ook dat ik bij de beantwoording vrij kort kan zijn. De heer Janssen heeft getuigd van enige vreugde over mijn houding ten aanzien van zijn voorstellen en is vervolgens op de andere fracties ingegaan. De heer Bilker doet eigenlijk precies hetzelfde. De heer Bakker heeft gezegd dat ik wat magertjes ben ingegaan op zijn amendement en ik denk, voorzitter, dat hij daarin gelijk heeft. Ik heb in mijn eerste termijn niet gesproken over de dekking die hij aan voert. Wat stelt de D66-fractie voor? Om de 1 miljoen die wij, laat ik zeggen, in barre tijden ooit een keer geleend hebben uit diverse reserves om onze algemene reserve weer een klein beetje op pijl te brengen, om die maar te laten waar die zit en kennelijk met dat geld, wat dan nog in de algemene reserve zit, het gat te dekken dat ontstaat als wij de voorstellen van de D66-fractie overnemen. Dat is de kern van het verhaal Toen wij indertijd gedwongen waren om die 1 miljoen te lenen uit de andere reserves, is dat op zich een noodgreep geweest. Ik denk dat wij heel blij moeten zijn dat dat geld weer terug gaat en dat wij dat niet hebben hoeven gebruiken, want dan zou je het daadwerkelijk moeten inha len. Als je dat op dit moment wilt gebruiken, want dat is toch wat de D66-fractie voorstelt, om een verhoging die eigenlijk niets anders voorstelt dan een inhaalmanouvre middels een technisch aspect, dan gaat mij dat toch veel te ver. Dan heeft de heer Bakker nog gesproken over de reorganisatie en de efficiëntie en dat er toch gemakkelijk 0,5 miljoen te vinden moet zijn. Natuurlijk is dat te vinden, voorzitter, maar dat is de doelstelling van het college niet geweest. Wij bieden een beleidsplan en een begroting aan waarvan de begroting sluit, waarbij er zelfs nog ruimte is voor een stuk nieuw beleid en waarbij de tarieven, als het gaat om de OGB, niet meer stijgen dan de kosten. Ik wil er overigens op wijzen dat de reorganisatie tot nu toe een besparing heeft opgebracht van 432.000,-- en dat er nog een taakstelling verwerkt is in het beleidsplan van een integratiewinst van 1 miljoen en dat is toch niet niks. Dan wil ik er ook nog op wijzen dat als je inderdaad door bezuinigingen wilt voorzien in de gaten die je schiet door het niet laten doorgaan van verhogingen zoals hier voorge steld, dan moeten het structurele bezuinigingen zijn en niet eenmalige, want dan zitten wij het volgend -jaar weer met de problemen. De heer Bakker heeft ook over de publikatie in Aan de Grote Klok gesproken. Hij heeft bepleit om goede vergelijkingen te maken. Hij heeft bij de stukken van de Commissie Middelen een aantal vergelijkingen gezien waaruit je toch een aardig beeld kan krijgen van hoe de positie van onze gemeente is ten opzichte van andere gemeenten. Ik zeg hem toe dat op die wijze zal worden gepubliceerd, zodat ook iemand die niet direct veel verstand van de techniek heeft dit zal kunnen begrijpen. Verder is de heer Bakker nog even ingegaan op de stelling dat wij misschien toe moeten om als instrument bij het inzamelen van afval gebruik te maken van het gewicht dat men inlevert, dat geldt ook even aan het adres van de heer Brinks. Dat is één instrument, dat is niet het enige. Je zou dit kunnen gebruiken naast het verder doorvoeren van het gescheiden inzamelen van afval. Ik denk dat het dan wezenlijk een systeem is wat onderzocht moet worden. Mevrouw Waalkens heeft het gehad over de procedure die wij in de Commissie Middelen hebben besproken. Zij mag het betreuren dat het zo gegaan is als het gegaan is, dat deed zij in de Commissie Middelen ook, maar wij hebben eigenlijk toen al besloten dat wij dit zo zouden gaan doen. Dan heeft mevrouw Waalkens nog even gememoreerd aan de tegenvaller van 2 miljoen op de rekening 1988. Zij zegt daarvan, ik kan me wel begrijpen dat de wethouder dit verzwijgt. In de Commissie Middelen van vorige week was dit nieuws onvoorstelbaar vers van de pers. Die 2 miljoen staat ook nog niet helemaal vast, niettemin heb ik gemeend dat direct in de Commissie Middelen aan de orde te moeten stellen, want dit zijn nieuwtjes en daar moet je niet mee wachten tot een voorjaarsnota. Ik heb meteen gezegd, ik hoor van onze afdeling dat er een tegenvaller is van ca. 2 miljoen, ik wil u daarvan ik kennis stellen. Dit heeft gevolgen voor de algemene reserve als dat inderdaad zo gaat als wij verwachten. Die gevolgen zullen dan niet zodanig zijn dat die helemaal uitgeput is, maar wij zitten dan aan de onderkant van de bandbreedte zoals wij die hebben afgesproken in het Collegeprogramma, dat wil dus zeggen 3 miljoen. Dan heeft mevrouw Waalkens nog even gesproken over het voorjaar waarin de WD-fractie al een belastinghervorming aankondigde. Ik neem daar kennis van, ik denk dat de WD-fractie op die manier constructief zal kunnen meedenken over de discussienota die wij binnenkort krijgen. Dan nog even over de dekking die de WD-fractie heeft aangevoerd, 16 miljoen en daarvan de rente. Ik denk dat er toch wat een misverstand heerst over de 16 miljoen. Het is niet zo dat wij 16 miljoen op de plank hebben liggen en dat wij daar op dit moment rente van trekken of iets dergelijks. Die 16 miljoen die het subtropisch zwembad kost moet worden gehaald uit bezuinigingen elders. Namelijk het sluiten van zwemba den, het treffen van maatregelen en het verkopen van grond waardoor wij die middelen vrij krijgen, waarbij die 150.000,-- door deze raad als een taakstelling is opgelegd, behorend bij de bouw van het nieuwe zwem bad. Als dat niet zou doorgaan dan zouden wij die ook nog missen. Ten aanzien van de normen waaraan het zwembad Catsplein moet voldoen, zou ik college Vlietstra willen vragen cfcsar zo meteen nog even helderheid in te verschaffen. Dit lijkt mij nodig. Mevrouw Visser heeft haar zorg uitgesproken over de algemene reser ve. Ik deel die zorg, hoewel wij nog niet onder die streep zitten is inderdaad die laatste tegenvaller echt een tegenvaller in de echte zin van het woord. Daar had niemand op gerekend. Dan de heer Brinks, hij heeft eerst een hele poos gesproken naar de diverse fracties. Daar zal ik niet op ingaan. Hij heeft over de systema tiek van het verzamelen van afval en die te relateren aan het gewicht gesproken. Hij is nog een keer ingegaan op de waarde van de woning en heeft een provinciaal rapport aangehaald. Ik ken dat rapport niet. Ik denk dat het goed is dat wij dat rapport betrekken bij de besprekingen die wij in de toekomst krijgen. Dat zijn stukken die van belang kunnen 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 30