mee. Hoezo wervend karakter en beter imago van Leeuwarden? Over 1991 een
inflatieverhoging van 2%2 en de inhaalmanouvres voor inflatie en totaal
ander woningbestand schroeven de belastingverhoging op tot over de 42.
Dan is er nog een fors bedrag gemoeid met het kwijtscheldingsbeleid,
800.000,-- genoemd in de concernbegroting met een totale opbrengst van
de 0GB van 30.262.000,--. Dit is inmiddels in deze raadsbrief aangepast
aan de loop der ontwikkelingen en is veranderd in 1,1 miljoen aan
kwijtschelding en 30.335.000,-- aan inkomsten. Dus 300.000,die wij
meer kwijtschelden en 33.000,-- meer inkomsten. Hoe zet deze trend zich
voort7
De WD-fractie kan in het licht van bovenstaande niet akkoord gaan
met de verhoging van de 0GB voor 1991. Het collegevoorstel is een te
zware belastingdruk voor de burgers; blijkbaar voor de PvdA- en CDA-
fractie ontroerend goed.
Nu de dekking van dit bedrag van 1 miljoen, als wij niet akkoord
zouden gaan met de verhoging 0GB. De WD-fractie komt hierbij met een
alternatief, maar voordat deze wordt toegelicht eerst iets over het
geplande grootschalige projectenaandeel in het algemeen en de toestand
van Leeuwarders financiën in het bijzonder.
De wethouder noemde in de vergadering van de Commissie Middelen van
12 december jl. op een vraag van de WD-fractie aangaande de uitkomst van
de gemeentebegroting over 1988, die in de concernbegroting stond genoemd
voor 900.000,--, de volgende schokkende gegevens. De niet voorziene
900.000,blijkt bij narekening hoogstwaarschijnlijk uit te komen op
ongeveer 3 miljoen. Maar liefst 2 miljoen meer onvoorzien en onge
dekt. De algemene reserves dalen daarmee tot een absoluut minimum zoals
dat door de raad was vastgesteld, namelijk tot 3 miljoen. Met dit
gegeven is de ruimte voor de gemeente om exploitatietekorten op te vangen
gereduceerd tot minimaal. De begrotingsbehandeling in januari 1991 gaat
in wezen om een nieuw beleid daarin en dat is structureel ook 3 mil
joen. Wat een tegenstellingI 3 miljoen op een avondje Middelen uitge
deeld en het hele gebeuren rond de begrotingsbehandeling.
De nieuwbouw van de Harmonie, het stadskantoor en het subtropisch
zwembad, alsmede de restauratie van de Westerkerk beslaan een bedrag van
73 miljoen. Dan hebben wij nog een milieunota waar ook nog eens 180
miljoen op staat. En dit alles op een jaarlijkse begroting van 470
miljoen. Een wel erg zware opgava om al deze projecten in de komende
jaren te realiseren. Er hoeft niet veel te gebeuren ten aanzien van een
verkeerde financiële planning, tegenvallers en dergelijke, of Leeuwarden
hangt zichzelf op in een financiële strop. Is er in Engeland al niet
eens een premier gevallen omdat zij haar plannen realiseerde met de
steeds hoger wordende Poll-tax?
Alles overziende lijkt ons, in het licht van de forse belastingver
hogingen 0GB 4,22, afvalstoffen 30,62, rioolrechten 82 en dan nog leges,
parkeer- en hondenbelasting, een subtropisch zwembad of paradijs in 1992
van 16 miljoen geen prioriteit hebben bij de burgers. De WD-fractie
dient hierbij een motie in om de bouw van het subtropisch zwembad uit te
stellen tot 1993. Het zwembad aan het Catsplein dient dan een jaar langer
open te blijven. De revenuen van 16 miljoen k 7%Z is genoeg om de 0GB
34
in 1991 te houden op het peil van 1990.
De motie luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 17 de
cember 1990,
besluit
a. de uitvoering van de bouw van het subtropisch zwembad één
jaar uit te stellen;
b. het zwembad Catsplein één jaar langer voor het publiek
toegankelijk te houden;
c. de tarieven voor de onroerend goedbelasting voor 1991 met 02
te verhogen ten opzichte van de tarieven over 1990;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is medeondertekend door de heer De Beer. De Voorzitter: De
motie maakt deel uit van de beraadslagingen.
Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, na alle cijfers op een
rijtje te hebben gezet en de toelichting in de commissie te hebben
verwerkt, komt mijn fractie tot de conclusie dat wij akkoord zijn voor
wat betreft de wijzigingen van tarieven voor 1991, zoals voorgesteld in
de raadsbrief. Er vindt een afstemming plaats met betrekking tot beleids
ontwikkelingen. Dat de afvalstoffenheffing een exorbitante stijging te
zien geeft is een zorgelijke zaak, maar gezien de prioriteit van milieu
beleid aanvaardbaar. Dat een bewuster omgaan met afval een zaak is die
iedere burger aangaat, is'duidelijk. De vervuiler betaalt, is een princi
pe waar nog niet de juiste instrumenten voor aanwezig zijn. Gelukkig is
de gemeente wel actief bezig met het kwijtscheldingsbeleid voor de
minima. Daarover is mijn fractie content, hoewel ook wij onze zorgen
hebben voor wat betreft de inkomens daar vlak boven.
Bij de inhaalslag voor de onroerend goedbelasting is wat ons betreft
sprake van een systematiek die aansluit bij de werkelijkheid. Wel is het
zaak om ook de burgers te betrekken bij die realiteitswaarde. Het zou wat
mijn fractie betreft een goede zaak zijn dat de kille percentages en
cijfers wat inzichtelijker werden gemaakt, juist voor die burgers. Wat
het voorstel van de PAL-fractie betreft, zijn wij van mening dat dit ook
onder meer die samenhang beoogt Toch zitten ook daarin weer nieuwe
knelpunten. De motie van de PvdA- en de CDA-fractie sluit aan bij onze
visie. Dat geldt niet voor de motie van de D66-fractie en de WD-fractie
en ook het concrete voorstel van de PAL-fractie wijzen wij af omdat wij
de motie van de PvdA- en CDA-fractie een goede basis vinden om tot een
samenhangend beleid te komen. Bij dat samenhangend beleid hoort wat mijn
fractie betreft ook de zorgelijke ontwikkeling van de reserve.
De heer Brinks: Voorzitter, ik zal niemand teleurstellen en toch een
plan indienen voor vereenvoudiging van de belastingheffing.
Voor ons liggen namelijk de voorstellen van het college om de
tarieven en heffingen aan te passen als gevolg van de inflatiecorrectie.
Wethouder Koopmans heeft in de Commissie Middelen van afgelopen woensdag
35