is absoluut geen sprake van, het is een èn-èn-verhaal wat wij eigenlijk zouden willen. Wij willen heffen naar mate van vervuiling en naar draag kracht. Naar mate van vervuiling kunnen wij op dit moment nog niet heffen, maar laten wij de draagkracht dan al in ieder geval daar bij betrekken als wij daar de mogelijkheden toe hebben. Wat mij verder verbaasd heeft is het afrondingsprobleem waar de heer Bilker mee kwam. Dat is inmiddels al weggewerkt door de wethouder, maar het lijkt er op dat de CDA-fractie echt op de kleintjes let, namelijk op de stuivers. Waar het gaat om de mensen met de laagste inkomens, waar voor zij wat kan doen op dit moment, rekent zij niet met stuivers maar met guldens, daar laat zij de kans lopen. Dat heeft mij behoorlijk verbaasd. (De hear Bilker: Dan moat de PAL-fraksje de moasje fan de PvdA- en CDA-fraksje nochris goed léze.) Ik had het alleen maar over de stuivers waar de CDA-fractie op let en niet op de guldens die op dit moment ook voor mensen enorme uitgaven zijn. Daar wordt op dit moment niets aan gedaan, aan de stuivers wordt wel wat gedaan. (De heer Bilker: Dat komt yn dat ütstel fan de PAL-fraksje ek net düdlik nei büten, want yn wennings fan, ik neam mar wat, f 150. 000,-- f 170. 000,-- dêr sjocht de PAL-fraksje ek net op in pear güne.) Ik kom daar nog op terug. Het amendement van de D66-fractie is de PAL-fractie tegen. Het argument daarvoor is dat er geen structurele dekking gevonden wordtTwee keer is het een incidentele dekking. Wat mij trouwens in tweede termijn verbaasde is dat de D66-fractie uit blijft gaan van het slechte in de mens, dat hebben wij tijdens de commissievergadering Economische en Sociale Zaken ook al kunnen merken, dat is dus een bestendige lijn. De WD-fractie zegt dat de parkeertarieven eigenlijk te hoog zijn in Leeuwarden, zeker als je dat vergelijkt met Zwolle. Nu verbaas ik mij erover dat de WD-fractie niet komt met een voorstel om de tarieven aan te passen. Het komend jaar mogen de tarieven nog te hoog zijn, pas in 1992 zal de WD-fractie waarschijnlijk met voorstellen in die zin komen. Ik denk dat je altijd zo snel mogelijk moet zijn daar waar het gaat om tarieven en belastingen voor burgers van je stad zo laag mogelijk te houden. De motie van de WD-fractie zullen wij tegenstemmen. Ook dat heeft als reden dat het dekkingsvoorstel incidenteel is en niet structu reel. Dan moeten wij na een jaar de OGB extra verhogen omdat wij anders helemaal niet meer uitkomen met de gemeentefinanciën. Je zou het haast een kat in de zak kunnen noemen. Dan de beantwoording van de wethouder. Hij heeft gezegd dat de waarde van de woning en het inkomen niet altijd overeen komt. Als je middels de OGB wil heffen en je suggereert dan dat je naar draagkracht heft, dan zit je fout. Kortgeleden is er een onderzoekje geweest door de provincie, dat heeft uitgewezen dat die zogeheten scheefheid in de woningverdeling in Friesland eigenlijk nog wel meevalt. Zeker daar waar het gaat om mensen met een te laag inkomen die te duur zouden wonen, valt dat helemaal wel mee. Mensen met een hoog inkomen die eigenlijk te goedkoop wonen, komt veel meer voor. Het voorstel komt dus niet alleen ten goede van de allerlaagste inkomens, maar komt ook nog ten goede van een groep die daar boven zit en te goedkoop woont. Verder wordt er gezegd, dat als je de afvalstoffenheffing opneemt in de onroerend goedbe- 56 lasting, je dan het zicht kwijtraakt op wat je nu eigenlijk per jaar besteedt aan het verwerken van het huisvuil. Het voorstel dat wij gedaan hebben, laat heel duidelijk zien dat je met één tarief komt, maar dat tarief is gebaseerd op datgene wat je besteedt om het afval kwijt te raken. Dat kun je elk jaar opnieuw laten zien, zodat je elk jaar opnieuw duidelijk kunt maken dat je of meer of minder geld kwijt bent voor je afvalstoffenverwerking. Dan heeft de wethouder een opmerking gemaakt over een rekensomme tje, dat de verhoging van de OGB zoals die voorgesteld wordt door b. en w. in het voorstel van de PAL-fractie alleen maar doorgeschoven is naar de eigenarenheffing om het rekensommetje sluitend te maken. De reden waarom wij gezegd hebben van, het gebruikerstarief is al genoeg gestegen, ligt hem in de stijging die het gebruikerstarief de afgelopen vier jaren doorgemaakt heeft. Ik heb het niet zo bij de hand, maar ik meende dat dit iets van 702 was, als je dat afzet in de afgelopen vier jaar, terwijl het eigenarentarief met een procent of 20 is gestegen. In ieder geval zit er een zo'n groot gat in de stijgingspercentages, dat wij gezegd hebben dat het gebruikerstarief zo langzamerhand wel genoeg gestegen is. Dan is aan de PAL-fractie gevraagd om de eerste motie die wij ingediend hebben, aan te houden tot de algemene beschouwingen, zodat daar nog eens over nagedacht kan worden. Dit lijkt mij een principiële uit spraak op dit moment om tot een wetgeving te komen. Die wetgeving zal uiteraard vanuit Den Haag moeten komen, zodanig dat gemeenten belastingen en heffingen mogen opleggen naar draagkracht. Ik denk dat dat een poli tieke uitspraak is die nu best gedaan kan worden. Dit lijkt ook een klein beetje verweven te zitten in de motie van de PvdA- en de CDA-fractie. De heer Bilker zei net bij interventie dat ik de motie verkeerd gelezen had en dat dit wel tot een draagkrachtmeting zou leiden. Dan denk ik, waarom zouden wij daarmee wachten als wij dat nu al kunnen doen? Waarom zouden wij alleen maar zeggen dat wij dat willen als wij het nu kunnen doen? (De heer E.M. Janssen: Praat de heer Brinks nu voor de PAL-fractie of ook voor de PvdA-fractie?Ik praat nu voor de PAL-fractie en ik stel voor aan de raad om onze motie aan te nemen. (De heer E.M. Janssen: Het gaat er mij om dat de heer Brinks stelt dat hij van alles en nog wat kan en ik heb gezegd dat wij graag twee weken respijt hebben. Ik vind het een beetje vreemd als hij zegt dat wij wat anders kunnen, want dat bepalen wij zelf wel.) Wij zullen bij de --stemming zien wie voor een draagkracht heffing is. Onze tweede motie handhaven wij uiteraard ook, dat heb ik al uitge breid uitgelegd. De motie van de PvdA- en CDA-fractie daarvan is al gezegd, dat de lijn orgeveer gelijk is. Het idee van de PAL-fractie is om het nu te doen, het idee van de PvdA-en CDA-fractie is om er nog een poosje over te praten. Wij zijn best bereid om nog een poosje mee te praten, maar wij vinden dat wij dit nu eigenlijk al in zouden kunnen invoeren. Wij zullen die motie in ieder geval wel ondersteunen. De heer Koopmans (weth.): Ik constateer dat in tweede termijn de woordvoerders voornamelijk tegen elkaar hebben gesproken en ik denk dan 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 29