termen van cultuur, met alle kracht door te zetten. Het zijn vooral de burgers die daar straks de vruchten van moeten pluk ken. Dan gaat het om zaken als echt snelle beantwoording van brieven, zo weinig mogelijk loketten, simpele bouwvergunningen binnen enkele weken afgedaan, korte heldere nota's in gewone mensentaal, maar bijvoorbeeld ook openingstijden die afgestemd zijn op veranderende maatschappelijke behoeften. Ook zou de gemeente in het kader van een betere dienstverlening een subsidiezoeker kunnen aanschaffen; een computer waarmee inwoners direct kunnen zien voor welke premiemogelijkheden zij in aanmerking komen. In Enschede en Hengelo bevat de subsidiezoeker 25 landelijke en 10 gemeente lijke subsidieregelingen. Een overheid die snelle service en maatwerk levert, minder bureaucratisch en minder anoniem is, komt dichter bij de individuele burger te staan. Dat is de randvoorwaarde voor elke bestuurlijke vernieuwing. Bij het bevorderen van de lokale democratie heeft de gemeenteraad ook zelf een duidelijke verantwoordelijkheid. De essentiële taak van politie ke partijen is vanuit eigen beginselen richting te geven aan het beleid. Zonder te belanden in discussies over technische details en zonder politieke keuzes uit de weg te gaan. De desinteresse kan bij een deel van de burgers worden verklaard uit het maatschappelijke isolement waarin zij verkeren. Vorige jaren ben ik uitvoerig ingegaan op de steeds scherpere maatschappelijke tweedeling en de vaak uitzichtloze positie waarin een deel van onze medeburgers ver keert. Maatschappelijk isolement leidt snel tot politieke apathie. Het beleid gericht op sociale vernieuwing probeert juist deze groeperingen weer uitzicht op perspectief te bieden. Ook in het kader van bestuurlijke vernieuwing is het welslagen van de sociale vernieuwing van doorslagge vend belang. Een derde randvoorwaarde is een open bestuurstijlDan hebben wij het over een actief communicatie- en participatiebeleid. Op dit punt loopt Leeuwarden eerder vooróp dan achter bij de gemiddelde Nederlandse gemeen te, maar misschien zijn nog verdere verfijningen mogelijk. Ik laat hier de rol van de politieke partijen zelf buiten beschouwing. Voor ons is duidelijk dat ook zij de taak hebben de lokale democratie nieuw leven in te blazen. Het politiek café, dat de PvdA maandelijks voor haar leden, maar ook voor buitenstaanders, organiseert, probeert daar een steentje aan bij te dragen. ad 2. (maatregelen die de gemeente bij het rijk moet bepleiten) Volgens ons zijn ook op landelijk niveau enkele maatregelen nodig waarmee de lokale democratie meer profiel kan krijgen. Allereerst moet het proces van decentralisatie van bevoegdheden van rijk en provincie naar gemeenten in een veel hogere versnelling worden gezet. Zowel in inhoudelijke als in financiële zin zijn gemeenten nog te vaak bijkantoor of filiaal van Den Haag. 6 In de tweede plaats zou het lokale belang van de raadsverkiezingen sterk toenemen als in Nederland, net zoals in andere landen, niet alleen de raadsleden, maar ook de burgemeester rechtstreeks wordt gekozen. Ik wil hiermee niets afdoen aan de kwaliteiten van de benoemde burgemeesters, dat geldt nadrukkelijk ook de voorzitter van deze raad. Het gaat mij hier om de democratische context. En dan is er duidelijk sprake van een veranderend denken in Nederland. De voorzitter van de VNG, tevens CDA burgemeester van Den Haag, de heer Havermans, liet zich onlangs ontval len, dat de trend naar de gekozen burgemeester "niet meer tegen te houden is" Zoals bekend beraadt de commissie Deetman zich over deze en andere onderwerpen. Wij vinden dat gemeenten deze kwestie niet aan de landelijke commissie moeten overlaten, maar signalen moeten afgeven. Ik voeg hier aan toe dat Leeuwarden zich wat ons betreft zou kunnen aanmelden als proefgemeentenu zich over een aantal jaren een burgemeestersvacature aandient. Wettelijk is dat nog niet mogelijk, maar de Minister van Binnenlandse Zaken zou namens de Kfoon op 'ons verzoek kunnen toezeggen dat de in Leeuwarden bij wijze van experiment gekozen burgemeester te zijner tijd ook door de Kroon zal worden benoemd, vooruitlopend op de noodzakelijke wetswijzigingen. Wij realiseren ons dat er dan moet worden nagedacht over een hele reeks vragen, maar daar hebben wij dan ook nog even de tijd voor. Een tweede suggestie richting rijksoverheid die op de raadsverkiezingen betrekking heeft. De raadsverkiezingen zullen veel minder sterk door landelijke items worden beheerst, wanneer zij in de tijd gespreid worden gehouden. Ook daarvoor is een wetswijziging nodig. Ten slotte zijn de openingstijden van de stemlokalen uit de tijd, afge stemd op verouderde arbeids- en mobiliteitspatronen. Ook op dit punt is eigentijdse wetgeving nodig. Mijnheer de voorzitter, ik wil naar aanleiding van de 4 punten, die ik net genoemd heb en die wij eigenlijk richting rijk willen bepleiten, een motie indienen. Deze motie luidt als volgt: "De raad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 januari 1991, overwegende dat het van groot belang moet worden geacht, dat de politie ke en maatschappelijke betrokkenheid van de burgers bij de lokale politiek wordt vergroot; dat de gemeentelijke overheid hierbij een primaire verant woordelijkheid heeft; dat echter ook de rijksoverheid medeverantwoordelijk is om aan dat lokale streven vorm te geven; dringt er bij de regering en Tweede Kamer op aan: 1. Het proces van decentralisatie van taken met bijbehorende 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 4