gezegd: "Het is een bestendige lijn van de raad om de tarieven aan te passen aan de inflatiecorrectie. Daarbij wordt voor de onroerend goedbe- lasting uitgegaan van de correctie die geldt voor overheidsuitgaven." Nu zal ik verder de wethouder maar niet citeren, want dat zal mij niet lukken. Ik zal dus maar vrijelijk vertalen wat hij verder zei. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is dit jaar de inflatiecorrectie voor overheidsuitgaven 42. Wij verhogen de onroerend goedbelasting met 42. Tegelijkertijd wordt het tarief nog aangepast omdat wij het vorig jaar dat tarief iets te laag hebben vastgesteld. De PAL-fractie stelt niet voor om deze bestendige lijn op dit moment los te laten. De riool rechten dienen aangepast te worden, evenals de afvalstoffenheffing. Deze aanpassingen zijn het gevolg van het feit dat beide heffingen 1002 kostendekkend moeten zijn. Ook dat is een bestendige lijn sinds een paar jaar in deze raad. Vooral de afvalstoffenheffing moet dit jaar flink omhoog, omdat wij zitten met hogere kosten voor de verwerking van het afval. Het college heeft besloten de verhoging van de heffing in verband met de problematiek rond de AVI niet op te leggen aan de bewoners van Leeuwarden. Dat scheelt 5,52 per jaar. Maar toch blijft er een verho ging over van bijna 80,-- per huishouding per jaar. Met de verhoging van de OGB komt dit voor een gezin uit de laagste inkomensgroepen toch gauw neer op, zeg maar, een week eten. Maar ook deze bestendige lijn van 1002 kostendekkend wil de PAL-fractie niet loslaten. Toch komen wij met een voorstel om de heffing aanmerkelijk eenvoudiger te maken. Waarom? Daar zijn twee redenen wat ons betreft. De eerste reden is dat er tot op dit moment geen mogelijkheid bestaat voor een gemeente om heffingen en belasting op te leggen naar draagkracht van de inwoner. De PAL-fractie is van mening dat die moge lijkheid er wel zou moeten komen, omdat daarmee de zwaarste lasten komen te liggen op de sterkste schouders. Op die manier kunnen wij er op plaatselijk niveau voor zorgen dat de woonlasten van de laagste inkomens groepen nog op een redelijk pijl blijven. De PAL-fractie vindt dat de gemeente in VNG-verband er in Den Haag op aan moet dringen om het draag krachtbeginsel bij het heffen van gemeentelijke belastingen en heffingen mogelijk te maken. Daarom hebben wij de volgende motie gemaakt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 december 1990, overwegende dat het gemeenten niet vrij staat om belastingen en heffingen naar draagkracht op te leggen; dat ook op lokaal niveau het draagkrachtbeginsel toegepast moet kunnen worden; dat de woonlasten voor de laagste inkomens relatief het sterkst stijgen; dat gemeentelijke belastingen en heffingen een belangrijk deel uitmaken van de woonlasten; is van mening: dat er op korte termijn wetgeving ontwikkeld moet worden die het gemeenten toestaat om naar draagkracht belastingen en heffingen op 36 te leggen; besluit het college van b. en w. op te dragen in VNG-verband deze mening kenbaar te maken aan de Tweede Kamer der Staten Generaal." De motie is medeondertekend door de heer Heins. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Dat was de eerste reden om te komen met een plan om de heffing aanmerke lijk eenvoudiger te maken. De tweede reden is, dat het voor de inwoners van Leeuwarden veel duidelijker wordt wat er betaald moet worden aan gemeentelijke belastin gen en heffingen. Eén formulier met daarop één bedrag. En niet alleen duidelijker, wij kunnen ook denken aan de kwijtschelding die eenvoudiger te verkrijgen is omdat er nog slechts één keer één aanvraagformulier ingevuld hoeft te worden. En ook hierbij geldt dat een vereenvoudiging een maatregel is om de woonlasten in de hand te houden. Het voorstel van de PAL-fractie is in feite heel simpel en het luidt als volgt: 1. voeg het totaal te innen bedrag aan afvalstoffenheffing toe aan het totaalbedrag van de gebruikersheffing van de OGB, het zijn ten slotte ook nu al de bewoners, de huishoudens, die de afvalstoffen heffing betalen; 2. voeg het totaal te innen bedrag aan rioolrechten aan het totaalbe drag van de eigenarenheffing van de OGB, ook nu is het zo dat slechts de eigenaren van woningen rioolrechten betalen. Wij stellen daarbij nog een kleine verschuiving voor van de gebruikers naar de eigenaren. De reden daarvoor ligt in het feit dat de PAL-fractie van mening is dat de verhoging als gevolg van de prijscompensatie, om het zo maar even te noemen, eerder opgebracht kan worden door eigenaren dan door bewoners, huurders. Voor eigenaar/bewoners maakt een dergelijke verschuiving nauwelijks verschil. Op grond van deze nieuwe totalen van wat er opgebracht moet worden, is een nieuw tarief te berekenen. Wij komen uit op een tarief van 13,02 voor de gebruiker en 11,56 voor de eigenaar. Wanneer wij nu met deze nieuwe tarieven de belastingdruk gaan berekenen voor huurders en eigenaren van verschillende woningen, dan zien wij volgens mij een interessant fenomeen. Huurders en eigenaren van de goedkoopste woningen, zeg een woning van 30.000,--, gaan minder onroe rend goedbelasting betalen en dan gaat het om een totaal bedrag van ongeveer 220,-- per jaar. Aanzienlijk wil ik dat noemen. Zelfs huurders van een woning tot 130.000,-- betalen met deze nieuwe tarieven minder dan in de huidige situatie. Eigenaar/bewoners gaan in ons voorstel pas vanaf een woningwaarde van 130.000,-- meer OGB betalen dan in het voorstel van b. en w. Pas daarboven vinden de grote stijgingen plaats en deze zullen dan ook voornamelijk terecht komen bij bewoners en eigenaren van grote woningen, maar vooral ook bij de bedrijven die natuurlijk ook de OGB moeten betalen op grond van dezelfde grondslag. Om nu nog even duidelijk te maken waarover wij praten, het volgende voorbeeld: Voor een huurder van een woning van ongeveer 350,-- per maand en dat is ongeveer een woning van 60.000,--, zouden de woonlas- 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 19