ook dat ik bij de beantwoording vrij kort kan zijn.
De heer Janssen heeft getuigd van enige vreugde over mijn houding
ten aanzien van zijn voorstellen en is vervolgens op de andere fracties
ingegaan.
De heer Bilker doet eigenlijk precies hetzelfde.
De heer Bakker heeft gezegd dat ik wat magertjes ben ingegaan op
zijn amendement en ik denk, voorzitter, dat hij daarin gelijk heeft. Ik
heb in mijn eerste termijn niet gesproken over de dekking die hij aan
voert. Wat stelt de D66-fractie voor? Om de 1 miljoen die wij, laat
ik zeggen, in barre tijden ooit een keer geleend hebben uit diverse
reserves om onze algemene reserve weer een klein beetje op pijl te
brengen, om die maar te laten waar die zit en kennelijk met dat geld, wat
dan nog in de algemene reserve zit, het gat te dekken dat ontstaat als
wij de voorstellen van de D66-fractie overnemen. Dat is de kern van het
verhaal
Toen wij indertijd gedwongen waren om die 1 miljoen te lenen uit
de andere reserves, is dat op zich een noodgreep geweest. Ik denk dat wij
heel blij moeten zijn dat dat geld weer terug gaat en dat wij dat niet
hebben hoeven gebruiken, want dan zou je het daadwerkelijk moeten inha
len. Als je dat op dit moment wilt gebruiken, want dat is toch wat de
D66-fractie voorstelt, om een verhoging die eigenlijk niets anders
voorstelt dan een inhaalmanouvre middels een technisch aspect, dan gaat
mij dat toch veel te ver.
Dan heeft de heer Bakker nog gesproken over de reorganisatie en de
efficiëntie en dat er toch gemakkelijk 0,5 miljoen te vinden moet zijn.
Natuurlijk is dat te vinden, voorzitter, maar dat is de doelstelling van
het college niet geweest. Wij bieden een beleidsplan en een begroting aan
waarvan de begroting sluit, waarbij er zelfs nog ruimte is voor een stuk
nieuw beleid en waarbij de tarieven, als het gaat om de OGB, niet meer
stijgen dan de kosten. Ik wil er overigens op wijzen dat de reorganisatie
tot nu toe een besparing heeft opgebracht van 432.000,-- en dat er nog
een taakstelling verwerkt is in het beleidsplan van een integratiewinst
van 1 miljoen en dat is toch niet niks. Dan wil ik er ook nog op wijzen
dat als je inderdaad door bezuinigingen wilt voorzien in de gaten die je
schiet door het niet laten doorgaan van verhogingen zoals hier voorge
steld, dan moeten het structurele bezuinigingen zijn en niet eenmalige,
want dan zitten wij het volgend -jaar weer met de problemen.
De heer Bakker heeft ook over de publikatie in Aan de Grote Klok
gesproken. Hij heeft bepleit om goede vergelijkingen te maken. Hij heeft
bij de stukken van de Commissie Middelen een aantal vergelijkingen gezien
waaruit je toch een aardig beeld kan krijgen van hoe de positie van onze
gemeente is ten opzichte van andere gemeenten. Ik zeg hem toe dat op die
wijze zal worden gepubliceerd, zodat ook iemand die niet direct veel
verstand van de techniek heeft dit zal kunnen begrijpen.
Verder is de heer Bakker nog even ingegaan op de stelling dat wij
misschien toe moeten om als instrument bij het inzamelen van afval
gebruik te maken van het gewicht dat men inlevert, dat geldt ook even
aan het adres van de heer Brinks. Dat is één instrument, dat is niet het
enige. Je zou dit kunnen gebruiken naast het verder doorvoeren van het
gescheiden inzamelen van afval. Ik denk dat het dan wezenlijk een systeem
is wat onderzocht moet worden.
Mevrouw Waalkens heeft het gehad over de procedure die wij in de
Commissie Middelen hebben besproken. Zij mag het betreuren dat het zo
gegaan is als het gegaan is, dat deed zij in de Commissie Middelen ook,
maar wij hebben eigenlijk toen al besloten dat wij dit zo zouden gaan
doen.
Dan heeft mevrouw Waalkens nog even gememoreerd aan de tegenvaller
van 2 miljoen op de rekening 1988. Zij zegt daarvan, ik kan me wel
begrijpen dat de wethouder dit verzwijgt. In de Commissie Middelen van
vorige week was dit nieuws onvoorstelbaar vers van de pers. Die 2
miljoen staat ook nog niet helemaal vast, niettemin heb ik gemeend dat
direct in de Commissie Middelen aan de orde te moeten stellen, want dit
zijn nieuwtjes en daar moet je niet mee wachten tot een voorjaarsnota.
Ik heb meteen gezegd, ik hoor van onze afdeling dat er een tegenvaller
is van ca. 2 miljoen, ik wil u daarvan ik kennis stellen. Dit heeft
gevolgen voor de algemene reserve als dat inderdaad zo gaat als wij
verwachten. Die gevolgen zullen dan niet zodanig zijn dat die helemaal
uitgeput is, maar wij zitten dan aan de onderkant van de bandbreedte
zoals wij die hebben afgesproken in het Collegeprogramma, dat wil dus
zeggen 3 miljoen.
Dan heeft mevrouw Waalkens nog even gesproken over het voorjaar
waarin de WD-fractie al een belastinghervorming aankondigde. Ik neem
daar kennis van, ik denk dat de WD-fractie op die manier constructief
zal kunnen meedenken over de discussienota die wij binnenkort krijgen.
Dan nog even over de dekking die de WD-fractie heeft aangevoerd,
16 miljoen en daarvan de rente. Ik denk dat er toch wat een misverstand
heerst over de 16 miljoen. Het is niet zo dat wij 16 miljoen op de
plank hebben liggen en dat wij daar op dit moment rente van trekken of
iets dergelijks. Die 16 miljoen die het subtropisch zwembad kost moet
worden gehaald uit bezuinigingen elders. Namelijk het sluiten van zwemba
den, het treffen van maatregelen en het verkopen van grond waardoor wij
die middelen vrij krijgen, waarbij die 150.000,-- door deze raad als
een taakstelling is opgelegd, behorend bij de bouw van het nieuwe zwem
bad. Als dat niet zou doorgaan dan zouden wij die ook nog missen. Ten
aanzien van de normen waaraan het zwembad Catsplein moet voldoen, zou ik
college Vlietstra willen vragen cfcsar zo meteen nog even helderheid in te
verschaffen. Dit lijkt mij nodig.
Mevrouw Visser heeft haar zorg uitgesproken over de algemene reser
ve. Ik deel die zorg, hoewel wij nog niet onder die streep zitten is
inderdaad die laatste tegenvaller echt een tegenvaller in de echte zin
van het woord. Daar had niemand op gerekend.
Dan de heer Brinks, hij heeft eerst een hele poos gesproken naar de
diverse fracties. Daar zal ik niet op ingaan. Hij heeft over de systema
tiek van het verzamelen van afval en die te relateren aan het gewicht
gesproken. Hij is nog een keer ingegaan op de waarde van de woning en
heeft een provinciaal rapport aangehaald. Ik ken dat rapport niet. Ik
denk dat het goed is dat wij dat rapport betrekken bij de besprekingen
die wij in de toekomst krijgen. Dat zijn stukken die van belang kunnen
59