punt van de nota is, dat er hoe dan ook een vorm van regionale samenwer
king moet ontstaan rond in ieder geval de grote steden. Uitdrukkelijk
wordt echter gesteld dat dit niet betekent dat in andere stedelijke
gebieden deze regionale samenwerkingsvormen niet kunnen worden toegepast.
Aanleiding om tot regionaal bestuur op te roepen is met name de klemmen
de problematiek op de gebieden openbaar vervoer, milieu, ruimtelijke
ordening en volkshuisvesting. Voorlopig is er geen reden uit te gaan van
de noodzaak in de intergemeentelijke samenwerking van Noord Friesland
grote wijzigingen aan te brengen.
We kunnen daar in de huidige tijdsomstandigheden nog wel even mee voort.
Hoewel erkend moet worden dat de WGR-indeling van Friesland in een aantal
gevallen niet aansluit bij de behoefte aan samenwerkingsverbanden op een
aantal terreinen. Enkele daarvan deed ik al de revue passeren. Daarnaast
doet zich de vraag voor welke structuur nodig is om zich in de toekomst
in een meer open Europa te kunnen meten met de stedelijke gebieden in
andere delen van ons werelddeel. De Europese éénwording heeft meer te
betekenen voor de gemeenten dan het beschikbaar komen van subsidiemoge
lijkheden.
Ik gaf reeds aan dat op een breed veld intergemeentelijke samenwerking
voorwaarde is c.q. wordt. Tegelijkertijd moet dan de ingebouwde spanning
in het kabinetsstandpunt worden gesignaleerd dat in geval van optimale
samenwerking op grond van de WGR, namelijk in de vorm van een geïnte
greerd takenpakket met sturingstaken, de democratische legitimatie van
deze vorm van indirect bestuur ter discussie moet worden gesteld. In dit
verband verdient vermelding dat de eerder voorgenomen wijziging van de
Wet Gemeenschappelijke Regelingen niet verder in procedure zal worden
gebracht. In plaats daarvan wordt een interimwet voorbereid die zal
voorzien in de mogelijkheid regionaal bestuurlijke organen te vormen en
belemmeringen voor intergemeentelijke samenwerking weg te nemen.
In één van de laatste nummers van het gemeentelijk magazine Nederlandse
Gemeente van de VNG veronderstelt de VNG directeur dr. G.J. Fleers dat
ergens in de volgende eeuw een bestuursstructuur zal ontstaan met onge
veer zestig gemeenten. Een nogal futuristisch beeld. Wel ben ik ervan
overtuigd dat de vervaging van de grenzen in het lokale beleid zich
steeds meer zal manifesteren. Het proces gaat bijzonder snel. Het is
mijn stellige verwachting dat voor de eeuwwisseling de betrekkelijkheid
van de grenzen van onze gebiedsindeling ter discussie zal staan. De
problemen die op aanpak wachten laten zich in toenemende mate niet meer
door grenzen indelen.
Ik sluit af. Het nieuwe jaar is begonnen. Er komt veel op ons af. Iets
daarvan heb ik belicht. Andere voorbeelden zijn daaraan toe te voegen.
Alleen daarom al is de reorganisatiedoelstelling "besturen op hoofdlijnen
en op afstand" een zinvolle gedachte. Ook daarover moeten we trachten ons
een helder beeld te vormen. Het kan een onderdeel zijn van de gesprekken
die nodig zullen zijn om door middel van een proces van bestuurlijke
vernieuwing het beleid van de lokale overheid merkbaar en zichtbaar te
maken en te houden, zodat de burger, om wie het per slot van rekening
6
gaat, dat beleid ook in de toekomst kan herkennen en in meerderheid kan
erkennen. Want daar zijn en daar werken we voor.
Voor de burgers, voor de mensen in stad en dorpen.
Voor mensen die, zoals Hans Andreus schreef
"leven onder de daken van hun gedachten
en in de landschappen van hun gevoelens
en die de ruimte verwachten. Mensen."
Ik wens die mensen en u en de uwen een jaar van gezondheid en geluk.
Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, zoals gebruikelijk van mijn
kant namens de raad een korte reactie.
Uw nieuwjaarstoespraak stond in het teken van de zich steeds sterker
manifesterende bovengemeentelijke problematiek. Het antwoord daarop is
inderdaad de noodzaak van intergemeentelijke of regionale samenwerking,
waarbij u melding heeft gemaakt van verschillende schaalniveaus waarop
die samenwerking zich afspeelt. De burgemeester van Eindhoven heeft in
zijn nieuwjaarstoespraak er op gewezen dat het hier niet alleen gaat om
een bestuurlijk technisch vraagstuk, maar vooral om een vraagstuk dat
direct van belang is voor het functioneren van onze politiek democratie.
Ook in deze raad zullen wij in de toekomst moeten discussiëren over de
vraag welke gevolgen de bestuurlijke schaalvergroting heeft voor de
invloed van de burgers op het openbaar bestuur. Niet voor niets zien wij
in andere regio's bij de discussie over de vormgeving van grotere be
stuurlijke verbanden tegelijk pleidooien voor bestuurlijke schaalverklei
ning. In feite staan wij bij het stadsgewest Leeuwarden nog aan het begin
van dat proces. In dit stadium lijkt het verstandig eerst te proberen om
die samenwerking inhoudelijk handen en voeten te geven. Volgende week kan
iedere fractie daar desgewenst op ingaan.
Mijnheer de voorzitter, wij danken u voor uw nieuwjaarswensen en
namens de raad wens ik u en de uwen en via u ook het college en alle
ambtelijke medewerkers en medewerksters een heel voorspoedig nieuw jaar
f
Punt 2.
De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.
Punt 3.
Rondgezonden mededelingen.
Sub A.
7