Dat in algemene zin. Ik denk dat ik daarmee een aantal opmerkingen reeds heb beantwoord. Ook de vraag van de heer Krol met betrekking tot de knooppuntstatusDe inzet is voor ons volstrekt duidelijk. Wij moeten serieus proberen om samen met Noord-Oost Friesland tot overeenstemming te komen. Wij vormen gezamenlijk met Noord-Oost Friesland een eenheid waarbinnen men van elkaar afhankelijk is. Het begrip "vooralsnog" toegevoegd. Niet omdat wij vinden dat het besluit imperfect zou zijn - in die zin zou de redenatie van de heer Heins wel correct zijn - maar als wij de stellingname/de motivering in de raadsbrief lezen, dan hoort dat begrip "vooralsnog" daar gewoon duide lijk bij. Met name ook omdat dat eigenlijk het accent aangeeft in de beeldvorming dat Leeuwarden niet definitief "nee" zegt. Dat hebben wij ook nooit gedaan, alleen wordt dat ons iedere keer weer in de schoenen gelegd. Daar hebben wij geen behoefte aan. De heer Bakker heeft geconstateerd dat het gaat om een belangenafwe ging. Hij zegt vervolgens dat wat zijn fractie betreft hij eerst nader onderzoek voor de oostvariant zou willen bepleiten. Dan speelt toch in de richting van het college het verzoek van, ga dat nu eens onderzoeken. Ik denk dat dat verkeerd gesteld is. Het zou bestuurlijk volstrekt belachelijk zijn als de gemeente Leeuwarden na zou moeten gaan hoe dat het beste in Gytsjerk kan worden opgelost. Dat is een van die elementen in het verhaal. Het is een onvoldragen provinciaal rapport en de provin cie is verantwoordelijk om daar goede oplossingen voor te bedenken, goede alternatieven voor te ontwikkelen. Ik heb mevrouw Van Ulzen een en ander maal proberen aan te geven dat er nogal wat verschil is tussen de ontsluiting van Noord-Oost Friesland en het belang van rijksweg 31. Het belang van rijksweg 31 is er niet in gelegen dat daarmee Leeuwarden aan een rijksweg komt te liggen, of dat de relatie Drachten-Leeuwarden zoveel beter wordt. Als dat de motivering is, denk ik dat je daar misschien nog wel de vraag zou kunnen stellen of er voldoende grondslag voor verdubbeling is, nog afgezien dat het hier niet gaat om nieuwe tracés, maar om bestaande tracés. Dat zal vanuit het oogpunt van milieu niet onmiddellijk dat effect hebben. (Mevrouw Van Ulzen: Ik heb er bezwaar tegen dat iedere keer het woord milieu hier wordt gebruikthet gaat om natuur en landschap. Milieu heeft een veel grotere draagwijdte.Fijn dat mevrouw Van Ulzen dat ook van mening is. (Mevrouw Van Ulzen: Ik wou dat de heer Timmermans dat begreep en ook op die manier formuleerde.) Daarom hanteer ik het begrip milieu. (Mevrouw Van Ulzen: De heer Timmermans begri jpt het blijkbaar niet, want hij hanteert het begrip verkeerd.Ik denk dat wij die discussie maar eens een andere keer moeten voeren. Ik hou het maar even bij dat begrip. De verdubbeling van rijksweg 31 is in feite het aan een doorgaande route liggen van Friesland. Dat ontbreekt Centraal, Noord-Oost en Zuid- West Friesland. Dan gaat het helemaal niet om het woon-werk verkeer. Het gaat om de doorgaande routes tussen belangrijke economische centra. Er is een groot verschil, dat weet mevrouw Van Ulzen best, maar zij doet geen moeite om mijn redenatie te volgen. Ik denk dat ik in de commissie daarover ook voldoende duidelijk ben geweest. Ik kom dan bij mevrouw Visser. Ik denk dat zij gelijk heeft dat het 24 eenduidige accent op de economische belangen ligt. Het gaat dan om bedrijfsvestigingen. Je moet daar ook, hoe serieus en hoe belangrijk dat punt op zichzelf ook is, elementen als natuur, recreatief belang en toeristisch beleid een rol in kunnen laten spelen. Zij vraagt hoe het college toch in die richting accenten kan leggen. Ik denk dat wij dat element bij het provinciaal bestuur zullen moeten inbrengen, niet alleen in deze discussie, maar ook in de discussie als wij het hebben over uitwerking van plannen als stadsgewest" en stedelijk knooppunt. Ik kom dan bij de heer Heins. Ik dacht dat ik zijn opmerking met name voor wat betreft het openbaar vervoer heb beantwoord. Het openbaar voer is een prima middel om de werkelijke vervoersstromen te beperken. De verbetering van de bereikbaarheid, en althans voor wat de automobili teit betreft, deze terug te dringen. Andere vormen proberen daar voor in de plaats te krijgen. Ik denk dat dat een goede manier is om de compensa tie, waar om gevraagd wordt, wellicht in te vullen. De her Bakker: Voor de goede orde, niet alleen de PvdA-fractie maar ook de fractie van D66 stelt dat wij Dokkum en Noord-Oost Friesland niet in de kou moeten laten staan, zoals duidelijk zal zijn geworden uit mijn betoog. Ten aanzien van de oostvariant hebben wij niet bedoeld dat het college dit nader dient uit te werken, doch dat zij er bij de provincie op aan dient te dringen dat zij dat nader onderzoek gaat doen. Ik heb voor de heer Heins goed nieuws. De Fram zet zowel naar Drachten als naar Dokkum binnenkort treinbussen, zoals zij dat noemen, in. Dat zijn directe snelle bussen, aansluitend op de intercitytreinen. Tot slot, ook wij onderschrijven het raadsbesluit. Mevrouw Van Ulzen: Ik heb toch wel wat moeite met de wijze van beantwoor ding van de wethouder. Het doet mij genoegen dat inmiddels ook de PvdA- fractie vindt dat het belang van Dokkum ook ons belang is. Ik moet zeggen dat de VVD-fractie het toch meer heeft over niet ons belang, maar ook voor het belang van Dokkum. Waar ik toch wel wat problemen mee heb, is dat de wethouder als een verongelijkt kind zegt van, de verantwoordelijkheid ligt bij de provin cie, het is een onvoldragen rapport, ik heb ze nog wel aanwijzigingen gegeven, zij hebben helemaal niet naar mij geluisterd, ik wordt helemaal niet begrepen, het ligt niet aan mij, er wordt mij van alles in de schoenen geschoven, ik ben juist zo vreselijk goed, wat ik doe is voor de bestwil van Dokkum. Ik vind dit toch een wat onvolwassen manier van reageren van de wethouder. Waar ik nu helemaal niets meer van begrijp is als de wethouder zegt, er is een groot verschil, het is helemaal niet van belang dat Leeuwarden aan de rijksweg ligt, het gaat niet om een nieuw tracé en ook die centrale ligging is vrijwel niet van belang. Dat is alleen van belang als doorgaande route naar het noorden. Ik dacht dat dat niet helemaal klopte. Wat het raadsbesluit betreft, mag u namens de VVD-fractie de Provin ciale Staten rustig meedelen dat wij volstrekt, wij hebben dat ook al in een eerder stadium gezegd, akkoord gaan met de weg naar Dokkum via de westvariant. (De Voorzitter: Wij zijn geen postbestelIer die namens één

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 13