kiezen voor het huwelijk dat ontdaan is van zijn wettelijke status en dat niet meer kan gelden als een eenvoudige en goedkope manier om wederzijdse rechten en plichten tussen twee mensen vast te leggen. Maar zij kunnen ook in alle vrijheid kiezen voor een andere samenlevingsvorm, al dan niet publieke lijk bekend gemaakt. Gezien het bovenstaande zal het u duidelijk zijn dat de PAL-fractie niet tevreden is met het voorgestelde antwoord van b. en w. Daarom heb ik een voorstel gemaakt om de brief te wijzigen, dat ik in de vorm van een motie aan de raad voorleg. Ik ben er nu vanuit gegaan dat de tekst van de brief, dus het antwoord aan Stello en Kuipers volledig opgenomen is in de raadsbrief en dat begint bij de tweede alinea. (De Voorzitter: Op bladzijde 3 moet het laatste woord niet zijn besluiten maar berich ten. De motie luidt als volgt: 50 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 22 oktober 1990; behandelende het antwoord van burgemeester en wethouders op een brief van de heren Kuipers en Stello; besluit de derde en vierde alinea, beginnende met: "Op Uw tweede en der de...." en eindigende met: een symbolische actie te onderne men." te laten vervallen en te vervangen door: "Op uw tweede en derde vraag willen wij het volgende antwoord geven. Wij vinden dat het gemeentebestuur hierin inderdaad een eigen verantwoordelijkheid heeft. Wij hebben daarom onderzocht of het gemeentebestuur een wettelijke bekrachtiging zou kunnen bevorderen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat ons daartoe slechts weinig mogelijkheden open staan."; de zesde alinea, beginnende met: "Wij willen de mogelijkheid tot..." en eindigende met: "actieve zin stappen willen ondernemen.", te laten vervallen en te vervangen door: "In onze vergadering van 28 augustus 1990 hebben wij dan ook beslo ten om met meerdere gemeenten de mogelijkheid te onderzoeken om gelijktijdig actie te ondernemen, ten einde een maatschappelijke discussie op gang te brengen en het thema van gelijkberechtiging van verschillende samenlevingsverbanden op de politieke agenda te plaat sen. Wij zijn van mening, dat een dergelijke gelijktijdige actie zich niet dient te beperken tot het openstellen van het huwelijk voor twee personen van gelijk geslacht. In onze brief aan de Minister- President hebben wij al gesteld, dat de rechten, die nu nog exclu sief zijn voorbehouden aan gehuwden, geïndividualiseerd dienen te worden. Daarom zullen wij in het overleg met de andere gemeenten er voor pleiten om een gezamenlijke actie te richten op de tot stand koming van een goede relatiewetgeving. In die wetgeving dient tevens het begrip individualisering van rechten concreet gestalte te krijgen. De gemeente Beverwijk heeft inmiddels op zich genomen om te inventa riseren welke gemeenten een actie overwegen. Het ligt in de lijn der verwachting dat er vervolgens een gezamenlijk overleg van een aantal gemeenten zal plaatsvinden. Wij zullen in dat overleg aandringen op snelheid De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Mevrouw Tiemersma: Naar aanleiding van het raadsvoorstel ten aanzien van het antwoord op de brief van de heren Kuipers en Stello wil mijn fractie het volgende opmerken. Juridisch is het op dit moment niet mogelijk om een burgerlijk huwelijk te sluiten tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. De Hoge Raad heeft dit vorige week nogmaals beves tigd. Het college kan dan ook niet voldoen aan het verzoek van de heren om zo'n huwelijk te voltrekken. Bovendien ligt de verantwoording voor het 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 26