6. uitgangspunten voor integratie van het milieu in het totale ruimte
lijk beleid.
Een greep uit een aantal zaken die in de lijst van activiteiten gemist
wordt. Allemaal voorbeelden van doelen en projecten die naar voren waren
gekomen, als, naar onze mening, het streven naar een duurzame ecologisch
verantwoorde ontwikkeling als centrale doelstelling gekozen was in plaats
van de verbetering van de positie van de marktsector.
Volgens de wethouder in de commissie zijn vele doelen binnen de
stadsgewestvisie mogelijk en is onze opstelling met betrekking tot het
streven naar een duurzame ontwikkeling van het stadsgewest niet in strijd
met de nu voorliggende beleidsvisie. Om dat duidelijk vastgelegd te
krijgen heeft de PAL-fractie de volgende motie opgesteld.
"De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 22 ok
tober 1990,
overwegende
dat ook op stadsgewestniveau de basis voor een beleid gelegd
moet worden voor een duurzame ontwikkeling;
dat de verbetering van het milieu het leidende principe moet
zijn voor de ontwikkeling van het stadsgewest;
dat optimale mogelijkheden voor wonen, werken en recreëren
in het stadsgewest ontwikkeld moeten worden binnen de moge
lijkheden van een integraal milieubeleid;
besluit
dat het streven naar een ecologisch verantwoorde duurzame ontwikke
ling het centrale uitgangspunt moet zijn voor de toekomstplannen van
het stadsgewest Leeuwarden en
draagt het college op:
dit besluit middels haar vertegenwoordiger in het Bestuurlijk
Overlegplatvorm naar voren te brengen en er op toe te zien dat alle
voorgenomen maatregelen en activiteiten vanuit dit centrale uit
gangspunt worden uitgewerkt."
De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit
van de beraadslagingen.
De heer De Jong: Voorzitter, zowel ruimtelijk, economisch als
bestuurlijk is ons land in beweging. Gelukkig doen wij in de gemeente
Leeuwarden aan deze processen mee en kunnen wij daardoor een basis leggen
om de concurrentiepositie binnen Nederland, maar zeker ook binnen Europa,
te versterken. Dat is, gezien onze ligging, hard nodig.
Naar de mening van de D66-fractie biedt de ruimtelijke economische
ontwikkelingsvisie op het stadsgewest Leeuwarden voldoende aanknopings
punten om de concurrentiepositie van het stadsgewest ook daadwerkelijk
te verbeteren. Zonder nu diepgaand in te willen gaan op de visie, dat het
een globaal plan betreft dat nog nader uitgewerkt dient te worden, wil
mijn fractie evenwel toch enkele opmerkingen maken.
Ten eerste behelst het hier een vrij omvattend beleidstuk, dat is
logisch als je een totaalvisie wilt geven op wonen, werken en recreëren.
68
De uitvoering zal de nodige afstemming tussen de betrokken gemeenten, de
provincie en het Rijk vergen. Maar ook intern zullen zich de nodige
afstemming- en coördinatieproblemen voordoen. Wij zijn van mening dat
het organisatorische element niet onderschat mag worden, wil het plan
goed kunnen slagen. Inhoudelijk nog enkele volgende punten.
Leeuwarden zal als gemeente tal van voorzieningen bieden voor het
stadsgewest zonder dat daar, zoals het er nu naar uit ziet, extra finan
ciële middelen tegenover staan. Daarom dringen wij er op aan er voor te
zorgen dat wij een meer dan evenredig deel van de mogelijke bevolkings
groei binnen de gemeente Leeuwarden kunnen opvangen, zodat die via de
uitkeringen van het Gemeentefonds ten minste enigszins financieel gecom
penseerd worden.
Met betrekking tot de in de visie genoemde autowegen enkele opmer
kingen. Onze prioriteit ligt duidelijk bij de verdubbeling van rijksweg
32, verdubbeling van de rijksweg 31 en de verdubbeling van het traject
Midlum-Zurich. De afstand Leeuwarden-Amsterdam is korter dan de afstand
Amsterdam-Leeuwarden. Psychologische afstandsbeleving heet zoiets.
Tot slot een laatste opmerking over de bedrijvenlokatie Werpster-
hoek. Die is voorlopig in de ijskast gezet. Toch is mijn fractie van
mening dat deze lokatie nog altijd de nodige potenties heeft. Zeker als
Werpsterhoek een station zou krijgen. Vandaar dat wij hopen dat de
ontwikkelingen zodanig zullen zijn dat deze lokatie nog eens realiteit
zal worden.
Hetgeen over het openbaar vervoer gesteld wordt, heeft onze instem
ming. Wij willen evenwel meer aandacht besteden aan de zogenaamde car
pool en car-bus terreinen. Wij zouden graag onderzocht willen zien of
desnoods met een soneringssysteem de treintaxi voor het hele stadsgewest
ingevoerd zou kunnen worden.
Ten slotte, voorzitter, zouden wij het op prijs stellen als u er als
college zorg voor zou willen dragen dat de burgerij nauw bij de verdere
uitwerking en de uitvoering van de plannen betrokken kan worden.
De heer Krol: Als centrale doelstelling is in de nota Stadsgewest
gekozen voor het verbeteren van de concurrentiepositie van het stadsge
west binnen en buiten Nederland in het algemeen en binnen het Noorden in
het bijzonder. Voorzitter, daar zijn wij het hartgrondig mee eens. Dat
daarbij dan accenten worden gelegd bij economische factoren is niet meer
dan logisch. Trouwens ook ruimtelijke aspecten spelen in die stadsgewest
nota nadrukkelijk een rol. De gemeente Leeuwarden kampt nog steeds met
een hoge werkloosheid, ten minste 25Z van de beroepsbevolking is werk
loos. Een percentage dat voor de CDA-fractie onacceptabel hoog is en dat
vraagt om beleidsbeslissingen om te pogen dat aantal terug te dringen.
De nota Stadsgewest zoals die voor ons ligt, geeft onder anderen daartoe
een duidelijke aanzet. Een aanzet om in stadsgewestelijke verband te
komen tot een verbetering van het zogenoemde productiemilieu. Een goede
zaak om ten aanzien van ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling
een op elkaar afgestemd beleid te voeren. Door samenwerking met andere
gemeenten bereik je meer, anders gezegd geen samenwerking, geen afstem
ming van beleid, zou slecht zijn voor welke gemeente dan ook. Dat daarbij
69