fractie iets meedeeltWij delen slechts de besluiten van de raad eventueel de meerderheidsbesluiten van de raad, mee wanneer daartoe aanleiding mocht bestaan.) De heer Krol: Voorzitter, ik wil de woorden van de heer Timmermans nogeens onderstrepen en ook herhalen als hij zegt dat het belang van Dokkum en dus van Noord-Oost Friesland ook ons belang is. Het lijkt mij goed om dat nog eens luid en duidelijk naar voren te brengen. Elders wordt er nog wel eens anders tegenaan gekeken. Leeuwarden is er bij gebaat dat Dokkum goed wordt ontsloten. Er moet serieus geprobeerd worden om er samen uit te komen. Dat is belangrijk om nog een keer te herhalen. Wat het woord "vooralsnog" betreft, heeft meneer Heins heel goed begrepen, dat wij daarmee eigenlijk zeggen, op dit moment is het "nee" en het kan, wanneer op grond van nadere gegevens daartoe aanleiding bestaat, inderdaad ook "ja" worden. Wat de WD-fractie betreft is het op zich al winst dat de zij be grijpt wat ons standpunt is. De heer Timmermans: Ik kan volstaan met de constatering dat mevrouw Van Ulzen mij niet begrijpt. Veel erger is dat het ondanks mijn poging om toch zo begrijpelijk mogelijk te zijn, niet gelukt is. Ik ben bang dat een tweede instantie daar niet veel aan toe voegt. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. De Voorzitter: het is nu pauze. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.15 uur de vergadering. Punt 12 (bijlage nr. 271). De Voorzitter: Aan de orde is verbetering spoorwegverbinding Leeu- warden-Groningen. Mevrouw Waalkens: Mijnheer de voorzitter, dit punt is aan de orde geweest in de Commissie voor Stadsontwikkeling van 6 november j.l., maar toch wil ik nu een opmerking daarover maken. Regelmatig wordt er gespro ken over een nauwe samenwerking met de NV Nederlandse Spoorwegen in de raadsbrief. Nu kreeg ik afgelopen zaterdag als regelmatig reiziger bij de spoorwegen een boekje in de bus en dat heet "De trein van morgen". Daarin is zeer uitvoerig van jaar tot jaar aangegeven wat de Nederlandse Spoorwegen van plan zijn om te gaan vernieuwen, uitbreiden en dergelijke. Van stations tot bruggen tot rails en dergelijke. Dat boekje gaat tot en met 1999 en daarin wordt met geen woord gesproken over de verbetering van 26 de spoorverbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Daarom heb ik mijn twijfels of er nog wel "gestreefd" dient te worden. De heer Timmermans (weth.Voorzitter, ik ken dat boekje niet. Wij zullen zien of wij dat boekje kunnen krijgen. Tot 1999 staat dit er dan blijkbaar niet in. Dat past op zichzelf in de uitspraak van mevrouw Maij- Weggen bij de aanbiedingen van dit rapport. Zij formuleerde toen dat zij zich in ieder geval voor wat betreft de verdubbeling inzet om die voor 2005 tot stand te hebben gebracht. In die zin klopt dat dan wellicht nog. Dit laat onverlet dat wij op zichzelf blij zijn met het gegeven dat ook inhoudelijk de wenselijkheid van die verdubbeling in ieder geval, wat ons betreft de elektrificatie daaraan toegevoegd, wordt onderschreven. Je moet eerst in feite het verhaal maken, dat is het belang van deze nota, en vervolgens ga je proberen of het mogelijk is om dit sneller te realiseren. Dat zal de komende jaren aan de orde zijn. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 13, 14, 15 en 16 (bijlage nrs. 264, 265, 278 en 279). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 17 (bijlage nr. 280). De Voorzitter: Aan de orde is vervangende nieuwbouw ten behoeve van de openbare school, die ontstaat na de fusie van de Vosseburcht en de Leeuwerikschool Mevrouw Dikken: Nog even een paar korte opmerkingen. Wij gaan akkoord met de aanvraag voor nieuwbouw van de Vosseburcht. Verder onder steunen wij het voorstel om gebruik te maken van een spoedprocedure, omdat wij het daarnaast ook erg belangrijk vinden dat de gefuseerde scholen zo snel mogelijk in de nieuwe school aan de slag kunnen. Vervol gens wil mijn fractie nogeens benadrukken dat zij het jammer zou vinden dat bij nieuwbouw de Vosseburcht zou moeten worden gesloopt. Wij hopen dan ook dat de wethouder er in Den Haag alsnog in slaagt geld los te krijgen voor nieuwbouw achter de bestaande gevel. Mevrouw Van Ulzen: Ik neem aan, ik had daar eerder op moeten reage ren, dat u begrepen hebt dat mijn fractie tegengestemd heeft bij punt 11. (De Voorzitter: Daar wil ik nu toch eens wat van zeggen. Het is natuurlijk heel verleidelijk om te proberen allemaal naar uw eigen ervaringen blijkbaar spitse en lollige opmerkingen te maken. U moet u houden aan de orde van de vergadering. Iemand die langer raadslid is, daarvan verwacht ik dat die zelf ook de orde van de vergadering in de 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 14