2. Vaststellen Programma Sociaal-Cultureel Werk 1991. 2a. Verzoek tot opneming van een afdeling VSO aan de Trilker in het Scholenplan speciaal onderwijs. 3. Benoemen van een wethouder. De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er is mij gevraagd om met betrek king tot de behandelingsvolgorde onderscheid te maken tussen de algemene en beschouwingen en nieuw beleid. Nu zijn er enkelen onder u die reeds alles in een ordentelijk verhaal hebben samengebracht. Dat is dan een gering ongemak, maar daar kunnen wij denk ik best uitkomen. In beginsel heb ik er geen bezwaar tegen om eerst algemene financiële beschouwingen te houden in twee termijnen en dan als punt a.l nieuw beleid. Wie daar dan al wat over gezegd heeft, hoeft dat dan niet meer te doen. Wie het opgespaard heeft, mag dat dan doen. Ik stel mij voor dat nadat wij het nieuw beleid met elkaar besproken hebben, de stemming plaats vindt over alle moties die ingediend zijn. Anders moeten wij weer gaan uitzoeken wat nu echt algemeen is en wat misschien toch nog met een been in het nieuwe beleid staat, dat zou natuurlijk weer aanleiding kunnen geven tot een nieuwe discussie. Aangezien wij willen proberen alles binnen aanvaardbare grenzen te houden, lijkt het mij veel beter dat wij de stemming over al de moties na nieuw beleid doen, voordat de vaststelling van het Beleids plan plaatsvindt. Dan is nu de algemene en financiële beschouwing aan de orde. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, toen wij vorig jaar de algemene beschouwingen in de raad hielden, hielden wij onze adem in vanwege de onvoorstelbaar snelle veranderingen in Oost-Europa. Dat was een proces, waarin de hoop werd belichaamd. Nu hebben wij dagen achter de rug, waarin elk weldenkend mens ook zijn adem inhield. De oorlog in het Golfgebied werpt haar schaduw over de tijd, waarin wij leven, en maakt veel van onze beslommeringen tot een relatief begrip. Ook als deze oorlog gewonnen wordt door de landen die de resolutie van de Verenigde Naties tot uitvoe ring brengen, is de oorlog een nederlaag. Een nederlaag van de menselijke ratio, alsof de mensheid nooit in staat zal zijn lessen uit het verleden te leren. Maar ook de situatie vóór en de aanleiding tot deze oorlog was al een nederlaag van de redelijkheid en de fundamentele rechten van de mens. Ik denk aan de niets ontziende bezetting van Kuweit, het schrikbe wind van Sadam Hussein, de gruwelijke onderdrukking van het Koerdische volk. Wij hopen vurig, dat aan deze oorlog zo snel mogelijk een einde komt, dat de internationale rechtsorde snel wordt hersteld. Intussen gaan onze gedachten uit naar de velen die deze oorlog met hun leven moeten bekopen aan beide kanten van het front. Ook dit jaar heeft de PvdA-fractie op een constructieve manier geprobeerd de algemene beschouwingen aan te wenden om politieke sturing te geven aan de ontwikkelingen van het gemeentelijk beleid in de volle breedte. 24 171 22 198 23 198 2 Centraal voor de PvdA-staat: het opkomen voor de zwaksten in de samen leving, de laagste inkomensgroepen, de uitkeringsgerechtigden, de minder heden en achtergestelden. Niet alleen in campagnetijd maar steeds wanneer op belangrijke maatschappelijke terreinen tot een standpuntbepaling moet worden gekomen. De gedachte dat de overheid een schild voor de zwakken dient te zijn, beperkt zich niet tot de garantie van een fysiek bestaans minimum voor allen, maar heeft te maken met rechtvaardigheid en eerlijk delen van kennis en macht. Het gaat er niet om alleen een vangnet onder de welvaart te spannen, maar de welvaart meer gelijkelijk te verdelen en de welvaart- en welzijnsverschillen te verkleinen. In de algemene beschouwingen proberen wij steeds deze algemene doelstel ling te vertalen in concreet beleid; immers naast idealen is ook een helder inzicht in de maatschappelijke realiteiten en de wijze waarop die door burgers wordt waargenomen van belang. Als dit inzicht ontbreekt, bijvoorbeeld omdat de realiteit snel verandert, dan is het risico aanwe zig dat de politiek naar sjablonen grijpt; symbolen die wel de politieke intentie verwoorden, maar geen pendant in de werkelijk hebben. In de algemene beschouwingen van vorig jaar lag het accent bij die vertaling op het bestrijden van achterstandssituaties, werkgelegenheid en milieu. Deze prioriteiten zijn overgenomen in het nieuwe collegepro gramma en zijn daarmee ook voor ons hoofdprioriteit. Onze overtuiging dat de beste weg om de problemen op te lossen bestaat uit een geïntegreerde aanpak, heeft geleid tot termen als sociale vernieuwing, stedelijke vernieuwing en noodzakelijkerwijs ook bestuurlijke vernieuwing. Zij geven vooral aan dat een sectorale aanpak alleen, niet leidt tot het gewenste resultaat, of tot de door ons gewenste kwaliteit van het be staan. In onze algemene beschouwing van dit jaar zullen wij aan deze prioritei ten dan ook vooral aandacht besteden. Sociale vernieuwing Sociale vernieuwing was het afgelopen jaar één van de belangrijkste onderwerpen en terecht. De dreiging van een sociaal isolement voor grote groepen mensen die in een meervoudige achterstandssituatie verkeren, kan niet genegeerd worden en vraagt om nieuwe oplossingen. Bij de behandeling van het af te sluiten convenant Sociale Vernieuwing in de raadsvergadering van 22 oktober j.l. zijn wij al uitvoerig op deze problematiek ingegaan en dat zullen wij nu niet allemaal herhalen. Waar wij nog wel eens op willen wijzen is het grote belang van de voort gang van het geheel en de manier waarop een en ander vorm gaat krijgen. Wat die voortgang betreft, hebben wij de indruk dat er ambtelijke hard gewerkt wordt aan het verwerken van de hele stapel ideeën en opmerkingen die uit de hoorzittingen gekomen zijn. Toch is het jammer dat het kenne lijk niet gelukt is het Plan van Aanpak begin januari te presenteren. Het was ook redelijk ambitieus om dat te willen, maar een ambitieus tijdpad 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 2