mee laten wegen. Als het gaat om de verbetering van de infrastructuur
dient er altijd een afweging plaats te vinden met andere belangen. Dat
geldt zowel voor Leeuwarden als voor Dokkum. Het ecologisch belang wint
in deze en terecht. Geheel in de lijn van de motie die vorige maand in
deze raad door de PAL—fractie is ingediend, waarin geschreven staat dat
een ecologisch verantwoorde duurzame ontwikkeling het centrale uitgangs
punt zou moeten zijn voor de toekomst van het stadsgewest. De motie werd
niet aangenomen, maar de inhoud van het besluit van vanavond ligt geheel
in de lijn van genoemde motie. Als de verbinding over de weg voor het
autoverkeer niet wordt verbeterd, heeft onze fractie nog een vraag. Dient
dan het openbaar vervoer dan niet de nodige compensatie te geven? Op dit
moment is de verbinding met Dokkum erg slecht. De verwachting dat wij
ooit weer het Dokkumer Lokaaltsje terug krijgen, is toch met reden erg
laag te noemen. Een één-uurs-dienst met de bus is als reguliere frequen
tie teleurstellend. Naar Drachten gaan 4 bussen in het uur en naar Dokkum
1 per uur, alleen in de spitsuren gaan er in één richting twee per uur.
(Uit nadere informatie bleek dat er 2 bussen per uur naar Dokkum gaan.
GH.In hoeverre kan de gemeente Leeuwarden een actieve rol spelen voor
het verbeteren van de busverbinding met Dokkum? Ik denk dat die vraag
toch belangrijk is, omdat de verbinding met Dokkum met het openbaar
vervoer toch een belangrijke verbinding is.
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, niet alleen in de krant,
maar ook in deze bespreking komen uitspraken als "wij hebben geen bood
schap aan Dokkum", althans er worden citaten in die richting geformuleerd
en "de houding van Leeuwarden kan schade opleveren in de richting van Den
Haag". Mevrouw Jongedijk is terecht begonnen met de constatering dat wij
te maken hebben met beeldvorming die is ontstaan, over stappen die op dit
moment gedaan worden en besluiten die wij nu moeten gaan nemen. Ik denk
dat de uitspraak die zij gedaan heeft, dat het belang van Dokkum ook ons
belang is, juist is. Ik vind het jammer dat niet iedereen dat eigenlijk
zo geformuleerd heeft. Het is helaas zo dat in de beeldvorming naar voren
komt alsof Leeuwarden, zeg maar coüte que coüte, Dokkum iets wil onthou
den. Dat is volstrekt niet aan de orde. Het lijkt mij toch volstrekt
duidelijk dat wanneer het zo zou zijn dat een verbeterde ontsluiting van
Noord-Oost Friesland tot stand kan worden gebracht, dat dit ook in het
belang van Leeuwarden is. Wij zouden onszelf volstrekt in de weg zitten
als het sentiment van Leeuwarden contra Dokkum een rol zou spelen. Ik ga
er van uit, voorzitter, dat dit helemaal niet aan de orde is. Dat is ook
precies het antwoord in de richting van mevrouw Van Ulzen. (Mevrouw Van
Ulzen: Ik heb de wethouder toch gelijk gegeven.Ik heb bedoeld dat wij
in eerste instantie niet gekeken hebben wat nu de positie van Leeuwarden
was. Nee, wij hebben gekeken welke belangen hier aan de orde zijn voor
Dokkum en met name Noord-Oost Friesland in relatie tot de andere belangen
die nu eenmaal een rol spelen op het moment dat je het hebt over een
wegtracé en zeker als het gaat om een nieuw wegtracé. Dat is de afweging
geweest. Dat is ook de reden geweest waarom wij niet zelf plannen hebben
ontwikkeld, maar aan de hand van de notitie die de provincie heeft
voorbereid een serieus antwoord hebben gegeven op grond van argumenten
22
en niet op grond van sentimenten. Wij hebben niet voor niets gezegd, laat
een onafhankelijk adviesbureau nu eens op de argumenten ingaan die de
provincie heeft geleverd.
