fractie iets meedeeltWij delen slechts de besluiten van de raad
eventueel de meerderheidsbesluiten van de raad, mee wanneer daartoe
aanleiding mocht bestaan.)
De heer Krol: Voorzitter, ik wil de woorden van de heer Timmermans
nogeens onderstrepen en ook herhalen als hij zegt dat het belang van
Dokkum en dus van Noord-Oost Friesland ook ons belang is. Het lijkt mij
goed om dat nog eens luid en duidelijk naar voren te brengen. Elders
wordt er nog wel eens anders tegenaan gekeken. Leeuwarden is er bij
gebaat dat Dokkum goed wordt ontsloten. Er moet serieus geprobeerd worden
om er samen uit te komen. Dat is belangrijk om nog een keer te herhalen.
Wat het woord "vooralsnog" betreft, heeft meneer Heins heel goed
begrepen, dat wij daarmee eigenlijk zeggen, op dit moment is het "nee"
en het kan, wanneer op grond van nadere gegevens daartoe aanleiding
bestaat, inderdaad ook "ja" worden.
Wat de WD-fractie betreft is het op zich al winst dat de zij be
grijpt wat ons standpunt is.
De heer Timmermans: Ik kan volstaan met de constatering dat mevrouw
Van Ulzen mij niet begrijpt. Veel erger is dat het ondanks mijn poging
om toch zo begrijpelijk mogelijk te zijn, niet gelukt is. Ik ben bang dat
een tweede instantie daar niet veel aan toe voegt.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
De Voorzitter: het is nu pauze.
De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering.
De Voorzitter heropent om 21.15 uur de vergadering.
Punt 12 (bijlage nr. 271).
De Voorzitter: Aan de orde is verbetering spoorwegverbinding Leeu-
warden-Groningen.
Mevrouw Waalkens: Mijnheer de voorzitter, dit punt is aan de orde
geweest in de Commissie voor Stadsontwikkeling van 6 november j.l., maar
toch wil ik nu een opmerking daarover maken. Regelmatig wordt er gespro
ken over een nauwe samenwerking met de NV Nederlandse Spoorwegen in de
raadsbrief. Nu kreeg ik afgelopen zaterdag als regelmatig reiziger bij
de spoorwegen een boekje in de bus en dat heet "De trein van morgen".
Daarin is zeer uitvoerig van jaar tot jaar aangegeven wat de Nederlandse
Spoorwegen van plan zijn om te gaan vernieuwen, uitbreiden en dergelijke.
Van stations tot bruggen tot rails en dergelijke. Dat boekje gaat tot en
met 1999 en daarin wordt met geen woord gesproken over de verbetering van
26
de spoorverbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Daarom heb ik mijn
twijfels of er nog wel "gestreefd" dient te worden.
De heer Timmermans (weth.Voorzitter, ik ken dat boekje niet. Wij
zullen zien of wij dat boekje kunnen krijgen. Tot 1999 staat dit er dan
blijkbaar niet in. Dat past op zichzelf in de uitspraak van mevrouw Maij-
Weggen bij de aanbiedingen van dit rapport. Zij formuleerde toen dat zij
zich in ieder geval voor wat betreft de verdubbeling inzet om die voor
2005 tot stand te hebben gebracht. In die zin klopt dat dan wellicht
nog. Dit laat onverlet dat wij op zichzelf blij zijn met het gegeven dat
ook inhoudelijk de wenselijkheid van die verdubbeling in ieder geval, wat
ons betreft de elektrificatie daaraan toegevoegd, wordt onderschreven.
Je moet eerst in feite het verhaal maken, dat is het belang van deze
nota, en vervolgens ga je proberen of het mogelijk is om dit sneller te
realiseren. Dat zal de komende jaren aan de orde zijn.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 13, 14, 15 en 16 (bijlage nrs. 264, 265, 278 en 279).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 17 (bijlage nr. 280).
De Voorzitter: Aan de orde is vervangende nieuwbouw ten behoeve van
de openbare school, die ontstaat na de fusie van de Vosseburcht en de
Leeuwerikschool
Mevrouw Dikken: Nog even een paar korte opmerkingen. Wij gaan
akkoord met de aanvraag voor nieuwbouw van de Vosseburcht. Verder onder
steunen wij het voorstel om gebruik te maken van een spoedprocedure,
omdat wij het daarnaast ook erg belangrijk vinden dat de gefuseerde
scholen zo snel mogelijk in de nieuwe school aan de slag kunnen. Vervol
gens wil mijn fractie nogeens benadrukken dat zij het jammer zou vinden
dat bij nieuwbouw de Vosseburcht zou moeten worden gesloopt. Wij hopen
dan ook dat de wethouder er in Den Haag alsnog in slaagt geld los te
krijgen voor nieuwbouw achter de bestaande gevel.
Mevrouw Van Ulzen: Ik neem aan, ik had daar eerder op moeten reage
ren, dat u begrepen hebt dat mijn fractie tegengestemd heeft bij punt
11. (De Voorzitter: Daar wil ik nu toch eens wat van zeggen. Het is
natuurlijk heel verleidelijk om te proberen allemaal naar uw eigen
ervaringen blijkbaar spitse en lollige opmerkingen te maken. U moet u
houden aan de orde van de vergadering. Iemand die langer raadslid is,
daarvan verwacht ik dat die zelf ook de orde van de vergadering in de
27