Dat in algemene zin. Ik denk dat ik daarmee een aantal opmerkingen
reeds heb beantwoord. Ook de vraag van de heer Krol met betrekking tot
de knooppuntstatusDe inzet is voor ons volstrekt duidelijk. Wij moeten
serieus proberen om samen met Noord-Oost Friesland tot overeenstemming
te komen. Wij vormen gezamenlijk met Noord-Oost Friesland een eenheid
waarbinnen men van elkaar afhankelijk is.
Het begrip "vooralsnog" toegevoegd. Niet omdat wij vinden dat het
besluit imperfect zou zijn - in die zin zou de redenatie van de heer
Heins wel correct zijn - maar als wij de stellingname/de motivering in
de raadsbrief lezen, dan hoort dat begrip "vooralsnog" daar gewoon duide
lijk bij. Met name ook omdat dat eigenlijk het accent aangeeft in de
beeldvorming dat Leeuwarden niet definitief "nee" zegt. Dat hebben wij
ook nooit gedaan, alleen wordt dat ons iedere keer weer in de schoenen
gelegd. Daar hebben wij geen behoefte aan.
De heer Bakker heeft geconstateerd dat het gaat om een belangenafwe
ging. Hij zegt vervolgens dat wat zijn fractie betreft hij eerst nader
onderzoek voor de oostvariant zou willen bepleiten. Dan speelt toch in
de richting van het college het verzoek van, ga dat nu eens onderzoeken.
Ik denk dat dat verkeerd gesteld is. Het zou bestuurlijk volstrekt
belachelijk zijn als de gemeente Leeuwarden na zou moeten gaan hoe dat
het beste in Gytsjerk kan worden opgelost. Dat is een van die elementen
in het verhaal. Het is een onvoldragen provinciaal rapport en de provin
cie is verantwoordelijk om daar goede oplossingen voor te bedenken, goede
alternatieven voor te ontwikkelen.
Ik heb mevrouw Van Ulzen een en ander maal proberen aan te geven dat
er nogal wat verschil is tussen de ontsluiting van Noord-Oost Friesland
en het belang van rijksweg 31. Het belang van rijksweg 31 is er niet in
gelegen dat daarmee Leeuwarden aan een rijksweg komt te liggen, of dat
de relatie Drachten-Leeuwarden zoveel beter wordt. Als dat de motivering
is, denk ik dat je daar misschien nog wel de vraag zou kunnen stellen of
er voldoende grondslag voor verdubbeling is, nog afgezien dat het hier
niet gaat om nieuwe tracés, maar om bestaande tracés. Dat zal vanuit het
oogpunt van milieu niet onmiddellijk dat effect hebben. (Mevrouw Van
Ulzen: Ik heb er bezwaar tegen dat iedere keer het woord milieu hier
wordt gebruikthet gaat om natuur en landschap. Milieu heeft een veel
grotere draagwijdte.Fijn dat mevrouw Van Ulzen dat ook van mening is.
(Mevrouw Van Ulzen: Ik wou dat de heer Timmermans dat begreep en ook op
die manier formuleerde.) Daarom hanteer ik het begrip milieu. (Mevrouw
Van Ulzen: De heer Timmermans begri jpt het blijkbaar niet, want hij
hanteert het begrip verkeerd.Ik denk dat wij die discussie maar eens
een andere keer moeten voeren. Ik hou het maar even bij dat begrip.
De verdubbeling van rijksweg 31 is in feite het aan een doorgaande
route liggen van Friesland. Dat ontbreekt Centraal, Noord-Oost en Zuid-
West Friesland. Dan gaat het helemaal niet om het woon-werk verkeer. Het
gaat om de doorgaande routes tussen belangrijke economische centra. Er
is een groot verschil, dat weet mevrouw Van Ulzen best, maar zij doet
geen moeite om mijn redenatie te volgen. Ik denk dat ik in de commissie
daarover ook voldoende duidelijk ben geweest.
Ik kom dan bij mevrouw Visser. Ik denk dat zij gelijk heeft dat het
24
eenduidige accent op de economische belangen ligt. Het gaat dan om
bedrijfsvestigingen. Je moet daar ook, hoe serieus en hoe belangrijk dat
punt op zichzelf ook is, elementen als natuur, recreatief belang en
toeristisch beleid een rol in kunnen laten spelen. Zij vraagt hoe het
college toch in die richting accenten kan leggen. Ik denk dat wij dat
element bij het provinciaal bestuur zullen moeten inbrengen, niet alleen
in deze discussie, maar ook in de discussie als wij het hebben over
uitwerking van plannen als stadsgewest" en stedelijk knooppunt.
Ik kom dan bij de heer Heins. Ik dacht dat ik zijn opmerking met
name voor wat betreft het openbaar vervoer heb beantwoord. Het openbaar
voer is een prima middel om de werkelijke vervoersstromen te beperken.
De verbetering van de bereikbaarheid, en althans voor wat de automobili
teit betreft, deze terug te dringen. Andere vormen proberen daar voor in
de plaats te krijgen. Ik denk dat dat een goede manier is om de compensa
tie, waar om gevraagd wordt, wellicht in te vullen.
De her Bakker: Voor de goede orde, niet alleen de PvdA-fractie maar
ook de fractie van D66 stelt dat wij Dokkum en Noord-Oost Friesland niet
in de kou moeten laten staan, zoals duidelijk zal zijn geworden uit mijn
betoog. Ten aanzien van de oostvariant hebben wij niet bedoeld dat het
college dit nader dient uit te werken, doch dat zij er bij de provincie
op aan dient te dringen dat zij dat nader onderzoek gaat doen.
Ik heb voor de heer Heins goed nieuws. De Fram zet zowel naar
Drachten als naar Dokkum binnenkort treinbussen, zoals zij dat noemen,
in. Dat zijn directe snelle bussen, aansluitend op de intercitytreinen.
Tot slot, ook wij onderschrijven het raadsbesluit.
Mevrouw Van Ulzen: Ik heb toch wel wat moeite met de wijze van beantwoor
ding van de wethouder. Het doet mij genoegen dat inmiddels ook de PvdA-
fractie vindt dat het belang van Dokkum ook ons belang is. Ik moet zeggen
dat de VVD-fractie het toch meer heeft over niet ons belang, maar ook
voor het belang van Dokkum.
Waar ik toch wel wat problemen mee heb, is dat de wethouder als een
verongelijkt kind zegt van, de verantwoordelijkheid ligt bij de provin
cie, het is een onvoldragen rapport, ik heb ze nog wel aanwijzigingen
gegeven, zij hebben helemaal niet naar mij geluisterd, ik wordt helemaal
niet begrepen, het ligt niet aan mij, er wordt mij van alles in de
schoenen geschoven, ik ben juist zo vreselijk goed, wat ik doe is voor
de bestwil van Dokkum. Ik vind dit toch een wat onvolwassen manier van
reageren van de wethouder. Waar ik nu helemaal niets meer van begrijp is
als de wethouder zegt, er is een groot verschil, het is helemaal niet van
belang dat Leeuwarden aan de rijksweg ligt, het gaat niet om een nieuw
tracé en ook die centrale ligging is vrijwel niet van belang. Dat is
alleen van belang als doorgaande route naar het noorden. Ik dacht dat dat
niet helemaal klopte.
Wat het raadsbesluit betreft, mag u namens de VVD-fractie de Provin
ciale Staten rustig meedelen dat wij volstrekt, wij hebben dat ook al in
een eerder stadium gezegd, akkoord gaan met de weg naar Dokkum via de
westvariant. (De Voorzitter: Wij zijn geen postbestelIer die namens één