De heer Kessler (weth.Ik zal achtereenvolgens de verschillende sprekers beantwoorden. Ik begin met de heer Brinks die akkoord is met het voorstel, maar zich vervolgens afvraagt of de begroting krap is of dat er speling in zit c.q. of er tegenvallers kunnen worden opgevangen. Voor zover mij bekend is dit gewoon een reële begroting op basis van de huidige inzichten en tot stand gekomen door een bekende restauratie architect. In die zin lijkt het mij een begroting en een benadering waarbij gewoon op een normale manier met tegenvallers rekening moet worden gehouden. De zekerheid die er gevraagd wordt omtrent de subsidi- enten, hebben wij nog niet helemaal. Over een aantal dingen moet nog verder worden onderhandeld. Daar wordt ook melding van gemaakt in de raadsbrief. Maar voor zover het die punten niet betreft, gaan wij er vanuit, dat blijkt ook wel uit het overleg dat met Monumentenzorg gevoerd is, dat de subsidies zoals die hier in de raadsbrief staan ook zeker zijn. Met betrekking tot de vraag of de sponsoring zal lukken, ja of nee, gelijk ook maar een antwoord op de vraag van de heer Herrema. In de raadsbrief staat vermeld dat als je op nieuwwaarde de elementen die nog open staan zou moeten gaan betalen, je op 528.000,-- komt. Tegelij kertijd staat er in de raadsbrief dat er alvast een pot van bijna 100.000,-- is om eventuele dingen voor in te vullen. De rest zal je dus uit sponsoring moeten zien binnen te halen, waarbij het natuurlijk niet zo is dat je per definitie alles op basis van nieuwwaarde moet aanschaffen. Het is in ieder geval de bedoeling van het bestuur van de Westerkerk om, gelet op de beperkte financiële mogelijkheden die er zijn, ook na te gaan of een aantal zaken tweedehands kan worden gekocht en dan vervolgens kan worden opgeknapt. Onze inschatting is dat, zeker als je die 100.000,-- als smeer olie - zeg maar - achter de hand hebt, het mogelijk moet zijn om de zes elementen die hier staan op een zodanige manier met behulp van sponsoring in te vullen, dat je ook per september aan de slag kunt. Hetgeen ook weer niet betekent dat dan alles helemaal geregeld is. Het zou best kunnen zijn dat het bestuur van de Westerkerk voldoende heeft binnenge haald om los te kunnen, zeker met die 100.000,-- er bij, maar dat er toch nog een aantal punten op het verlanglijstje blijven staan waarmee men in de periode daarna nog aan-de slag moet. Onze inschatting is, ook op basis van de mogelijkheden die er zijn - die staan ook in de raads brief genoemds contacten met brouwerijen etc., etc. - dat het mogelijk moet zijn om misschien niet het hele bedrag, maar een zodanig bedrag binnen te halen, waar je die 100.000,-- nog een keer aan toe kan voegen, dat er in september op een verantwoorde manier los gegaan kan worden met het theater. De vierde vraag die de heer Brinks stelde had betrekking op de restauratie. Hoe kan het dat de DSO dit in 1988 op een andere manier berekende dat nu gebeurt. Ik verwijs toch even naar bladzijde 3 en 4 van de raadsbrief. Daar blijkt dat een heel groot deel, zo niet het leeuwe- deel, van die verhoging te maken heeft met het feit dat een aantal inves teringen, met name rond de kraak, die wij in 1988 nog in het inbouwpakket 12 hadden ingesluist, nu in het restauratiedeel worden ingesluist. Dat doen wij omdat wij daar weer 702 subsidie op kunnen krijgen. Dus dat is een soort kosmetische verhoging, maar dat zijn natuurlijk wel zaken waarvan wij toen ook al wisten dat wij ze zouden moeten betalen, alleen wij hebben dit, ook in overleg met Monumentenzorg Zeist, gemeend om in de sfeer van restauratiesubsidies te krijgen. Dat is een belangrijke verkla ring van het feit dat de begroting ten opzichte van 1988 meer dan 1 miljoen hoger is uitgevallen. Daarnaast brengt restauratie toch altijd onvoorziene dingen met zich mee. Op het moment dat je er specifieker naar gaat kijken zijn er gewoon een aantal dingen die in 1988 bij het globale onderzoek nog niet waren onderkend en die zijn nu wel meegenomen. De constatering dat je het dus altijd maar aan een derde moet overlaten, deel ik in dat verband dan ook niet. Het café in de Bagijnestraathet is duidelijk dat er voor de functie die hier wordt uitgeoefend, zowel Hinderwetvergunning als ook een Horecavergunning zal moeten worden aangevraagd en dat wordt gewoon getoetst volgens de te doen gebruikelijke richtlijnen die wij als raad hebben vastgesteld. De nadere voorwaarden waarvan in dit besluit melding wordt gemaakt, zou de heer Brinks graag nog een keer terug in de raadsadviescommissie willen hebben. Dat lijkt mij geen enkel probleem. Daar wil ik "ja" op zeggen. Dan de opmerking dat er thans geen hogere subsidie gegeven zal worden. De heer Brinks twijfelt er aan of dit misschien ooit eens een keer hoger zal kunnen worden. Wat wij ermee bedoeld hebben is dat wij ervan uitgaan dat de Stichting Westerkerk op basis van de huidige subsi die los moet kunnen. Thans geen hogere subsidie, de toekomst kun je nooit helemaal voorspellen. Het zou best zo kunnen zijn dat de Stichting Westerkerk een keer extra subsidie aan gaat vragen, alleen dan zijn wij er zelf met elkaar bij om dat al dan niet te honoreren. De begroting is in ieder geval zodanig gemaakt dat het mogelijk moet zijn om met deze subsidie met behulp van vrijwilligers op een goede manier de Westerkerk te kunnen laten draaien. Ik kom vervolgens bij de heer Bilker terecht, die over de exploita tiebegroting zijn zorgen heeft. Ik denk dat het meer een kwestie is, ook nog even als reactie op de heer Brinks, van welk budget je hebt en daar zal je het mee moeten doen. Het kun natuurlijk altijd meer, maar ik denk dat je met een subsidie van 200.000,-- en op een goede manier werken met vrijwilligers, het zeer wel mogelijk moet zijn om deze voorziening op een goede manier te laten draaien. De tijdsdruk is inderdaad krap. Het is duidelijk dat wij geen haastwerk moeten plegen. Liever een maand later opgeleverd en zorgvuldig alles afgerond, dan haasje repje 1 september proberen te halen. Die lijn daar kan ik mij helemaal in vinden. Dan kom ik bij de heer Herrema, die vraagt of het mogelijk is om in de eerste vergadering na de zomervakantie nog eens een keer terug te komen op het programma. Wat mij betreft akkoord. Ik neem aan dat de verschillende programcommissies die bezig zijn nu het programma in te vullen, tegen die tijd wat meer weten wat zij precies willen gaan doen 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 7