zijn hiervoor getroffen? Als wij als lokale politiek dit middel hadden dan zou wellicht een parlementaire enquête het geëigende middel zijn om het juiste antwoord op deze vragen te krijgen. Wellicht iets voor bestuurlijke vernieuwing om dit soort middelen ook op lokaal niveau in te kunnen voeren. Wij stellen de raad voor de volgende motie aan te nemen. "De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 14 ja nuari 1991, overwegende dat de oorzaken van het mislukken van het GSDIS-project moeten worden geanalyseerd, ten einde toekomstige risico's te voorko men; dat verantwoording moet worden afgelegd van het gevoerde beleid en de vele inspanningen die vanuit de gemeente Leeuwarden zijn geleverd om het GSDIS-project te doen slagen; dat in de openbaarheid gediscussieerd moet kunnen worden over de rol van de gemeente Leeuwarden inzake het GSDIS-project besluit: dat er een notitie over het GSDIS-project moet worden opgesteld waarin de oorzaken van het mislukken van het project worden geana lyseerd en verantwoording wordt afgelegd van het beleid en van de effectiviteit van de inspanningen die vanuit de gemeente Leeuwarden zijn gedaan." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Dan het besluit zelf. Wij vinden het een goede zaak dat er een extern deskundige wordt aangetrokken en dat deze naast een deskundige inbreng ook een belangrijke rol krijgt in het technisch begeleiden en trainen van de projectgroep. Onze fractie stelt wel enige vragen bij het bedrag van 100.000,-- dat voor deze deskundige inbreng moet worden betaald, 2.500,-- per dag lijkt ons erg veel en 40 dagen lijkt aan de ruime kant. Volgens onze fractie heeft de adviseur zich aardig ingedekt. Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, wij hebben in de commissie vergadering ook een voorbehoud gemaakt ten aanzien van dit punt. De urgentie was ten eerste voor mijn fractie niet helemaal duidelijk en dat is het nog steeds niet. Mijn fractie zou het geheel van automatisering in een breder kader geplaatst willen zien. Wij ondersteunen de motie van de PAL-fractie. Wij wijzen ook op bladzijde 2, punt 6, waarin de vaagheid van het geheel toch weer tot uiting komt, dat als wij met dit bedrag in zee gaan, wij dan nog niet zeker zijn wat de uitkomst zal zijn. Dit vindt mijn fractie een dermate vage benadering dat wij hier grote moeite mee hebben. De heer Kessler (weth)Wat mij betreft zijn er twee punten aan de orde. Ten eerste het raadsvoorstel zelf, daar hebben de meeste sprekers relatief kort bij stilgestaan. Het tweede punt is eigenlijk niet aan de 10 orde, dat is namelijk hoe het met betrekking tot het GSDIS-systeem in het verleden is gelopen. Dat is een zaak waar weliswaar de gemeente Leeuwar den bij betrokken is geweest, in die zin dat de ambtenaren van de Sociale Dienst mee hebben geholpen bij het opstellen van het programma van eisen, maar waarbij in laatste instantie het Dagelijks Bestuur van het CEVAN verantwoording dient af te leggen aan het Algemeen Bestuur van het CEVAN. Waarbij de raad in ieder geval niet op dit moment daarover zou moeten praten, maar als het al zou moeten gebeuren dan op het moment waarop de jaarrekening van het CEVAN in de commissie behandeld wordt. Die kans krijgt u binnenkort omdat dan de jaarrekening aan de orde komt. Toevallig gaan wij morgen in het college praten over die jaarrekening en ook over de begroting 1991. Ik denk dat bij de commissiebehandeling het juiste moment is om in de richting van het college en dan formeel gezien weer in de richting van het Algemeen Bestuur van het CEVAN te vragen over het verloop van het GSDIS-projectWat voor knelpunten daarin zijn opgetre den, op welke manier het Dagelijks Bestuur daarmee is omgegaan en welke lessen het CEVAN daaraan zou moeten verbinden. Dat is een veel logischer moment om over het hele GSDIS-project en het functioneren van het CEVAN te praten dan op dit moment. In die zin zou ik ook de motie van de PAL- fractie willen ontraden. Dan het raadsvoorstel zelf. 100.000,-- voor een extern adviseur. De heer Heins vraagt zich af of dat niet teveel is. 2.500,-- per dag, 40 dagen. Het zijn inschattingen, die 2.500,-- per dag ben je, als je een goede wilt hebben, kwijt. Die 40 dagen is een inschatting. Het is duidelijk dat dit bedrag niet per sé op moet. Het is de inschatting van de kant van de dienst zelf. Bij de twee taken die aangegeven zijn, ondersteuning en inventariseren van het marktaanbod, is dat de tijd die er voor staat. In die zin zou ik u gewoon willen voorstellen om dit voorstel te volgen. De heer Heins: De wethouder legt de koppeling niet die wij wel gelegd hebben en wij hebben die met zin gelegd. Wij denken dat als je in de toekomst opnieuw risico's gaat lopen, op wat voor manier dan ook, is het principe om een extern adviseur aan te trekken goed. Maar als de investeringen en het beleid die in het verleden zijn gedaan niet op een goede manier zijn afgesloten, denk ik dat de raad niet kan beslissen over de toekomst. Dus ik wil die koppeling wel leggen. Ik kan mij voor stellen dat u zegt, laten wij dat aan de hand van de jaarrekening doen. Dan raad ik de raad aan om de motie aan te nemen en die notitie te koppelen aan de bespreking van jaarrekening. Dat lijkt mij dan een goede zaak. Wat onze fractie aangaat zijn wij niet voornemens om voor dit besluit te stemmen als ook niet de investeringen in het verleden en het beleid dat in het verleden is gevoerd ter sprake komen kan. Mevrouw Visser: Ook mijn fractie wil dit beleid meenemen in de toekomstige afweging. Ik blijf dan ook bij mijn reactie in eerste instan tie. Het is natuurlijk ook zo dat willen wij goed kunnen oordelen over kostenbeleidwij zeker ook die gegevens nodig hebben. Daarom zou mijn fractie die koppeling ook willen maken. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 6