mee. Hoezo wervend karakter en beter imago van Leeuwarden? Over 1991 een inflatieverhoging van 2%2 en de inhaalmanouvres voor inflatie en totaal ander woningbestand schroeven de belastingverhoging op tot over de 42. Dan is er nog een fors bedrag gemoeid met het kwijtscheldingsbeleid, 800.000,-- genoemd in de concernbegroting met een totale opbrengst van de 0GB van 30.262.000,--. Dit is inmiddels in deze raadsbrief aangepast aan de loop der ontwikkelingen en is veranderd in 1,1 miljoen aan kwijtschelding en 30.335.000,-- aan inkomsten. Dus 300.000,die wij meer kwijtschelden en 33.000,-- meer inkomsten. Hoe zet deze trend zich voort7 De WD-fractie kan in het licht van bovenstaande niet akkoord gaan met de verhoging van de 0GB voor 1991. Het collegevoorstel is een te zware belastingdruk voor de burgers; blijkbaar voor de PvdA- en CDA- fractie ontroerend goed. Nu de dekking van dit bedrag van 1 miljoen, als wij niet akkoord zouden gaan met de verhoging 0GB. De WD-fractie komt hierbij met een alternatief, maar voordat deze wordt toegelicht eerst iets over het geplande grootschalige projectenaandeel in het algemeen en de toestand van Leeuwarders financiën in het bijzonder. De wethouder noemde in de vergadering van de Commissie Middelen van 12 december jl. op een vraag van de WD-fractie aangaande de uitkomst van de gemeentebegroting over 1988, die in de concernbegroting stond genoemd voor 900.000,--, de volgende schokkende gegevens. De niet voorziene 900.000,blijkt bij narekening hoogstwaarschijnlijk uit te komen op ongeveer 3 miljoen. Maar liefst 2 miljoen meer onvoorzien en onge dekt. De algemene reserves dalen daarmee tot een absoluut minimum zoals dat door de raad was vastgesteld, namelijk tot 3 miljoen. Met dit gegeven is de ruimte voor de gemeente om exploitatietekorten op te vangen gereduceerd tot minimaal. De begrotingsbehandeling in januari 1991 gaat in wezen om een nieuw beleid daarin en dat is structureel ook 3 mil joen. Wat een tegenstellingI 3 miljoen op een avondje Middelen uitge deeld en het hele gebeuren rond de begrotingsbehandeling. De nieuwbouw van de Harmonie, het stadskantoor en het subtropisch zwembad, alsmede de restauratie van de Westerkerk beslaan een bedrag van 73 miljoen. Dan hebben wij nog een milieunota waar ook nog eens 180 miljoen op staat. En dit alles op een jaarlijkse begroting van 470 miljoen. Een wel erg zware opgava om al deze projecten in de komende jaren te realiseren. Er hoeft niet veel te gebeuren ten aanzien van een verkeerde financiële planning, tegenvallers en dergelijke, of Leeuwarden hangt zichzelf op in een financiële strop. Is er in Engeland al niet eens een premier gevallen omdat zij haar plannen realiseerde met de steeds hoger wordende Poll-tax? Alles overziende lijkt ons, in het licht van de forse belastingver hogingen 0GB 4,22, afvalstoffen 30,62, rioolrechten 82 en dan nog leges, parkeer- en hondenbelasting, een subtropisch zwembad of paradijs in 1992 van 16 miljoen geen prioriteit hebben bij de burgers. De WD-fractie dient hierbij een motie in om de bouw van het subtropisch zwembad uit te stellen tot 1993. Het zwembad aan het Catsplein dient dan een jaar langer open te blijven. De revenuen van 16 miljoen k 7%Z is genoeg om de 0GB 34 in 1991 te houden op het peil van 1990. De motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 17 de cember 1990, besluit a. de uitvoering van de bouw van het subtropisch zwembad één jaar uit te stellen; b. het zwembad Catsplein één jaar langer voor het publiek toegankelijk te houden; c. de tarieven voor de onroerend goedbelasting voor 1991 met 02 te verhogen ten opzichte van de tarieven over 1990; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is medeondertekend door de heer De Beer. De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, na alle cijfers op een rijtje te hebben gezet en de toelichting in de commissie te hebben verwerkt, komt mijn fractie tot de conclusie dat wij akkoord zijn voor wat betreft de wijzigingen van tarieven voor 1991, zoals voorgesteld in de raadsbrief. Er vindt een afstemming plaats met betrekking tot beleids ontwikkelingen. Dat de afvalstoffenheffing een exorbitante stijging te zien geeft is een zorgelijke zaak, maar gezien de prioriteit van milieu beleid aanvaardbaar. Dat een bewuster omgaan met afval een zaak is die iedere burger aangaat, is'duidelijk. De vervuiler betaalt, is een princi pe waar nog niet de juiste instrumenten voor aanwezig zijn. Gelukkig is de gemeente wel actief bezig met het kwijtscheldingsbeleid voor de minima. Daarover is mijn fractie content, hoewel ook wij onze zorgen hebben voor wat betreft de inkomens daar vlak boven. Bij de inhaalslag voor de onroerend goedbelasting is wat ons betreft sprake van een systematiek die aansluit bij de werkelijkheid. Wel is het zaak om ook de burgers te betrekken bij die realiteitswaarde. Het zou wat mijn fractie betreft een goede zaak zijn dat de kille percentages en cijfers wat inzichtelijker werden gemaakt, juist voor die burgers. Wat het voorstel van de PAL-fractie betreft, zijn wij van mening dat dit ook onder meer die samenhang beoogt Toch zitten ook daarin weer nieuwe knelpunten. De motie van de PvdA- en de CDA-fractie sluit aan bij onze visie. Dat geldt niet voor de motie van de D66-fractie en de WD-fractie en ook het concrete voorstel van de PAL-fractie wijzen wij af omdat wij de motie van de PvdA- en CDA-fractie een goede basis vinden om tot een samenhangend beleid te komen. Bij dat samenhangend beleid hoort wat mijn fractie betreft ook de zorgelijke ontwikkeling van de reserve. De heer Brinks: Voorzitter, ik zal niemand teleurstellen en toch een plan indienen voor vereenvoudiging van de belastingheffing. Voor ons liggen namelijk de voorstellen van het college om de tarieven en heffingen aan te passen als gevolg van de inflatiecorrectie. Wethouder Koopmans heeft in de Commissie Middelen van afgelopen woensdag 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 18