Oi Punt 17 (bijlage nr. 38). De Voorzitter: Aan de orde is Investeringsplan Economische Voorzieningen. Vei Vei Vei Vei Vei Vei Ve Mevrouw Garms: Afgelopen half jaar is er in verschillende commissies en in verschillende verbanden gesproken over het Investeringsplan Economi- F sche Voorzieningen. Belangrijkste punt van kritiek was en is het ontbre ken van een milieu- en werkgelegenheidsparagraaf. Bij de raadsbrief is Ve een poging gedaan om daar iets over op papier te zetten. Meer dan een poging kun je het dan ook niet noemen. De wethouder had al voorspeld dat het heel moeilijk en heel marginaal zou zijn. Toch vindt mijn fractie dat per project waar vanavond over besloten wordt, in de verdere uitwer king een uitgebreide milieu- en werkgelegenheidsparagraaf opgenomen moet worden. Vooral als het gaat om Airport Leeuwarden en de containerterminal vindt onze fractie het een goede zaak als er een milieuparagraaf opge- steld wordt op de wijze van een milieu-effectrapportage en uit wordt gegaan van die aspecten die ook aan de orde komen bij de milieu-effect rapportage, kortweg de MER genoemd. De werkloosheid is groot in Leeuwar- 1 den. Een criterium voor economische investeringen zou moeten zijn dat je als doel stelt dat een x-bedrag zo veel werkgelegenheid op zou moeten leveren. Dat werkgelegenheid ook zou moeten betekenen het terugdringen van de werkloosheid. Deze zaken gaan lang niet altijd hand in hand, zo is afgelopen jaren wel gebleken. Ik zou willen dat er een onderzoek komt waarin een analyse wordt gemaakt met behulp van de gegevens van het V Arbeidsbureau over werklozen en hun achtergrond en welke bedrijven of bedrijfstakken deze mensen nodig hebben. In de Randstad zitten bedrijven soms te springen om mensen, terwijl hier mensen staan te springen om bedrijven. Je kunt dan proberen om bedrijven hier naar toe te halen en te wijzen op ons aantrekkelijk ondernemingskli maat. Dat levert vast meer op dan een individuele werkzoekende te stimu leren naar de Randstad te vertrekken of te laten pendelen. En dan heb ik het nog niet eens over de principiële discussie van wat je wel en wat je niet van de werklozen mag verwachten. Bij de behandeling van het Economisch Investeringsplan in de commissie heeft mijn fractie ten aanzien van een aantal plannen een voorbehoud laten horen en zelfs een keer een duidelijk "nee". Ik wil de discussie in de commissie niet opnieuw voeren en zal dus kort de verschillende projecten bij langs gaan, voor zover nodig. Tijdens de behandeling in september j.l. heeft mijn fractie een duidelijk "nee" laten horen tegen de plannen van Airport Leeuwarden plus het bedrijvenpark. Wij handhaven dit standpunt. De argumenten hiervoor zijn dat het hoe dan ook een intensivering van het vliegverkeer betekent, ook al blijft men binnen de gestelde normen. Dat betekent dat de geluidbelas ting verhoogd zal worden. Ook vervuiling van lucht zal toenemen, om over de landschappelijke vervuiling maar niet te spreken. 18 Als het gaat om de containerterminal ligt het wat gecompliceerder. Op zich kun je zeggen dat het hier gaat om een milieuvriendelijke investe ring, omdat je het transport over water stimuleert. Als het gaat om het werkgelegenheidseffect, kun je daar vraagtekens bij zetten voor de lange termijn, maar daar ligt voor ons niet het probleem. Waar het om gaat is of De Hemrik wel de meest geschikte plek is. Het ligt vlakbij het recrea tiegebied de Froskepölle. In de raadsbrief wordt gesproken over een maximale scheiding tussen het recreatiegebied met minimale milieu-effec ten daarop. Maar wat is maximaal en wat is minimaal? Welke maatstaven worden hierbij gehanteerd? Daarnaast wordt in het tweede structuurschema Verkeer en Vervoer als vestigingsplaats het gebied nabij Fonejacht genoemd. Ook hier zien wij wel bezwaren. Immers de aanvoer van goederen betekent weer extra verkeer, speciale voorzieningen die op een bedrijventerrein als De Hemrik deels al aanwezig zijn. En ook hier speelt dat het vlakbij een recreatiegebied ligt. Dan is er nog het probleem met TytsjerksteradielVoor hen is het plan van de gemeente Leeuwarden reden om niet eens meer met ons te praten. Volgens ons moet er een uitgebreide analyse ten grondslag liggen aan de lokatiekeuzewaarbij de effecten op natuur, landschap en milieu in het algemeen een doorslaggevende rol spelen. Het Telematicaproject. Tot nu toe heeft mijn fractie een duidelijk voorbehoud gemaakt tegen dit project. Wij hebben op eerdere momenten al aangegeven dat wij denken dat de schaal waarop zo'n project zich zou moeten ontwikkelen minimaal provinciaal danwel de hele noordelijke regio zou moeten beslaan. In de discussie hierover was de wethouder het hiermee eens, in ieder geval wat betreft het provinciaal niveau. Het lijkt een kwestie van ontwikkeling. Toch moet je onzes inziens wel duidelijk de ambitie tonen in je plannen voor een zo groot mogelijk afzetgebied. Nu liggen er dan onderzoeksgegevens die uitwijzen dat er vanuit het midden- en kleinbedrijf duidelijke interesse is. Wij kunnen dan ook nu akkoord gaan met de volgende fase van het project. Het project Frieslandhal is een verhaal op zich. Bij de discussie over de privatisering van de Frieslandhal in de Commissie Economische en Sociale Zaken hebben wij naar voren gebracht dat wij voor de Frieslandhal een duidelijke functie zien als agrarisch handelscentrum. De upgrading van het gebouw maakt daar onderdeel van uit. Toch lijkt het ons verstan dig om de plannen rond de privatisering en de economische investering met elkaar te verbinden. De discussie over de congresfunctie hoeft volgens ons ook niet meer gevoerd te worden en lijkt achterhaald. Al deze plannen staan of vallen bij een goed promotieplan. Tijdens de algemene beschouwingen zijn hierover verschillende voorstellen gedaan, zeker als het gaat om promotie in breder verband. Het verwerven van middelen, het bekendheid geven aan het goede ondernemersklimaat van de gemeente Leeuwarden en in breder verband het Stadsgewest middels een promotieplan, is een belangrijke peiler binnen het geheel van de profile ring. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 10