2. Vaststellen Programma Sociaal-Cultureel Werk 1991.
2a. Verzoek tot opneming van een afdeling VSO aan de
Trilker in het Scholenplan speciaal onderwijs.
3. Benoemen van een wethouder.
De Voorzitter: Ik open de vergadering. Er is mij gevraagd om met betrek
king tot de behandelingsvolgorde onderscheid te maken tussen de algemene
en beschouwingen en nieuw beleid. Nu zijn er enkelen onder u die reeds
alles in een ordentelijk verhaal hebben samengebracht. Dat is dan een
gering ongemak, maar daar kunnen wij denk ik best uitkomen. In beginsel
heb ik er geen bezwaar tegen om eerst algemene financiële beschouwingen
te houden in twee termijnen en dan als punt a.l nieuw beleid. Wie daar
dan al wat over gezegd heeft, hoeft dat dan niet meer te doen. Wie het
opgespaard heeft, mag dat dan doen. Ik stel mij voor dat nadat wij het
nieuw beleid met elkaar besproken hebben, de stemming plaats vindt over
alle moties die ingediend zijn. Anders moeten wij weer gaan uitzoeken wat
nu echt algemeen is en wat misschien toch nog met een been in het nieuwe
beleid staat, dat zou natuurlijk weer aanleiding kunnen geven tot een
nieuwe discussie. Aangezien wij willen proberen alles binnen aanvaardbare
grenzen te houden, lijkt het mij veel beter dat wij de stemming over al
de moties na nieuw beleid doen, voordat de vaststelling van het Beleids
plan plaatsvindt.
Dan is nu de algemene en financiële beschouwing aan de orde.
Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, toen wij vorig jaar de algemene
beschouwingen in de raad hielden, hielden wij onze adem in vanwege de
onvoorstelbaar snelle veranderingen in Oost-Europa. Dat was een proces,
waarin de hoop werd belichaamd. Nu hebben wij dagen achter de rug, waarin
elk weldenkend mens ook zijn adem inhield. De oorlog in het Golfgebied
werpt haar schaduw over de tijd, waarin wij leven, en maakt veel van onze
beslommeringen tot een relatief begrip. Ook als deze oorlog gewonnen
wordt door de landen die de resolutie van de Verenigde Naties tot uitvoe
ring brengen, is de oorlog een nederlaag. Een nederlaag van de menselijke
ratio, alsof de mensheid nooit in staat zal zijn lessen uit het verleden
te leren. Maar ook de situatie vóór en de aanleiding tot deze oorlog was
al een nederlaag van de redelijkheid en de fundamentele rechten van de
mens. Ik denk aan de niets ontziende bezetting van Kuweit, het schrikbe
wind van Sadam Hussein, de gruwelijke onderdrukking van het Koerdische
volk. Wij hopen vurig, dat aan deze oorlog zo snel mogelijk een einde
komt, dat de internationale rechtsorde snel wordt hersteld. Intussen gaan
onze gedachten uit naar de velen die deze oorlog met hun leven moeten
bekopen aan beide kanten van het front.
Ook dit jaar heeft de PvdA-fractie op een constructieve manier geprobeerd
de algemene beschouwingen aan te wenden om politieke sturing te geven aan
de ontwikkelingen van het gemeentelijk beleid in de volle breedte.
24 171
22 198
23 198
2
Centraal voor de PvdA-staat: het opkomen voor de zwaksten in de samen
leving, de laagste inkomensgroepen, de uitkeringsgerechtigden, de minder
heden en achtergestelden. Niet alleen in campagnetijd maar steeds wanneer
op belangrijke maatschappelijke terreinen tot een standpuntbepaling moet
worden gekomen. De gedachte dat de overheid een schild voor de zwakken
dient te zijn, beperkt zich niet tot de garantie van een fysiek bestaans
minimum voor allen, maar heeft te maken met rechtvaardigheid en eerlijk
delen van kennis en macht. Het gaat er niet om alleen een vangnet onder
de welvaart te spannen, maar de welvaart meer gelijkelijk te verdelen
en de welvaart- en welzijnsverschillen te verkleinen.
In de algemene beschouwingen proberen wij steeds deze algemene doelstel
ling te vertalen in concreet beleid; immers naast idealen is ook een
helder inzicht in de maatschappelijke realiteiten en de wijze waarop die
door burgers wordt waargenomen van belang. Als dit inzicht ontbreekt,
bijvoorbeeld omdat de realiteit snel verandert, dan is het risico aanwe
zig dat de politiek naar sjablonen grijpt; symbolen die wel de politieke
intentie verwoorden, maar geen pendant in de werkelijk hebben.
In de algemene beschouwingen van vorig jaar lag het accent bij die
vertaling op het bestrijden van achterstandssituaties, werkgelegenheid
en milieu. Deze prioriteiten zijn overgenomen in het nieuwe collegepro
gramma en zijn daarmee ook voor ons hoofdprioriteit. Onze overtuiging dat
de beste weg om de problemen op te lossen bestaat uit een geïntegreerde
aanpak, heeft geleid tot termen als sociale vernieuwing, stedelijke
vernieuwing en noodzakelijkerwijs ook bestuurlijke vernieuwing.
Zij geven vooral aan dat een sectorale aanpak alleen, niet leidt tot het
gewenste resultaat, of tot de door ons gewenste kwaliteit van het be
staan.
In onze algemene beschouwing van dit jaar zullen wij aan deze prioritei
ten dan ook vooral aandacht besteden.
Sociale vernieuwing
Sociale vernieuwing was het afgelopen jaar één van de belangrijkste
onderwerpen en terecht. De dreiging van een sociaal isolement voor grote
groepen mensen die in een meervoudige achterstandssituatie verkeren, kan
niet genegeerd worden en vraagt om nieuwe oplossingen.
Bij de behandeling van het af te sluiten convenant Sociale Vernieuwing
in de raadsvergadering van 22 oktober j.l. zijn wij al uitvoerig op deze
problematiek ingegaan en dat zullen wij nu niet allemaal herhalen.
Waar wij nog wel eens op willen wijzen is het grote belang van de voort
gang van het geheel en de manier waarop een en ander vorm gaat krijgen.
Wat die voortgang betreft, hebben wij de indruk dat er ambtelijke hard
gewerkt wordt aan het verwerken van de hele stapel ideeën en opmerkingen
die uit de hoorzittingen gekomen zijn. Toch is het jammer dat het kenne
lijk niet gelukt is het Plan van Aanpak begin januari te presenteren. Het
was ook redelijk ambitieus om dat te willen, maar een ambitieus tijdpad
3