Dan kom ik bij het pijnlijke punt van de hele situatie. De constate
ring is dat de provincie een onvoldragen rapport heeft gemaakt. Vervol
gens zegt diezelfde provincie, wij vinden dat anderen daar dan maar een
standpunt over moeten innemen. Als je dan zegt van, wij hebben onvoldoen
de argumenten om zo'n ingrijpend besluit op dit moment te nemen, dan
ontstaat de beeldvorming waar ik het over gehad heb. Ik ben het dan ook
volstrekt eens met de heer Krol als hij zegt, de verantwoordelijkheid
ligt niet bij Leeuwarden, dat beeld wordt geschetst, maar de verantwoor
delijkheid ligt bij het provinciaal bestuur. Het provinciaal bestuur had
voor zo'n belangrijke zaak moeten zorgen dat, als er een rapportage komt
op grond waarvan een stellingname moet worden genomen, het een voldragen
rapportage was, anders wordt het een heilloze heen en weer discussie van
wie nu gelijk heeft. Ik heb ze ook van te voren een en ander maal in het
vooroverleg gezegd, laten wij gelijk dan alle argumenten goed op een rij
krijgen. Dat is helaas niet gebeurd. Het is toch volstrekt duidelijk dat
willen wij zinnig kunnen adviseren er een advies had moeten liggen van
de provincie, een stuk had moeten liggen wat minstens ook gedragen zou
worden door een milieu-effectrapportage. Dat is toch iets wat je moet
doen. Waarom heeft men dat nu niet gelijk gedaan, dan hadden wij niet
met die rare constructie gezeten zoals nu aan de orde. Het heeft mij in
ieder geval buitengewoon verbaasd dat de gemeente Leeuwarden nu in de
publiciteit wordt afgeschilderd als degene die het dan zou hebben gedaan.
Ik constateer dan vervolgens dat de inspecteur voor de Ruimtelijke
Ordening zegt van, dit is een onvoldragen rapport; de inspecteur van de
Volkshuisvesting zegt, dit is een onvoldragen rapport; de hoofdingenieur
directeur van de Rijkswaterstaat zegt, dit is een onvoldragen rapport;
de inspecteur van Volksgezondheid en Milieu zegt, dit is een onvoldragen
rapport, daar kan je zo'n beslissing niet op nemen en ik constateer dat
de consulent van Handel, Ambachten en Diensten precies hetzelfde zegt,
dit is een onvoldragen rapport. Tot mijn verbazing is Leeuwarden vervol
gens dan de partij die datzelfde zegt, omdat dat ook aantoonbaar waar is,
en vervolgens zouden die dan tegen die weg zijn. Dat is niet aan de orde.
Wat aan de orde is, is dat wij geen zinnig besluit kunnen nemen op grond
van een onvoldragen provinciaal rapport. De provincie moet gewoon terug
en zich nog eens heel goed beraden over die belangenbehartiging. Dat het
belang van Noord-Oost Friesland aan de orde is, zal niemand ontkennen
en Leeuwarden heeft dat nooit ontkend en zal dat ook niet ontkennen, als
wij het hebben over invulling in het kader van het stadsgewest, als wij
het hebben over invulling in het kader van het knooppunt.
Dan bij ik bij de heer Heins. Het is natuurlijk volstrekt duidelijk
dat de verbetering van het openbaar vervoer van groot belang is. Niet
alleen in de richting van Dokkum-Leeuwarden, dat geldt ook voor Drachten-
Leeuwarden en voor Harlingen-Leeuwarden. Wij zullen ook nadrukkelijk in
de discussies die nu gaan plaatsvinden, in al die werkgroepen die bezig
zijn op het terrein van de vervoersregio, dat belang nadrukkelijk nastre
ven. Wij zijn er bij gebaat dat Dokkum goed wordt ontsloten.