Or Ver Vei ^ei De heer Den Oudsten: Voorzitter, het Investeringsplan Economische Voor- zieningen is het laatste grote investeringsplan in een reeks. Met het Vei opzetten van beleidsvisies op uiteenlopende terreinen in concrete inves- Vei teringsplannen heeft de gemeente Leeuwarden een goede uitvoeringslijn Ve gekozen. Immers, met elkaar samenhangende beleidsvoornemens in samenhan gende investeringsplannen verder uit te werken en in de tijd uit te F zetten bevordert de duidelijkheid en geeft ook een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van onze gemeente. Dit Investeringsplan Economische ye Voorzieningen is overigens wel een enigszins vreemde eend in de bijt. Immers elk investeringsplan is eigenlijk ook een economisch investerings- plan in die zin dat het een impuls geeft voor de economie van onze gemeente. Dan gaat het ook niet alleen om de investeringen die nu worden gedaan, maar vooral ook om de langere termijn effecten als bijvoorbeeld directe en indirecte werkgelegenheid. In dit plan gaat het voornamelijk om infrastructurele maatregelen die nodig zijn om onze gemeentelijke economie een steviger basis voor de toekomst te geven. Dat die basis nodig is wijzen de cijfers uit. Nog steeds een grote werkloosheid, nog Oi steeds veel mensen met minimum inkomens en nog steeds te weinig uitzicht op een aanzienlijke verbetering van deze situatie. Het investeringsplan is uitgebreid onderwerp van overleg geweest in de Commissie Economische en Sociale Zaken. Er is zelfs in twee ronden over vergaderd. Niet in de laatste plaats omdat er verschillende fracties, waaronder die van de PvdA, nogal forse kritiek hebben geuit op het plan. Er ontbrak een doorberekening van werkgelegenheidseffecten; er ontbrak y een analyse van mogelijke milieugevolgen en er was ook een te weinig offensieve en vernieuwende benadering gekozen. Inmiddels is in de raads- brief, zij het mondjesmaat, op de eerste twee genoemde aspecten ingegaan. De PvdA-fractie is van mening dat het vaststellen van dit plan nu in ieder geval niet moet worden opgehouden, maar niet zonder enige kantteke ningen. Allereerst past een kanttekening over de mogelijke milieu-effecten van de plannen. Vooral bij sommige onderdelen is dat een kritisch punt. Het gaat hier bijvoorbeeld om het project Airport Leeuwarden, het te ontwik kelen bedrijventerrein en de containerterminalWij hebben ons met elkaar in het kader van het milieubeleid voorgenomen om de milieu-effecten van de verschillende plannen zo zorgvuldig mogelijk in kaart te brengen en deze uitdrukkelijk bij de besluitvorming te laten meewegen. Milieu is zeker geen vrijblijvende zaak meer. Dat houdt voor onze fractie in dat wij bij de verdere uitwerking van de plannen ook zeer kritisch zullen kijken naar dit punt. Dan nog een paar opmerkingen over onderdelen van de plannen. Allereerst de containerterminal. Dit plan heeft onzes inziens alleen maar kans van slagen als er een breed draagvlak voor wordt gevonden. Op dit ogenblik worden verschillende lokaties genoemd als het gaat om het vestigen van een containerterminal in het Noorden. Wij menen dat Leeuwar 20 den op de voorgestelde lokatie uitstekende kansen en mogelijkheden heeft een dergelijke terminal te vestigen. Een gedegen onderzoek zal dat zeker uitwijzen. Nu is het vestigen van een terminal ook onderwerp van gesprek in het Overlegplatform Goederenvervoer Noorden des Lands. Het lijkt ons noodzakelijk de Leeuwarder plannen ook daar in te brengen met als doel te trachten het draagvlak daarvoor te vergroten. Hier is typisch zo'n onderwerp aan de orde dat niet ten onder mag gaan aan versnippering van standpunten in het Noorden. Het tweede punt betreft de congresaccommodatie in de Frieslandhal. De wethouder heeft in de commissie uitgelegd dat het gaat om een aanvullende accommodatie op de mogelijkheden die de Harmonie ons straks gaat bieden. Het bijt elkaar dus niet. Wij zijn het daarmee eens. Je moet ook zeker voorkomen dat wij concurrent van ons zelf worden op dit punt. Een derde punt betreft het promotie- en acquisitiebeleid. Wij zijn van mening dat dit beleid aan een herijking toe is. Dan gaat het ons niet alleen om de instrumenten die nodig zijn om een gunstig vestigingsklimaat voor het voetlicht te brengen, maar ook om de doelen die wij ons aan een dergelijk beleid stellen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een weging van kansen van onze lokale en regionale economie voor de toekomst, ook al in het licht van de nieuwe economische structuren die zich landelijk en in Europees verband aan het vormen zijn en het daarbijbehorend formuleren van een offensief actieplan. Wij denken dat het nodig is dat op korte termijn hierover wordt gediscussieerd in de Commissie Economische en Sociale Zaken. Ten slotte is het onzes inziens gewenst dat ook over de uitvoering van deze investeringsnota steeds waar nodig zorgvuldig overleg gevoerd moet worden met zowel het Leeuwarder bedrijfsleven als met de omliggende gemeenten. Met inachtneming van de hiervoorgenoemde kanttekeningen gaan wij akkoord met het investeringsplan. De heer Bakker: Mijnheer de voorzitter, plaatsen waar een sterke concen tratie van kennis, macht en afzetgebieden te vinden zijn, zijn van oudsher belangrijke stimulators van onze economie. Dit omdat daar nieuwe ideeën ontstaan die voldoende support krijgen om tot ontwikkeling ge bracht te worden. De Randstad is zo'n gebied. De meer perifeer gelegen gebieden lenen zich nu eenmaal minder voor dit innovatie-effect, alhoewel dat ook weer niet onderschat moet worden. Het Noorden zal zich terdege bewust moeten zijn van dit gegeven. Dit is nu eenmaal zo en dat zal ook altijd wel zo blijven. Dat wil overigens niet zeggen dat er hier niets kan. Met name activitei ten die meer in de uitvoerende sfeer liggen kunnen heel goed hier gedaan worden. Wij moeten er derhalve voor zorgen dat juist voor dit soort werkzaamheden een goede infrastructuur aanwezig is. Het Investeringsplan 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 11