punt van de nota is, dat er hoe dan ook een vorm van regionale samenwer king moet ontstaan rond in ieder geval de grote steden. Uitdrukkelijk wordt echter gesteld dat dit niet betekent dat in andere stedelijke gebieden deze regionale samenwerkingsvormen niet kunnen worden toegepast. Aanleiding om tot regionaal bestuur op te roepen is met name de klemmen de problematiek op de gebieden openbaar vervoer, milieu, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Voorlopig is er geen reden uit te gaan van de noodzaak in de intergemeentelijke samenwerking van Noord Friesland grote wijzigingen aan te brengen. We kunnen daar in de huidige tijdsomstandigheden nog wel even mee voort. Hoewel erkend moet worden dat de WGR-indeling van Friesland in een aantal gevallen niet aansluit bij de behoefte aan samenwerkingsverbanden op een aantal terreinen. Enkele daarvan deed ik al de revue passeren. Daarnaast doet zich de vraag voor welke structuur nodig is om zich in de toekomst in een meer open Europa te kunnen meten met de stedelijke gebieden in andere delen van ons werelddeel. De Europese éénwording heeft meer te betekenen voor de gemeenten dan het beschikbaar komen van subsidiemoge lijkheden. Ik gaf reeds aan dat op een breed veld intergemeentelijke samenwerking voorwaarde is c.q. wordt. Tegelijkertijd moet dan de ingebouwde spanning in het kabinetsstandpunt worden gesignaleerd dat in geval van optimale samenwerking op grond van de WGR, namelijk in de vorm van een geïnte greerd takenpakket met sturingstaken, de democratische legitimatie van deze vorm van indirect bestuur ter discussie moet worden gesteld. In dit verband verdient vermelding dat de eerder voorgenomen wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen niet verder in procedure zal worden gebracht. In plaats daarvan wordt een interimwet voorbereid die zal voorzien in de mogelijkheid regionaal bestuurlijke organen te vormen en belemmeringen voor intergemeentelijke samenwerking weg te nemen. In één van de laatste nummers van het gemeentelijk magazine Nederlandse Gemeente van de VNG veronderstelt de VNG directeur dr. G.J. Fleers dat ergens in de volgende eeuw een bestuursstructuur zal ontstaan met onge veer zestig gemeenten. Een nogal futuristisch beeld. Wel ben ik ervan overtuigd dat de vervaging van de grenzen in het lokale beleid zich steeds meer zal manifesteren. Het proces gaat bijzonder snel. Het is mijn stellige verwachting dat voor de eeuwwisseling de betrekkelijkheid van de grenzen van onze gebiedsindeling ter discussie zal staan. De problemen die op aanpak wachten laten zich in toenemende mate niet meer door grenzen indelen. Ik sluit af. Het nieuwe jaar is begonnen. Er komt veel op ons af. Iets daarvan heb ik belicht. Andere voorbeelden zijn daaraan toe te voegen. Alleen daarom al is de reorganisatiedoelstelling "besturen op hoofdlijnen en op afstand" een zinvolle gedachte. Ook daarover moeten we trachten ons een helder beeld te vormen. Het kan een onderdeel zijn van de gesprekken die nodig zullen zijn om door middel van een proces van bestuurlijke vernieuwing het beleid van de lokale overheid merkbaar en zichtbaar te maken en te houden, zodat de burger, om wie het per slot van rekening 6 gaat, dat beleid ook in de toekomst kan herkennen en in meerderheid kan erkennen. Want daar zijn en daar werken we voor. Voor de burgers, voor de mensen in stad en dorpen. Voor mensen die, zoals Hans Andreus schreef "leven onder de daken van hun gedachten en in de landschappen van hun gevoelens en die de ruimte verwachten. Mensen." Ik wens die mensen en u en de uwen een jaar van gezondheid en geluk. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, zoals gebruikelijk van mijn kant namens de raad een korte reactie. Uw nieuwjaarstoespraak stond in het teken van de zich steeds sterker manifesterende bovengemeentelijke problematiek. Het antwoord daarop is inderdaad de noodzaak van intergemeentelijke of regionale samenwerking, waarbij u melding heeft gemaakt van verschillende schaalniveaus waarop die samenwerking zich afspeelt. De burgemeester van Eindhoven heeft in zijn nieuwjaarstoespraak er op gewezen dat het hier niet alleen gaat om een bestuurlijk technisch vraagstuk, maar vooral om een vraagstuk dat direct van belang is voor het functioneren van onze politiek democratie. Ook in deze raad zullen wij in de toekomst moeten discussiëren over de vraag welke gevolgen de bestuurlijke schaalvergroting heeft voor de invloed van de burgers op het openbaar bestuur. Niet voor niets zien wij in andere regio's bij de discussie over de vormgeving van grotere be stuurlijke verbanden tegelijk pleidooien voor bestuurlijke schaalverklei ning. In feite staan wij bij het stadsgewest Leeuwarden nog aan het begin van dat proces. In dit stadium lijkt het verstandig eerst te proberen om die samenwerking inhoudelijk handen en voeten te geven. Volgende week kan iedere fractie daar desgewenst op ingaan. Mijnheer de voorzitter, wij danken u voor uw nieuwjaarswensen en namens de raad wens ik u en de uwen en via u ook het college en alle ambtelijke medewerkers en medewerksters een heel voorspoedig nieuw jaar f Punt 2. De notulen worden ongewijzigd vastgesteld. Punt 3. Rondgezonden mededelingen. Sub A. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 4