6. uitgangspunten voor integratie van het milieu in het totale ruimte lijk beleid. Een greep uit een aantal zaken die in de lijst van activiteiten gemist wordt. Allemaal voorbeelden van doelen en projecten die naar voren waren gekomen, als, naar onze mening, het streven naar een duurzame ecologisch verantwoorde ontwikkeling als centrale doelstelling gekozen was in plaats van de verbetering van de positie van de marktsector. Volgens de wethouder in de commissie zijn vele doelen binnen de stadsgewestvisie mogelijk en is onze opstelling met betrekking tot het streven naar een duurzame ontwikkeling van het stadsgewest niet in strijd met de nu voorliggende beleidsvisie. Om dat duidelijk vastgelegd te krijgen heeft de PAL-fractie de volgende motie opgesteld. "De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 22 ok tober 1990, overwegende dat ook op stadsgewestniveau de basis voor een beleid gelegd moet worden voor een duurzame ontwikkeling; dat de verbetering van het milieu het leidende principe moet zijn voor de ontwikkeling van het stadsgewest; dat optimale mogelijkheden voor wonen, werken en recreëren in het stadsgewest ontwikkeld moeten worden binnen de moge lijkheden van een integraal milieubeleid; besluit dat het streven naar een ecologisch verantwoorde duurzame ontwikke ling het centrale uitgangspunt moet zijn voor de toekomstplannen van het stadsgewest Leeuwarden en draagt het college op: dit besluit middels haar vertegenwoordiger in het Bestuurlijk Overlegplatvorm naar voren te brengen en er op toe te zien dat alle voorgenomen maatregelen en activiteiten vanuit dit centrale uit gangspunt worden uitgewerkt." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. De heer De Jong: Voorzitter, zowel ruimtelijk, economisch als bestuurlijk is ons land in beweging. Gelukkig doen wij in de gemeente Leeuwarden aan deze processen mee en kunnen wij daardoor een basis leggen om de concurrentiepositie binnen Nederland, maar zeker ook binnen Europa, te versterken. Dat is, gezien onze ligging, hard nodig. Naar de mening van de D66-fractie biedt de ruimtelijke economische ontwikkelingsvisie op het stadsgewest Leeuwarden voldoende aanknopings punten om de concurrentiepositie van het stadsgewest ook daadwerkelijk te verbeteren. Zonder nu diepgaand in te willen gaan op de visie, dat het een globaal plan betreft dat nog nader uitgewerkt dient te worden, wil mijn fractie evenwel toch enkele opmerkingen maken. Ten eerste behelst het hier een vrij omvattend beleidstuk, dat is logisch als je een totaalvisie wilt geven op wonen, werken en recreëren. 68 De uitvoering zal de nodige afstemming tussen de betrokken gemeenten, de provincie en het Rijk vergen. Maar ook intern zullen zich de nodige afstemming- en coördinatieproblemen voordoen. Wij zijn van mening dat het organisatorische element niet onderschat mag worden, wil het plan goed kunnen slagen. Inhoudelijk nog enkele volgende punten. Leeuwarden zal als gemeente tal van voorzieningen bieden voor het stadsgewest zonder dat daar, zoals het er nu naar uit ziet, extra finan ciële middelen tegenover staan. Daarom dringen wij er op aan er voor te zorgen dat wij een meer dan evenredig deel van de mogelijke bevolkings groei binnen de gemeente Leeuwarden kunnen opvangen, zodat die via de uitkeringen van het Gemeentefonds ten minste enigszins financieel gecom penseerd worden. Met betrekking tot de in de visie genoemde autowegen enkele opmer kingen. Onze prioriteit ligt duidelijk bij de verdubbeling van rijksweg 32, verdubbeling van de rijksweg 31 en de verdubbeling van het traject Midlum-Zurich. De afstand Leeuwarden-Amsterdam is korter dan de afstand Amsterdam-Leeuwarden. Psychologische afstandsbeleving heet zoiets. Tot slot een laatste opmerking over de bedrijvenlokatie Werpster- hoek. Die is voorlopig in de ijskast gezet. Toch is mijn fractie van mening dat deze lokatie nog altijd de nodige potenties heeft. Zeker als Werpsterhoek een station zou krijgen. Vandaar dat wij hopen dat de ontwikkelingen zodanig zullen zijn dat deze lokatie nog eens realiteit zal worden. Hetgeen over het openbaar vervoer gesteld wordt, heeft onze instem ming. Wij willen evenwel meer aandacht besteden aan de zogenaamde car pool en car-bus terreinen. Wij zouden graag onderzocht willen zien of desnoods met een soneringssysteem de treintaxi voor het hele stadsgewest ingevoerd zou kunnen worden. Ten slotte, voorzitter, zouden wij het op prijs stellen als u er als college zorg voor zou willen dragen dat de burgerij nauw bij de verdere uitwerking en de uitvoering van de plannen betrokken kan worden. De heer Krol: Als centrale doelstelling is in de nota Stadsgewest gekozen voor het verbeteren van de concurrentiepositie van het stadsge west binnen en buiten Nederland in het algemeen en binnen het Noorden in het bijzonder. Voorzitter, daar zijn wij het hartgrondig mee eens. Dat daarbij dan accenten worden gelegd bij economische factoren is niet meer dan logisch. Trouwens ook ruimtelijke aspecten spelen in die stadsgewest nota nadrukkelijk een rol. De gemeente Leeuwarden kampt nog steeds met een hoge werkloosheid, ten minste 25Z van de beroepsbevolking is werk loos. Een percentage dat voor de CDA-fractie onacceptabel hoog is en dat vraagt om beleidsbeslissingen om te pogen dat aantal terug te dringen. De nota Stadsgewest zoals die voor ons ligt, geeft onder anderen daartoe een duidelijke aanzet. Een aanzet om in stadsgewestelijke verband te komen tot een verbetering van het zogenoemde productiemilieu. Een goede zaak om ten aanzien van ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling een op elkaar afgestemd beleid te voeren. Door samenwerking met andere gemeenten bereik je meer, anders gezegd geen samenwerking, geen afstem ming van beleid, zou slecht zijn voor welke gemeente dan ook. Dat daarbij 69

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 35