zonet al gezegd hoe de raming van het bedrag dat wij nodig hebben voor de begroting tot stand komt. Als wij het bedrag van vorig jaar als uitgangspunt nemen, daarbij optellen de inflatiecorrectie, vervolgens vaststellen wat de uitbreiding van het aantal woningen is geweest en dat vervolgens delen door het aantal woningen totaal, dan krijg je het tarief. Zo is de systematiek. Wat is verzuimd, doordat wij niet over de gegevens beschikten, is dat het aantal woningen dat bij de raming is opgeteld, te laag is geworden. Toen wij de tarieven vaststelden hadden wij wel de beschikking over de juiste aantallen woningen en hebben wij het totaalbedrag wel door de juiste aantal woningen gedeeld. Derhalve hebben wij in feite een te laag tarief gekregen. Dat is het uitgangspunt geweest waardoor er zoveel verwarring is geweest. Ik geef toe dat als je er soms wat lang naar kijkt, je weer tot de conclusie komt dat het toch anders moet zijn. Voorzitter, de heer Bilker heeft vervolgens in zijn betoog eigenlijk de motie die ook namens de CDA-fractie is ingediend, aangehaald en puntsgewijs de zaken daarvan besproken. Ik denk dat ik daar niet weer op hoef in te gaan. Hij heeft ook nog een aantal punten van de bezuini gingen genoemd die ons als een zwaard boven het hoofd hangen. De Algemene Bijstandswet, het Bestuursakkoord heeft hij genoemd. Ook in de motie wordt gesproken welke gevolgen dat voor de gemeente zal hebben. Wij weten dat op dit moment nog in het geheel niet. Wij weten slechts dat er besprekingen zijn op rijksniveau in de regering tussen de departementen en dat er straks taakstellingen uitkomen, maar hoe en wat die zullen zijn, weten wij niet. Alleen enige angst hebben wij wel, gezien het feit dat de gemeenten voor het rijk, als het gaat om bezuinigingen, een aardig instrument zijn. Voorzitter, dan kom ik bij de heer Bakker. Hij heeft gewezen op de bijzondere situatie die zich voordoet nu wij vanavond spreken over de tarieven en eigenlijk over een maand pas over de begroting en het be leidsplan. Ik ben het met hem eens dat het eigenlijk veel juister geweest zou zijn om dat in één vergadering en dan ook nog in omgekeerde volgorde te doen, namelijk eerst het beleidsplan en de begroting bespreken. Maar ik wijs er ook op dat ik deze problematiek vrij uitvoerig in de Commissie Middelen heb besproken. Ik heb in die commissie instemming gevraagd om voor deze ene keer met deze volgwijze in te stemmen. Met name wat de OGB betreft zou het college dan niet- met meer kunnen komen met een wijzi ging van de tarieven in verband met kostenstijgingen. De heer Bakker heeft vervolgens gezegd dat zij akkoord gaan met de verhogingen van de retributies. Hij komt dan bij de OGB en zegt, dat is een algemeen dekkingsmiddel, daar moet je met bijzonder veel aandacht naar kijken. Ik denk ook naar de andere tarieven, maar hij heeft dat zo naar voren gebracht en komt dan tot de conclusie dan men akkoord gaat met de beide verhogingen waar het gaat om de inflatiecorrectie, maar niet met inhaaleffecten in verband met het aantal woningen. Hij heeft daartoe een motie ingediend. Het zal duidelijk zijn dat door deze motie een gat wordt geschoten in het dekkingsplan van het college en dat het college er voor is het standpunt te handhaven ook ten aanzien van het aantal woningen 42 Dan kom ik bij mevrouw WaalkensZij begon met het reorganisatiepro ces. Dat zou er toe hebben geleid dat wij pas over een maand de begroting zullen behandelen en nu de tarieven. Ik verwijs naar wat ik net heb gezegd. Ook mevrouw Waalkens is lid van de Commissie Middelen. Wij hebben alvorens dit proces in te zetten dit met elkaar besproken en wij hebben er nog op gewezen, ik wil dat nog een keer met nadruk stellen, dat wij gehouden zijn voor 1 januari 1991 besluiten te nemen waar wij vanavond over praten, immers anders kunnen die niet ingaan in 1991. Mevrouw Waalkens noemt de verhogingen fors. Zij gaat akkoord met de leges en de hondenbelasting. Zij wil ook per jaar graag een aparte begroting. Ik ben daar bij de beantwoording van de vorige sprekers al even op ingegaan. Bij de parkeergelden heeft zij een voorbeeld genoemd uit Zwolle. Ik kan dat op dit moment onmogelijk checken. Maar heeft mevrouw Waalkens gezegd, zij heeft dit als een voorbeeld aangehaald en zij zal in verband daarmee het volgend jaar - als ik het goed heb begre pen - dat erg nauwkeurig en kritisch volgen en zo dan met voorstellen komen. Daarom waag ik het er op niet verder op deze voorstellen in te gaan Ten aanzien van de afvalstoffenheffing wil mevrouw Waalkens niet afwijken van het principe de vervuiler betaalt. Ik denk dat wij het daar in ieder geval over eens zijn op dit moment. Zij heeft grote problemen met het kwijtscheldingsbeleid en zegt, de gemeente krijgt de vrijheid bij het afhandelen van zijn belastingszaken ook als het gaat om het kwijt- scheldingsbeleid, maar zegt mevrouw Waalkens - en dat begrijp ik niet helemaal, ik kan mij haast niet voorstellen dat dit zonder meer een verspreking is - de normen die daarvoor worden vastgesteld is overheids beleid. Ik denk dat zij rijksbeleid bedoelt, want ook de gemeente is, en dat zal haar niet ontgaan zijn, toch nog altijd een onderdeel van de overheid Mevrouw Waalkens heeft ook gezegd dat ten aanzien van milieuretribu ties ook het uitgangspunt moet zijn, de vervuiler betaalt. Zij heeft gevraagd naar plannen voor een planmatig rioolonderhoud en investering op dat punt. In de commissie heb ik ook gezegd dat daar op dit moment aan wordt gewerkt en dat inderdaad op termijn, ik denk dat dat niet eens zo heel lang meer hoeft te duren, dit de basis zal kunnen zijn voor de heffingen. Dan heeft mevrouw Waalkens d», OGB aangehaald als algemeen dekkings middel. Zij heeft dit eigenlijk wat vergeleken met de Poll-tax in Enge land. Daar is een premier op gesneuveld, zegt zij. Ik laat dat voor wat het is. Zij heeft gezegd, het gaat om verhogingen, om inhaaloperaties, om hertaxaties, om inflatie. Wat vanavond aan de orde is, is niet meer als het gaat om de OGB, dan om een inflatiecorrectie. Wat ik nu niet begrijp, is het volgende. Ik heb zonet al gezegd, wij moeten als gemeente in de loop van 1991 bij onze raming rekening houden met pri jsstri jgingen, met verhogingen van salarissen, met verhogingen van prijzen van diensten etc., dan moet het toch een hele logische conclusie zijn dat je je inkomsten daarbij op pijl houdt. Het niet doorvoeren van deze prijsstij gingen in de OGB zal betekenen dat wij met de inkomsten achteruit gaan. Dat is gewoon de hele zaak. Wij gaan nu niets vooruit. Dan gaat wij 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 22